Spänna kedja, eccentriskt parti. Specialverktyg.

Ragge Hylsa

Aktiv medlem
Hej.
Lite mycket slack i kedjan här. Nån som vet vad jag ska köpa för specialverktyg för att få till det här? Det handlar alltså om att""flytta fram" vevpartiet för att på så sätt få kedjan spänd (discbromsar=fixerat bakhjul). Mvh Ragge

Bilagor

• DSC_1269.JPG
    DSC_1269.JPG
    1,022.5 KB · Besök: 134
  • _20210531_155754.JPG
    _20210531_155754.JPG
    1.1 MB · Besök: 111
  • _20210531_155824.JPG
    _20210531_155824.JPG
    801.6 KB · Besök: 110
  • _20210531_155908.JPG
    _20210531_155908.JPG
    529.3 KB · Besök: 116
  • _20210531_155925.JPG
    _20210531_155925.JPG
    578.8 KB · Besök: 110
  • _20210531_155943.JPG
    _20210531_155943.JPG
    804.9 KB · Besök: 126
Senast ändrad:
Hej.
Lite mycket slack i kedjan här. Nån som vet vad jag ska köpa för specialverktyg för att få till det här? Det handlar alltså om att""flytta fram" vevpartiet för att på så sätt få kedjan spänd (discbromsar=fixerat bakhjul). Mvh Ragge

insexnyckel

Lossa skruven, stoppa in insexnyckeln i ena hålet. använd vevarmen som hävarm för att rotera vevlagret. Dra åt insexskruven

Det kan va lönt att flöda excentern med något rostlösande en stund innan du försöker vrida. Finns det inga dräneringshål under vevlagerröret fyll på uppifrån.
Talar av erfarenhet.

insexnyckel

Lossa skruven, stoppa in insexnyckeln i ena hålet. använd vevarmen som hävarm för att rotera vevlagret. Dra åt insexskruven
Hej. Tack. I den bästa av världar skulle det nog funka. Men det sitter väldigt fast och är svårt att rucka. Mekanikern på Cykloteket höll på 20 minuter utan att komma nån vart......blev bara en massa fula märken vid hålen. Hrmf.

Har exakt samma modell, den är helt hopplös. Du kommer behöva slå med gummiklubba för att få det där att röra på sig.

Nån som vet om det finns nån vettigare modell på excentriskt vevparti som man kan ersätta med?

Har exakt samma modell, den är helt hopplös. Du kommer behöva slå med gummiklubba för att få det där att röra på sig.

Nån som vet om det finns nån vettigare modell på excentriskt vevparti som man kan ersätta med?
Nä. ?

(jag har en Scott Sub10 med ecc vevparti, vevhylsan spänns på undersidan med 2 skruvar. Vid justering får man inte bara lossa o smörja duktigt utan också tvinga upp hylsan med våld. Dessbättre inte ofta, remdriven)

insexnyckel

Hur kan man använda vevarmen som hävarmen? Den roterar i vevlagret.

På en Specialized hybridcykel jag har haft fanns ett hål för en insex i excentern och då kunde man använda insexnyckeln som hävarm. Det funkade bra. Jag hade dock inte provat efter flera vintrar, framförallt pga av felkonstruktion med kejdeskydd som satt fast på vevlagret. Misstänker att excentern kan sitta (för) fast då.

Hur kan man använda vevarmen som hävarmen? Den roterar i vevlagret.

På en Specialized hybridcykel jag har haft fanns ett hål för en insex i excentern och då kunde man använda insexnyckeln som hävarm. Det funkade bra. Jag hade dock inte provat efter flera vintrar, framförallt pga av felkonstruktion med kejdeskydd som satt fast på vevlagret. Misstänker att excentern kan sitta (för) fast då.

precis. ifall du stoppar in en insexnyckel i hålet så kan inte vevarmen rotera fritt längre utan rotationen kommer att ske i den eccentriska hylsan :)

fungerat alldeles utmärkt med mitt phil wood ebb som varit med sen 2007

Bilagor

• 63991C84-9025-434A-9300-01BE7CBB12F2.jpeg
    63991C84-9025-434A-9300-01BE7CBB12F2.jpeg
    30.7 KB · Besök: 63
precis. ifall du stoppar in en insexnyckel i hålet så kan inte vevarmen rotera fritt längre utan rotationen kommer att ske i den eccentriska hylsan :)

fungerat alldeles utmärkt med mitt phil wood ebb som varit med sen 2007

Ah, då förstår jag! Skadar man då dock inte vevarmen lite där den trycker mot insexnycken?

