Specialized Camber FSR Comp funkar den för XC?? Japp det gör den!

ApansBror

Ny medlem
Ja som rubriken lyder eller kommer man ruttna ur och önska att man hade en ht så fort det blir grusväg?
Har just nu en Merida 26" ht och skulle vilja ha en fs för bekvämligheten skull.
Jag kommer inte att tävla och snabbast lär jag alldrig bli men Cykelvasan kommer genomföras och ev mörkskuggejaken och liknande.

Åkningen hemma blir ju inte allt för tekninskt men rötter och stenar finns det gott om.

Och ja ,jag har kikat lite på canyon nerve 6.0 men den väcker inte samma "habegär" (GAS) som specialized.

Hjälp mig Bullen!

Senast ändrad:
Den funkar säkert, lite tung för ren XC kanske. Min sambo tröttnade på sin för hon tyckte att den var för tung. Men den är nog perfa som stigcykel och xc-släde på några tävlingar.

Ok lite tung alltså du kommer möjligtvis inte ihåg vad den väger ?(mellan tummen och valfritt finger räcker)

Jag tror inte att det var den generella vikten som var problemet för min sambo. Snarare att den var lite för seg för henne, den var rätt storlek, men lite fel geometri för henne som tjej. Som kille tror jag inte att man störs av det. Den blev helt enkelt lite för lång och osmidig för hennes del, hon hade problem med att lyfta framhjulet och få med sig cykeln i kurvorna. Som sagt, det var nog geometrirelaterade problem, som kille tror jag att det fungerar bättre.

Har för mig att hennes låg runt 12 kilo men jag kan ha fel.

Senast ändrad:
det är billigare att släppa ur lite luft ur däcken, för bekvämligheten alltså. Sen när du ska cykla vasan så kan du ju pumpa igen. fast inte lika kul som att köpa ny cykel ;)

Har en Camber elite sen i höstas. Är otroligt nöjd med den och den funkar till det mesta.
Hyfsat snabb på grusvägare, riktigt rolig på knixiga stigar och utför.

Har aldrig upplevt den som seg, så det luthman säger är förmodligen något med geometrin som inte stämde.

Jag skulle inte tveka en sekund på att cykla vasan med en Camber (självklart finns det hojar som är lämpligare till långlopp).

Så vill du ha en bra allround hoj så kan jag starkt rekommendera en Camber.

Jag har varit och kollat på en likadan idag. Väckte som sagt habegär!
Har idag en Scale men vill gärna gå över till heldämpat. Ekonomin tillåter inte så mycket värre cykel.
Komponenterna på hojjen gav mig inte viljan att göra frivolter direkt men ram och dämpare är väl helt ok?
Har googlat vikten men har gått bet...

Cambern kommer ju vara SNABBARE än HTn när det blir stökigt. Klättrar bättre, mer grepp. Och bekvämare/roligare alla gånger.

Jag är stenhårt FS-fan iofs, går nog aldrig tillbaka till en HT. Men så cyklar jag inte grusväg heller.

Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Cambern kommer ju vara SNABBARE än HTn när det
> blir stökigt. Klättrar bättre, mer grepp. Och
> bekvämare/roligare alla gånger.
>
> Jag är stenhårt FS-fan iofs, går nog aldrig
> tillbaka till en HT. Men så cyklar jag inte
> grusväg heller.

Ja det är ju det jag inbillar mig iallafall.
Och ang grusväg så är det ju just vasan som kommer stå för 90% av grusvägsåkandet (+lite träning inför vasan)
Annars är det ju blandad cykling i skog, mtbspår osv som kommer gälla.
Så bara man kan hålla en hyffsad snittfart även på grusvägar/cykelbanor för att ta sig till spåren utan att behöva slita ihäl sig.

Tyvär verkar det ju inte finnas någon butik direkt i närheten där man kan provsitta, klämma ,lukta
Så jag får försöka ta mig till hufudstaden och kolla lite innan jag bestämmer mig (eller övertalar mig själv att jag inte behöver testa den)

Klart du ska ha en FS. Cykelvasan kan du ju trampa fort på på vad som helst, bara att pumpa dämpare + däck hårda.

