spd vs spd-r

paramedic

Medlem
spd vs spd-r
Jag undrar om det är ngn som kan berätta hur stor skillnad det är mellan dessa system. Har nämligen ett par spd-r pedaler men inga skor eller klossar till dessa men har 2 par spd pedaler med skor till och tänkte således köra med spd pedaler och skor på min racer.Kommar jag att som glad motionär känna någon skillnad??

spd vs spd-r
paramedic skrev:
-------------------------------------------------------
> Kommar jag att som
> glad motionär känna någon skillnad??

Knappast. Jag kör med SPD (vanlig) på min racer också. Man kan gå i skorna utan problem, och jag har samma skor till alla cyklar. Smidigt som tusan!

spd vs spd-r
geologen skrev:
> paramedic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kommar jag att som
> > glad motionär känna någon skillnad??
>
> Knappast. Jag kör med SPD (vanlig) på min racer
> också. Man kan gå i skorna utan problem, och jag
> har samma skor till alla cyklar. Smidigt som
> tusan!

har du testat? eller utgår du bara att det är så bara för att det känns bra med spd? :D

visst känner man skillnad, absolut. behöver du det? nä, tycker du att det funkar bra med spd, kör me spd.

spd vs spd-r
SPD-R är väl rätt kassa jämfört med look eller time systemet. Har ett par gamla SPD-R och visst är de bättre än att köra med SPD på racern. Men mina nya wellgo(biltemas för look systemet) racerpedaler är ännu bättre.

Märks det skillnad? Ja. Behöver man byta bort sina SPD? Nja, bara om man upplever att foten dommnar eller om man lossnar från pedalerna när man drar uppåt. Jag upplever båda men det sistnämnda är helt klart farligast.

spd vs spd-r
Var inte spd-R det där pedalsystemet som Lance Armstrong vägrade köra med? Det som ersattes av spd-sl?
Har dålig koll på Shimanos Landsvägspedaler.
Men jag har bytt från spd till "wellgos lookkopior" till "speedplay zero" alla byten tycker jag varit positiva. Så nog känner man skillnad. Med Wellgo pedalerna fjädrade skorna i upptrampet men inte i nertrampet. Fast det kanske snarare ska skyllas på skorna. Men med speedplay-pedalerna försvann det mysko flexet.

spd vs spd-r
Jag har försökt med motsv SPD-någonting (Look Kéo) men jag gick tillbaka till SPD. Hopplöst att gå med skor med stora grunkor under men en sådan invändning brukar avfärdas med att cyklister ändå inte ska gå något. Jag är inte tävlingscyklist.

Har aldrig varit med om att man skulle lossna oavsiktligt från SPD-pedaler eller att foten skulle domna (det gjorde den däremot med andra systemet men det var ju helt skons fel, en av Shimanos dyrare).

Test av Shimano PD-A 520: http://www.roadcyclinguk.com/news/article.asp?sp=&v=2&UAN=2525. Kolla även in pris och omdömen på CC. Vikt 315 g paret.

spd vs spd-r
Med 51-klossen lossar man inte om man drar uppåt. Det är sulans styvhet som avgör styr det andra, och det finns många skor som har samma sula, med olika klossfäste.

Jag har bara lossnat en gång, med 56-kloss och med löst ställd fjäder. Då tog jag i som fan. Inget hände förutom att jag lossade med ena foten. Tappade lite fart och klickade i igen bara.

Fötterna domnar inte för mig, men jag upplever att en styvare sula (som jag har i ett av mina par cykelskor) faktiskt är värre i längden. En mjukare sula anpassar sig en aning efter fotens naturliga form och rörelsemönster, så man inte får tryckpunkter.

Visst är rena racerklosssystem en aning mer effektiva, men man får väga fördelarna mot nackdelarna. Som motionär har jag svårt att tänka mig att man aldrig behöver gå i skorna, och att gå i SPD-skor är nästan lika bekvämt som att gå i vanliga skor. Klossen slits inte heller. Trevligt om man behöver stoppa för att fixa en punka, eller bara för att gå in på ett fik eller bensinstation för att fylla på energiförrådet. Att halka runt på racerkloss ser aldrig kul ut.

spd vs spd-r
geologen skrev:

> Jag har bara lossnat en gång, med 56-kloss och
> med löst ställd fjäder. Då tog jag i som fan.
> Inget hände förutom att jag lossade med ena
> foten. Tappade lite fart och klickade i igen
> bara.

