spärra av juniorutväxlingen

Viss skillnad på "regel" och prestationsbegränsning, fast du verkar ha förstått min fråga för på slutet svarade du.

Är det så att individsporter med tillbehör (cykel, spjut etc) har mer begränsningar än lagsporter (fotboll, basket, innebandy etc)?

Mr Handley, mkt riktigt är det jag menar att om du som normaltränad motionär/ungdom ligger och drar på 53-14 på en längre vindstilla raksträcka så kommer du nog ganska snart att trampa luft. Det är väl en för låg växel för de allra flesta för att bjuda på något större motstånd när man väl avslutat accelerationen och kommit upp i den fart växeln tillåter. Medans på 53-11 så får nog många fortfarande ett motstånd att tala om oavsett längden på raksträckan.

Edit/tillägg:
Ang. din andra hypotes att individsporter har fler begränsningar än lagsporter så är det väl snarare så att begränsningarna ser lite olika ut. Om vi drar alla över en kam lite då, så har individsporter oftare regler för att inte skada sig själv, medans lagsporter har regler för att inte skada varandra... Låter väl som en ganska rimlig generalisering?

Senast redigerad av en moderator:
Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Mr Handley, mkt riktigt är det jag menar att om
> du som normaltränad motionär/ungdom ligger och
> drar på 53-14 på en längre vindstilla
> raksträcka så kommer du nog ganska snart att
> trampa luft. Det är väl en för låg växel för
> de allra flesta för att bjuda på något större
> motstånd när man väl avslutat accelerationen
> och kommit upp i den fart växeln tillåter.
> Medans på 53-11 så får nog många fortfarande
> ett motstånd att tala om oavsett längden på
> raksträckan.

Men hallå? För mig innebär "trampa luft" (dvs obehagligt hög kadens) ca 120-130 och högre. Med kadensen 120 och 53-14 på en landsvägscykel, blir farten ca 57 km/h! Det är jag nöjd om jag klarar att spurta upp till på platt mark. Påstår du på allvar att en 14-årig cyklist skulle kunna ligga och pumpa i 57 km/h!? Det motsvarar ca 800 W...

geologen, min bedömning av begreppet "trampa luft" är när man verkligen börjar önska att man hade en till växel att lägga i, vilken kadens det innebär är ju givetvis olika för olika cyklister då vi alla vuxit upp med olika preferenser... nu är jag förvisso modell lågkadensare deluxe, men att köra på 14t-drevet på en landsvägscykel på en fin raksträcka känns för mig lite som att någon står och håller upp bakhjulet från marken. Jag har faktiskt inga möjligheter att slita ut mina knän på denna växel då det inte bjuds på tillräckligt mycket motstånd.

Sen när du sitter med matematiska uträkningar och gör egna bedömningar av vad en hög kadens är, så kanske du ska koppla det till farten med där rullmotstånd/vindmotstånd gör sig påminda. Desto högre växel och fart, desto lägre får man väl räkna vad som bedöms vara en "hög" kadens.

Något som anses en hög kadens i 50 km/h kan väl mycket väl anses vara en låg kadens i 30 km/h.

När jag spelade handboll som Junior hade man mindre boll en Seniorerna, det finns säkert massor med begränsningar för Juniorer i andra sporter... :-) T

Men är inte den mindre bollen en anpassning för att yngre ungdomar har mindre händer? Snarare än en begränsning är det väl mer ett handikappsystem.

Men ge dig med ditt knäargument. Det är bara att räkna lite, så kan du också se att man lätt kan komma ner i låga kadenser även med juniorutväxling.

Och, som sagts tidigare, så är det tydligen inte det verkliga skälet, utan en efterkonstruktion.

Syftar inte specifikt på tävling nej, men jag vill gärna att du åker ut på en liten hojtur och försöker motbevisa dig själv. Testa att lägga i 53-14 på en lång raksträcka och se vad som händer när du ställer dig upp och öser på för fullt i två minuter...

Mycket motstånd? Knappast...

