Soul Wheels s3.0

Kircaldy

Ny medlem
Soul Wheels s3.0
Jag har under en tid jagat runt efter ett allround-hjulpar för att ersätta mina tunga men ack så pålitliga Fulcrum 7 som följde med fultysken. Hjulen skulle vara hyfsat lätta, gärna lite aero, aluminium (i praktiken regnar det ju på 50% av alla träningsrundor så carbon & nära döden går fetbort) samt gärna lågt pris.

Valet föll på bubblaren Soul Wheels och deras nya (2013) uppdaterade "s3.0" modell. Lite som zipp 101 men utan prislappen.

http://2013.bikesoul.com/s3-0/

Extra bred droppformad fälg enligt senaste mode, 32mm höga. Samma ekerlängd för hela bygget & utan straight pull borde göra det lätt att hitta & ersätta eventuella dragna ekrar. Jag bad Sean på soul bikes att skicka med en bunt extraekrar för säkerhets skull.

Kommunikation & betalning gick smidigt och frakten tog ca 3 veckor. Med lite kreativt förtullande hamnade slutpriset på ca 4000 kr jämnt.

Jag knäppte några snabba bilder:

IMG_4015-2.jpg

IMG_4019-2.jpg

IMG_4021-2.jpg

Precis 1550g som utlovat. Om man vill ha lättare hjul får man köra med s2.0 istället. Jag funderade ett tag på kombon s2.0 fram och 3.0 bak för att få ner totalvikten men får lita på att lite mer pseudo-aero i fram i alla fall gör mig psykologiskt snabbare... Jag sparade trots allt exakt ett halvkilo från de gamla bojsänkena.

Hjulen var rakbladsraka när jag fick dem, det återstår att se hur de hanterar mina 95 pannor i långa loppet. De skall inom kort testas i sydeuropeisk bergsmiljö. Återkommer med rapport.

Soul Wheels s3.0
Intressanta hjul.

Återkom gärna med dina intryck efter att du har använt dem ett tag,
särskilt eftersom du ligger på den rekommenderade max-vikten för hjulen.

/Håkan

Soul Wheels s3.0
2.0 modellen har gått ett tag nu och verkar ha gott rykte. De enda klagomålen jag har hört från någon av s-modellerna är att de har haft vissa problem med låsklackarna i frihjulet, men tror det är åtgärdat nu.

High grade & high grade, mina s3.0 spinner iaf i evigheter om man sätter fart på dem. Återstår att se hur de tål svenskt klimat med tätningar etc. I värsta fall får man väl byta till SKF-lager senare. Kostar inte många kulor & löser alla problem, gjorde det på mina gamla Fulcrum när lagren dog & det blev kanon.

Hursom är det ju kul att ha hjul från en ny, liten aktör med mycket nytänk. Logotyper & märke kan någon annan få betala för!

Soul Wheels s3.0
Har ett par S3or själv. Lite tveksam navkvalitet (klackfjädern bak har gått av två ggr) men lätta som katten. Har rullat ett par hundra mil på mina.

Soul Wheels s3.0
selstam skrev:
-------------------------------------------------------
> Har ett par S3or själv. Lite tveksam navkvalitet
> (klackfjädern bak har gått av två ggr) men
> lätta som katten. Har rullat ett par hundra mil
> på mina.

Selstam

Hur löste sig problemet med klackarna...ny body? Finns den på närmare håll att köpa äm från taiwan?

Annat att tillägga om hjulen...?

Soul Wheels s3.0
Jadå, jag hade fått fel serviceinstruktioner - eller snarare, jag hade inte bett om dem och använde fett istället för olja för att smörja navet. Fettet har en tendens att fastna i fjädern och då går den av.

Dock kräver de service ganska ofta - speciellt om man rullat med dem i dåligt väder. Eftersom man använder lättflyktig olja så behöver man som sagt kolla ofta.