När man sitter i en uppförsbacke och tar i allt vad man kan, foten lossar och man träffar sin cantibroms precis under fotknölen önskar man att man satt fast lite bättre.

spd vs spd-r
Kallefs skrev:
> geologen skrev:
> -----
>
> > Jag har bara lossnat en gång, med 56-kloss och
> > med löst ställd fjäder. Då tog jag i som
> fan.
> > Inget hände förutom att jag lossade med ena
> > foten. Tappade lite fart och klickade i igen
> > bara.
>
>
> När man sitter i en uppförsbacke och tar i allt
> vad man kan, foten lossar och man träffar sin
> cantibroms precis under fotknölen önskar man att
> man satt fast lite bättre.

Vet inte hur du kom så långt fram med foten. Min åkte mer eller mindre rakt upp. Tror inte foten var i närheten av framgaffeln. Eller var det bakbromsen du menade? Tja, jag var inte nära den heller. Men det beror naturligtvis hur cykeln ser ut och så.

Hur som helst, med 51-kloss och tajt fjäder lossar man inte.

Senast redigerad av en moderator:
spd vs spd-r
Hur som helst, med 51-kloss och tajt fjäder lossar man inte.

... förens klossen har blivit tillräckligt sliten.

SPD är skit jämfört med riktiga racerpedaler, men racerpedaler har ju sina brister i skogen.

spd vs spd-r
bjby skrev:
> ... förens klossen har blivit tillräckligt
> sliten.
>
> SPD är skit jämfört med riktiga racerpedaler,
> men racerpedaler har ju sina brister i skogen.

Tja, jag vet inte, men mina klossar är inte alls särskilt slitna, men då har jag inte börjat köra i skogen än. För landsvägscykling är slitaget mikroskopiskt.

spd vs spd-r
bjby skrev:
> Hur som helst, med 51-kloss och tajt fjäder
> lossar man inte.
>
> ... förens klossen har blivit tillräckligt
> sliten.
>
> SPD är skit jämfört med riktiga racerpedaler,
> men racerpedaler har ju sina brister i skogen.

SPD är inte skit, däremot är sådana svepande uttalanden det (ursäkta min uppriktighet). "Riktiga" racerpedaler (hmm) är säkert bättre att tävla med men för paramedic som beskriver sig som en "glad motionär" torde dock praktiska aspekter som möjligheten att kunna gå med skorna kunna beaktas fullt ut utan risk för besvikelse - tvärtom!

spd vs spd-r
Jag har testat både SPD A520 och Look (Kéo Sprint). Skillnaden är inte stor. Look är lättare att kliva in i och känns något skönare oberoende vad man har för skor. Med riktigt bra skor typ (mina är sådär, inte karbonsula direkt) är nog skillnaden ännu mindre (om den ens går att uppleva).

spd vs spd-r
geologen skrev:

> Vet inte hur du kom så långt fram med foten. Min
> åkte mer eller mindre rakt upp. Tror inte foten
> var i närheten av framgaffeln. Eller var det
> bakbromsen du menade? Tja, jag var inte nära den
> heller. Men det beror naturligtvis hur cykeln ser
> ut och så.

Det var i bakbromsen.

> Hur som helst, med 51-kloss och tajt fjäder
> lossar man inte.

Nä, mina var nog inte helt spända heller. Har aldrig testat racerpedaler och det känns faktiskt långt bort innan jag gör det.

spd vs spd-r
Jag har cyklat look look, shimano look, time, speedplay zero samt spd på landsväg, nog är skillnaden tokstor. SPD vill jag inte ha på LVG. Foten sitter inte "fast" det känns svampigt, i skogen märker jag inget av det. Har inte provat landsvägspedal i skogen och tänker inte göra det.