Nu lägger jag ned den här diskussionen. Det är bara ett jäkla bollande fram och tillbaka mellan för/emot. Om du tänker envisas med din åsikt, så varsågod. Jag tycker - helt personligen - att den saknar all verklighetsförankring och tänker inte lägga mer tid på att försöka övertala dig. Du har ju bestämt dig, och då är det visst så.

Niko/Frost skrev:

>
> Nu lägger jag ned den här diskussionen.

Neeejj.. den här tråden är jättekul.

Men snälla Nikofrost, det handlar om ren matematik detta. Om vi säger att kadensen 120 varv/min är gränsen för när man börjar, som du kallar det, "trampa luft", så gäller följande:

Hjulomkrets ~ 2.10 m
Utväxling = 53/14 = 3.79
Kadens = 120 v/min = 2 v/s

Fart = 2 * 3.79 * 2.10 = 15.9 m/s = 57.3 km/h!

Säger vi 130 som gräns, blir det 62 km/h.

Jag står inte upp och trampar mig upp till ens 57 en bra dag. Brukar maxa drygt 50 normalt i "spurt".

För en normal cyklist på en normal cykel, motsvarar 57 km/h ungefär 800 W. Åtminstone JAG kommer aldrig att "trampa luft" med 53-14 på platt mark. Däremot kan det lätt hända i brantare medlut. Det är då det är praktiskt med lite högre växlar.

En lågkadensare tycker nog att man trampar luft tidigare än 120... Sen att du tycker 53-14 räcker till gott och väl på platt mark handlar väl kanske snarare om bristande benstyrka då, även om jag inte har velat säga det tidigare som argument då det känns lite som personangrepp...

geologen skrev:

> Men hallå? För mig innebär "trampa luft" (dvs
> obehagligt hög kadens) ca 120-130 och högre. Med
> kadensen 120 och 53-14 på en landsvägscykel,
> blir farten ca 57 km/h! Det är jag nöjd om jag
> klarar att spurta upp till på platt mark.
> Påstår du på allvar att en 14-årig cyklist
> skulle kunna ligga och pumpa i 57 km/h!? Det
> motsvarar ca 800 W...

Om du varit med på några av våra klubbträningar och sett hur länge kidsen hänger med trots juniorutväxling så hade du kanske förstått bättre vad jag och de flesta övriga debattörer har klart för sig. De hänger med elitåkare på rulle i väldigt höga farter och i en klunga i medvind så krävs långtifrån 800W...

Nån måste ju ligga först, och då krävs den fulla effekten.

Jag har aldrig påstått att jag själv är snabb. Tvärt om - jag är pinsamt svag och långsam. Men jag cyklar för hälsans och välbefinnandets skull. Det är egentligen bara uppför som jag är ens i närheten av hyfsad. Men det kommer man inte långt på.

Och hade jag varit med på era klubbträningar hade jag inte sett ett enda dugg. Jag hade varit avhängd efter 50 meter.

geologen skrev:

> Och hade jag varit med på era klubbträningar
> hade jag inte sett ett enda dugg. Jag hade varit
> avhängd efter 50 meter.

Då kanske du ska vara försiktigare när de bedömer tävlingsreglers relevans utgående från dina erfarenheter också. :-)

Mr Handley skrev:
> Viss skillnad på "regel" och
> prestationsbegränsning, fast du verkar ha
> förstått min fråga för på slutet svarade du.
>
> Är det så att individsporter med tillbehör
> (cykel, spjut etc) har mer begränsningar än
> lagsporter (fotboll, basket, innebandy etc)?

I ponnyhoppning har man begränsningar i storlek på redskapet.

geologen, så du menar alltså att dina matematiska kalkyler stämmer bättre än den verklighet vi andra verkar leva i?

Jag är ledsen och säga det, men matematik i all ära - i slutändan är det verkligheten som gäller, och den universiella sanningen vet även den mest inbitne vetenskapsmannen/forskaren...

Nikofrost, visa gärna vad som inte stämmer i min beräkning, om du nu tvivlar. Det är ett obestridbart faktum att den kadensen, med den utväxlingen, ger den farten. Om nu 14-åringar klarar att hålla 55-65 km/h långa perioder, så är jag mäkta imponerad. Pro Tour-cyklisterna får passa sig!

