Sortera / gruppera cykeldelar

heffe

Aktiv medlem
Vad hettere.... jag håller på att förlora mig i en excel-fil pga anledningar. Tanken är att bygga upp någon sorts tabell där det går att föra in cykeldelar till valfritt cykelbygge och sedan få någon sorts summering av kostnad och vikt. Det är så uttråkad jag har blivit av att enbart sitta hemma under coronan utan extern stimulans...
Anywho, hur tycker ni man ska dela upp alla delar, och i hur många nivåer? Just nu ligger jag på tre nivåer och det känns lagom, men är inte helt hundra på vad som ska vara vad.
Ungefär så här:
Nivå1Nivå2Nivå3
RamsetRamRam
Gaffel

CockpitStyre
Headset
Sadel
Styre
Handtag
Sadel
Sadelstång
Sadelklämma
Övre headset
Lägre headset
Topcap

DrivlinaFramväxel
Bakväxel
Vevparti
Kedja
Frambroms
Bakbroms
Kassett
Spak
Ok
Kassett
Kedja
Skiva
Vevlager
Vevparti
Pedaler

HjulFramhjul
Bakhjul
Nav
Fälg
Eker
Nippel
Däck

osv. Det känns lite som att vissa saker kan finnas på mer än ett ställe, vevlager / headset skulle ex kunna finnas på ramen.
Tankar / åsikter / input mottages gärna.

Saker som ibland säljs och vägs ihop och ibland var för sig blir lätt stökigt i Excel. Så det får hanteras på nåt sätt. Gaffel / axel tex. Vev/klinga etc.

Jag tänkte hur man lägger upp det i Excel. En kolumn för vikt på komponent och en på grupp...och orka fixa så summering funkar på båda i kombination. Sen har du uppgiven vikt och vägd vikt.
Jag har inte orkat lösa det snyggt utan bara hafsat...

Här är ett exempel på hur det ser ut i nuläget.
1606340695445.png

Det är listmenyer i Cykel, Nivå, och Valuta kolumnerna. Det som finns i menyerna är låsta till en lista i ett annat blad, där även valutan finns och uppdateras automatiskt en eller två ggr per dygn. Skulle vilja fixa de fyra första så att de är i relation till varandra, så att om du väljer 'Hjul' i Nivå1 så går det inte att välja 'Sadel' i Nivå2.

Bromsadaptor, slangar, vajer, hölje, klinga, spacers och axlar eller QR. Dropper remote om det är en sådan cykel. Ja, och dämpare om sådan behövs.

Skruvar brukar väl komma med på allt jag köpt nytt och jag har inte gått så långt att jag väger sånt.

Stam?
Edit. Tvåa på stam

Håller på att lördags-excela lite, för vad ska man annars göra en ledig helgkväll?
Nu tror jag att jag har hittat rätt med sorteringen iaf och är i färd med att göra dropdown-menyerna dynamiska.
En övrigt kategori är ju rätt smidigt att ha trots allt, där får dropper remoten vara. Skulle det vara så att man kör heldämpat så hittar man bakdämparen i ram-kategorin.

1606596906194.png

(y)
Beroende på cykel och syfte med övningen så kanske axlar (TA) hör till ram/ gaffel medan QR mycket riktigt hör att till hjulen....

Sant, men, val måste göras, och för enkelhetens skull så känns det närmare att tänka att de tillhör hjulen ist för ramen.
Det här kalkylbladet är mest för mig, men tänkte dela med mig av det när jag är nöjd.

Jag upplever inte meckandet som särskilt tidskrävande eller jobbigt, man kan ju redan alla delar och kan man delarna har man snabbt en hel cykel. Skulle vilja gå så långt som att säga att "bygga cykel" är när man gör ram själv eller ja i vart fall ska man göra hjulen? Helst båda.

Det svåraste är att göra det, för mig blir det snabbt en vetenskap att just välja var man börjar.

Skippa det där excelbladet och beställ allt du behöver och börja sedan bara, har du allt bygger du en cykel på en eftermiddag, lätt. Förutsatt såklart att du redan vet hur du gör, det gör du om du har cyklat några år och inte springer till cykelhandlare för att fixa den.

Jag upplever inte meckandet som särskilt tidskrävande eller jobbigt, man kan ju redan alla delar och kan man delarna har man snabbt en hel cykel. Skulle vilja gå så långt som att säga att "bygga cykel" är när man gör ram själv eller ja i vart fall ska man göra hjulen? Helst båda.

Det svåraste är att göra det, för mig blir det snabbt en vetenskap att just välja var man börjar.

Skippa det där excelbladet och beställ allt du behöver och börja sedan bara, har du allt bygger du en cykel på en eftermiddag, lätt. Förutsatt såklart att du redan vet hur du gör, det gör du om du har cyklat några år och inte springer till cykelhandlare för att fixa den.
Göra ramen och hjulen själv och sen montera allt på en eftermiddag? Ambitiöst.

Även fälgbromsarna på en landsvägscykel? Jag har förstått att det kan vara lite klurigt för många, men så är det ju förstås kanske det mest invecklade man hittar på en cykel. Kan lätt ta en vecka och kräva en tråd på forum.

Var det inte GrusPetta som hade en massa problem med sina bromsar?
Sånt kan vara svårt.
Igår var igår. idag är idag. Förresten menade ajg aldrig att det var lätt för alla. Jag skrev att NÄR man har kunskap. Jag har inte kunskap att göra det på en eftermiddag.

1. Ha alla delar
2. Ha alla verktyg
Kör och du är klar på en eftermiddag. Hmm om det inte är kinagrejer då, då kommer du även behöva ha mod.

Store tid! Alla ekrar, justera framväxel, borra hål och mata femtielva vajrar och få rätt längd på än fler höljen, nipplar, vajerskydd och nipplar... Men det är säkert lättare för en del, särskilt om de byggt eller gjort sadelstolpen själv.

Store tid! Alla ekrar, justera framväxel, borra hål och mata femtielva vajrar och få rätt längd på än fler höljen, nipplar, vajerskydd och nipplar... Men det är säkert lättare för en del, särskilt om de byggt eller gjort sadelstolpen själv.
Faktiskt så borde det ju vara så om man följer logiken. Själv har jag stora problem med kronan sååå säger jag att det är enkelt? Inte alls, INGET är enkelt. Uppskatta alltid att det kommer ta minst dubbla tiden av det du tror att det tar. Men för proffs och framförallt när alla grejer finns, då går det undan. Ha i åtanke att folk bygger sina egna hjul.

Tillbaka
Topp