Stor skillnad är det tycker jag. Stor.

spd vs spd-r
Jensen skrev:
> varför ska man gå med en cykel? visst är racer
> skor o klossar svårare att gå i, men jag hojar i
> mina, går inte promenader :D

Man kan cykla på olika sätt, men så här tänker jag vad gäller promenader i cykelskor vs den typ av cykling jag håller på med:

- Jag måste faktiskt gå för att komma ut ur lägenheten, halvtrappan i entrén var aningen svårforcerad med Look-klossar (som är ganska hala, men det finns skydd att sätta på för att minska halka och slitage av klossarna).
- Jag har slutat att cykla över vägarbeten, iaf där man hällt ut bergkross, där går jag (ni kan säkert räkna ut varför).
- Jag kan faktiskt tänka mig att stanna och koppla av och njuta av naturen när jag är ute och cyklar.
- Som tidigare nämnts, stanna och fika på café, knalla in på mack/närbutik och proviantera, etc...
- Fixa punka.
- Slå en läns.
- Stämpla på en brevet-runda.

Allt ovan kan jag förstås göra även med klossar under fötterna men SPD känns lite mera praktiskt och räcker på min nivå.

Stannar du verkligen aldrig? :-)

spd vs spd-r
ja smaken ä som baken, jag personligen ser inga problem me nått av de sakerna du nämner, här äre sällan heller vägarbeten där man inte kan cykla förbi eller runt.

ut ur bostad ä inga problem. inte heller när man ska slå läns, man springer ju inte iväg lång direkt :D njuta av naturen gör ja med, dock från sadeln, inte springa i skogen me skorna :D

men som sagt, det är nog en smaksak.

spd vs spd-r
Håller med NiklasL helt. Tävlar man och behöver den där lilla extra gnuttan effekt, och man inte behöver "klara sig själv", så att säga, så för all del - kör med racerklossar. Men i övrigt är SPD fullt tillräckligt.

spd vs spd-r
NiklasL skrev:
> Allt ovan kan jag förstås göra även med
> klossar under fötterna men SPD känns lite mera
> praktiskt och räcker på min nivå.

Med dom här slipper du ha clowndojor också.

Bilagor

• P1010004.JPG
    P1010004.JPG
    64.5 KB · Besök: 18
spd vs spd-r
geologen skrev:
> Håller med NiklasL helt. Tävlar man och behöver
> den där lilla extra gnuttan effekt, och man inte
> behöver "klara sig själv", så att säga, så
> för all del - kör med racerklossar. Men i
> övrigt är SPD fullt tillräckligt.

själv tävlar ja inte nå nämnvärt på racer, men tycker att det på racer ä grymt mycket skönare med spd-sl, än att köra me spd på racer. men det är ju en smaksak som jag sa tidigare. klarar mig själv för övrigt, även med spd-sl :D

men svaret på din fråga var som sagt att man känner skillnad, frågan är om man personligen tycker att det ä värt det, o det ä ju upp till var o en.

tycker bara det ä komiskt att man har en ståndpunkt hur det är, utan att man själv verkar ha testat o vet skillnaden :D

men i ditt fall äre ju avgjort, du har ju redan bestämt att spd ä bättre för dig, o då är ju frågan redan avgjord :D eller hur :D

spd vs spd-r
om jag ska cykla i 4 timmar och under den tiden kanske promenera i fem minuter verkar det ju helt orimligt att låta de fem minuterna diktera de övriga 4 timmarna. för övrigt förstår jag inte riktigt det enorma problemet att promenera i racerskor, jag har burit cykel upp- och nerför stentrappor på hotell, promenerat in på kaféer, stått i bankomatköer, gått omkring i cykelbutiker och handlat på ICA med sådana skor på mig, och tro det eller ej överlevt. man får lite känslan av att de som påtalar alla problem inte har använt de skorna de dissar.

spd vs spd-r
Jag förnekar inte att de är mer effektiva, men skillnaden är inte enorm (sett till verkningsgrad). Om de är mer bekväma eller inte är naturligtvis en smaksak. Jag vet andra saker som många gillar som jag avskyr (Campa-reglage, t ex), så inget är varken fel eller rätt där.

Men för mig är det viktigaste att jag inte är helt handikappad om jag skulle behöva vara av cykeln. Får jag ett haveri mitt ute på landsbygden, så att jag inte kan cykla vidare, så måste jag kanske gå flera kilometer för att få hjälp. I värsta fall flera mil. Det kan jag utan problem göra i ett par SPD-skor, men inte en chans att jag fixar det med bautaklossar under framfötterna. Så jag tar den lilla förlusten av effektivitet för att ha cykelskor som är praktiska också när jag inte trampar.