Men herregud... Läs vad jag skriver, olika kadens upplevs som olika högt i olika farter... Du kan inte bara bräka ur dig ett tal som 120rpm och koppla det likgiltigt till vilken fart som helst, som att det skulle ha samma innebörd oberoende av farten, som i sin tur medför många andra faktorer.

Känslan av att "trampa luft" kommer att infinna sig vid olika kadens för olika cyklister. Och det är en KÄNSLA vi talar om här, inte ett matematiskt faktum. Utan en upplevelse-variabel som skiftar från person till person, från starka till svaga, från högkadensare till lågkadensare, osv...

Din matematik grundar sig på en enstaka siffra, som du griper ur luften och applicerar urskiljningslöst på alla exempel. Där missar du totalt att ta med verkligheten i din beräkning.

ttfh, att lågkadensare som kör på för höga växlar lider av mer knäproblem än högkadensare som kör på låga växlar - är väl ingenting annat än vedertagen allmänkunskap, jag tror inte att en endaste människa på det här forumet, utom möjligtvis geologen, tvivlar på det...

Blir yr. Trodde imorse att geologen var emot och niko för junnu-utväxling. Men nu är jag osäker. Säker på att ni inte i misstag bytt åsikt med varandra?

Lät på geologens uträkningar som om han tyckte att 53-14 räcker mer än väl. Men imorse trodde jag att han tyckte att begränsningen är onödig.

Vilken väg är det riktigt?

Det är inte samma sak att köra 45 km/h som att köra 30 km/h även om både kadens och effekt är densamma! Det är svårt att förklara egenligen hur det skiljer, men det känns tyngre och liksom "trögare" att köra 50 mot att köra 30 med samma snitteffekt. Rent matematiskt borde det inte vara någon skillnad, men i verkligheten är det så. Varför skulle annars elitcyklister träna pace bakom motorcykel? För att få fartträning förstås! Varför är det inte samma sak att köra 300W på trainer som det är att köra 300W på i klunga som det är att köra 300W solo? Därför att motståndet fluktuerar på helt olika sätt i trainer, i klunga och solo. Matematik i all ära, men verkligheten är mer komplex än http://www.analyticcycling.com/.

Att juniorer har begränsningar i utväxling är knappast något godtyckligt påhitt. Med största sannolikhet upptäckte man någon form av problem och då införde man regeln och förhoppningsvis fick man det resultat man ville ha. Det lär knappast ha varit så att någon matematiker räknade ut hur mycket juniorerna tål och talade om att "den här regeln behövs".

Niko/Frost: Nu säger jag inte att du har fel, men det finns en massa saker som "alla vet", men som är fel. Ett exempel är att det skulle vara farligt för knäna att köra knäböj djupare än 90 grader.

Castrello, hehe... Jorå, jag är fortfarande för lägre utväxling för juniorerna - motiveringen till det är dock endast av hälsoskäl. Det går att skada sig både permanent och något helt frukansvärt på cykel utan att ens behöva krascha, både som vuxen och som junior - men säkerligen lättare som junior med outvecklad kropp. Därav tycker jag regeln är mkt bra, även om ursprungstanken bakom den må ha varit av en helt annan natur.

Edit/tillägg:
ttfh, ...okey, visst kan man ju resonera så. Då får du väl istället helt enkelt lita på mitt ord när jag säger att jag även talar av erfarenhet från segdragna smärtor i knäna efter att - fullt medvetet - ha tryckt på alldeles för länge på alldeles för höga växlar. Då kommer värken ofta som ett paket på posten.

