Specialized Camber EVO 29 vs. Stumpjumper EVO 29?

nybergjo

Medlem
Väljer mellan dessa två hojar, kör mestadels svensk stig/skog stök. Inte extremt mycket klättring eller utförsåkning. Tänker mig också nån tur till Åre + ev. nån fjälltur. Är tungviktare 95kg/191cm så landar förmodligen på en XL i storlek.

Kommer från Anthem 29 (100mm) och söker en mer trailorienterad cykel. Framförallt för mer upprätt sittställning och mer avslappnad cykling. Från lycra till baggy så att säga.

Vad säger happy-eliten, vilken hoj får bäst referenser där ute?

Stumpjumpern blir mer allround så den hade jag valt av dessa. Du kommer även få bättre komfort på denna.

Men jag tänker mig att STJ EVO 29 blir mer bångstyrig att dra runt på tighta skogsstigar? men jag har hört mkt bra om båda. Camber'n kanske något mer lätthanterlig, dock mindre travel på den.
Nu har jag också kollat EVO modellerna på båda så dom har nån grad flackare gaffelvinkel.

Mellan Camber evo och Stumpy evo landar väl vanlig Stumpy. Så slipper du välja.
Evosarnas hjul kanske är kralligare?

Visst, tror du missförstod mitt ordfattiga inlägg. Kortslagigt eller långslagigt ger väl minst lika stor upplevd skillnad som mellan evo/ej evo. Det jag menade var att vanlig SJ kanske kvalar in emellan trots allt med hänsyn till slaglängd också. Tror terräng och personliga preferenser bäst får avgöra. Kör vanlig SJ idag och sneglar också åt Evo men då Cambern. Testa om du kan, det ska jag. Har testat SJ evon lite men tyckte att den var lite sävlig för min inkompetenta körstil.

Camber Evo och vanliga Stympjumper har samma gaffelvimkel, men 120 resp 120 i slag.
Jag hade en vanlig Camber förut och ändrade gaffeln på den till 125. Nu har jag en Stumpy med 130 bak och ändrad gaffel fram till 140. Jag gillar den nya bättre.

Köper du Stumpjumper Evo i alu får du med Command post och Revelation istället för Rebagaffel. Blir 4mm högre i fronten och 2mm kortare än Cambern med (i XL).

/jonas på Specialized Concept Store.

Tack för svar. Känns väl sammanfattningsvis som att Camber'n är en något kvickare hoj. STJ mer "sävlig" vilket flera sagt till mig. Förstås är SJR evo'n något vassare nerför.
Skall försöka testa också.

PeterÄlvsjö skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det någon sida som beskriver vad
> Specialized menar med de olika beteckningarna som
> Epic, Camber, Comp, FSR och Evo?

Alla betyder samma sak = $$$$

:)

Tycker själv att man får mer hos andra cykelmärken med mindre hypade beteckningar, men det är väl en smaksak.

PeterÄlvsjö skrev:
> Finns det någon sida som beskriver vad
> Specialized menar med de olika beteckningarna som
> Epic, Camber, Comp, FSR och Evo?

Epic, Camber, Stumpjumper och så vidare är seriebeteckningar. FSR är deras länkage. Comp, Expert, Elite osv är nivån, alltså hur "fin" den är. Evo betyder att geometrin och komponenterna är lite mer utförsorienterade.

Tjena

Tänkte smyga in en lite fråga men kanske borde skriva i tråden "frågor du inte vågar ställa.."

Jag ska byta bakhjul på min stumpjumper men får inte rätt på det. När jag skruvar av Quick releasen får jag bara den i handen. "Mittstaget" följer inte med, vad gör jag för fel?? Står "dt swiss" på handtaget

du skruvar inte av den med insexnyckel eller? Är bara att vri på handtaget motsols så lossar du alltihopa och kan dra ut.

image.jpg

Men när jag snurrar motsols får jag bara ut handtaget, inte hela "pinnen"

Har hänt mej med. Verkar vara en idiotisk design. Gängan i handtaget borde vara vänstergängad eller nåt.
Jag fick ut skiten genom att skruva i en vanlig M8-skruv med mutter på, vilken jag spände hårt mot axeln. Sedan kunde jag skruva ut axeln mha skruvskallen.
Sen var det skruva ihop axeln och handtaget med gänglås på och det har funkat sen dess. Men känns ej riktigt tillförlitligt om man punkar och måste ha av hjulet i skogen...

Tackar för tipset Cerro.
Jag har dok inte haft det där problemet än.
Men det är väl lika bra att byta ut originalet på en gång.
Funkar den till 142+ tro?

Cerro, har du koll om den du länkade eller om extralite blackpole passar till Trek? de ska ju vara 192mm långa.

Mange. skrev:
> Cerro, har du koll om den du länkade eller om
> extralite blackpole passar till Trek? de ska ju
> vara 192mm långa.

De passar inte, Trek har någon egen lösning. Den jag länkade till är vanlig Syntace X-12 standard.

Trek's gamla pinne med artikelnummer 300777 är lite lättare men fortfarande 60 eller 70g, finns någon mer med men som inte funkade så bra.

Tjo! Vad blidde det för nån då, och varför? Jag tror nämligen att jag står vid samma vägskäl just nu.

Jag cyklar själv på en Camber EVO Expert -14. Väldigt nöjd med cykeln. Kör i huvudsak fjällterräng och som allround cykel så funkar den fantastiskt bra. Tycker att den håller utför mer än vad slaget skvallrar om. Det blir ganska stor skillnad mot den vanliga cambern utför.

Vill du däremot åka någonting i bikepark så är det absolut Stumpjumpern du ska gå för och som "Årecykel" föredrar många SJ då terrängen här ofta är stökig och mycket kuperad. Men efter att ha cyklat bägge så passade Camern min körstil bättre än SJ, och i Bikeparken kan man ju alltid hyra en riktig DH... Oavsett så är det riktigt fina cyklar bägge två :)

Fredrik80 skrev:
> PeterÄlvsjö skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Finns det någon sida som beskriver vad
> > Specialized menar med de olika beteckningarna
> som
> > Epic, Camber, Comp, FSR och Evo?
>
>
> Alla betyder samma sak = $$$$
>
> :)
>
> Tycker själv att man får mer hos andra
> cykelmärken med mindre hypade beteckningar, men
> det är väl en smaksak.

Det är ganska lätt.
- Vill du ha mer, köp något annat (du får mer, men sämre)
- Vill du ha bättre, köp Specialized (eller kanske något annat premiummärke som ligger i framkant när det gäller funktion/prestanda)

Låt pengarna styra eller spara en månad till och köp det som du egentligen vill ha :)

Tillbaka
Topp