Är man så lyckligt lottad att man har råd med taxi, eller om man har en partner/släkting/kompis som kan komma med bil och hämta upp en, då ser det annorlunda ut. Jag har ingetdera i Göteborgsområdet.

spd vs spd-r
Markus F skrev:
> NiklasL skrev:
> -----
> > Allt ovan kan jag förstås göra även med
> > klossar under fötterna men SPD känns lite
> mera
> > praktiskt och räcker på min nivå.
>
>
> Med dom här slipper du ha clowndojor också.

Är det inte förbjudet med rävsaxar?

spd vs spd-r
geologen skrev:
> Jag förnekar inte att de är mer effektiva, men
> skillnaden är inte enorm (sett till
> verkningsgrad). Om de är mer bekväma eller inte
> är naturligtvis en smaksak. Jag vet andra saker
> som många gillar som jag avskyr (Campa-reglage, t
> ex), så inget är varken fel eller rätt där.
>
> Men för mig är det viktigaste att jag inte är
> helt handikappad om jag skulle behöva vara av
> cykeln. Får jag ett haveri mitt ute på
> landsbygden, så att jag inte kan cykla vidare,
> så måste jag kanske gå flera kilometer för att
> få hjälp. I värsta fall flera mil. Det kan jag
> utan problem göra i ett par SPD-skor, men inte en
> chans att jag fixar det med bautaklossar under
> framfötterna. Så jag tar den lilla förlusten av
> effektivitet för att ha cykelskor som är
> praktiska också när jag inte trampar.
>
> Är man så lyckligt lottad att man har råd med
> taxi, eller om man har en partner/släkting/kompis
> som kan komma med bil och hämta upp en, då ser
> det annorlunda ut. Jag har ingetdera i
> Göteborgsområdet.

så du har alltså kört med spd-r eller spd-sl? varför frågar du då om du tjänar nått på det. känner du själv inte att du tjänar nått på det, så då så, då äre ju inget mer me det.

för två somrar sen sprang/gick ja i 45-60 min me mtb skor, pga, haveri i skogen. kan ju säga att det inte va nån höjdare det heller, så för min del göre varken eller. tror faktiskt att ja nästan hellre tar av mig o går barfota då :D nu hare ju aldrig hänt mer på 13 års hojande, mer än den där gången på mtb:n då. så peppar peppar, bit i trä :D

annars håller ja med fredrikw, o man vänjer sig att gå me dem. det ä inte skönt, men säg de bra mtb skor som ä det :D merkomfortabla, men sköna att gå i, nej :D

spd vs spd-r
geologen skrev:
> Jag förnekar inte att de är mer effektiva, men
> skillnaden är inte enorm (sett till
> verkningsgrad). Om de är mer bekväma eller inte
> är naturligtvis en smaksak. Jag vet andra saker
> som många gillar som jag avskyr (Campa-reglage, t
> ex), så inget är varken fel eller rätt där.
>
> Men för mig är det viktigaste att jag inte är
> helt handikappad om jag skulle behöva vara av
> cykeln. Får jag ett haveri mitt ute på
> landsbygden, så att jag inte kan cykla vidare,
> så måste jag kanske gå flera kilometer för att
> få hjälp. I värsta fall flera mil. Det kan jag
> utan problem göra i ett par SPD-skor, men inte en
> chans att jag fixar det med bautaklossar under
> framfötterna. Så jag tar den lilla förlusten av
> effektivitet för att ha cykelskor som är
> praktiska också när jag inte trampar.

Chans o chans. Jag traskade 1,5 mil i landsvägsskor med klossar för ett tag sen. Håller man balansen så man står uppe på klossen sliter man ju inte på skorna heller :D Men klossskydd är ju att rekomendera....

spd vs spd-r
Jag har faktiskt fått ett sånt haveri en gång (vevlagret sprack totalt - axeln bara åkte upp och ner). Turligt nog bodde jag på en annan plats då, där jag kunde bli hämtad. Annars hade jag fått gå nästan en mil. Med SPD-skor hade det varit som att gå en mil som vanligt. Det hade inte varit fallet med racerkloss. Gå barfota är inget alternativ för mig.