Just det, sluta vela för fan å hosta upp lädret:-)
Det är en ren investering för framtiden, både i förbättrad hälsa och ja....sen kan jag inte komma på något mer:-)
Du måste lägga fram det lite pedagogiskt hemma, gärna vid lite intag av ett gott rött vin.

Köpte en Camper Expert i höstas och är barnsligt nöjd. Tanken var att köra Cykelvasan med den, men startplatserna tog ju slut väldig fort... (om någon vill sälja så är jag spekulant...) Har åkt två år med ht, men upplever att vissa partier blir lite studsiga för en glad motionär som inte orkar följa med alla ojämnheter på slutet. :)

Oj nu blev det jobbigt.
Frugan sa .........................................................................................

Klart du ska ha en hoj du gillar ,gillar du inte den du har...
-(Jag)Jo den är jättebra lite hård mot baken bara och jag tror att den här (visade bilder från nätet) är MYCKET bättre (sen svamlade jag på om stötdämpare och rötter och stenar)
-(Frugan)Ja men se till och sälja din gammla då och räcker inte pengarna så ta ett banklån då.

-(Jag) Ehh jaha ok

Så vart åker jag för att kolla på specialized hojjar närmast från Gävle?

Japp då har kag varit i Falun och testat en Camber.
Jäklar va mjukt och bekvämt man åkte värsta soffan.
Den känndes lite sävlig (kanske pga att jag är van med ht)men grymt trevlig.
Gjorde missen att prova en merida Ninety NINE XT(tror jag den heter) och attans va rapp den var känndes precis som en Ht men 10 000 dyrare dock. Frågan är hur stor skillnad däcken gjorde och lufttrycket i dämparna då dom inte var inställda för mig. Skillnaden är nog dock inte värd 10 papp.

Senast ändrad:
Köp den för 15 och så köper du en HT för 10 : )

Det går ju inte att komma ifrån att det är tyngre att köra grusvägar med cambern än en ht.
Lika som att det är roligare att köra stigar med en fs.

Sitter i samma dilemma att jag tror jag måste skaffa en fs.

Hej!

Denna köpte jag -10

http://www.specialized.com/se/en/bc/SBCProduct.jsp?arc=2010&spid=45744

Vette fen om det är någon föregångare till Camber...

Men jag är mkt nöjd med min. Visst, vikten är lite tung (blir nya hjul i år, de ligger här hemma redan. Hoppas kunna plocka några gram där). Dock så har jag aldrig jämnfört med en sub 10 HT eller Fs. Glider ju lätt ifrån vännerna när det blir stökigt i skogen :)

Och i Vasan så funkar den oxå. Bara att låsa dämparna, å trampa på.

Många verkar tycka att det är värt att ha en stötig, flexig cykel 200 cykeldagar per år för att ha en (mycket lite) behagligare tur på Cykelvasan, EN dag om året.

NH skrev:
> Många verkar tycka att det är värt att ha en
> stötig, flexig cykel 200 cykeldagar per år för
> att ha en (mycket lite) behagligare tur på
> Cykelvasan, EN dag om året.

Nu vet jag inte hur jag ska tolka detta men jag tolkar det som att du med stötig och flexig menar en FS?

Jag tror inte det är så många som köper en FS för att köra bekvämt på Cykelvasan. Det verkar inte så klokt tycker jag. Som jag ser det är det många som köper en FS för att ha roligt i skogen och sedan kan man även åka Cykelvasan, även om jag anser att man gör bättre ifrån sig på en HT där.

Personligen har jag ju upptäckt att det jag tycker är allra roligast är ett lite lagomt neförslut (ej dh) med lagomt mycket rötter, stenar och pucklar, någon klättring här och där och det funkar alldeles utmärkt på en ht MEN det tar välldigt mycket energi.

Sen är jag välldigt sugen på att prova fs då det i mitt huvud skulle göra att jag kan åka mer avslappnat.

Att cykelvasan togs upp är helt enkelt att jag är anmäld och ska åka men det är definitift inte mitt mål med cyklandet.

