SPD-SL (eller LOOK) och sneakers, är det bara jag?

Nästa uppfinning inom samma kategori måste ändå vara ett konverterings-kit som gör det möjligt att modifiera sina landsvägsdäck och förvandla dessa till MTB-däck för att möjliggöra skogscykling med landsvägscyklar. Perfekt om man inte orkar släpa fram sin skogscykel men ändå känner att man vill cykla i skogen.
Detta öppnar ju upp för hur många uppfinningar som helst! Inte bara inom cykling. Tänk dig att du ska göra våfflor, men det är brödrosten som står framme på köksbänken. Då tar du bara fram ditt konverteringskit som gör att du (nästan) kan göra våfflor i brödrosten. Genialiskt! Då slipper du ta fram våffeljärnet.

Detta öppnar ju upp för hur många uppfinningar som helst! Inte bara inom cykling. Tänk dig att du ska göra våfflor, men det är brödrosten som står framme på köksbänken. Då tar du bara fram ditt konverteringskit som gör att du (nästan) kan göra våfflor i brödrosten. Genialiskt! Då slipper du ta fram våffeljärnet.
Ja eller hur. Att använda rätt verktyg för rätt uppgift är såååå överskattat. Det är bättre att krångla till det lite så där halv på skoj, men ändå lite seriöst.

Jag hade i och för sig bara bytt pedaler lite snabbt om jag hade stört mig på SPD-SL. Tar max 30 sekunder. Men ändå lite kul att någon har uppfunnit något som gör att man kan använda helt fel verktyg (pedaler) och ändå komma undan med det hjälpligt.

Nästa uppfinning inom samma kategori måste ändå vara ett konverterings-kit som gör det möjligt att modifiera sina landsvägsdäck och förvandla dessa till MTB-däck för att möjliggöra skogscykling med landsvägscyklar. Perfekt om man inte orkar släpa fram sin skogscykel men ändå känner att man vill cykla i skogen.
30 sekunder för att byta pedaler är inte dåligt, då har jag knappt hunnit få fram insexnyckeln ...

man tar en sån här flypedalVisa bilaga 613790
Med SPD SL på ena sidan och crank brothers på andra sidan. Sen tar man bara en CB pedal som man klickar fast i adapterplattans cleat och i skons CB cleat.

@SIE
Jag tar gärna en virtuell pistagelängd om det går för sig
man tar en sån här flypedalVisa bilaga 613790
Med SPD SL på ena sidan och crank brothers på andra sidan. Sen tar man bara en CB pedal som man klickar fast i adapterplattans cleat och i skons CB cleat.

@SIE
Jag tar gärna en virtuell pistagelängd om det går för sig
Hmm.. så säg att skosulan har CB ”hane”, hur får jag då en CB ”hona” på ovansidan av adapterplattan?

Hmm.. så säg att skosulan har CB ”hane”, hur får jag då en CB ”hona” på ovansidan av adapterplattan?
Nejju. Du har två "hanar" också lägger du bara en:
FD817927-2885-4F96-9D37-7FEE9B666BE3.jpeg

Mellan dom två hanarna och trycker till. Jättesmidigt!

Jag tycker det funkar finfint att göra våfflor i brödrosten när det bara gäller korta sträckor, ned till affären till exempel

Jag hade i och för sig bara bytt pedaler lite snabbt om jag hade stört mig på SPD-SL. Tar max 30 sekunder.
Nja, byta pedaler riktigt snabbt flera ggr/vecka bör man undvika. Pedalgängor är egentligen fel för aluminium, man riskerar därför att skada gängorna i vevpartiet om man byter pedaler onödigt snabbt och onödigt ofta. Särskilt om man har bråttom och inte fettar in gängorna och drar med momentnyckel vid bytet.
Tyvärr

För den som ändå vill byta pedaler ofta utan att riskera att skada gängorna i vevpartiet, finns det pedaler med snabbfäste, ett sådant system är

Wellgo QRD
img58642167.jpg

Man byter pedal inkl axel och den blanka delen sitter kvar
160107_150144r_thumb.jpg

Att det finns lösningar att köpa är väl mer eller mindre självklart, i vår komersiella värld.
Men om detta är rätt lösning på @MartinPaulsson330 problem har jag ingen aning om

Att byta pedaler går snabbt även om man är noggrann (och vet vad man gör). Varför ska man byta pedaler flera gånger/veckan? Om man stör sig på SPD-SL byter man väl till något annat som fungerar bättre över tid. Jag tror inte TS menar allvar med att köra med SPD-SL-kombipedaler utan ville nog bara ha lite roligt här på forumet.

Jag har skaffat ny cykel för mindre än att det sitter fel pedaler på en annan cykel. Klart man ska ha en "cykla-till-bageriet-cykel"! Sen när den cykeln visar sig så jäkla kompetent så att man känner sig tvungen att sätta på riktiga pedaler på den, så uppstår strax ett nytt hålrum i cykelstallet eftersom man inte har någon cykel med plattisar på. Och så fortsätter det. För alltid.

Edit: Jag förespråkar begagnatköp när man utökar cykelstallet! #konsumtionsångest

Jag anar en viss oförståelse för att man inte kan ha hur många cyklar som helst om man exempelvis bor i lägenhet.

Nja, byta pedaler riktigt snabbt flera ggr/vecka bör man undvika. Pedalgängor är egentligen fel för aluminium, man riskerar därför att skada gängorna i vevpartiet om man byter pedaler onödigt snabbt och onödigt ofta. Särskilt om man har bråttom och inte fettar in gängorna och drar med momentnyckel vid bytet.
Tyvärr

För den som ändå vill byta pedaler ofta utan att riskera att skada gängorna i vevpartiet, finns det pedaler med snabbfäste, ett sådant system är

Wellgo QRD
img58642167.jpg

Man byter pedal inkl axel och den blanka delen sitter kvar
160107_150144r_thumb.jpg

Att det finns lösningar att köpa är väl mer eller mindre självklart, i vår komersiella värld.
Men om detta är rätt lösning på @MartinPaulsson330 problem har jag ingen aning om
jag kör med det systemet på mina pendlare, och på en låna-ut-mtb.

fungerat stabilt. en potentiell nackdel är ökad q-faktor. och när man kör platta pedaler kan den röda knappen komma i konflikt med skon om den placeras för nära veven.

Tillbaka
Topp