X-fusion PRO 2

X-fusion PRO 2
Det kan hända att du inte har en lockout utan antingen helt öppen eller mindre öppen, så är det på min Stumpjumper iaf. Lägg ut en bild på det så kan vi nog klargöra. Oavsett så hade jag kollat över sag-inställningen om du tycker att den gungar för mycket.

Om det visar sig att du har en lockout ändå så behöver den servas.

X-fusion PRO 2
Det kan hända att du inte har en lockout utan antingen helt öppen eller mindre öppen, så är det på min Stumpjumper iaf. Lägg ut en bild på det så kan vi nog klargöra. Oavsett så hade jag kollat över sag-inställningen om du tycker att den gungar för mycket.

Om det visar sig att du har en lockout ändå så behöver den servas.
Cykeln är helt ny så det är inte dags för service än.
Läser man beskrivningen på cykeln så står det lockout.
Har den inte hemma nu så kan tyvärr inte lägga upp någon bild.
Men du menar att den här dämparen finns både med och utan lockout.

X-fusion PRO 2
Men du menar att den här dämparen finns både med och utan lockout.
Den finns med ett läge som brukar kallas Trail-mode där dämparen är typ halv-öppen (inte helt låst men hårdare än helt öppen, gjort för att det inte ska gunga när man trampar). Om dämparen endast har två positioner så är det antingen lockout du har eller trail-mode. Om du har 3 så borde en av dem vara lockout.

X-fusion PRO 2
Den finns med ett läge som brukar kallas Trail-mode där dämparen är typ halv-öppen (inte helt låst men hårdare än helt öppen, gjort för att det inte ska gunga när man trampar). Om dämparen endast har två positioner så är det antingen lockout du har eller trail-mode. Om du har 3 så borde en av dem vara lockout.
Har bara två lägen, inte så stor skillnad mellan dem.
Nästan ingen alls faktiskt

X-fusion PRO 2
Men då är det ju bara att köpa en ny dämpare med lockout.
Börja med att sätta sag på 20-25% och se hur det känns. I trail-läget så borde det inte gunga mer än litegrann så länge du sitter ner och trampar, i stort sett helt still. Jag körde runt med dämparen alldeles för mjukt rätt länge innan jag insåg att jag faktiskt hade runt 40-50% sag. Nu har jag runt 25% och det är mycket bättre även om jag fortfarande bottnar ibland utför.

Tillbaka
Topp