Specialized Camber - The Tråd

Elsasigne sa:
Blev den sämre att klättra med med längre gaffel? Vet inte om jag ska köpa 120 eller 130 pike.

Efter bytet till 140mm gaffel blev cykeln avsevärt lättare i fronten men jag tycker fortfarande att den klättrar otroligt bra.

Men min XL är lite väl hög i fronten så en 10mm längre och negativt vinklad styrstam tror jag råder bot på det.

Men cykeln blev så mycket roligare i stöket så det är helt klart värt det.

Nu skall bara den där dämparen på bak så är cykeln komplett. ?

JonasH72 sa:
Så, då var premiärturen för året och på Cambern avklarad.

Hur kan inte alla cykla Camber?! :-) Kom till en knepig passage idag, som jag aldrig fixat ta mig genom med Epicen på typ 50 försök. Idag så bara; smack, ner med sadeln, trampa till lite och vips så svalde cykeln alla ojämnheter och man kände sig trygg och fin när man tog sig förbi det. Hur pepp som helst.

Grymt skönt även med 1x11 (har bara åkt 2x10 tidigare).

Det negativa med dagens tur var att den enbart varade i 30 minuter, och dessutom hann jag bli trött på den tiden!

Tur orienteringssäsongen snart drar igång så man får upp lite flås. Däremot har gymträningen i vinter gett resultat, för jag har betydligt bättre tryck i benen.

Cykla blev just lite roligare :)

Hade du sänkstolpe på Epicen?

glitch sa:
JonasH72 sa:

Hur kan inte alla cykla Camber?! :-) Kom till en knepig passage idag, som jag aldrig fixat ta mig genom med Epicen på typ 50 försök. Idag så bara; smack, ner med sadeln, trampa till lite och vips så svalde cykeln alla ojämnheter och man kände sig trygg och fin när man tog sig förbi det. Hur pepp som helst.

Det negativa med dagens tur var att den enbart varade i 30 minuter, och dessutom hann jag bli trött på den tiden!

Tur orienteringssäsongen snart drar igång så man får upp lite flås. Däremot har gymträningen i vinter gett resultat, för jag har betydligt bättre tryck i benen.

Otroligt! Måste genast köpa en camber. Den där passagen hade säkert varit OMÖJLIG med någon annan stighoj... kanske lite väl överdriven hyllning va ;-)

Haha, ja du kan ha en poäng. Men smajlet man får på munnen, när man på första försöket ut på ny cykel grejar en passage man inte gjort tidigare, är ju obeskrivlig. Det har nog en del med cykelgeometri att göra, säkert en aning med gaffeln fram, och absolut en hel del med att min gamla EPic inte var gjord att cykla där, med den teknik jag (inte) besitter... :-)

JonasH72 sa:
glitch sa:
JonasH72 sa:

Otroligt! Måste genast köpa en camber. Den där passagen hade säkert varit OMÖJLIG med någon annan stighoj... kanske lite väl överdriven hyllning va ;-)

Haha, ja du kan ha en poäng. Men smajlet man får på munnen, när man på första försöket ut på ny cykel grejar en passage man inte gjort tidigare, är ju obeskrivlig. Det har nog en del med cykelgeometri att göra, säkert en aning med gaffeln fram, och absolut en hel del med att min gamla EPic inte var gjord att cykla där, med den teknik jag (inte) besitter... :-)

Förstår glädjeruset, been there done that. Man blir ju supernöjd när nya cykeln levererar direkt men man ska inte heller underskatta "nya prylar peppen" man brukar bli lite extra duktig med nya prylar, har ju hänt några gånger att man satt passager enkelt som man kämpat med innan egentligen bara för att man med nya cykeln inte satt upp ett psykiskt hinder än. :)

Tjena.
Jag tänkte byta min Epic till en Camber eftersom jag till 80% cyklar i stockholmsterräng.
Men undrar hur det funkar på -17 års modeller som inte har Brain, hur trampeffektiva är dom om jag ska cykla lite långlopp.
Har dom löst det på nått annat sätt nu?

