SPD-SL (eller LOOK) och sneakers, är det bara jag?

Av någon anledning står jag där en morgon på väg till jobbet med en inplanerad runda på hemvägen, i sneakers. I min ryggsäck ligger cykelskorna och väntar på att bli rastade när jag cyklar hem. Eller, så stär jag där en söndagsmorgon vid ett bageri och ska köpa nåt till frukost, med min landsvägscykel. Igen, på landsvägspedaler i ett par sneakers och med en värdelös kombination. Är det bara jag? (Jag är väl lite av en landsvägscyklist bör tilläggas).

Låter som ett av de där undantagsfallen då kombipedaler är vettigt. Om det nu ens finns för LVG-klick.

A, kanske. men det vill man väl inte ha om man cyklar landsväg, iaf inte jag. Jag hade shimanos SPD combi pedaler tidigare de tar i marken när man svänger häftigt.
Du kommer ju inte kunna lösa problemet utan att kompromissa, så det är bara att välja den minst dåliga lösningen. Att cykla med sneakers på klickpedaler suger ju nåt helt enormt. Borde vara mindre eländigt att helt enkelt låta bli att trampa i de snävaste kurvorna (med kombipedaler), eller?

Av någon anledning står jag där en morgon på väg till jobbet med en inplanerad runda på hemvägen, i sneakers. I min ryggsäck ligger cykelskorna och väntar på att bli rastade när jag cyklar hem. Eller, så stär jag där en söndagsmorgon vid ett bageri och ska köpa nåt till frukost, med min landsvägscykel. Igen, på landsvägspedaler i ett par sneakers och med en värdelös kombination. Är det bara jag? (Jag är väl lite av en landsvägscyklist bör tilläggas).

Kanske?

(Sen finns det kinakopior för typ hundringen)

Har liknande till mina SPD-pedaler, inget man tar på/av i en handvändning utan kräver justering av inspänning, mejslar att bända med och många svordommar. Kanske funkar bättre på SPD-SL.
Jag körde ett snöre genom ett av hålen och ryckte åt sidan på dom plastadaptrarna jag hade förut. Det var mkt lättare än att hålla på att bända. Prova! :)

För egen del fungerar det alldeles utmärkt att cykla några km till/från jobbet eller affären med i princip vilka skor som helst och SPD-SL. Det gäller bara att se till att rätt sida av pedalen hamnar uppåt. Det blir inga rekord direkt, men jag har ändå en hyfsat bra och stabil kontakt med pedalerna för den enkla cykling det innebär.

Ett större irritationsmoment när jag vardagscyklar på min LVG-cykel är snarare att mina tröjor är lite för korta i ryggen i förhållande till sittställningen på cykeln. Det blir lätt en glipa mellan tröja och byxor i och med den framåtlutade och något utsträckta sittställningen.

Ett annat "problem" är att jag kan bli lite rufsig i håret om jag har duschat precis innan jag cyklar till jobbet på LVG-cykeln. Jag gissar att den lite högre hastigheten gör att det blir mer vind i håret än när jag cyklar på en "vanlig" långsam-cykel. När jag tittar mig i spegeln på jobbet kan jag ibland ha lite av en trollfrilla som måste fixas till innan arbetsdagen börjar.

Det fanns engång i urminnes tid (Look?)sneakers med en specialversion av deras Delta-pedal, den röda utan justeringsmöjligheter. Lite hårdare sula men fungerade både till cykling och till längre promenader. Det skulle ju inte vara något problem att 3D-printa ett par såna klossar men Look-kompatibla sneakers? Jag har även i min ägo ett par antika Sidi MTB-skor förutom den sedvanliga 2-bults-borrningen även har Looks trebultshål. Det skulle ha funnits en speciell T-formad variant av Delta-klossen, totalt omöjlig att uppbringa, så sneakers och landsvägsklossar är ingen omöjlighet

sälj dina spd-sl och gå över till det universella systemet vanlig spd? styva skor finns att tillgå oavsett, är väl det argument som brukar framhållas för spd-sl.

till vanlig spd finns förutom landsvägsoptimerade erbjudanden, en bredd på utbudet från lackskor till graningekängor. och hindrar inte att gå som en vanlig person istället för en anka. hur står folk ut??

men ett extra par skor på jobbet när man cykelpendlar känns självklart oavsett.

