SPD - Biltemaklossar kass eller vad?

Folxam

Ny medlem
Hej HappyMTB!
Jag är ny här men har skummat forumet lite ett tag, men nu kände jag mig nödgad att fråga en sak.

IMG_20120507_190125.jpg

... jag köpte mig en psykkel begagnad där det redan satt Shimano-pedaler, så jag köpte skor från Biltema och där köpte jag även klossarna.

Även fast jag justerat pedalerna så att det är väldigt slappt och löst fastnar klossarna väldigt gärna med nesliga tippa-omkuller till följd.
Som tur är sker detta ute i skogen där jag landar relativt mjukt och där ingen ser mig, men skulle jag behöva panikbromsa för nån barnvagnsfascist i stan så lär det resultera i en ännu nesligare och ömmare "ahhhhh vafaaaaan *duns och knäck*" på asfalt.

Nu till den egentliga frågan:

Är Biltemas klossar kass? Blir det skillnad med "riktiga" Shimano-klossar eller dylikt?

... eller ska jag helt enkelt skaffa pedaler utan SPD?

Kan vara klossarna, jag vet inte om de är helt kompatibla. Den äldre generationen av SPD-pedaler är lite svårare att klicka ur. Vet du exakt vilken modell du har?

En del väljer Eggbeater istället för att det är enklare att klicka ur.

EDIT: Eller så behöver du bara öva.

Senast ändrad:
Jag vet ej hur smiltemas klossar ser ut, men jag vet att olika märken ibland har olika form på sina klossar. Bildtemaklossarna kanske är för långa för dina pedaler. Är det lätt för dig att klicka i klossarna i pedalerna eller måste du trycka hårt?

pLu: Jag vet inte exakt modell på pelle, men väldigt lik M520 iaf ... Jag vet inte om öva räcker, men jag tänkte inte byta pedaler på momangen ändå.

Fredreik: Jag har verkligen ingen referens, men det är hyfsat lätt att klicka i.

EDIT:
Biltemaklossar:
http://www.biltema.se/ProductImages/27/large/27-0092_l.jpg

Shimanoklossar:
http://tenerife-training.net/Teneri...ontent/uploads/2008/03/shimano-spd-cleats.jpg

Svårt att se skillnad, men Biltemas variant lär vara kopior på original?

Senast ändrad:
Hehe lite kul läsning :P

Men jag lär ändå fråga: är det så att det läser sig, dvs det räcker inte med att trycka och vrida foten? Känns det som att det tar stopp mekaniskt eller sitter det i tekniken?

Själv har jag precis skruvat åt mina pedaler för att få ta i lite extra.

/Christian

Btw prova att med en insexnyckel vrida justeringsskruven 1/4 varv mot minus på alla fyra sidor. Känn efter om det blir bättre, annars kan du ta 1/4 varv till.

/Christian

Det tar stopp mekaniskt, hakar i, lossar ej.

Jag har dessutom karvat ur i sulan på skorna för jag trodde att det var där det tog i, men det tror jag inte längre ... kanske ;)

Hur ser "normala" skor ut? Sitter klossen nedsänkt i sulan eller sticker klossen ut?

Har biltemaklossar (och iofs pedaler från biltema) och det funkar fint för mig. Har använt mina biltemaklossar på massor av spinningcyklar med spd-pedaler och aldrig haft problem. Säker på att de inte lossnar om du bara vrider hälen rakt ut?

Jag är ganska säker på att det inte lossnar ;)

Nu tror jag för övrigt mer på att pedalerna är Shimano M505:
http://www3.bike-discount.de/bilder/xxl/1867/spd-pedals-pd-m505-black.jpg

EDIT: På spinningcyklar är det väl sällan man ramlar omkull va? Det kan ju vara så att det är knepigare att ta sig ur när man inte har tid att positionera sig och allt ... när man stannar tvärt mot whatever-obstacle-in-your-way så har man lite mer brådis.

Frågan är lite ställd som "är det så här knepigt med SPD?" också ... det kan vara en träningsfråga, men det är ju lite onödigt att träna på nåt som är omöjligt.

Senast ändrad:
Folxam skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är ganska säker på att det inte lossnar ;)
>
> Nu tror jag för övrigt mer på att pedalerna är
> Shimano M505:
> http://www3.bike-discount.de/bilder/xxl/1867/spd-p
> edals-pd-m505-black.jpg
>
> EDIT: På spinningcyklar är det väl sällan man
> ramlar omkull va? Det kan ju vara så att det är
> knepigare att ta sig ur när man inte har tid att
> positionera sig och allt ... när man stannar
> tvärt mot whatever-obstacle-in-your-way så har
> man lite mer brådis.
>
> Frågan är lite ställd som "är det så här
> knepigt med SPD?" också ... det kan vara en
> träningsfråga, men det är ju lite onödigt att
> träna på nåt som är omöjligt.

Oki, får väl tro på dig då :)

Be någon kompis klicka i sina spd och sedan jämföra med dina. Det här måste ju redas ut :)

Yup, detta måste redas ut.
Som tur är har jag kompisar och vad ännu mer tur är att en av dem har både skor och psykkel med SPD, men det har liksom inte blivit så att vi konvergerat i vårt psykklande än.

Jag har iofs inte testat Biltemas klossar men använt andra "fulklossar" och aldrig märkt ngn skillnad.

Spraya på lite siliconspray på kloss och pedal så brukar det gå lättare att klicka i- och ur. När du väl slitit in dem funkar det hur bra som helst. Sen gäller det ju att man verkligen vrider ur skon, inget annat.