//AX

Ax sa:
Tjena.
Jag tänkte byta min Epic till en Camber eftersom jag till 80% cyklar i stockholmsterräng.
Men undrar hur det funkar på -17 års modeller som inte har Brain, hur trampeffektiva är dom om jag ska cykla lite långlopp.
Har dom löst det på nått annat sätt nu?

//AX
Jag har nog en FOX Brain bakdämpare till salu om du vill köpa det :-)

Det är väl hyggligt trampeffektivt om man har den på Trail-läge.
Det enda minuset är att länkaget inte verkar vara gjord för långloppsklinga fram (34/36t) utan mer optimerad för 32t.
Jag har 2017 års Camber PRO och det är den jag kört med och kommit fram till detta.

Tycker också att den tappar en del trampeffektivitet när man kör 34T eller större fram och det har vi länkaget att tacka för då det är designat för 30T

Vidare så bör modellerna med Trail-Brain vara betydligt effektivare då de har en dämpare med mindre luftburk och just trailbrain som reglerar så fort man kommer utanför SAG.
Så vill man ha en av modellerna med standard FOXdämpare så kan det vara en ide att köpa en uppsättning volymspacers från närmaste LBS och då få en ännu stabilare plattform.. (men då offrar man tyvärr också lite av de fördelarna en större luftburk ger)

Men för att jämföra så är Cambern med 34T fram ändå betydligt mer trampeffektiv än vad min gamla Scott Spark var, även efter att jag bytte till en dyr jäkla ombyggd bakdämpare... och framförallt så är den så galet mycket rappare och snabbare i skogen...

Vilka modeller har trail-brain på -17års modeler eller är det bara tillval?
Hittar ingen info om det på Specializeds sida.

Henrik83 sa:
JonasH72 sa:
En uppdatering till er som vill montera Öhlins STX22 på nyare modell av Camber;

En sån här: https://www.bikeyoke.de/en/specialized-camber-2016-2017.html
Sen en helt standard 190x51 utav Öhlins eftermarknadsdämpare.

Det är vägen att gå :-)

Precis vad jag har beställt. Men då vi ändå har dig på tråden, vad för monteringshårdvara följer med dämparen samt vad passar på Cambern?
Det medföljer bussningar till dämparen.

Sen får man köpa ett reservdelskit som finns till Stumpyn, som består av distansen som skall vara 26mm samt 2st ytterligare plastdistanser/ringar, för att få den att passa. Jag vet vad reservdelskittet heter på vårat interna numreringsspråk och det skulle kunna heta S174200059 på Specialized-språk, men kolla för säkerhets skull med en Specialized ÅF butik så du inte köper nåt helt annat :-)

Trail-Brain är suveränt ifall man vill köra XCO/XCM. Inga problem med stora klingor och klättrar bra. Jag tror jag stod på pallen i alla lopp jag körde förra året.

Funderar förövrigt på att sälja av min, vad kan en S-Works i Medium med följande ändringar tänkas gå för.

RS-1 med X-lock
Roval Control SL hjulset istället för Traverse
Sram Guide RSC

?

Senast ändrad:
Jag har teståkt min Camber nu på en slinga jag som sagt tidigare kört på min Epic, i runda tal 50ggr. Den innehåller allt från asfalt upp/ner, grusväg upp/ner samt bröt upp och ner.

Sammantaget är det inget snack om att för renodlad XC så är Epic bättre. Den är rappare hetl klart. Så, cyklar man XC så känns Epicen som det naturliga valet. Men för allt annat, som inte blir Enduro-likt, så förstår jag inte riktigt varför man skulle välja nåt annat än Camber, alt Stumpjumper. För så snart det blir lite ojämnt under arslet, så är Cambern totalt överlägsen. Så, kör man blandat XC och Trail, så är Cambern given.

