SPD pedaler för nybörjare! Bra val?

Millan

Ny medlem
Har kört MTB i ca tre månader, idag testade jag att cykla med SPD pedaler i skogen.
Var inte det lättaste och funderingarna är om man ska vänta med dessa pedaler tills man är mer
van vid sin körning, eller ska jag köra fullt ut och ta de hårda smällarna?
För och nackdelen med SPD pedaler i skogsterräng?

Erfarenhetstips?

/Millan

Här är en allmänt uttömmande tråd i ämnet: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2184048/page=1

Jag började direkt med SPD när jag köpte MTBn. Har bara provat platta pedaler på senare tid.

Rent spontant är skillnaden inte enorm och det går att bli riktigt snabb på båda men gärna då med ordentliga plattformar och inte de där små som brukar följa med cykeln.

Välj det som känns bäst. Men oavsett vilket kommer nog tekniken att sätta sig rätt snabbt om du bara håller ut.

Började direkt med fegvarianten SPD/ flat-pedal m324. Skall byta till något med SPD på båda sidor snart. Jag använder bara SPD-sidan och det är svårt att komma i efter man har klickat ur. Jag trodde att balansen i pedalerna skulle göra att de alltid hängde åt samma håll men icke. Jag har bara slagit ihjäl mig 2 ggr pga SPD-pedalerna. Båda gångerna stillastående på asfalt pga bristande tankeverksamhet. Ett spräckt revben blev resultatet ena gången. Inga repor på cykeln, tack och lov. I skogen känns det farligare när man desperat försöker klicka i sig igen och samtidigt försöker hälla koll på terrängen.

Förslag på bra dubbelsidiga SPD någon?

GruzBuz skrev:
-------------------------------------------------------
> cykeln, tack och lov. I skogen känns det
> farligare när man desperat försöker klicka i
> sig igen och samtidigt försöker hälla koll på
> terrängen.
>
> Förslag på bra dubbelsidiga SPD någon?

Jag lägger en röst till på CB Eggbeater och dess derivat.
Det spelar ingen roll om klossen hamnade på, framför eller bakom pedalen. Det är bara att svepa sig fast. Oftast drar jag bara foten framåt och neråt över pedalen, och någonstans på vägen säger det klick.

Shimanos m520 är klockrena och billiga. Jag ser ingen anledning att köpa något dyrare. Jag har aldrig haft problem med lera eller snö heller men ibland får man sparka i med lite våld om det är kleggigt.

Jag har sett att eggbeatern verkar vara gångbar här på forumet. Hur funkar dom? Är det vanlig SPD-kloss som gäller. Hur är de om man vill klicka ur och fega lite (spångar är lite läskiga, det blir så hög fallhöjd).
XT, bara XT? Inga siffror eller annan beteckning?

Billigaste shimanovisparna och ett par *passande* skor. Tänk på att det är vinter snart. XXL har haft ett par billiga Diadora vinterskor ute på annons ett tag.

Har kört med shimanos vinterskor ett par veckor nu i göteborg och har inte kokat bort fötterna än.

GruzBuz skrev:
> Jag har sett att eggbeatern verkar vara gångbar
> här på forumet. Hur funkar dom? Är det vanlig
> SPD-kloss som gäller. Hur är de om man vill
> klicka ur och fega lite (spångar är lite
> läskiga, det blir så hög fallhöjd).

CB har en egen sorts kloss. Det går cykla urklickad, men som med alla cliplesspedaler är det ju halare än en riktig plattis. 'Buren' på Eggbeater ligger rätt stabilt mellan raderna av dobbar på mina skor. Har man släta sulor sägs det vara lite knepigare, men knappast omöjligt.

Rattnalle skrev:
> Shimanos m520 är klockrena och billiga. Jag ser
> ingen anledning att köpa något dyrare. Jag har
> aldrig haft problem med lera eller snö heller men
> ibland får man sparka i med lite våld om det är
> kleggigt.

Är de tysta? Mina m324 har en packning (L-formad) som skall gå in en bit i lagerhuset och ligga mot pedalen. Den kryper gärna ut och lägger sig mot den delen som sitter skruvad i veven och då "kvittrar" det när man trampar.

GruzBuz skrev:
> Jag har sett att eggbeatern verkar vara gångbar
> här på forumet. Hur funkar dom? Är det vanlig
> SPD-kloss som gäller. Hur är de om man vill
> klicka ur och fega lite.

Nej det är andra klossar men dem följer med.... Dem går att montera på två olika sätt. Det ena sättet gör dem lika lätta som ett par vanliga spd. Det andra sätter gör dem lite svårare.

bojsänke skrev:
> Visparna finns billigare än XXL exempelvis här.

Det där är inte samma modell som den jag länkade till.

GruzBuz skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Shimanos m520 är klockrena och billiga. Jag
> ser
> > ingen anledning att köpa något dyrare. Jag
> har
> > aldrig haft problem med lera eller snö heller
> men
> > ibland får man sparka i med lite våld om det
> är
> > kleggigt.
>
>
> Är de tysta? Mina m324 har en packning (L-formad)
> som skall gå in en bit i lagerhuset och ligga mot
> pedalen. Den kryper gärna ut och lägger sig mot
> den delen som sitter skruvad i veven och då
> "kvittrar" det när man trampar.

Jag har då inte hört något. Lyckades slå sönder första paret efter ett och ett halvt år men något annat problem har jag inte upplevt.

Jag började ganska snart med spd efter att jag börja cykla i våras, fick ta en del enkla vurpor i början innan jag fick in tekniken att klicka ur, men idag går det lika lätt att klicka ur som att ha plattisar.

Näre går utför vet man att man sitter fast på pedalerna och inte hoppar runt, tycker ja känns skönt och gåre uppför tycker jag man har användning av rundtrampet. Enda gången jag tycker det är en nackdel med spd är om man fastnat och stannar i en stökig uppförsbacke, då kan de va svårt att klicka i pedalerna igen men det kanske är en teknikfråga.

Svensson87 skrev:
> bojsänke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Visparna finns billigare än XXL exempelvis
> här.
>
> Det där är inte samma modell som den jag
> länkade till.

Förvisso, men de är billigare. Det kan ju spela roll för den som är nyfiken men inte såld. Personligen ser jag ingen anledning att köpa dyrare än tvåorna. Ettorna är lite tveksamma.

Jag upplevande också att uppför i stökig terräng var värst!
Även om man snabbt försökte klicka loss ena foten så gick det åt skogen iaf. Mitt problem uppför är när jag fastnar och snabbt måste sätta ner foten.
Tanken ligger ju mycket i att jag måste utveckla tekniken mer först
innan jag ger mig på SPD pedalerna.
Men som sagt jag kanske tjänar mer på att börja tidigt med SPD?

Millan skrev:
> Jag upplevande också att uppför i stökig
> terräng var värst!
> Även om man snabbt försökte klicka loss ena
> foten så gick det åt skogen iaf. Mitt problem
> uppför är när jag fastnar och snabbt måste
> sätta ner foten.
> Tanken ligger ju mycket i att jag måste utveckla
> tekniken mer först
> innan jag ger mig på SPD pedalerna.
> Men som sagt jag kanske tjänar mer på att börja
> tidigt med SPD?

Det är vilket som. Tekniken för SPD måste du lära dig oavsett. Men du lär dig jättefort i skogen eftersom du måste klicka i och ur så mycket.

Ställ dem lite löst i början så är det lättare att komma loss.

Millan skrev:
> Jag upplevande också att uppför i stökig
> terräng var värst!
> Även om man snabbt försökte klicka loss ena
> foten så gick det åt skogen iaf. Mitt problem
> uppför är när jag fastnar och snabbt måste
> sätta ner foten.
> Tanken ligger ju mycket i att jag måste utveckla
> tekniken mer först
> innan jag ger mig på SPD pedalerna.
> Men som sagt jag kanske tjänar mer på att börja
> tidigt med SPD?

Låter precis som jag skrivit ovanstående...skruvade på plattisar istället för att härda ut och lära mig tekniken vilket jag ångrar lite nu. Sped:erna åker nog på till våren igen men kompletterade med knäskydd och ev. armbågsditon!

uppför i stökig terräng tycker ja blir enklare med spd, du lär dig efter ett tag att klicka ur spd då de går lika enkelt som med plattisar, men om man däremot fastnar i en stökig backe och ska försöka komma iväg igen tycker jag det är mer krångligt med spd när man ska försöka klicka i dom igen utan att lyckas, blir ibland att jag får gå upp istället för att försöka.

lovet skrev:
> uppför i stökig terräng tycker ja blir enklare
> med spd, du lär dig efter ett tag att klicka ur
> spd då de går lika enkelt som med plattisar, men
> om man däremot fastnar i en stökig backe och ska
> försöka komma iväg igen tycker jag det är mer
> krångligt med spd när man ska försöka klicka i
> dom igen utan att lyckas, blir ibland att jag får
> gå upp istället för att försöka.

I det läget fungerar det rätt skapligt att trampa även utan att vara iklickad tycker jag.

Millan skrev:
> Jag får helt enkelt ge det en chans, annars blir
> det att investera ett par riktiga platta pedaler
> :)

För mig var nog upplevelsen tvärt om. Först kändes det jäkligt sketchy att fötterna satt fast men efter första rundan då jag hade brötat genom den värsta rotmattan så kändes det epsikt att fötterna satt fast. (I vanliga fall hade jag antingen ramlat av pedalerna eller behövt justera fötterna.)

Jag har nog bara vält några gånger (på tre år) på grund av att jag inte fått loss fötterna i tid och har aldrig känt att jag suttit fast för mycket. Det har ju hänt att man vält med plattformspedaler också så jag vet inte hur mycket man kan skylla på SPD. (Om någon frågar kommer jag förneka det sista.)

Jag började först med en combopedal som hade SPD på ena sidan och plattform på andra och det fungerade ju bra förutom att de alltid hängde med SPD-delen nedåt så att det alltid var mekigt att kliva i. Sedan valde jag Eggbeaters men tyckte att de löste ur för lätt och att det var för svårt att hitta rätt när det var dags att klicka i. nu kör jag med Shimanos M530 http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-m530-spd-trail-mtb-pedals/rp-prod67249 som förvisso väger lite mer men är lätta att klicka i (oavsett var jag stannat) och fungerar hjälpligt med vanliga skor. Dessutom är de ställbara så att du kan justera hur lätt det är att klicka ur (balans mellan att komma loss när man vill och att lossna när man inte vill).

körde spd direkt. Vill fokusera på cyklingen och inte att stå kvar på pedalen. Om det är någon större skillnad vet jag inte dock :)

Ett tips är att justera spänningen så att man sitter fast väligt löst. Blir enklare att komma ur klossen ifall man behöver. Jag upplevde att de flesta gånger man tappar balansen och behöver komma loss hinner man slita loss foten i ren panik och sätta ner. De få gånger man inte han så ramlade man. inte mer med det. Undvik uppstickande smala saker dock! ;)

Millan skrev:
> Jag får helt enkelt ge det en chans, annars blir
> det att investera ett par riktiga platta pedaler
> :)

Låter vettigt :) Kör lite lättare terräng ett par gånger med spd där det inte är så mkt i och urklickning :)

Tack för alla tips:) imorgon blir det återigen en tur till skogen med SPD! Ger det några chanser till. Få leva med lite blåmärken här och där... Vi alla har ju varit nybörjare ;)

Millan skrev:
> Tack för alla tips:) imorgon blir det återigen
> en tur till skogen med SPD! Ger det några chanser
> till. Få leva med lite blåmärken här och
> där... Vi alla har ju varit nybörjare ;)

Hell yeah!! :-D
Jag valde Crank Brothers variant & är helnöjd!

Lite SPD vurpor får man räkna med. Även som erfaren användare.
Jag gjorde en fin sån förra vintern på Söder inför massor av människor.... :)
Det värsta var att jag bara tippade okontrollerat med cykel åt "fel" håll vid en bankomat.
Hade lösgjort vänster fot, men av nån anledning tippade cykeln åt höger...skrammel, skrammel.. :)

tomashu skrev:
> Jag började först med en combopedal som hade SPD
> på ena sidan och plattform på andra och det
> fungerade ju bra förutom att de alltid hängde
> med SPD-delen nedåt så att det alltid var mekigt
> att kliva i. Sedan valde jag Eggbeaters men tyckte
> att de löste ur för lätt och att det var för
> svårt att hitta rätt när det var dags att
> klicka i.

Är det här en bild andra känner igen sig i? Jag har varit sugen på egg's länge, men inte riktigt kommit till skott. Jag kan leva med att det är "svårt att hitta", när man ska klicka i, det är en vanesak, men, jag vill känna att jag sitter fast, det ska inte vara några tveksamheter, det ska inte kännas sladdrigt under cykling.

Jag har för närvarande ett ar säkert 15 år gamla VP pedaler, under resans gång har jag hunnit prova ett par olika modeller & tillverkare av samma typ, och egentligen varit ganska nöjd med de flesta, men jag har skruvat dem till max spänning allihop. Första paret VP pedaler höll bara så länge, innan "blocket" man ställde förspänningen med blev så slitet att fjädern studsade förbi ett par gånger var vecka, och då fick man först vända blocket, och sen skrota pedalen... Tror att de gjorde fjädern lite längre på efterföljande modell, för problemet har inte återuppstått. Men köptvånget gör ju att man vill ha nytt trots att dessa fungerar.
B!

Man har mer 'float' i en Eggbeater än SPD. Cirka 6°, tror jag. Om man vill kalla det rörlighet eller sladdrighet beror väl på personliga preferenser. Personligen gillar jag att foten får vrida sig naturligt.

Hur långt man måste vrida för att lossna beror på vilken fot man sätter klossarna på. Jag tror man kan välja mellan 15° och 20°, fritt ur minnet. Att man skulle lossna av misstag är definitivt inget jag känner igen.
Inte att det skulle vara svårt att hitta i heller.

Tillbaka
Topp