Sp-navdynamo? Någon som har testat?

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum

s-o

Aktiv medlem
Ok, jag vill egentligen ha en sån där odödlig tysk navdynamo till min hoj. Men det här ser ju ändå lite lockande ut: http://www.sp-dynamo.com/8seriesdynamo hub.html
Är det någon som har provat? Någon som ser några uppenbara brister? Är 50 mm mellan navflänsarna för smalt, HåkanC? Sitter lagren för långt in från gaffeländarna? Eller måste jag ”take one for the team” och testa en under fältmässiga rando-förhållanden?

/s-o

Intressant, en svensk tusenlapp är ju helt ok och jämförelsetesten med japanskt nav (Shimano) såg lovande ut. Verkade som att det endast fanns 32h av PV-8.

Av en slump har jag ju ett par 32-hålsfälgar liggande, och 125 dollar med frakten inräknad om man köper via ebay är ju inte farligt. Å andra sidan vill jag ju prioritera bakhjul och vevar till mitt rando-bygge eftersom jag redan har ett framhjul liggande ...

Beslut, beslut :)

/s-o

Köp och bygg med din fälg och om du inte vill ha den kvar sälj till mig :) Jag har inte bråttom att bygga ett rando-framhjul för nattkörning men jag vet att jag kommer vilja ha ett tillgängligt i framtiden.

HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> Här finns några av SPs navdynamos recenserade,
> PD-7, PD-8 och SD8
> http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/verlichting
> /index_en.html

Tack!

Det var ju inte några omedelbara röda flaggor i de recensionerna, så det lutar nog mot att jag skaffar mig en om inte något roligare alternativ nu skulle dyka upp till rätt pris innan mitt bygge är klart :)

/s-o

Det är snabba killar, de där hongkongborna. I fredags klockan 21.20 bröt jag ihop och beställde en 32-håls SP-dynamo. I dag kom den med posten.

Taskiga mobilbilder kommer snart.

/s-o

Nåväl. Det blev en SP PV-8. SV-8:an är visserligen lättare, men tänkt för mindre hjulstorlekar, och ger teoretiskt sett 2,4W i stället för 3. Inte för att jag vet hur stor skillnad det blir i praktiken, men eftersom jag siktar mot att kunna ladda både telefon och GPS är det nog lika bra att få lite mer effekt ...

Enligt tillverkaren, Shutter Precision, ska den här modellen väga 390 gram. Min våg får det till 388,9 gram, vilket nog får sägas vara inom felmarginalen :)

nav1.jpg

Hur som helst är det nästan löjligt hur litet det där navet är. På den här bilden ser ni från höger till vänster först ett SP PV-8, ett Shimano HB NX-70 (853,0 gram med snabbkoppling enligt min våg), ett gammalt Campagnolo högflänsnav (262 gram, även det med snabbkoppling), och ett Sturmey Archer X-FDD (1268,8 gram med muttrar och 70mm trumbroms).

Nav2.jpg

På högkant, med obligatorisk tändsticksask. Shimanonavet och SP:n verkar ha samma flänsavstånd, så det är inte så löjligt tätt mellan navflänsarna som det först ser ut ...

Nav3.jpg

Lite mer oordnat, och lite mer konstnärlig oskärpa:

Nav4.jpg

/s-o

Nej, det borde du inte. Du borde bygga och testa det direkt. Helst nyss!
Jag är löjligt sugen på att köpa ett och få en anledning till att bygga ännu fler lampor! ;)

Jaja, sluta tjata :)
Jag sitter just nu och letar efter vem som är billigast på 64 st 274mm DT comp + nipplar, så det är möjligt att det blir ett bygge rätt snabbt. Någon som har ett bra tips?

/s-o

Ekrarna kom i går kväll, så nu är hjulen byggda. Nu ska jag bara få ihop en vettig cykel att använda dom i också.

/s-o – hmm, undrar om den där gamla bianchiramen skulle funka med 650B?

s-o skrev:
> Ekrarna kom i går kväll, så nu är hjulen
> byggda. Nu ska jag bara få ihop en vettig cykel
> att använda dom i också.
>
> /s-o – hmm, undrar om den där gamla
> bianchiramen skulle funka med 650B?

Ah, du byggde allså på en 650B-fälg. Jag trodde man byggde 650-naven på 700-fälgar för att minska vibrationerna och för högre effekt jämfört med 700-nav på 700-fälgar.

72 skrev:
> Ah, du byggde allså på en 650B-fälg. Jag trodde
> man byggde 650-naven på 700-fälgar för att
> minska vibrationerna och för högre effekt
> jämfört med 700-nav på 700-fälgar.

Nja, det är ingen större skillnad på ytterdiametern mellan däck i storlekarna 23-622 och ett 42-584, så det blir i princip lika många varv/minut för dynamon vid samma hastighet.
Däremot så har en del hjulbyggare använt navdynamos som är tänkta för hjul runt 20" i fullstora hjulbyggen för att få en lite mer lättrullad dynamo, även om det då också blir lite lägre effekt till belysningen. Men med en hjälpligt modern dynamo och diodbelysning är det tveksamt om det är värt besväret för oss vanliga dödliga.

/s-o

En liten uppdatering. Bianchin funkade inte riktigt. Fram gick det bra, men bak var det för trångt för ett 40mm däck. Suck.

