Spark RC pro xt 11-del till sram 12-del

hovis70

Medlem
Vad behöver jag för sram body? För att den skall passa till ett orginal hjul, på en scott spark rc pro 2017
Jag antar att kedjan till 12-del är smalare än xt 11-del så man behöver byta vevparti med.

Står i valet och kvalet om jag skall sälja min hoj eller bygga om den till sram 12 delat.
Skulle gilla att köra på en 36t klinga jämt.

Lättast är nog att köpa ny body hos en lbs som kan beställa en från Scott.
Vevpartiet behöver du inte byta , bara att sätta på en nw klinga.

Sram har ingen egen body som passar ditt bakhjul, utan det är DT-Swiss du ska kolla på som byggt dina hjul.
Den här är det behöver, den är till Ratchet System som jag tror sitter på RC Pro 2017.
https://www.bike24.com/1.php?menu=1000,2,98;search=dt+swiss+xd+body;content=8;product=52677

Om det inte är Ratchet Systemet, så är till 3 Pawl systemet, och det ser du ju om du tar av kassetten och drar ut bodyn bara.
Eller drar ut hela paketet med kassett/body tillsammans
https://www.bike24.com/p2155936.html
XD-Bodyn passar 11 och 12 delad Sram kassett.

Jag bytte från XD-Body till Shimano body på mitt orginalhjul till Scott Spark 920 2016, för att kunna köra Shimano elller Sunrace kassetter. Var lite less på strulet med XD-Bodyn och kassetten som fastnade vid avtagning av kassetten och pajade gängorna på bodyn flera gånger.

https://www.dtswiss.com/Resources/Support/TECH-SPECS/Rotor-Kits-SRAM-MTB-XD-11.pdf
Det är samma body till 12X142 nav, som till 12X148 Boost som du har :-)

Senast ändrad:
Bra info...
Kollar upp länkarna...
Intressant att det strulat med xd bodyn så pass mycket att du bytt till shimano. Det har jag missat helt.
Så du rekommenderar nästan att man skall fortsätta köra typ xt. Fast 12-delad xd har vissa utväxlings fördelar.
Strul är ju aldrig roligt. Och måste man ha bodyn i reserv blir det ju inte så billigt att byta kassett heller..
Nu fick man mer att fundera på..

Det är väl att vissa har svårt att få av kassetten från bodyn. Köra sönder shimanobodys gör rätt många, speciellt om kassetten börjar lossna en aning.

Har man ett stabilt skruvstäd så går det lätt att skruva av XD-kassett om den inte vill sig med kedjepiska. Helt utan att förstöra något.

tillägg:
Kan personligen säga att jag aldrig haft några som helst problem med att få av XD-kassetter.

Senast ändrad:
hovis70 sa:
Bra info...
Kollar upp länkarna...
Intressant att det strulat med xd bodyn så pass mycket att du bytt till shimano. Det har jag missat helt.
Så du rekommenderar nästan att man skall fortsätta köra typ xt...

Jag menar inte att du ska fortsätta med Shimano. Jag menar att jag själv har själv bara haft strul med Sram GX1 kassetten, när den ska tas av från bodyn varje gång jag bytt till ny kassett. Och det har resulterat i ny body två gånger. Problemet är inta att den inte går att skruva loss med kedjepiska och verktyg. Problemet blir att det största drevet som sitter ihop med dom övriga dreven i kassetten fastnar i bodyn på något vis, och ju mer man skruvar ut kassetten så förjer den gängade hylsan i kaseten ut som den ska, men det största drevet sitter kvar på bodyn. Så kassetten delar sig och går trögare ju längre ut jag skruvar kassetten. Och med det går ju dom fina känsliga gängorna i aluminium på bodyn går sönder. Troligen har det största drevet ätit sig in lite i bodyn och fastnat förbannat hårt. Sist gick det inte att knacka bort det från bodyn med våld trots att jag skulle kasera bodyn och kassett, men ville bara se hur hårt det satt. Märkligt. Har inte haft det problemet med Shimano iaf. Bara skruva av låsbrickan och lyfta av kassetten.... Men det här är ju min syn på det hela. Kan hända att inte 12 delade Eagle kassetten beter sig lika dant, vad vet jag. Men ett problem är det, har pratat med några andra på tävlingar runt om som haft samma problem.
Men själv är jag lite skeptisk till den där konstruktionen med XD Bodyn / kassett så här långt.
Kanske är GX1 kassetten som är felet? Löste sig iaf för mig med Shimano body och kassett. Jag är glad nu :-)

