Spångbygge/spårfixardag/årsmöte på NICK - 24:e augusti kl. 10

nisseson

Aktiv medlem

Vi tänkte köra en spårfixardag på NICK-spåret (http://nick.happymtb.org/) den 24:e augusti. Alla som vill hjälpa till är väldigt välkomna! Har du erfarenhet av att bygga spång är du extra välkommen, vi planerar att försöka spänga över några surhål. :) Ta med de verktyg du har hemma, saker som skruvdragare, hammare med spikutdragare, kniv, såg, sekatör, grensax, kratta, kvast, spade är behjälpliga. Har du inga verktyg hemma, kom iaf.

Vi möts vid spårstarten http://kartor.eniro.se/m/noFYK kl. 10, lördagen den 24:e augusti. Ett kort årsmöte inleder dagen innan vi tar oss ut i skogen.

Senast ändrad:
Skriv gärna i tråden om ni kommer. Då får vi en aning om hur mycket det är rimligt att vi hinner med.

Jag kommer förbi med hammare, skruvdragare, trallskruv samt min totala okunskap vad det gäller spångbygge.
Det enda jag vet är att det skall vara precis 2,2" mellan de längsgående plankorna :)

//j

Tyvärr bortrest då men rekommenderar att ta sig ut och hjälpa för de som kan. Var klart trevligt förra sommaren med lite fika i ryggan.

Var det inte exakt samma helg som förra året?
Är iaf bortrest hela den helgen som vanligt. :/

24:e är vilodag inför triathlon den 25:e så why not!
Jag kan tyvärr inte bidra med så mycket verktyg, men kommer med arbetshandskar och svensk sisu.

Försöker ta mig ut för jag vill se Nick-spåret. Har inte så mycket verktyg men tar med hammare och handskar.

Bump. Hjälp gärna till, spång lär göra det klart roligare när hösten och leran kommer.

Härligt! Trallskruv tror jag finns, motionsgården tror jag har bjudit, men avvakta svar från t.ex. Jörgen. Misstänker att trallen skruvas och inte spikas men är osäker. Tippar på att skruvdragare, bits, såg och ev. hammare är säkra kort på den här fixardagen. Jordspade är nog inte så dumt om man vill göra fina på och avfarter.

Som sagt har jag noll koll på hur egentligen bygger spänger men gissar att det är enklast om man kan skruva ihop dem.
Jag hittade en låda med ett par hundra rostfria trallskruv som jag tar med. Dock möjligt att de är lite korta (55mm) i så fall kan de användas till att skruva upp skyltar istället.

Hur som helst, motionsgården/kommunen har sagt att de håller med virke som de även hjälper till att köra ut på plats. Vi ser till att det även finns spik eller skruv att fästa ihop dem med.

Någon som har ideer om själva bygget?
Bygger vi bara med någon typ av tvärreglar som ligger på marken och sedan längsgående plankor? Eller skal vi försöka ge oss på något mera fast med pålar nedslagna i marken? Om det senare så lär det behövas någon typ av spett och slägga för att få ner pålarna.

//j

Kommer. Plockar med mig min inte alltför omfattande verktygsarsenal bestående av skruvdragare, hammare o såg.

/Karin

Vi kommer får spik av motionsgården. Men om någon har med trallskruv och skruvdragare så är det ju bara ett plus.

Spett och spade vore nog också bra för att få spången stabilt förankrad.

Vi tar och bränner av ett snabbt årsmöte vid starten. Känner du att du vill engagera dig lite så hör av dig!

Kanske en dum fråga, har ju inte varit med på sånt här byggeri förr. Cyklar man med fördel ut eller skall vi släpa grejer så man i så fall måste ställa hojen obevakad vid starten?

Jag tänkte rulla bort nu och försöka skriva ner alla ställen där jag tycker banan behöver markeras bättre.
Finns det färdiga skylltar sen eller tillverkar vi dem på plats?

Det finns i alla fall 3 st högerpilar, och 3 vänster och ett antal vanliga. Nu bör det ha artat sig. Satte upp ett gäng förra helgen. Tror många första-gångs-felstyrningar skett där början och slutet möts och där är det pilat nu.

Jag gick förra gången = jobbigt så ta med hojen som följer med ut.

Senast ändrad:
Jo, ta med en cykel.
Vi skall bort mot området där det delar sig mellan vanliga spåret och genvägen, snabbare och smidigare om vi kan cykla dit.

//j

jesperC skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo, ta med en cykel.
> Vi skall bort mot området där det delar sig
> mellan vanliga spåret och genvägen, snabbare och
> smidigare om vi kan cykla dit.
>
>
> //j

Och enklare och roligare att provaköra det man bygger så klart!

nisseson skrev:
> jesperC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jo, ta med en cykel.
> > Vi skall bort mot området där det delar sig
> > mellan vanliga spåret och genvägen, snabbare
> och
> > smidigare om vi kan cykla dit.
> >
> >
> > //j
>
> Och enklare och roligare att provaköra det man
> bygger så klart!

Det är i detta området vi kommer bygga spång:

http://www.hitta.se/karta#center=65...map-pin/point.png?130813-141440", "t":"Hit"}]

Vi kommer nog att påbörja jobbet runt 10:30 så om ni inte hinner till 10:00 så är det mest sannolikt att det är här ni hittar oss.

Jag kommer. Är inte så duktig på att bygga men jag kanske lär mig under dagen. Ska se vilka verktyg vi har hemma men skruvdragare vet jag att vi har och tar med.