Ah, då förstår jag! Skadar man då dock inte vevarmen lite där den trycker mot insexnycken?

det beror nog på hur man definierar "skadar"

ger det en lite repa som inte spelar någon roll eftersom att det är en cykel som faktiskt används? Japp.

Skadar det vevarmen strukturellt? Nej

det beror nog på hur man definierar "skadar"

ger det en lite repa som inte spelar någon roll eftersom att det är en cykel som faktiskt används? Japp.

Skadar det vevarmen strukturellt? Nej

Det är vad jag tänkte.

Var dock nöjd med konstruktion på min Specialized med fast insex hål (men klart inte med dumma infästning av kedjeskydet på vevlagret som roterar med excentern).

Det är vad jag tänkte.

Var dock nöjd med konstruktion på min Specialized med fast insex hål (men klart inte med dumma infästning av kedjeskydet på vevlagret som roterar med excentern).
Jag tycker eccentriskt vevlager är fantastiskt. Oavsett om man vill ha det för att kunna ändra bbhöjd vid hjulbyte, spänna kedja eller bara påverka cykelns karaktär om man vill.

(Motför surlys dropouts man blir förbannad av att titt på)

Jag tycker eccentriskt vevlager är fantastiskt. Oavsett om man vill ha det för att kunna ändra bbhöjd vid hjulbyte, spänna kedja eller bara påverka cykelns karaktär om man vill.

(Motför surlys dropouts man blir förbannad av att titt på)

Om det funkar utan problem, ja.

Jag är väldig nöjd med roterande dropouts på min Santa Cruz Chameleon. Då kan man också anpassa kedjestagslängd. Vevlagerhöjd kan man anpassa med olika dropouts.

Om det funkar utan problem, ja.

Jag är väldig nöjd med roterande dropouts på min Santa Cruz Chameleon. Då kan man också anpassa kedjestagslängd. Vevlagerhöjd kan man anpassa med olika dropouts.

jo, men efter 14 år utan problem med min singular/phil kombo så vågar jag nog ändå säga att jag inte är så orolig :)

jo, men efter 14 år utan problem med min singular/phil kombo så vågar jag nog ändå säga att jag inte är så orolig :)

Nej, om det funkar, så funkar det!

Men vid en pendlar som används varje dag på vintern finns en risk att excentern fastnar om man inte håller ren (som jag inte gör med en pendlare, men en fincykel är det annorlunda).

Skruva loss insexen, ta en hammare och slå ett bestämt slag på insexen så lossar den rörliga "klacken/kilen". EBBn är till funktionen som en quillstem (ungefär). Sedan är det lätt att vrida

Skruva loss insexen, ta en hammare och slå ett bestämt slag på insexen så lossar den rörliga "klacken/kilen". EBBn är till funktionen som en quillstem (ungefär). Sedan är det lätt att vrida
Tack. Men skiten sitter fast. Riktigt fast. Killen jag köpte cykeln av var inget vidare på att ta hand om den. Den stod utomhus osv. Cykloteket misshandlade cykeln i 20 minuter med enda resultatet att det blev en massa fula märken plus att kedjan nu efter deras försök till service är ännu mer slapp. Så idag var det debut för kedjehopp. Arrrgghhh.

Senast ändrad:
Cykelmecken i Aspudden levererar. Så nu vet ni. Har ju haft inne hojen på flera ställen som gått bet på det här. Men här var det dedikerade mekaniker som inte vek ner sig innan de fixat biffen.

Tillbaka
Topp