BjornR sa:
Det är väl att vissa har svårt att få av kassetten från bodyn. Köra sönder shimanobodys gör rätt många, speciellt om kassetten börjar lossna en aning.

Har man ett stabilt skruvstäd så går det lätt att skruva av XD-kassett om den inte vill sig med kedjepiska. Helt utan att förstöra något.

tillägg:
Kan personligen säga att jag aldrig haft några som helst problem med att få av XD-kassetter.

Men det är inte det här problemet med kassetten. Får loss den från gängan får jag, första varven går lätt, sen blir det bara trögare och trögare, tills det knappt går att skruva mera. Och då ser man att kassetten håller på och dela sig. största drevet lossar liksom från pinnitarna, och största drevet sitte stenhårt kvar i botten på bodyn, medan resten av kassetten är på väg ut som det är tänkt, men hålls ju till baks på grund av hylsan som går genom hela kassetten. Där av att det går trögare ju längre ut jag skruvar den. Har till slut fått dra ut hela paketet med kassett boddy ihop och byta båda delarna varenda gång. Blir liksom 700:- för body också vid varje kassettbyte.
Fan! Synd att jag inte har kvar kassetterna med body så skulle jag fota och visa. Men varenda gång har jag kastat det, fort som fan för att slippa se skiten. :-)

Senast ändrad:
Så här ser bodyn ut just nu på ditt nav
360.jpg

Och alla delar
explodedview360rw.jpg

Den här vill du ha
umruestkitssramxd3klinke.jpg

Här kan du hitta massa delar till ditt 370 nav som DT-Swiss byggt till Syncros :-)

https://whizz-wheels.de/shop/de/370-hr-3-klinken-system

Lycka till :-)

Har aldrig haft problem med xd-body och kassett som fastnar. Har dock aldrig kört den modellen med ståldrev längst in.

Eagle är grymt, du kommer inte ångra dig.

Köpte komplett kitt från mantel, drygt 11 tusen för rubbet i guld.

Bprct sa:
Har aldrig haft problem med xd-body och kassett som fastnar. Har dock aldrig kört den modellen med ståldrev längst in.

Har faktiskt haft funderingar på om det är ståldrevet som ställt till det för mig. Det är ju bara GX1 som jag hört haft samma problem

Senast ändrad:
kay sa:
Bprct sa:

Har faktiskt haft funderingar på om det är ståldrevet som ställt till det för mig. Det är ju bara GX1 som jag hört haft samma problem

Inte haft nå problem med min x01 kassett eller x01 eagle. Men låter ju som om något ätit sig in. Är inte största drevet i Alu? Tror den ä det på gx eagle. Är innersta drevet smalt på gx? På de dyra ä de t ju brett så inte en chans att det äter sig in i bodyn

Jensen sa:
kay sa:
Bprct sa:

Inte haft nå problem med min x01 kassett eller x01 eagle. Men låter ju som om något ätit sig in. Är inte största drevet i Alu? Tror den ä det på gx eagle. Är innersta drevet smalt på gx? På de dyra ä de t ju brett så inte en chans att det äter sig in i bodyn

Tror mer det är stål mot alu som är boven i dramat, alltså en bra anledning till att inte snåla ur på kassetten :)

Bprct sa:
Tror mer det är stål mot alu som är boven i dramat, alltså en bra anledning till att inte snåla ur på kassetten :)

Är absolut inte främmande för den tanken.
GX1 finns ju iofs i två olika utföranden om man vill ha aluminium på största drevet för en billig peng.