Vad gäller skillnad i fjädring, och det som sitter original på Cambern jfrt med det jag nu provat, Öhlins RXF34 och STX22, så kan man säga att Cambern (S-Works) kommer kittad för mer XC-lik åkning, och Öhlinsfjädringen funkar mycket bättre för Trail-inslagen på rundan. FOXen bak tex svarar absolut bättre på fina underlag, så trampeffektivitet är bättre där, mot STX22 i sitt normala utförande. Men, uppför, plant och utför med lite till mycket oroligheter så är STX22an bättre lämpad. Men, det är två olika dämpare för olika behov. Visst, ska man åka Cykelvasan så pumpar man i högre lufttryck och stänger nåt komp-klick på STX22an så går den där också. Men då tappar man ju den fina följsamheten lite såklart. Så det är egentligen inte en rättvis jämförelse, då dämparna är gjorda för två olika primära ändamål. Samma gäller RS-1 gaffeln och RXF34an - det är egentligen två helt olika produkter i vad gälelr det de är gjorda för.

Så det gäller helt enkelt att klura ut vad man mest kör, och vad man helst vill att cykeln skall funka för, för att välja rätt. Och så är det ju även med vilken modell man köper från allra första början. Men helt klart är att Cambern med Öhlinsfjädringen är väldigt allround.

Hur pass står STX'en emot bottningar på Cambern? Finns det reducerare att stoppa i? Volymen på luftburken, de korta slaget och Camberns länkage skvallrar om att det borde bli bottningsfest om man kör lite tuffare & hoppar & skuttar lite. Hur upplevde du det nu vid test samt på vilken nivå skulle du säga att du är som cyklist när det kommer till att just köra lite hårdare, hoppa skutta eller på annat sätt provocera fram fullt slag i dämparen?

Henrik83 sa:
Hur pass står STX'en emot bottningar på Cambern? Finns det reducerare att stoppa i? Volymen på luftburken, de korta slaget och Camberns länkage skvallrar om att det borde bli bottningsfest om man kör lite tuffare & hoppar & skuttar lite. Hur upplevde du det nu vid test samt på vilken nivå skulle du säga att du är som cyklist när det kommer till att just köra lite hårdare, hoppa skutta eller på annat sätt provocera fram fullt slag i dämparen?
Jag har svårt att bedöma mig själv som cyklist, men jag får nog anses som "snäll", dvs ingen Kangas-brother eller Shredder ;) Så jag har inte haft nåt problem med bottning, men generellt är det nog rätt svårt att få luftdämpare att bottna alls, eftersom progressiviteten i luftfjädern är som den är. Men ja, det medföljer volume reducers (2st) till STX22.

STX22 som eftermarknadsdämpare har en aning större luftvolym än den custom Specialized STX som sitter på Enduro och Stumpjumper. Detta såklart för att kunna passa till fler modeller. Men de volume reducers som medföljer gör att den ju blir mer tålig mot hårdare tag.

Hoppas det var svar på frågan :)

JonasH72 sa:
Jag har teståkt min Camber nu på en slinga jag som sagt tidigare kört på min Epic, i runda tal 50ggr. Den innehåller allt från asfalt upp/ner, grusväg upp/ner samt bröt upp och ner.

Sammantaget är det inget snack om att för renodlad XC så är Epic bättre. Den är rappare hetl klart. Så, cyklar man XC så känns Epicen som det naturliga valet. Men för allt annat, som inte blir Enduro-likt, så förstår jag inte riktigt varför man skulle välja nåt annat än Camber, alt Stumpjumper. För så snart det blir lite ojämnt under arslet, så är Cambern totalt överlägsen. Så, kör man blandat XC och Trail, så är Cambern given.