Och glöm inte beställa med ett gäng extra ekrar också när du ändå beställer - det är värt det sedan när de smäller! :)

I övrigt är det riktigt fina hjul faktiskt. Svårt att hitta lättare i den prisklassen.

Soul Wheels s3.0
En snabb uppdatering efter mer än 600 körda mil i år på dessa hjul

Fördelar:

Hjulen rullar som inget annat och håller farten mycket väl. Stensäkra i kurvtagning och mycket komfortabla att köra på pga den breda fälgen. Mkt fin acc. Ingen särskild flex att tala om trots 96 pannor och ganska fina spurtwatt i benen. Trevligt men diskret fräsande från frihjulet pga många POE. Fick med ett par Ksyrium Elite S-hjul till min nya canyon, de kändes som rent skräp i jämförelse med soulhjulen. Tokstyva men i övrigt totalt värdelösa i jämförelse.

Nackdelar/problem:

Det första frihjulet dog efter sina första 50 mil i spanskt bergsklimat (på väg upp till toppen av gibraltar f.ö) Efter operation av baknav visade sig frihjulet vara idiotiskt konstruerat och bortom räddning. Fick köra på lånehjul resten av resan. Sean på Soul Wheels ersatte frihjulsbodyn med en ny uppdaterad variant med en bättre konstruktion, free of charge. Jag hade fått den gamla varianten av någon anledning.

Bakre snabbkopplingen knarrade något fruktansvärt. Smörja hjälpte inte. Böt ut kopplingen mot en annan, tyst sedan dess.

Dundrade rätt ner i ett djupt, vasst potthål på spansk motorled i ca 45 kph. Dubbelpunka och mindre buckla på framfälgen samt lös eker. Drog åt ekern men hade pulserande broms ett tag innan bulan slets ned. Hjulet i övrigt fortfarane rakt och runt sedan dess. Tittar man noga i släpljus så ser man fortfarande bucklan.

Efter ca 600 mil och en del regnrusk nu på höstkanten är det dags för service. Frihjulet klickar inte riktigt som det skall, samt framnavet börjar kännas lite grusigt. Rullar dock fortfarande kanon. Det blir uppsmörjning och lagerbyte när det är dags att byta till crossen framöver.

Har fått rikta bakhjulet något, mest av anala noggrannhets-skäl än att det släpade i broms eller dylikt.

---

Skulle jag köpa igen? Troligen. Grymma allroundhjul, men skulle nog rekommendera att man vägde under 85 kg eller så för att ge de lövtunna fälgarna lite mer överlevnadsutrymme.

Senast ändrad:
Soul Wheels s3.0
Kircaldy skrev:
-------------------------------------------------------
> En snabb uppdatering efter mer än 600 körda mil
> i år på dessa hjul

Låter som om vi har liknande upplevelser av hjulen!

Jag har dock inte fått mitt baknav bytt - vad är skillnaden på det nya och gamla?

Soul Wheels s3.0
Det gamla hade en hårstråtunn fjäder infäst för varje individuell låsklack. Denna fjäder red dessutom mot en skarp kant på låsklacken varje gång klacken rörde på sig. Detta tillsammans med undermålig smörjning gjorde att låsklackarna snabbt slutade att fungera när fjädrarna gick av.

Den nyare varianten har på sedvanligt vis en lång spiralfjäder som är spänd runt hela frihjulet och sköter fjädringen för samtliga låsklackar, utan vassa kontaktytor.

Soul Wheels s3.0
Det ser ut som den "nya" varianten. Det var en ledsen ringfjäder... Jag plockade av frihjulet på mitt par nu nyligen. Hade kommit in lite guck i mekanismen. Efter rengöring och ny olja svirrar allt på som vanligt igen.

De finns ej direkt med 135mm nav. Soul har ett skivbromsat 700c-hjul under utveckling. Om man frågar i en vänlig ton så kanske Sean kan bygga ett hjul med s3.0 fälg och det skivbromsade navet om man absolut måste ha ett.

Tillbaka
Topp