Så nu sitter hjulet på den enda cykel jag äger som faktiskt är byggd för 650b. En gubbcykel från sent sextiotal, som visserligen väger bly men är förvånansvärt snabb nu när den fått ett bakhjul som jag passade på att bygga kring ett automatväxlat gammalt torpedonav :)

framnav.jpg

Jag återkommer när jag fått dit belysningen och gjort några mil med den här maskinen, men egentligen är det ju lite fel årstid för att testa cykelljus.

/s-o

Ooops, sorry.

Det har inte blivit så många mil än för det navet. Jag har inte haft hjärta att ta ut de blanka fina bitarna i saltslasket. Och dessutom är jag lat :(
Och jag kämpar, men mest med midjemåttet och konditionen. Går allt som det ska så ska jag i alla fall kunna ge en brevet-RR där navet är inblandat i en 200k den 11/5, och fram till det datumet borde det ju bli i alla fall ett par träningsmil. Hoppas jag ...

NLC skrev:
> Är det en nattbrevet?

Tyvärr inte, men träningen inför lär ju inträffa på alla möjliga tider :)

Vad är det som gäller på navdynamospotmarknaden nu? Är det de japanska eller är det fortfarande SON? Jag håller på och bygger en touringhoj nu och den kommer behöva både lampa och laddsladd för USB. HåkanC, hjälp!

Jag har ingen större koll på navdynamor.

Men den snyggaste installationen jag vet borde du kunna fixa,
om du även får byggt en speciell framgaffel med intern kabeldragning och med kontakter i gaffeländarna
sl-ausfallende.jpg

Navet blir då, förstås, det kontaktlösa SL-versionen av SON-navet
delux_widebody_sl.jpg

http://www.nabendynamo.de/produkte/sl_steckerlos.html

Men det navet finns i en ännu bättre version, SON Delux Wide-Body Generator Hub
Så vitt jag vet säljs det endast av Jan Heine
http://www.compasscycle.com/lighting_delux_widebody.html
http://www.compasscycle.com/lighting_delux_sl.html

Bästa lampan, åtminstone på pappret, är den nya B&M Luxos U eftersom den har inbyggd USB-laddare.

/Håkan

Som nybliven ägare av nya Lumotec Luxos-lampan med USB-laddare så kan jag bara säga - Köp! Fick ett nattkörningspass med den och möjlighet att ladda mobilen på senaste 40-milaren, den fungerar fantastiskt.
http://www.starbike.com/p/Busch-M%FCller-LUMOTEC-IQ2-LUXOS-5251-en

Ljusbilden är 180 grader bred och lyser upp vägkanten och mer därtill vilket är skönt när man håller utkik för älgar och andra nattdjur. Det finns ingen direkt hotspot och bortre (övre) delen är rak med en tydlig gräns där ljuset tar slut så man kan undvika att blända mottrafikanter. När det gäller nav är det smak och tycke, alla gör jobbet har jag fått intryck av. Kör själv med specialvarianten av SON och den funkar bra.

72 skrev:
> Två år senare, hur gick det med SP-hjulet s-o?

Det sitter numera på min Soma Grand Randonneur -- jag försöker samla alla mina evighetsprojekt till ett nu -- och fungerar så här långt utmärkt och i princip vibrationsfritt. Fortfarande inga långa nattpass :(

/s-o

s-o skrev:
> 72 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Två år senare, hur gick det med SP-hjulet
> s-o?
>
>
> Det sitter numera på min Soma Grand Randonneur --
> jag försöker samla alla mina evighetsprojekt
> till ett nu -- och fungerar så här långt
> utmärkt och i princip vibrationsfritt.
> Fortfarande inga långa nattpass :(
>
> /s-o

Trevligt. Ska testa en långbrevet först, sedan slår jag nog till ett nav...

Det blev ingen lång brevet men väl ett nav. Har kört med det en hel del sedan i somras och det funkar prickfritt so far. Tillsammans med BM-lampan var det ett bra köp helt enkelt.

Jag har bara gott att säga om mitt SP PV-8. Efter ca 1000 mil, varav ca 400 med lampa/USB igång. Testades ordentligt mot både kyla och väta under Sverigetempot. Relativt lätt och effektivt nav som fungerat kanon för mig.

Till min 650b-randonneuse blir det deras nya 9-serie, med en vikt på 309 gram! Absolut lättaste navdynamon på marknaden.

Senast ändrad:
antonlindb skrev:
> Jag har bara gott att säga om mitt SP PV-8. Efter
> ca 1000 mil, varav ca 400 med lampa/USB igång.

Mitt SP-nav har kanske gått hälften av den sträckan nu, och även det helt felfritt. Enda längre nattpasset är skam till sägandes Vättern 2014, men där hade jag fullt ljus och bra sikt hela natten. Jag hade helt klart sämre ljus på min gamla Yamaha FS-1:a som ung mopedligist :)
Ingen usb-laddare än, men eftersom jag pluggar ellära just nu kan det väl vara ett lämpligt vinterprojekt att bygga nåt sånt :)

/s-o

Min SP-dynamo har jag kört med några år nu och den har hela tiden fungerat utan anmärkning. Det enda man kan tänkas störas sig på är dom små vibrationer som fortplantar sig i styret i lite högre hastigheter. Inget problem om man som jag långcyklar och pendlar men kanske att tänka på om den ska sitta på en racer. Ska till nästa säsong byta ut min Lightcharge usb-laddare till en från Sinewave. Hoppas att mobilen ska ladda upp sig lite snabbare med den (1 amp ut istället för 0,5).

Tillbaka
Topp