spd vs spd-r

spd vs spd-r
Ulkan: Skippa SPD-R!

Jag hade det systemet när jag började cykla racer och det blir dyrt i längden då det inte är helt ovanligt att gummi/plast-bitarna (syns på din bild ovan) lossnar från metallbiten. Om du inte har tur och märker precis när det sker s.a. du kan plocka med dig plastbiten och försöka limma dit den igen (är svårt att få att fästa bra) så är det bara att köpa nya klossar och de var dyra förr och lär väl vara rätt jobbiga att ens få tag i nu.

Är väl dessutom rätt talande att Shimano ganska snabbt övergav systemet. Dessutom är jag rätt övertygad om att du inte blir mer nöjd med SPD-R än med SPD-SL (eller något annat system som inte är totalt pasé).

Om du trots dessa "vishetsord" tror på SPD-R har jag ett par Gaerne-skor för SPD-R i strlk 44 liggande. Om du är i centrala Sthlm någon vardag kan du få dem gratis, men att hålla på och skicka dem är ärligt talat bara att skänka pengar till Posten.

spd vs spd-r
Får kanske lite på er rutinerade i branschen.

Men jag ska i alla fall prova systemet, då jag ändå kan köra fulvarianten med SPD och SPD-SL hålen.

Kan ju dock säga att jag/ vi här i Luleå har ett litet tag kvar till cykelsäsongen drar igång på riktigt : )

spd vs spd-r
ev. randonörd skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har cyklat minst 5000 mil med SPD-R.
> Det är ett jävla skitsystem.
> Om du inte är helt dum i huvudet så väljer du
> något nyare och mycket bättre

Va bra att du verkligen utvärderade SPD-R ordentligt innan du konstaterade att det är ett jävla skitsystem.

spd vs spd-r
I have ridden with SPD-R for the last 10 years. Eventually had to move to SPD-SL compatible as it's impossible to get SPD-R cleats anywhere any more.

The thing I loved most about them were the cleats, or more specifically the rubber pegs under them. They felt much safer to walk in than the Look-like SPD-SL cleats. And they didn't wear anywhere as fast.

I'm convinced that SPD-R died for 2 main reasons:
a) Lance refused to use them (I just see that as an advantage)
b) the cleats lasted too long (and the cycle industry likes you to have to buy new cleats twice a season).

spd vs spd-r
Där ser man ... antingen finns det några som framhärdar med SPD-R eller så har B-D bara ett stort lager som de inte kan bli av med. Priset är i alla fall en bra bit lägre än för 8 år sen när jag senast köpte sådana.

Tillbaka
Topp