Men jag pendlar med SPD-skor, och har på mig dem hela tiden där jag pluggar. Inga som helst problem att gå runt i en hel dag. Springa skulle jag väl inte vilja göra, men det har jag aldrig påstått är nödvändigt heller.

spd vs spd-r
Beror det inte på vad man har för skor. Att gå med mina shimano sh-m225 är ju inte direkt bättre än landsvägsskor. Däremot finns det ju rätt mjuka trekkingskor och dylikt. De borde väll vara bra att gå i?

spd vs spd-r
Jo. Jag har två par. De jag pendlar i, och troligen kommer att använda i skogen, är MT30. Mjuk sula och ett utseende som en vanlig sportsko av nåt slag. Bekväm att gå mycket i.

Det andra paret är M075, som är mina landsvägsskor. Styv sula och väldigt smal klack, så de är lite ostabila i början, men de funkar ganska fint att gå med också.

spd vs spd-r
Hej, snor denhär tråden lite.

Köpte nämligen på mig en ny(begad) racer. Fick med ett par Dura ace SPD-R pedaler(trampor om någon whinar) samt tillhörande klossar.

Hur sätter man fast klossarna på skorna? det är ju 2000 delar som ska dit. har ett par skor med både hål för SPD och SPD SL. Måste man har speciella skor för SPD-R eller funkar de skorna jag har nu?

Så här ser ju klossarna ut.

Tack för svar på förhand : )

SPD-R.jpg

spd vs spd-r
Fortsätter själv på denna tråd då...

Har suttit och googlat stenhårt i 2 h nu.

Min slutsats är: Måste troligen ha andra skor för SPD-R är ett helt eget system som kräver en egen hålmall(under skon). Fanns otroligt lite information om detta system. Hur man monterar klossarna nu vet jag nu

Tyvärr så tillverkas väldigt få SPD-R skor just nu.. wiggle har man i fel storlek för mig (44). Samt hittar inga andra skor som fungerar.

Så då är den nya frågan

Ska man modifera sina skor man har nu? (inte de bästa skorna, funderar på att investera i ett par nya snart)

Köpa någon beggade skor här på happy? (har någon ett par cykelskor hemma i 44 i ganska bra skick, som passar SPD-R som ligger och samlar damm? skicka PM)

spd vs spd-r
Är det inte billigare att köpa ett par nya SPD-SL-pedaler? Ett par billiga SPD-SL är fortfarande bättre än ett par Dura Ace SPD-R skulle jag nog vilja påstå.

spd vs spd-r
Jo det är ju helt klart ett alternativ. Men om jag just nu har SPD-R pedaler och klossar, sen ett par landsvägsskor för både SPD och SPD-SL.

Är det någon som har lyckats modifera sina skor så det passar SPD-R?

just nu känns som det som att jag vill ha kvar dura ace pedalerna. Kanske för namnet, eller att de passar bra på cykeln...

spd vs spd-r
Tack Frolicc, satt igår och funderade om den varianten var möjlig.

Men känns det för taskigt så är det väll bara byta till SPD-SL är ju ändå det som är standard nu.

spd vs spd-r
Varför ska du köpa nya skor bara för att du råkat få ett gammalt pedalsystem som knappt används längre, när du kan köpa nya fina SPD-SL-pedaler (som passar dina nuvarande skor) för ett par hundralappar istället? :-/

spd vs spd-r
Då jag hittade dessa skor med möjligheten att ha alla tre SPD system (SPD, SPD-R, SPD-SL) Men tyvärr fanns de inte längre i min storlek.

Så om jag hade införskaffat ett par sånna/liknande skor, så har jag både ett par nya skor samt möjligheten att enkelt byta till SL när jag vill.

http://www.wiggle.co.uk/dhb-r1-road-cycling-shoe/#more

Vill inte heller vara bakåtsträvande, men hade samtidigt varit kul att ha provat alla system också. Kan ju inte säga att de är dåligt förän man provat det.

spd vs spd-r
Ulkan skrev:
> Kan ju inte säga att de är dåligt förän man provat det.

Du tror inte pedalutvecklingen går framåt?

spd vs spd-r
Lite taskig fråga.

Inte tror jag att shimano inte har förbättrat sina pedaler någonting.

Men vill ju själv skaffa mig en egen uppfattning om hur SPD-R systemet är!

Tillbaka
Topp