Sovsäck samt bivacksäck

Sovsäck samt bivacksäck
xyz-saft sa:
Jag har använt båda varianterna, och båda fungerar. Däremot är en tarp mycket smidigare att ha att göra med. Mer hållbar, tystare, lättare att packa smått, och smidigare med fasta linor. Med det sagt hade jag hellre köpt en presenning och kommit ut, än att suttit hemma och surat för att jag inte hade råd med en tarp.

Ja, precis. Jag ville mest nyansera debatten lite. Det finns också en poäng med att komma ut och testa med lite billigare grejer innan man lägger en massa pengar på dyra prylar. Då vet man bättre vad man (inte) behöver och hur man vill kunna använda prylarna och köper förhoppningsvis något som bättre matchar det man kommer trivas med än det man trodde att man kommer trivas med.

Sovsäck samt bivacksäck
Som ForesterGuy visar här ovan är tarp/tarpaulin inget annat än det engelska ordet för det vi i Sverige kallar presenning. Den som ändå känner sig osäker får väl kolla här: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/tarp Om man tycker det känns häftigt att köpa en "Tarp 10 XP" från Hilleberg med måtten 3,5 m x 2,9 m och en materialvikt på 71 g/m² för 1695 kr så får man väl göra det - men för den miljö där det är lämpligt att använda en "tarp" går det som Azog påpekar här ovan utmärkt med en presenning från t.ex. Biltema med måtten 3,8 m x 2,85 m och en materialvikt på 90 g/m² för 59 kr och 90 öre. xyz-saft har helt rätt i att de dyra varianterna är smidigare att ha att göra med, men påpekar klokt att hen hellre köpt en [billig] presenning och kommit ut, än att suttit hemma och surat för att jag inte hade råd med en [löjligt dyr] "tarp".

Sovsäck samt bivacksäck
Azog sa:
xyz-saft sa:
Jag har använt båda varianterna, och båda fungerar. Däremot är en tarp mycket smidigare att ha att göra med. Mer hållbar, tystare, lättare att packa smått, och smidigare med fasta linor. Med det sagt hade jag hellre köpt en presenning och kommit ut, än att suttit hemma och surat för att jag inte hade råd med en tarp.

Ja, precis. Jag ville mest nyansera debatten lite. Det finns också en poäng med att komma ut och testa med lite billigare grejer innan man lägger en massa pengar på dyra prylar. Då vet man bättre vad man (inte) behöver och hur man vill kunna använda prylarna och köper förhoppningsvis något som bättre matchar det man kommer trivas med än det man trodde att man kommer trivas med.

Håller verkligen med! När jag hade hand om småscouter brukade jag prata om att det inte var viktigt med dyra saker för att komma ut i skogen. Bättre att lära sig förstå grunderna och vad som fungerar först. (och att växa färdigt)

Sovsäck samt bivacksäck
Det är lite lattjo med såna här trender...att sälja tältduk som inte var ihopsydd till ett tält var nog inte så vanligt i slutet av 1900-talet...

Förr fanns bara mtb, nu finns det ett otal varianter såsom XC, allmtn, trail och enduro, med olika geometrier och dämpning, och de är absolut inte utbytbara...och ska man cykla på grusväg så måste man ha en gravelbike!

Sovsäck samt bivacksäck
ForesterGuy sa:
Det är lite lattjo med såna här trender...att sälja tältduk som inte var ihopsydd till ett tält var nog inte så vanligt i slutet av 1900-talet...

Förr fanns bara mtb, nu finns det ett otal varianter såsom XC, allmtn, trail och enduro, med olika geometrier och dämpning, och de är absolut inte utbytbara...och ska man cykla på grusväg så måste man ha en gravelbike!

Enligt din wiki länk så har dom varit populära iaf sedan 1861.

Sovsäck samt bivacksäck
Konkret sa:
ForesterGuy sa:

Enligt din wiki länk så har dom varit populära iaf sedan 1861.

Ja? Det är inte slutet av 1900-talet, eller hur?

Sovsäck samt bivacksäck

Bilagor

• knasen.jpg
    knasen.jpg
    55.2 KB · Besök: 91
Senast ändrad:
Sovsäck samt bivacksäck
Är ute lite i samma ärende som OP och efter att mitt MSR Hubba blåste sönder på Island 2016 står jag utan enmanstält.
Ramlade över det här på amazon som är både lätt och billigt, frågan är om det är bra?
https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B00J8WFCD6/

Det är möjligt att det funkar ypperligt vid finväderscamping utan blåst och nederbörd.

Det jävligaste är nog att det blir ett nytt Hubba.

Sovsäck samt bivacksäck
heffe sa:
Är ute lite i samma ärende som OP och efter att mitt MSR Hubba blåste sönder på Island 2016 står jag utan enmanstält.
Ramlade över det här på amazon som är både lätt och billigt, frågan är om det är bra?

Det är möjligt att det funkar ypperligt vid finväderscamping utan blåst och nederbörd.

Kanske dags att köpa ett riktigt tält som inte blåser sönder än att köpa ett likadant som blåst sönder?

Sovsäck samt bivacksäck
Konkret sa:
heffe sa:

Kanske dags att köpa ett riktigt tält som inte blåser sönder än att köpa ett likadant som blåst sönder?

Är det så att du är lite av en grinig gubbe?

Sovsäck samt bivacksäck
Luthman Photography sa:
Konkret sa:
heffe sa:

Är det så att du är lite av en grinig gubbe?

Bruka allvar! ?

Sovsäck samt bivacksäck
Terra-nova brukar ha utförsäljningar av båda deras märken. Det ena e budgetvarianter av deras premiumtält. Riktigt bra tält t bra priser. Har ett terra-nova voyager light 2. Msr carbon reflex e oxå ett mycket bra 2-3-säsongstält. Båda väger under 1,5 kg.

Tillbaka
Topp