Men å andra sidan jag vill ju ha en cykel som man kan cykla hyffsat fort på även på cykelbanor och kränka några vardags pendlare med 4 dagar i veckan året runt.
Och det är väl därför jag tvekar lite på cambern (men jag har ju min gammla monark en gammal televerkscykel som kan få fungera till det ioförsig)

Hade jag pengar så skulle jag utan att tveka ta Ninty Nine Meridan men den är lite för dyr helt enkelt.

Det ligger några fina f/s på köp och sälj, en Allebike vikt under 10kilo för 17000kr det ligger en Specialized Epic för 18000kr. Epicen har brainfunktion på bakdämparen, så den är helt stum på plant underlag. Man får mycket mer för pengarna när man köper begagnat. Köpte själv en Cannondale Scalpel 1 carbon här på köp och sälj för 13000kr vikt 9,8kilo.

Nu köpte jag ju inte min Fs bara för att köra Vasan...

Och hade jag letat cukel idag, så hade jag kollat beg marknaden ja.

Glömde skriva det att det nog inte är omöjligt att pruta lite när man köper begagnat heller. Lycka till.

Klart du ska ha FS .

På vasan är det långa partier med nylagd grusväg (stenkross) där var det skönt att ha fulldämpat.
Väldigt skönt i långa backar när man kan rulla om alla som håller på att studsa ut i skogen.
Många bromsar ner för de brantare backarna och man får välja alternativa spår som inte alltid
är av den slätare typen.

Eftersom min tyska är obefintlig så om du vill JWL får du gärna sammanfatta (spontant så kopplade min hjärna Univega ihop med Ö&B vet inte varför men så blev mitt första intryck iallafall)

Och beggagnat javisst ju billigare desstå bättre som denna kanske http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=74052
Men jag tycker det alltid känns tryggare med garantier och när man får klämma och känna innan man köper.

Sen ska jag villigt erkänna att jag har dålig koll på komponenter har sram x7 på min ht tycker den växlar grymt och hojjarna jag testat har haft shimano XT vilka jag tyckt växlat segt raslat och levt om (antagligen har dom inte varit justerade på någon av hojjarna jag provat)men den allmänna uppfattningen är att XT ska vara bra....

Och gafflar ja när jag åkte enduro/offroad motorcykel märkte man ju att öhlins dämpare var i en klass för sig , i cyklarnas värld ???? det verkar ju finnas bra och dåliga av samma modell (tex båda är luftdämpare men ena är gjord av aluminium blandat med petflaskor och den andra är gjord av magnesium och titan)

Den begagnade ska du inte ha i alla fall. Gammal hoj med V-bromsar.

Och som du säger så är det nog bra att klämma och känna om du är sugen på det. Kändes Cambern bra så kör på den. Det värsta som kan hända är att du får sälja den om du verkligen hatar den. Är det bra pris som det verkar så kommer du ju inte förlora något nämnvärt heller...

@ JWL nu har jag hittat den på nätet vilken sort det var det var en .... Specialized Camber FSR elite 2011 med RockShox Ario RL bak och RockShox Recon Gold TK ifram samt Shimano Deore XT Shadow växlar.

Sådetså...

(så vi får väl se om den finns kvar när jag får ihop pengarna)

Har även hittat en Comp för ännu mindre pengar ca 1400 billigare typ.

Men efter att ha läst i Gävle tråden så undrar jag om man inte måste ha en 29a i kåååål för att ha en chans att orka med på era sköljsvängar. ;)

SKIIIIIIT OXÅ nu hittade jag den här suck hur mycket ska man behöva fundera och tänka igentligen..

Trek Top Fuel EX 6
Ram: Aluminium
Storlek: 17.5
Växlar: Shimano XT / Deore
Gaffel: RockShox Recon Gold TK So
Bromsar: Avid Elixir 3 hydraulic d
Hjul: Shimano alloy M475 hubs
Ord Pris: 19000 kr
Rea Pris: 14900 kr
NU: 12900 kr

Du kan ju få prova min... har ju en topfuel 8 i samma storlek.
annars så köp innan den försvinner.
p.s Patrik lät sugen på din ho

edit: det är en fuel ex 6 antar jag... finns ingen topfuel ex6

Senast ändrad:
gunners skrev:
> Det ligger några fina f/s på köp och sälj, en
> Allebike vikt under 10kilo för 17000kr det ligger
> en Specialized Epic för 18000kr. Epicen har
> brainfunktion på bakdämparen, så den är helt
> stum på plant underlag. Man får mycket mer för
> pengarna när man köper begagnat. Köpte själv
> en Cannondale Scalpel 1 carbon här på köp och
> sälj för 13000kr vikt 9,8kilo.

