sparkar, pedaler och bollar

servace

Medlem
Nu när man börjar bli van vid era nicks så vore det kul att höra lite om vad ni gjort innan ni blev bitna av cykelsjukan (och när ni blev det). Har själv varit lite av en mångsysslare; kampsport 10 år, fotboll och pingis 9 år, dans 3 år, styrketräning 12 år och triathlon wannabe i ca 1 år.

Cyklingen kom inte in i mitt liv förrän mina benhinnor började göra sig påminda och då hade min bror tjatat om hur kul det var i över ett år. Detta är väl ungefär 2 år sedan och det har blivit några mil sedan dess. Trots att jag syns här titt som tätt så är det dock främst landsväg jag har kört. Nu när tidigare skador börjar ge med sig så tänkte jag dock passa på att försöka hänga på några veteraner på någon tur i eller nära Göteborg.

Som ungdom/junior åkte jag längdskidor på vintern och kutade långlopp på sommaren. Under gymnasiet (slutet av 80-talet) la jag ner satsningen på att bli bra (insåg väl att jag inte hade tillräcklig talang...). Sen dess har jag varit motionär: skidor, jogging, innabandy, fotboll, hockeybockey etc. 1999 köpte jag en risig beggad crescent (blytung stålram, helstel) för 1200 spänn och började köra i skogen. Körde Finnmarksturen på den 2001 och insåg då att jag behövde något bättre, och nu är jag totalt fast i MTB-träsket... :-)

Jag ägnade mig åt att pilla navelludd framför teven och äta popcorn och..

Jo, jag har hållit på med styrketräning för länge sedan. Annars har jag varit i musikbranchen, var ett tag ansedd som den sämsta trummisen att få tag i när det gällde covers. Jag lyssnar nämligen inte på 60-70-talsrock och spelade alltid fel komp.

hmmm... kampsport 5-6 år, 10 år motocross på hyfsad nivå, samt all fysträning som hör till, inne på mitt 15:e år av studier i rad....

tennis, pingis, jogging, massa teve-tittande (mest humorserier som "vänner" och "fresh prince" men också alla stora sportevenemang och filmer) samt en del soft air gun-krigande med kompisar = jäkla kul!
Och nu MTB som tar ganska mycket tid, men vad gör det, det är ju värt det!

hmm....det har varit cykel hela livet i stort sett :), det börjades på allvar med en bmx som köptes på ok sen bar det av dock så har jag övergått till skogsåka mer nu. annars klättrar jag och kör lite smått enduro på fritiden har dock inte råd med en egen hoj så jag kör med fmck.

> the_TnT: no worries. Var tränar du någonstans?

Antar du menar gymträningen? På Må Bättre, finns bara två gym i stan'. De och kommunala Sporthallen - båda lika dåliga fast på olika vis :)

feffemannen: Karatepingis kanske vore något? Skippa racketen och sparka iväg bollarna :)

Jag började med en masso olika sporter, som jag sög på. Fastnade för bodybuilding i 10 år, där jag faktiskt var bra, 2:a på nordiska tex. För några år sedan snöade jag in på MTB och multisport. Nu har jag köpt en lvg hoj också. Mtb och Lvg är roliga på olika sätt. De matchar varann perfekt. Mitt nya mtb projekt blev försenat pga floppiga tyskar. Så jag har varit utan mtb hela sommaren. Därför ska jag satsa stenhårt på långloppscupen nästa år.
/Johan

Motocross från sju års ålder fram till lumpen. Därefter fullständig avhållsamhet från all fysisk aktivitet i 22 år tills äldste pojken började med MTB. Köpte en beg. MTB, hängde med på ungdomsträningarna i två månader och cyklade Bockstensturen. Fick ont i ryggen och köpte heldämpad och är fast. Nu cyklar hela familjen och årets BST gick på under fem timmar.

Så det kan gå.

P.S. @#$%& har jag aldrig pysslat med.

Oj, vilken fråga. Tror att man kan säga att jag började mitt idrottande på ett par brälappar till skidor som 5 åring. Sedan dess har jag provat det mesta känns det som men de som jag varit mest allvarig med är kanot och rugby. Placerade mig inom top 10 som ungdom i kanotsverige, men slutade när jag blev junior för jag var för lat. Sattsade sedan på rugby i 10 år där jag fick nöjet att spela med juniorlandslag och regionslag, räckte dock inte riktigt ända fram till landslaget. Lade ner förra hösten efter att vänster axel blivit mos och inte vill läka ordentligt. Blev utmanad på att köra en multisporttävling och hittade på så sätt tillbaka till skogen. Är väl inte speciellt bra på cykeln men trivs fint bland granar och happyiter :-)

Har hela mitt liv varit idrottsintresserad. Spelade fotboll, pingis, badminton mm som yngre.
20 år "gammal", började jag en 10 år lång roadracinkarriär, som innehöll allt från klubbmästerskaps tävlingar till VM. Som bäst 2:a i Superbike SM 1991 efter Christer Lindholm.
Efter att ha lämnat asfaltbanorna fortsatte tvåhjulsåkandet i endurospåren. Några SM tävlingar blev det (14:e som bäst) och 3 starter i Novemberkåsan. Läs "starter", för målgång blev det aldrig. Grrr...
Detta faktum grämer mig än idag, men jag fick ivarjefall behovet att bevisa för mig själv att det mest Svenska av alla mandomsprov (numera även för kvinnor utan lösmustasch :-), Vasaloppet, var en munsbit i jämförelse.
Som skåning med 1 timmes träning på snö genomfördes så detta utan problem och så följde även de andra ingredienserna i "En Svensk Klassiker". Vätternrundan blev på en nyinförskaffad MTB, som jag valt för att jag trivdes att träna i skogen och det var ju var ganska likt att köra enduro, fast med sig själv som motor.
Sen blev det såsmåningom några mindre MTB-tävlingar också någon till, också Finnamarksturen, också ...
Familjen lockades med ut i skogen på cyklar och endurohjen såldes i fjol till förmån för en lvg-cykel.

Som ni säkert förstått fastnade jag, och familjen (som snart kommer att utökas med en 05:a ;-), i cykelträsket, och nu är man Happy ....

/ Lars

fotboll, fotboll och åter fotboll(ojdå, ursäkta) tills knäna och annat sade stopp.
när man hade tid förr i världen varvades det med hockey och bandy på vintern.

/Jubel

Basket 6 år som barn. Klättring, seriös satsning i ca 10 år. Kampsport av olika slag under ca 8-årsperiod i vuxen ålder. Landsvägscykling från hösten -99. Mtb från i maj.

Kul att se att folk verkar ha ramlat in på cykling från alla möjliga håll. Det ger ju stöd åt något jag tänkt länge - cykling är för alla. :)

Tillbaka
Topp