Vad gäller skillnad i fjädring, och det som sitter original på Cambern jfrt med det jag nu provat, Öhlins RXF34 och STX22, så kan man säga att Cambern (S-Works) kommer kittad för mer XC-lik åkning, och Öhlinsfjädringen funkar mycket bättre för Trail-inslagen på rundan. FOXen bak tex svarar absolut bättre på fina underlag, så trampeffektivitet är bättre där, mot STX22 i sitt normala utförande. Men, uppför, plant och utför med lite till mycket oroligheter så är STX22an bättre lämpad. Men, det är två olika dämpare för olika behov. Visst, ska man åka Cykelvasan så pumpar man i högre lufttryck och stänger nåt komp-klick på STX22an så går den där också. Men då tappar man ju den fina följsamheten lite såklart. Så det är egentligen inte en rättvis jämförelse, då dämparna är gjorda för två olika primära ändamål. Samma gäller RS-1 gaffeln och RXF34an - det är egentligen två helt olika produkter i vad gälelr det de är gjorda för.

Så det gäller helt enkelt att klura ut vad man mest kör, och vad man helst vill att cykeln skall funka för, för att välja rätt. Och så är det ju även med vilken modell man köper från allra första början. Men helt klart är att Cambern med Öhlinsfjädringen är väldigt allround.

Vad är "XC" respektive "trail"? Är trail en långsammare variant av XC?

Oggler sa:
Vad är "XC" respektive "trail"? Är trail en långsammare variant av XC?
I min värld betyder trail mer stök och bröt än XC. Dvs knixigare, överlag lägre hastigheter men större hinder.

Crosscountry (XC) och Trail är ganska vedertagna begrepp inom MTB tror jag. De flesta tillverkare delar in segmentet i allt från Downhill till Road, och nånstans där i mitten är Trail :-)

JonasH72 sa:
Henrik83 sa:
JonasH72 sa:

Precis vad jag har beställt. Men då vi ändå har dig på tråden, vad för monteringshårdvara följer med dämparen samt vad passar på Cambern?

Sen får man köpa ett reservdelskit som finns till Stumpyn, som består av distansen som skall vara 26mm samt 2st ytterligare plastdistanser/ringar, för att få den att passa. Jag vet vad reservdelskittet heter på vårat interna numreringsspråk och det skulle kunna heta S174200059 på Specialized-språk, men kolla för säkerhets skull med en Specialized ÅF butik så du inte köper nåt helt annat :-)

Har vart i kontakt med Specialized concept store i Göteborg, fick information att Öhlins inte säljer denna dämpare som en eftermarknadsprodukt så den går inte att köpa överhuvudtaget.
Då blir ju din information lite vilseledande... Har du några tankar om detta?

gndl sa:
JonasH72 sa:
Henrik83 sa:
JonasH72 sa:

Har vart i kontakt med Specialized concept store i Göteborg, fick information att Öhlins inte säljer denna dämpare som en eftermarknadsprodukt så den går inte att köpa överhuvudtaget.

Klart dämparen finns i universalmodell.

http://www.tftuned.com/ohlins-stx-22-air-universal/p3278

Men någon färdig Camber version finns dock inte utan man får använda en BikeYoke.

Hårdtestade min under helgens enduro och det finns både för och nackdelar med en STX på Cambern.

Men att det är en ljusår bättre lösning än FOXen behöver vi nog inte ens diskutera.

Skall försöka hinna plita mer lite reflektioner asap möblemanget är flyttat till nya lyan.

Senast ändrad:
Roger_Edvinsson sa:
gndl sa:
JonasH72 sa:
Henrik83 sa:
JonasH72 sa:

Klart dämparen finns i universalmodell.

http://www.tftuned.com/ohlins-stx-22-air-universal/p3278

Men någon färdig Camber version finns dock inte utan man får använda en BikeYoke.

Hårdtestade min under helgens enduro och det finna både för och nackdelar med en STX på Cambern.

Men att det är en ljusår bättre lösning än FOXen behöver vi nog inte ens diskutera.

Skall försöka hinna plita mer lite reflektioner asap möblemanget är flyttat till nya lyan.

Tack!! Grymt! :-)

Henrik83 sa:
Roger, kan vi få din syn på det negativa? Jag har en BY ligger hemma men har inte slagit till på dämpare än.