Sorry att jag lånar tråden lite. Men var det inte du Gunners som hjälpte mig hitta en Cannondale flash carbon 4 och hade köpt en själv också? Var du nöjd med din om jag nu kommer ihåg rätt?

JWL skrev:
> NH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Många verkar tycka att det är värt att ha en
> > stötig, flexig cykel 200 cykeldagar per år
> för
> > att ha en (mycket lite) behagligare tur på
> > Cykelvasan, EN dag om året.
>
> Nu vet jag inte hur jag ska tolka detta men jag
> tolkar det som att du med stötig och flexig menar
> en FS?
>
> Jag tror inte det är så många som köper en FS
> för att köra bekvämt på Cykelvasan. Det verkar
> inte så klokt tycker jag. Som jag ser det är det
> många som köper en FS för att ha roligt i
> skogen och sedan kan man även åka Cykelvasan,
> även om jag anser att man gör bättre ifrån sig
> på en HT där.

Hur kan man tolka stötig som heldämpad!?
Läs igen så ser du att jag menar som du sedan skrev.

Med stötig menar jag hardtail.
Med flexig menar jag sub-10 kilos fs-XC-racer.

Vad jag menar är att jag tycker det är konstig att vissa som tycker det är skönt med mycket fjädring när dom cyklar som dom gör som oftast ändå köper en (för lätt) cykel med kort eller ingen fjädring för att kapa 10 minuter på typ cykelvasan och göra alla andra cykeldagar till nåt man får stå ut med i stället för att ha en kanoncykel då och istället lida på det eventuella långloppet...

Om jag VET att jag kommer köra i typ Hellas 2 gånger i veckan minst och KANSKE cykelvasan så blir inte mitt val en ht-xc-svetto-kolfiber-cykel...

Jag valde en Stumpjumper FSR Comp EVO :-)

Senast ändrad:
Ok, då förstår jag, även om jag måste säga att första förklaringen lämnade en hel del som gick att feltolka.

Gillar dock resonemanget med att kapa 10 minuter på vasan. För mig skulle det vara värt väldigt mycket men jag tror Apan inte tycker det. Eller?

Stämmer bra JWL, jag är riktigt nöjd med Cannondalen, har köpt en till cannondale nu en Scalpel. Kommer köra på båda i år, min grabb har rännt iväg i längd så vi kommer att dela på de två cyklarna. Är du nöjd med din?

Verkligen nöjd jag också. Som det känns nu så kommer man ju inte behöva byta cykel på många år. Har tittat efter en fs och scalpel naturligtvis. Men det är ju inte alla som vill skänka bort de som killen du köpte av : )

Jaha nu börjar tankarna snurra IGEN.
Meridan är såld jag är mtblös..
Specialized cambern är fortfarande högst på listan MEN när jag satt och kollade igenom youtube hittade jag ett klipp med scott spark 29 team.
Jaha kan en 29a fs med 110 i slag och en smart spak på styret som låser fram och bak samtidigt vara något att ha eller blir det en gungig tungtrampad cykel med clownhjul.

Jag är en gnutta förvånad på mig själv då jag alldrig kännt att jag skulle vilja ha en scott men å andra sidan så har jag inte provat den än den kan ju faktiskt vara riktigt obekväm.

Så dom jag väljer mellan just nu är
Specialized camber elit 15000:-
Merida Ninty Nine XT 22000:-
Scott Spark 29 Team 19995:-
(har inte hittat någon butik i närheten som har cube)

Fan att det ska vara så svårt det var lättare när man var barn , hade den luft i däcken så var man nöjd.

Tillbaka
Topp