För egen del fungerar det alldeles utmärkt att cykla några km till/från jobbet eller affären med i princip vilka skor som helst och SPD-SL. Det gäller bara att se till att rätt sida av pedalen hamnar uppåt. Det blir inga rekord direkt, men jag har ändå en hyfsat bra och stabil kontakt med pedalerna för den enkla cykling det innebär.

Ett större irritationsmoment när jag vardagscyklar på min LVG-cykel är snarare att mina tröjor är lite för korta i ryggen i förhållande till sittställningen på cykeln. Det blir lätt en glipa mellan tröja och byxor i och med den framåtlutade och något utsträckta sittställningen.

Ett annat "problem" är att jag kan bli lite rufsig i håret om jag har duschat precis innan jag cyklar till jobbet på LVG-cykeln. Jag gissar att den lite högre hastigheten gör att det blir mer vind i håret än när jag cyklar på en "vanlig" långsam-cykel. När jag tittar mig i spegeln på jobbet kan jag ibland ha lite av en trollfrilla som måste fixas till innan arbetsdagen börjar.
Varför? Jobbar du som modell? ?

Trainers killar, trainers. Inte sneakers.

“Where’d you get your trainers mate?”

sälj dina spd-sl och gå över till det universella systemet vanlig spd? styva skor finns att tillgå oavsett, är väl det argument som brukar framhållas för spd-sl.

till vanlig spd finns förutom landsvägsoptimerade erbjudanden, en bredd på utbudet från lackskor till graningekängor. och hindrar inte att gå som en vanlig person istället för en anka. hur står folk ut??

men ett extra par skor på jobbet när man cykelpendlar känns självklart oavsett.
Spd-sl är jävligt mkt bättre till valiga skor än spd.

Spd-sl är jävligt mkt bättre till valiga skor än spd.
bättre kanske men inte i närheten av bra.

men ett ickeproblem som jag ser det. för till båda finns plastplattformar att klicka i, till vanlig spd gärna dubbelsidigt skulle man få för sig cykla med vanliga skor.

kör sedan med vilka sandaler du vill:)

bättre kanske men inte i närheten av bra.

men ett ickeproblem som jag ser det. för till båda finns plastplattformar att klicka i, till vanlig spd gärna dubbelsidigt skulle man få för sig cykla med vanliga skor.

kör sedan med vilka sandaler du vill:)
Så sällan som jag cyklar på crossen eller racern i vanliga skor så är spd-sl bäst.

Virtuell vetelängd till den som hittar enkel adapter för att klicka i crankbrothers-klossar i SPD-SL-pedaler. Tack på förhand.

Hjälmen mosar ju frillan hur man än gör.

Är det väskustskt?
Och vad hände med jympaskor?

Ja, det är det nog faktiskt. ”Gummiskor” och ”gummidojjor” var legio när jag växte upp.

De första gummidojjorna som massproducerades var Ked’s och användes säkert för tennis, men några tennisskor var de nog inte.

Får lag lägga till gympies? Kort för gymnastiekschoenen på nederländska.

Jag tyckte inte om att cykla med vanliga skor på Look pedaler.

Pedal plate verkar bra. Den har ett hål man kan sticka en skruvmejsel i för att tar bort dom. Inte på lager just nu hos bike24:

De där var ju bra käcka om man har bråttom till krogen som ligger en bit bort.

Vore inte så dumt med kombi pedaler med spd-sl, bör ju fortfarande kunna vara rätt så låg profil

Kan man inte limma fast plattan på undersidan av skorna istället?
man tar en sån här flypedal
6E3CA517-7C9F-4712-AA6F-E97B1EE77180.jpeg

Med SPD SL på ena sidan och crank brothers på andra sidan. Sen tar man bara en CB pedal som man klickar fast i adapterplattans cleat och i skons CB cleat.

@SIE
Jag tar gärna en virtuell pistagelängd om det går för sig

Jag hade i och för sig bara bytt pedaler lite snabbt om jag hade stört mig på SPD-SL. Tar max 30 sekunder. Men ändå lite kul att någon har uppfunnit något som gör att man kan använda helt fel verktyg (pedaler) och ändå komma undan med det hjälpligt.

Nästa uppfinning inom samma kategori måste ändå vara ett konverterings-kit som gör det möjligt att modifiera sina landsvägsdäck och förvandla dessa till MTB-däck för att möjliggöra skogscykling med landsvägscyklar. Perfekt om man inte orkar släpa fram sin skogscykel men ändå känner att man vill cykla i skogen.

Tillbaka
Topp