SPD - Biltemaklossar kass eller vad?

505orna var bökiga och svårare att komma ur, särskilt med kompatibla klossar... Gav bort mina för att tyckte de var sådär...520-pedalerna funkar riktigt bra.

Inda Pale Ale: Från början engelsk bitter/pale ale med lite extra humle och alkohol för att klara frakt från england till indien.

Punkt. Över till cykling. =)

Öl är cykling.

Jag gillar Punk IPA och Trashy Blonde, båda från Brew Dogs sortiment.
Ja, de är lite beska men mycket fruktiga och väldigt läskande till grillat tjött!

Jag var och bytte två bira mot lika många klossar ... i torsdags?
Tack Iggy_82, var ölen god? Tänkte du bacon? :)

Dåligt väder, dåliga kläder, dålig självdisciplin osv, men idag kom jag ut att cykla lite.

... jag ska skaffa mig vanliga pedaler tills jag åtminstone fått in lite balans och grejjer.
Ikväll höll jag på att ramla ner i världens surhål, men jag missade iaf de väldigt vassa stenarna och det. Jag klarade mig väldigt bra faktiskt.

Visst är Shimanoklossarna väldigt mycket bättre än Biltemas, vilket syns på materialet osv ... Biltemas klossar är i en väldigt mjuk metall, säkert nåt skräp kineserna samlat in och gjuter klossarna av ... Shimanos är väldigt hårda och andas kvalitet. T.o.m. skruvarna är mycket bättre!

Lik förbannat är det lite knepigt att klicka ur med höger tass, och även om jag klickade ur innan ett knpeigt ställe så var jag tvungen att trampa till en gång och naturligtvis klickade jag i exakt samtidigt som jag tappade balansen ... *eeeeeeeeeee plopp* igen.

Att SPD-baila varenda gång inspirerar inte direkt och jag tappar sugen direkt.
Jag ska nog prova att justera mycket lösare men då tycker jag inte att det känns som att man kommer att sitta kvar och att man riskerar att halka ur om man tar i.

Nä, vanliga pedaler tills jag fått upp snitsen lite, då kanske jag kan testa att SPD:a igen!

Prova att justera fjädern först mot -

SÅ svårt är det inte. Jag har aldrig hört talas om att någon ramlat så mycket pga. SPD :S

Eller har du sån dålig motorik? Jag klickar i alla fall ur foten så fort jag stannat. Det går lika fort som att lyfta av skon från en vanlig pedal, så jag behöver ju aldrig förbereda mig på något sätt. Tror nog att dom allra flesta till och med hinner stanna helt, låter cykeln tippa åt önskat håll och sen klickar ur foten.

/Christian

Har du spänt pedalerna tokhårt kanske det inte är så konstigt att det är svårt? De flesta brukar ju börja med pedalerna inställda på lättaste tills de lärt sig, enligt vad jag har hört. Tror inte du ska vara rädd för att dra ur foten.

Jag tycker att pedalerna är så slappa och lealösa när man ställer dem lösare, men jag ska som sagt ge det en liten chans ändå ...

Dålig motorik? Njaeh, det tycker jag inte.

Fortsättning följer, jag vet att det är många som följer den här tråden med oerhörd spänning :)

Att dom känns rappliga kanske är för att dom ska vara det? Dom sitter inte spikhårt. Fjädern påverkar väl bara hur hårt det blir att komma ur och inte hur hårt du sitter fast.

Jag köpte för ca. en månad sen Biltemas skor och pedaler. Klossarna fanns med pedalerna. Pendlar dagligen med de.
Köpte även en burk med litiumfett och smetade in klickmekanismen ordentligt, och även klossarna.
Fettet försvinner efter en tid, då känns det lite hackigare att klicka in och ut.
Då är det bara att smeta på med nytt.

36-696_m.jpg

Tant_Trek skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du ändå ska köpa nya klossar, jag lärde mig
> häromsistens att Shimano har 2 varianter, den ena
> med multi-release.
> T ex:
> http://www.evanscycles.com/products/shimano/sh55-s
> pd-cleats-multi-release-ec005323
> jämfört med vanliga single-release
> http://www.evanscycles.com/products/shimano/sh52-s
> pd-cleats-m858--ec005329 .

Multi release-klossar är inte helt dumt om man är lite ovan och gärna rycker foten uppåt rent reflexmässigt. De räddade mig som ny spd-användare från många vurpor då jag fick loss ena foten i absolut sista sekunden.

Nu har jag cyklat en timme utan att ramla en enda gång! :)

Jag släppte fullt på pellarna (så som *host och harkel* jag blivit rådd att göra förut) och justerade in ett varv i taget, så nu är de fortfarande rätt lösa men så får de vara tills jag vänjer mig.

Jag saknar lite känslan av när pellarna var snortajta, men jag saknar inte de nesliga fallen.

Justerar man pellarna max tajt så sitter fötterna mycket tajtare också!

Iggy_82: Ja, Nanny State är lite besk ... men Zeit Geist är najs!!

Det kan vara bra för knäna att sitta lite löst, var bla därför jag bytte till eggbeaters. Dom var skitskumma i början men nu är jag van och tycker att dom är kanon, dock lite dyra (ca 1000kr) om man ska ha den som tål stryk!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp