SPD-pedaler löser ut för lätt

frisco1010

Ny medlem
Var inne på XXl Linköping idag och köpte ett par pedaler (PD-M520) till min mtb. Jag har aldrig cyklat med SPD tidigare och mina farhågor om att inte komma loss ordentligt kan ju avskrivas direkt, pedalerna är justerade på hårdaste läget, ändå kan jag lyfta foten rakt upp och komma loss. Om jag står upp på pedalerna och gungar till så klickar dom ur direkt. Känns mycket osäkert. Killen i butiken monterade klossarna på skorna så det borde väl vara korrekt gjort. Kan det vara något fel på pedalerna eller ska man inte sitta hårdare?

Mvh en mtb-nybörjare :)

Inte normalt. Pedalerna ska sitta som berg om man inte vrider dom sidleds. Jag kan hoppa upp och ner tills jag blir blå i ansiktet med mina men inte löser dom ut för det.

Ja dom är på det hårdaste, jag provad till och med för säkerhets skull att skruva dom helå åt andra hållet, och då blev dom ännu lösare. Cleatsen är dom som följde med skorna diadora, x tornado.

Mvh Henrik

Det finns en sort som löser ut om man drar rakt upp/bakåt, den är märkt SH56. Är det sådana du fått? Modellen SH51 som löser ut när man vrider hälen åt sidan är den vanligaste, och den jag skulle rekommendera för MTB.

Edit: Såg nu att det inte handlar om Shimanoklossar. Kolla upp om de klossar du har fungerar på samma sätt som SH56.

Senast ändrad:
Edit: Hoppa över detta inlägg så blir det mindre snurrigt.

PD-M520 är pedalerna. Med största sannolikhet så är det själva klossarna/cleatsen som är "boven".

Senast ändrad:
Gå tillbaks till butiken. Det ska absolut inte gå att dra ett par SH51 rakt upp. Knappt ens åt sidan om de är nya och man spänt dem max.

Jag har multirelease, SH-56, tillsammans med trail varianten, Shimano PD-M530. De löser inte ut lätt, utan bara när det behövs. Mina står ställda ungefär i mitten, skulle jag tro och jag får rycka till bestämt för att dra ur dem rakt upp så därför föredrar jag att vrida ur foten när jag kliver av.

Det måste alltså vara fel på klossar eller monteringen av dessa.

Frid!

Problemet löst, till skon var det med en skyddsplatta för klossen, den gjorde att klossen inte fastnade helt i pedalen. Efter avlägsnande av dem så sitter skon mycket bättre!

Mvh Henrik

emmer skrev:
-------------------------------------------------------
> p.s.
> 56:or släpper inte uppåt utan bara åt sidan och
> snett uppåt. Verkar vara en vanlig
> missuppfattning.

Det är nog du som missuppfattat saken, tyvärr. De löser ut även uppåt, vilket framgår tydligt om man tittar på klossens utformning jämfört med 51:an eller läser informationen från Shimano.

Mina löste ut lite för lätt från början, rakt upp, men jag drog åt fjädern ett par snäpp så var det ordnat.

Frid!

Med klossar som bara löser ut i sidled undrar jag vad man ska med pedalspänningen till.
Jag cyklar iofs bara lvg men har då aldrig lyckats lossna ofrivilligt med varken spd eller spd-sl ställda på lägsta pedalspänningen.

Miracle skrev:
> emmer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > p.s.
> > 56:or släpper inte uppåt utan bara åt sidan
> och
> > snett uppåt. Verkar vara en vanlig
> > missuppfattning.
>
> Det är nog du som missuppfattat saken, tyvärr.
> De löser ut även uppåt, vilket framgår tydligt
> om man tittar på klossens utformning jämfört
> med 51:an eller läser informationen från
> Shimano.

Visst har Miracle rätt multirelease klossen SH56 löser ut uppåt (och åt sidan)
Använder dock själv den "vanliga" SH51

Senast ändrad:
eketjall skrev:
> Med klossar som bara löser ut i sidled undrar jag
> vad man ska med pedalspänningen till.
> Jag cyklar iofs bara lvg men har då aldrig
> lyckats lossna ofrivilligt med varken spd eller
> spd-sl ställda på lägsta pedalspänningen.

Det är stor skillnad på att cykla landsväg och att cykla i terräng i det avseendet.

wobblie skrev:
> eketjall skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Med klossar som bara löser ut i sidled undrar
> jag
> > vad man ska med pedalspänningen till.
> > Jag cyklar iofs bara lvg men har då aldrig
> > lyckats lossna ofrivilligt med varken spd eller
> > spd-sl ställda på lägsta pedalspänningen.
>
> Det är stor skillnad på att cykla landsväg och
> att cykla i terräng i det avseendet.

Jo, det förstår jag. Men fortfarande finns möjligheten att ändra pedalspänning på touring/lvg pedaler där man bara drar foten rakt upp i tramptaget och inte kan lösa ut hur man än försöker, typ.
Eller är vissa så "sneda" i trampdraget att dom drar loss foten av den anledningen?

Man sitter ju inte still på MTB, man rör sig över cykeln hela tiden, risken för att man vrider ur foten vid kurvtagning till exempel är inte obetydlig

Biker66 skrev:
> Man sitter ju inte still på MTB, man rör sig
> över cykeln hela tiden, risken för att man
> vrider ur foten vid kurvtagning till exempel är
> inte obetydlig

Snävt & trixigt att bända runt hojen så är det lätt hänt.
Och av ngn anledning har jag en viss förmåga att vrida loss foten när jag hoppar :-O
Klart obra landningar har skett ;)

Om man nu kör med SPD så ska man väl kunna komma undan med att dra och rycka och fuska med tekniken i största allmänhet, vad är annars poängen?

:D

Klavikel skrev:
> För att en lite kvinna på 60kg inte vill sitta
> fast lite hårt som 120kg tung gubbe med skostrl.
> 47

Och i vilka situationer skulle en 120kg tung gubbe behöva sitta fast hårdare än en liten kvinna på 60kg?
Pedalen löser inte ut när man trampar vanligt hur löst ställd den än är. Den löser bara ut när man vrider foten, vilket iaf för mig inte händer utan att jag gör det medvetet (på lvg för att förtydliga än en gång).

Jag gillar att sitta fast ungefär lika hårt som på min MTB iallafall, men det är ju mest av intresse när jag kliver av cykeln eller balanserar vid nåt rödljus. Det kan ju också vara så att det inte finns några signifikanta nackdelar med att ha det justerbart.

Tillbaka
Topp