GX1-HG1150 Kassett = Största kugget i stål. ca: 1100:-
GX1-HG1175 Kassett = Största kugget i alu. ca: 1700:-

Så det är ju ingen större prisskillnad om man vill slippa problem, det betalar jag gladeliget.
Har ett annat hjul, DT-Swiss X1700 som det sitter ett GX1 HG1150 med ståldrev på nu, som ska bytas snart, och då får vi se om det blir samma sak igen, får jag loss det på normalt sett, får det bli en kassett med aluminium på störste drevet, möjligen ett X01. Men jag är skeptisk till demonteringen av kassetten.

kay sa:
Bprct sa:

Är absolut inte främmande för den tanken.
GX1 finns ju iofs i två olika utföranden om man vill ha aluminium på största drevet för en billig peng.

GX1-XG1150 Kassett = Största kugget i stål. ca: 1100:-
GX1-XG1175 Kassett = Största kugget i alu. ca: 1700:-

Så det är ju ingen större prisskillnad om man vill slippa problem, det betalar jag gladeliget.
Har ett annat hjul, DT-Swiss X1700 som det sitter ett GX1 XG1150 med ståldrev på nu, som ska bytas snart, och då får vi se om det blir samma sak igen, får jag loss det på normalt sett, får det bli en kassett med aluminium på störste drevet, möjligen ett X01. Men jag är skeptisk till demonteringen av kassetten.

NickPick sa:
Xg1150 kostar väl 90 euro?
Eller 500 på köp och sälj (nya).
Okej! Sist jag köpte ett var i våras från Bike24 och då var det nog 1000-1100:- har jag för mig,
Tog massa annat därifrån också, så jag orkade inte lusläsa nätet efter det billigaste XG1150 pris alternativet :-)

hovis70 sa:
kay sa:

Och alla delar

Den här vill du ha

Här kan du hitta massa delar till ditt 370 nav som DT-Swiss byggt till Syncros :-)

Mer bra info...
Med en sådan body och kör men GX-grupp blir det inte så dyrt men några gram tyngre..
Tydligen skall man köra med det dyrar drevet med då... för att få alu drev längst in..

hovis70 sa:
hovis70 sa:
kay sa:

Och alla delar

Den här vill du ha

Mer bra info...
Med en sådan body och kör men GX-grupp blir det inte så dyrt men några gram tyngre..
Tydligen skall man köra med det dyrar drevet med då... för att få alu drev längst in..

Jo det verkar så :-)

Å andra sidan kom jag på nu, för min del iaf. Så en kassett med ståldrev längst in och ny body kostar väl lika mycket som enbart en kassett med aluminiumdrev längst in. (Har inte kollar exakt pris)
Så när man byter till ny kassett får man för samma peng även en ny body med nya fina lager i, hehe!! Var bara en fundering :-) Tror det bara är det stora drevet som skiljer sig på 1150 och 1175 kassetten, och det drevet cyklar man ju nästa aldrig på ändå. :-) Blir iofs några gram lättare cykel med alu drevet, men inte märkbart troligen. :-)

kay sa:
hovis70 sa:
hovis70 sa:
kay sa:

Och alla delar

Den här vill du ha

Mer bra info...

Jo det verkar så :-)

Å andra sidan kom jag på nu, för min del iaf. Så en kassett med ståldrev längst in och ny body kostar väl lika mycket som enbart en kassett med aluminiumdrev längst in. (Har inte kollar exakt pris)
Så när man byter till ny kassett får man för samma peng även en ny body med nya fina lager i, hehe!! Var bara en fundering :-) Tror det bara är det stora drevet som skiljer sig på 1150 och 1175 kassetten, och det drevet cyklar man ju nästa aldrig på ändå. :-) Blir iofs några gram lättare cykel med alu drevet, men inte märkbart troligen. :-)

En bra iakttagelse ?
Gäller att tänka på allt.....

Tillbaka
Topp