Klossen sitter typ infällda på de dojor jag har, d v s man knallar inte direkt på klossen:
08.JPG

Det var lite det där med utrymme åt sidorna jag funderade på, men dina verkar tajtare än mina så det är nog inte där skon klämmer *fnissa* pun very much so intended.

"Sen gäller det ju att man verkligen vrider ur skon, inget annat"
Hur menar du? Vad skulle man annars vrida ur?

Se där, det är ju likadana skor som jag har. Vrider du verkligen ut foten? Jag vill bara dubbelkolla.

Sen lär jag fråga...... psykkel? 0_o

bruce skrev:
> Klossen sitter typ infällda på de dojor jag har,
> d v s man knallar inte direkt på klossen:
>

Folxam skrev:
> Nu tror jag för övrigt mer på att pedalerna är Shimano M505:

M505 är en generation äldre och är lite svårare att klicka ur.

Menar du mig? Jag vrider som fan.
Instinkten och rörelsen sitter i lite sen ungdomen då jag hade clips, med vilka jag vred foten för att bända upp remmen och sen lyfta ur foten ... där hände det väl att jag gjorde nån beta också, men för det mesta reddes situationen upp med en fot i backen.

Psykkla ja ... det är ju så mycket roligare att stava det psykkel och psykkla ;)

Cykolog? Psitron? Svenska är ett mycket knepigt språk.

Klossarna sitter som berget, dubbel-trippel-kollat innan avfärd.
Jag provade även att snedställa något för att redan vara på väg ur när vridningen påbörjas, men då blev det snett heeeela tiden och jag fick ont i smalbenet på momangen.

Jag tycker Biltemas klossar är knepigare än Shimanos. Ingen gigantisk skillnad men jag tycker att det skiljer.

Angående psykkel så är det förstås helt korrekt stavat här, gissar att du lurkat här rätt länge (fem år?) om du lyckats snappa upp det.

Angående psykkel har vi kommit på det helt själva i bekantskapskretsen där ingen har varit verksam inom HappyMTB-genren förr ... så nej.
Jag är färsking sen någon månad tillbaka :)

Det har inte jag för mig. Shimano har haft samma utseende på klossarna sen SPD kom. Ett undantag har väl funnits och det är 858, den klossen skiljer lite. Annars är allt kompatibelt.

Jag har kört på just denna cykel med just dessa pedaler tillsammans med moderna Shimanoklossar utan problem.
Har även testat med BBB-klossar och det fungerade, men inte 100 % bra.

Ubu skrev:
> jag har blandat biltema och shimano friskt, inga
> problem, MEN jag har för mig att 505 är äldre
> och inte kompatibla med moderna shimanoklossar
> heller. Då är det inte så konstigt om du har
> problem med biltemavarianten.

Nä, jag tror också du minns fel tyvärr, jag hade 505 som första spd och det vara samma klossar som jag använde till mina 540 därefter. Om jag nu inte minns fel..

jag körde tidigare med biltema-klossar på shimanopedaler och upplevde oxå att det dels glappade och ibland högg fast när man skulle loss.
Byt till shimano-klossar, jag tyckte det var märkbar skillnad.
Om du känner dig osäker på tekniken kan du börja med s.k multi-release-klossar, de löser ut om man rycker tillräckligt hårt nästan oavsett vilket håll man rycker åt.

pLu skrev:
> Men Time ATAC och Eggbeater är väl det
> happy-korrekta valet om man köper nytt?

Kan man justera spänningen på nån av dom pedalerna? Själv har jag kört Shimano SPD i 14 år och är mer än nöjd ända sedan 858'an kom ut på marknaden.

Folxam, börja med att köpa shimanoklossar i så fall. Det är ju ännu billigare än nya pedaler. Om du bor i närheten av Göteborg kan du köra/cykla förbi mig och få happypris.

Det är inte så att de där Biltemaskorna har mjuk sula?
Jag hade tidigare ett par Northwave skor med mjuk gummisula (mer vardagssko-look). Jag upplevde dessa som svåra att klicka ur pga av att sulan var mjuk vilket ledde till en och annan "Spd-vurpa".
En mer rejsig MTB-sko har hård/styv sula och ger ett distinktare urklick.

/D

Janos: Jag bor i Eskilstuna, så det blir en bit att cykla ...

David_J: Skorna har hård sula.

Vi ska prova med "riktiga" skor och klossar idag så får vi se!

Jag använder biltemas skor och klossar till pendlar hojjen och om jag låter bli att smörja så dröjjer det inte länge innan det blir svårt at komma loss och spdvurpan är ett faktum.
Sedan jag började smörja upp mekanismen och någon droppe på klossen har allt lirat perfekt.
Upplever dock en sämre float med wellgopedaler och biltema klossar än shimano 520 med shimano klossar.
Men som sagt smörj upp så ska det nog funka.

Jag bor i hållsta aldeles utanför e-tuna och ska ha ett par shimano klossar i nån låda som var med ett par m520 som jag inte har kvar, ska bara torka av mig bebis spyan så ska jag se var dom är. hittar jag dom kan du få dom.

Hej jag har provat biltemas skor och klossar tillsammans med shimano-pedaler. fungerar utmärkt tyckte jag.
Dock är det en ganska stor vanesak att lära sig rotera hälen utåt för att släppa skon i tid...

Själv brukar jag alltid klicka ur ena skon när jag närmar mig en situation där man kanske kommer behöva stanna. Att klicka ur samtidigt som man bromsar rejält är inte att rekommendera.

Tillbaka
Topp