Spd efter opererat korsband

icesnowyjojo

Ny medlem
Jag opererade främre korsbandet för 3 månader sedan, och ska nu börja cykla.

Min sjukgymnast kan inte svara på om jag kan använda spd-pedaler eller om jag borde ha vanliga pedaler.

Är det någon som har opererat korsbandet och vet vad som är bäst?

Jag ska inte köra mountainbike än utan bara landsväg, så jag lär inte trilla så mycket och behöva klicka ut så ofta.

Jag har opererat korsbandet -00. Inte så lyckat. Det började värka och jäklas i knäskålsenan och knäskålen så rehab gick trögt. Cyklade lite men fick en setback när jag slet av samma korsband ca 1 år efter operation :/ Nu får det vara.

Jag skulle göra så här
- Börja cykla på växlad cykel på plattisar. Börja med hög kadens och inga ståbryt. Hellre knalla upp för backarna än tvingas slita. Plattisar för att inte tvinga benet och för att kunna variera positionen. Här handlar det om att bara få igång nervbanor och muskler igen. Det var det råd jag fick av min sjukgymnast når jag hade samma fråga. Nerver tar ett tag att reaktiviera
- När benet funkar på rimlig nivå igen är det dags att plocka ut racern och börja med distanspassen. Då blir ju det roligare oxå :o

När jag sprack på sjukgymnastiken (onda senan) tog jag till MTB (det var då jag började). Det var via skogscyklingen jag började bygga upp mitt ganska illa tilltygade knä. Det var helt suveränt och på en sommars teknisk cykling var knät i rätt gott skick. Här tror jag MTB är bättre än LVG. Detta då det blir mer balansmoment, mer variation, kortare insatser och inte så monotont. Skogscykling kan du nog gå på efter ca 4-6 månader, lite beroende på hur bra det går för dig.

Lycka till!

Det är en väldig skillnad på benet kondition innan resp efter korsbandsplastiken. Normal funkar det fasen så mycket sämre efter operationen. Då knäppar ganska mycket ur i led och muskelkontrollen. Det är det som tar tid att bygga upp. Själva korsband läker ofta ihop snabbare.

Jag slet av mitt främre korsband helt men hade inga problem att varken cykla ( bla 3 veckor i Whistler ) samt att springa med korsbandet avslitet.

Bestämde mig dock för typ 1,5 år sedan att ta tag i det hela och operera knät eftersom jag hade vissa problem att knät hoppade till vid snabba vridningar.

Började med att träna upp knät i 6 månader 3 gånger i veckan a' 1,5-2h. Efter detta opererade jag knät och valde metoden där man plockar senan från lårets baksida. Därefter var det tillbaks till sjukgymnasten, cyklade ( trainer ) och styrketränade intensivt ( 3ggr/veckan a 1,5-2h ) i 6 månader. Hade under denna tid inga problem att cykla med spd men valde att inte cykla ute pga risken för att skada knät under läkningstiden ifall jag hade behövt att snabbt sätta ner foten på marken.

Nu har det gått 8 månader och jag har sen nån månad tillbaks satt igång cykelträningen utomhus ordentligt med både landsvägscykling och mtb.

Har inte haft några komplikationer alls efter operationen och knät känns ruskigt bra och benen är tokstarka efter all träning :) Knät skall vara helt läkt ca 1 år efter operationen.

Hård träning och motivation verkar löna sig.

Senast redigerad av en moderator:
Mitt korsband och vadmuskel gick av i januari -07 så det blev rehab mellan april och oktober sen har jag kört spinning plus styrka mellan oktober och mars och sen dess cyklat ute..

En sak du skall tänka på är när du går av cykel och det är att lossa båda fötterna så att du inte vrider knät

Plattisarna tills du testar någorlunda jämt hö/vä när det gäller styrka/uthållighet och balans.

De som har mest problem med instabilitet med vridning kan har mer tur med Frogs eftersom de har ingen fjädring och minimal friction för att hålla foten.

Och nu sitter jag här med ett nyopererat korsband. Det kliar i cykelbenen. Hur många veckor tog det innan ni kunde komma upp på inomhuscykel efter operationen?

Jag bara längtar tills jag får sluta åka buss och börja cykla igen, men jag antar att det är ett par månader dit.

Det beror lite på operationen. Mina erfarenheter från tre operationer sträcker sig från ett par veckor till ett par månader...

Jag slet av korsbandet -05.
Jag körde trainer på lätta växlar tidigt men mitt knä blev snabbt mycket bättre när jag började med balansplatta. Därför rekommenderar jag balansplatta för att bygga upp den stabiliserande muskulaturen kring knät (de första dagarna/veckorna kan det räcka med att stå på ett ben på golvet utan balansplatta). Jag skulle köra med SPD inomhus och utan utomhus tills du börjar lita på knät. Står du på balansplatta ofta får du ganska bra koll på hur stabilt knät är och hur mycket bättre det blir.

nån rehabplan har jag aldrig hört talas om m en bra sjukgymnast tror jag att jag har. jag trodde man tog det som det kom. jag fick iaf testa motionscykeln idag, 11 dagar efter operationen. det var kul att cykla lite m 6 minuter före o 6 min efter träningen kändes nog.

man ska ju räkna m 52 veckors Rehab tid innan man är tillbaka fullt, så då är det bara 51 veckor kvar.

hannulan skrev:
-------------------------------------------------------
> ... m en bra sjukgymnast tror jag att jag har.

Förhoppningsvis har sjukgymnasten en plan eller åtminstone någon slags idé om hur rehabiliteringen ska gå till.

Tillbaka
Topp