SPD klossar Shimano SM-SH51 - hur gör jag? :D

PowerSlize

Ny medlem
Tjena..

ska börja cykla lite MTB tänkte jag så jag köpte en hoj o skor o pedaler idag.. kom hem sent så jag har inte hunnit provcykla än. Hur klickar jag i samt ur skorna? Är de bara haka i dom i fram och sen trycka nedåt lr för att klicka fast dom?

Det ska följa med en manual men du trycker bara ner dojjan i pedalen och sen vinklar du ut hälen för att komma loss. Ställ in pedalen på löst motstånd i början när den är ny, sen kan man spänna lite vid behov.

Knuppe skrev:
-------------------------------------------------------
> Det ska följa med en manual men du trycker bara
> ner dojjan i pedalen och sen vinklar du ut hälen
> för att komma loss. Ställ in pedalen på löst
> motstånd i början när den är ny, sen kan man
> spänna lite vid behov.

okej fan ja vet inte hur man ställer in motståndet?

Det finns skruvar om du kollar noga, insexnyckel erfordras. Fick du ingen manual? Annars kollar du på shimanos hemsida bara.

SM-SH51 verkar vara klossarna, vilka pedaler har du?

Senast redigerad av en moderator:
Jag har aldrig ändrat fjäderspänningen från original på nya pedaler, det brukar funka bra ändå. Det tar bara ett tag innan du "sliter in" klossarna och i början kan det vara lite trögt att trampa i och ur. Spreja på lite silikonspray på kloss och pedal i början, glider lättare i då.

Var beredd på att vurpa någon gång i början, brukar inträffa när man stannar eller saktar ner och kommer på att man inte bara kan lyfta av foten, gärna vid ett rödljus.. Träna in vridningen för att komma loss, efter några timmar/turer sitter det.

ja vet inte vad oe´´pedalerna heter riktigt. men ja kolla denna videon o nu vet ja hur de funkar iaf.

får öva på de imorgonbitti :)

tjena

de va inte så avancerat som ja trodde.. har hunnit med o göra min första vurpa idag också :) Cyklade i en brant uppförsbacke och så slog de stopp mot ngr nedhuggna träd/grenar o så hann ja inte få loss foten så jag välte :P

Snackade med en som sa att man skulle tvätta kedja o drev med diesel, stämmer det??

mvh

PowerSlize skrev:
> tjena
>
> de va inte så avancerat som ja trodde.. har
> hunnit med o göra min första vurpa idag också
> :) Cyklade i en brant uppförsbacke och så slog
> de stopp mot ngr nedhuggna träd/grenar o så hann
> ja inte få loss foten så jag välte :P
>
> Snackade med en som sa att man skulle tvätta
> kedja o drev med diesel, stämmer det??
>
> mvh

Tvätta drivlinan med diesel funkar kanon, söla inte för mycket bara för då kommer hela PK-maffian här och lynchar dig;-)

PowerSlize skrev:
> Snackade med en som sa att man skulle tvätta
> kedja o drev med diesel, stämmer det??
>
> mvh

Eller så kan man använda vanligt Yes alt. naturavfettning om det är riktigt skitigt, några snällare alternativ.

Tillbaka
Topp