Du kan nog vara rätt säker på att det råder inga som helst tvivel bland idrottsläkare, elitcyklister, och rent generellt dom allra flesta, om att detta är ett absolut konkret faktum baserat på årtionden av erfarenhet. Och inte "veckans gissningar" eller "månadens rekomendationer".

jag skulle vilja hålla med Niko/Frost om att "lufttrampning" inte så mycket handlar om en specifik kadens utan snarare när det känns som att det är dags att byta växel. Är man van vid 90 rpm ger ju en hastighet där 100rpm krävs för acceleration eller konstanthastighet fortfarande inget motstånd i ideal kadens, dvs dessa 90 rpm (eller vad man nu gillar), dvs en känsla av att "trapa luft". Normalt ligger man väl mer och "nöter" på raksträckor än vevar ut järnet som om det vore spurtstrid i varenda platt sektion?

att det sedan går att ha för hög växel i andra situationer är ju en helt annan sak, kör man alltid högsta växeln oavsett hur det ser ut där man kör kommer det ju vara för tungt i minst hälften av fallen... (upp resp. ner)

edit: Och för övrigt, ang. kommentarer om begränsningar inom t ex fotboll. Jag vet inte om några sådana begränsningar, men så har så gott som alla duktiga ungdomsfotbollsspelare jag känt under min uppväxt haft dåliga knän.

Niko/Frost skrev:
> Tbone, av samma anledning som endast vuxna får
> köpa sprit och ciggaretter? ;-)

Men barnen får ju träna med högre utväxling... de får ju köpa sprit utanför tävlan. ;-)

Hur gick det Jonka, löste det sig genom att skruva på justerskruven? Eller fick du den hjälp du ville ha genom alla dessa inlägg om knäns vara eller icke vara?

snart kanske vi alltså kommer till en situation där föräldrar "köper ut" cyklar med högre utväxling för att barnen skall kunna träna hårdare. Måste säga att det är en intressant diskusion, men jag måste ändå tilläga att jag knappast behöver komma upp i geologens 120rpm på lägsta växeln för att trampa luft på platt väg...

Om att begränsa utväxlingen räddar knän eller inte är väl ganska orellevant? Då det uppenbarligen är väldigt lätt att trampa luft med juniorutväxling (aldrig provat personligen men ändå) så bör ju detta ge jämnare lopp om inte annat och att även de killar och tjejer som utvecklas sent också har möjlighet att vinna lopp. Sedan om jag ska vara ärlig tror jag inte att cykling förstör knän mer än andra sporter om man nu tränar rätt och framför allt stretchar rätt och så vidare. Jag har t.ex en kronisk defekt i ljumsken efter för mycket bandyträning och det är mitt eget fel, men det är smällar man får ta och ljumskskadan visade mig MTB cyklingens underbara värld :D

Sedan finns det ju begrännsningar i de flesta sporter, mindre planer och bollar i fotboll t.ex. I bandy och hockey (på is alltså) är galler tvång en sak som till viss del (väldigt liten men det är ändå där) hindrar perfekt synfält hos juniorer.

Jag läste inte alla inlägg i tråden då första sidan mestadels var samma sak i alla inlägg.

//Johan

Mr Handley skrev:
> Finns det någon annan sport/idrott där man
> begränsar utövandet på det sättet?
>

Med risk för att ha missat ironi. Finns det någon där man inte?

Man har beroende på ålder olika skydd i hockey, dobbar i fotboll, bollar i basket/bollsport, distanser i löpning etc. Men det klart, inget exempel som svarar direkt mot det i cyklingen, men då är det inte så många andra sporter där man trampar heller.

jag tycker att juniorer i fotboll inte skulle få ha större skor än storlek 40, då blir det jämnare för de som är sena i utvecklingen.

Finns det någon annan sport/idrott där man begränsar utövandet på det sättet?

Med tanke på all backlöpning man gjort i basketen så skulle väl knäna vara söndertrasade vid det här laget. För att inte prata om alla snabba vändningar i handboll, innebandy etc.

Säkerhetsfrågan kan jag köpa, att det blir för hög fart annars. Men att det skall bli jämnare för man kan vara olika utvecklad? Fånigt!

@ Niko: Du argumenterar bra för begränsningen av tunga växlar, men seriöst, menar du på fullt allvar att det inte går att ligga på för tung växel om man inte har en lång, kraftig uppförsbacke?
Fotboll för knattar har en mindre fotbollsplan.

Fotboll för knattar har en mindre fotbollsplan.
ThreadNecro.gif

Tillbaka
Topp