Kul, kommer!
Har precis varit och hämtat yxa och såg hos min verktygslangare för att komplettera min hammare och mina kilar.

Jag tar nog bil om det behövs skyttlas stuff.

NNNN

Jörgen_A skrev:
> Det är i detta området vi kommer bygga spång:
>
> http://www.hitta.se/karta#center=65...map-pin/point.png?130813-141440", "t":"Hit"}]
>
> Vi kommer nog att påbörja jobbet runt 10:30 så
> om ni inte hinner till 10:00 så är det mest
> sannolikt att det är här ni hittar oss.

Tack för heads up beträffande byggplatsen, jag hoppas kunna komma förbi och hjälpa till om det bara går, men hinner antagligen inte till 10. Det verkar vara många som tar med skruvdragare så jag lämnar nog min hemma och satsar på ett bräckjärn istället, ifall vi råkar bygga fel... :-) Skall se om jag kan uppbringa en spade också +ANNAT.

Bra. Skruvdragare verkar det, som sagt, finnas gott om. Värre med spadar +ANNAT. Gissar att de flesta av oss bor i lägenhet och förråden är inte direkt fyllda med trädgårdsredskap.

Tidigare kunde man ju alltid lita på att oxr dök upp med en cykelkärra fullastad med spadar, spett, släggor, fyllhackor... men han har ju emigrerat till sydligare breddgrader nu.

Möjligt att vi kan låna lite redskap från motionsgården, skall kolla upp det.

//j

Jag vet inte hur jag lyckas, om jag har Ursvik-specifik ledsyn eller äldre spårsträckningar bränts fast i reptilhjärnan, men de senaste gångerna jag försökt köra Nick har jag först letat länge efter starten och sedan kvickt kört fel några gånger och gett upp.. Blinkande ledlyktor varannan meter kanske vore bra. Eller neonband runt hela stammarna så man hittar tillbaka åt fel håll..

Jag har lyckats med det på Fornstigen själv men NICK börjar vara ganska bra skyltat nu. Har du cyklat alldeles nyligen, senaste veckorna? Sen blir det nog ännu lite bättre efter helgen.

MoeJoe skrev:
> Jag vet inte hur jag lyckas, om jag har
> Ursvik-specifik ledsyn eller äldre
> spårsträckningar bränts fast i reptilhjärnan,
> men de senaste gångerna jag försökt köra Nick
> har jag först letat länge efter starten och
> sedan kvickt kört fel några gånger och gett
> upp.. Blinkande ledlyktor varannan meter kanske
> vore bra. Eller neonband runt hela stammarna så
> man hittar tillbaka åt fel håll..

jesperC skrev:
> Värre med spadar +ANNAT. Gissar att de
> flesta av oss bor i lägenhet och förråden är
> inte direkt fyllda med trädgårdsredskap.

Dito, har tyvärr varken tillgång till slägga, fyllhacka eller spett för ögoblicket men tar med en spade, ett par skyfflar och en kratta i alla fall (två om man räknar med mig själv.) :-)

Jag körde i tisdags och försökte dokumentera lite där jag tyckte man kunde bättra på skyltningen.
Lyckades köra fel med så helt 100%'igt är det inte. =)

Bara på ett par av ställena som det egentligen behövs på, övriga är för att man ska kunna hålla sitt flow och inte behöva sakta ner och undra om man kört rätt.

https://picasaweb.google.com/lh/alb...193652058593&authkey=Gv1sRgCLa2uOHTzaHTUQ#map

Det blev lite mörkt på slutet. :(

De senaste "MTB>"-skyltarna var toppen!

paxel skrev:
> Behövs det spett? Kanske kan fixa ett.

Spett vore bra. Jag vill sätta upp en stolpe på genvägen.

Kom in till Södermalm efter att ni jobbat färdigt på NICK spåret
Stockholm Cykelfest och Bicycle Film Festival kommer hålla på mellan 12-03.
BMX tävlingar, Showstands, Trialcyklister, Cykelpolo SM, Gold Sprint & Bicycle Film Festival. Platser: Medborgarplatsen, Björns Trädgård, Åsötorget, Debaser Medis, mm.

Säg gärna hej till någon av de 35 personer som jobbar som volentärer under dagen.
Kommer bli en riktigt bra lördag.

Äsch, missar det här. Mina spångkunskaper är inte så mycket att hänga i julgranen dock så ingen jätteförlust.

Tack alla för idag!

Det blev en bra uppslutning på drygt 10 personer. Vi byggde en lång spång över ett av de värsta surhålen och en liten bro över ett dike.

20130824_104806.jpg

20130824_120421.jpg

20130824_123301.jpg

Tack själv, det var kul att få en bra anledning att åka in i Igelbäcksreservatet istället för runt, vilket skam till sägandes var första gången trots att jag bott i närheten i över ett år och jobbat i närheten i drygt sexton... Hoppas på att kunna vara med från början nästa spårfixardag! :-)

Blev det något beslut taget angående Facebook-grupp? Vore kanon om det kommer upp en, enkelt att följa i mobilen och så vidare.

Vilket dike är det där? När man kommer ner från 'nya' skråpartiet och sen över bro och uppför backen?

Fattar jag dig rätt så har du rätt. Dvs. när du vikt ner tvärt/90-100° vänster och skråar brant ner genom skogen så är det diket längst ned.

mattel skrev:
> Vilket dike är det där? När man kommer ner från 'nya' skråpartiet och sen över bro och uppför backen?

Tillbaka
Topp