Spdskor till höst/vinter!

filipjonsson

Aktiv medlem
Hur gör ni med skor under senare delen av hösten och vintern när graderna börjar krypa nedåt?

Har ett par tunna dödsbot nu och funderar på om nått varmare och vattentåligare vore vettigt?

Är det någon som har koll på utbudet ock kanske även vart man kan fynda lite nedsatta priser?

Jag hade samma funderingar förra vintern då det var första vintern med cykelträning för min del. Det slutade med en riktig snållösning:
Monterade bort spd-pedalerna och satte på vanliga plattisar och drog på mig vinterkängor specade som "comfortzon -20", och sen cyklade jag så hela vintern!

Jag funderar på att köpa biltemas spddojjor samt överdrag.
Köpa en storlek större så jag får plats med tjocka strumpor

Skor som tex Shimano MT71 är grymma när det börjar bli blött å kallt, vibramsula å goretex håller fötterna mkt varmare än rejsskor + att man slipper halka på stenhällarna.

/T

JockeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag funderar på att köpa biltemas spddojjor samt
> överdrag.
> Köpa en storlek större så jag får plats med
> tjocka strumpor

Funkar helt ok. Lite stela att gå i men jag har använt mina som "pendlardojor" året runt förutom när det är som allra varmast.

Skillnaden mellan riktiga vibterskor och sommarskor med överdrag är att de senare inte har isolerad sula. Det gör en enorm skillnad åtminstone på mtbpedaler i metall. Det ska bli spännande att se hur mycket varmare mina nya plastpedaler känns.

Jag har pendlat med plattisar i plast senaste vintern och skillnaden mot korgar i metall var dramatiskt. Lågskor med bomullsstrumpa i var inga problem på mina 7km i ett par minusgrader. Med metallpedaler blev det för kallt redan strax över nollan.

Har hört att kolfibersulor blir betydligt kallare än plast. Själv har jag hittils kört med ett par billiga specialized skor året runt. tunna yllestrumpor och överdrag har räckt för min del ner till -10 ungefär, blir det kallare (som knappast händer i Skåne) har jag ett par överdrag i neopren som går lite längre upp.

pwr skrev:
> Har hört att kolfibersulor blir betydligt kallare
> än plast. Själv har jag hittils kört med ett
> par billiga specialized skor året runt. tunna
> yllestrumpor och överdrag har räckt för min del
> ner till -10 ungefär, blir det kallare (som
> knappast händer i Skåne) har jag ett par
> överdrag i neopren som går lite längre upp.

Plast som plast? Nej men visst kan det vara skillnad beroende på kompositens sammansättning. Jag har bara provat billigare skor utan kolfiber i plasten och tycker det blir otäckt rätt fort med metallkloss. Jag väntar som sagt med spänning på att se hur det blir med plastklossar i plastpedaler.

I skogen kör jag olika skor höst och vinter. Vinterskorna skulle värma sämre i riktig om jag dränkte dem i lera regelbundet. Fast höstskorna, Mavic Scree, har fått tjänstgöra mycket i sommar också då de är väldigt sköna i stökig terräng.

Kör vaude termatic rc. Grymt bra sen höst tidig vår då de är vattentäta. Tycker riktiga vinterskor slår överdrag med hästlängder

Shimano MW-81 för vinter, vår samt lite blött. När det blir riktigt kallt - typ 15-20 minusgrader är det Lake som gäller för mig.

PerryE skrev:
> Shimano MW-81 för vinter, vår samt lite blött.
> När det blir riktigt kallt - typ 15-20
> minusgrader är det Lake som gäller för mig.

Exactly som mig! Lake 303 är fantastiska när kylan kryper genom mw-81:orna som i sin tur är fantastiska höst/vårskor.

Sa jag att jag är rätt nöjd med mina skor nu :-P

Gillar också mw-81. Lite kalla när det är riktigt kallt, men bra strumpor och nya sulor så går det också.

Tillbaka
Topp