Spark 29" eller genius 29"?

Antew

Ny medlem
Hej jag tänkte uppdatera från min hardtrail 29" till en heldämpad 29" årsmodell 12/13 till nästa sommar!

Jag har cyklat en massa skog/grus och märker att jag behöver en cykel som även har dämpning bak.

Det lutar mest mot genius pga att jag vill även kunna cykla lite "downhill" också.

Är det någon som har testat en genius och kan berätta hur den fungerar i skogen, men även på tävlingar som cykelvasan och grusvägar/asfalt.

Senast ändrad:
Har en Scale 29 men var oxå sugen på full dämp, köpte en Genius 720 som jag är rätt nöjd med. 27,5 är klockers!
Kört med den i Järvsö blått och rött utan konstigheter. Dock är väl klättring inte hojjens starka sida, då är nog spark'en att föredra. Den är ju mer xc medans Genius är mer åt trail/AM.
Då du sucktar på genius 29 så blir den ju inte smidigare eller lättare att härja med..

På BST förra helgen var valet Scale.. Och stod det mellan de andra.. Spark utan tvekan..

Tack för snabb respons!:)

Satte downhill i Citationstecken, min tanke var att ifall man ska iväg på någon sån tur så fungerar 29" som en hyffsad nedförs cykel?

Men kollade på 27,5" det känns verkligen som en all-round hojj!

Min röst lägger jag isf på 27,5/650b då jag själv inte reagerat på någon jätte skillnad på mina cyklar som när jag testade polarens 26".. ( kört enbart 29" nästan 3 år)
Dock är det mer skillnaden mellan Spark och Genius symmetri som kan spela roll..
Tittar man på hjulbasen på min genius 720 så är den lång vilket bärjar för stabilitet på gott och ont, slaglängden 150 mm räcker gott och väl utför och gaffelvinkeln känns bra när den zag'ar bak, nackdelen av detta är att den inte känns så rapp uppför och svårt att placera/hitta tyngdpunkten vid klättring som är lite brötig.

Tillbaka
Topp