Kort sammanfattning från en dämparamatör :-)

Positivt är att den håller bakhjulet i maken på ett helt annat sätt än FOXen gjorde och det gör det även när jag kör så hårt jag bara orkar/vågar...
Cykeln blir så ruskigt mycket mer följsam med STX.

Negativt är att den inte riktigt är byggd för såhär pass kort fjädringsväg och det gör att jag skulle vilja ha ännu mer öppen HSC än vad läge 1 har att erbjuda, den är helt enkelt byggd för en annan typ av utväxling då både Enduron och Stumpyn skiljer sig ganska mycket från Camberns direkta länkage.

Men jag skall testa och se vad som händer när jag minskar luftkammaren med en token (en luftkammare som är bra mycket större än den på Foxen, och även större än de STXer som sitter på OEM hojar från Specialized då universalen saknar autosag.) och se om jag då kan köra lägre tryck och med mer ramp-up mot slutet.
När det gäller urbottning så laddade jag som sagt allt vad jag vågade i helgen och det helt utan tendens till bottning av dämparen, men jag har fortfarande mycket att labba för att riktigt få kläm på inställningarna...

Skicka mig ett PM på Facebook så kanske vi kan köra en CFBC special ;-)
https://www.facebook.com/roger.edvinsson

Senast ändrad:
Jag har märkt ett visst glapp i "bakvagnen" på min Camber Comp. Om jag lyfter cykeln i sadeln känns ett litet "klonk". Hittade några äldre trådar i ämnet på forumet och de kanske fortfarande är aktuella, men börjar i denna tråd som är aktiv. Finns några servicesatser för byte av lager och bultar? Vilka lager brukar förbrukas snabbast?

camber_lnk.JPG

Kan även vara ett glapp/klonk i sadelstolpe om det är en dropper. Lyft i ramen och känn med fingret på bakdämparen alternativt lagringarna så känner du vart glappet är.

2.I är en het kandidat när det gäller klonk också. Åtminstone på Stumpjumper och Enduro går det släppa ur luften ur dämparen för att komma åt att dra åt den.
1.A brukar ta slut först, men brukar inte åstadkomma lika tydligt klonk vid lyft som de lagrena runt yoken som brukar klonka mycket om de är dåliga.

dnleriksson sa:
2.I är en het kandidat när det gäller klonk också. Åtminstone på Stumpjumper och Enduro går det släppa ur luften ur dämparen för att komma åt att dra åt den.
1.A brukar ta slut först, men brukar inte åstadkomma lika tydligt klonk vid lyft som de lagrena runt yoken som brukar klonka mycket om de är dåliga.

Skall undersöka detta. Tack för alla tips!

Henrik83 sa:
Roger, kan vi få din syn på det negativa? Jag har en BY ligger hemma men har inte slagit till på dämpare än.
Hi-jackar tråden :)

Eftermarkandsmodellerna av STX är anpassad för att kunna passa många olika typer av utväxling. Men det man skall veta är att STX i sin konstruktion inte är menad för XC cykling i första hand, utan för Trail/Enduro-åkning. Och för det är den riktigt bra i de allra flesta fall.

Just Camber har ju en rätt "udda" utväxling på typ 2.4, så man behöver labba lite med att hitta balansen mellan fjäderns karakteristik och dämparens inställning för den typ av cykling man gör.

Personligen gillar ju jag att hjulet är i backen så mycket det bara går, så jag tar hellre det i tradeoff mot att tappa lite trampeffektivitet. Men är man ute efter max trampeffektivitet, så kan man ju även trycka i mer luft och dra åt ventilerna, för tex Cykelvasan. Men då kommer dämparen självklart inte att funka optimalt på snabba utförslöpor i bröt...

7500kr för min i princip helt nya RS-1 nu. Lägre än så säljer jag den ej för utan då behåller jag den för att få ut rätt pris för hela cykeln om de skall säljas en dag.

Tre timmar i Hellas på min gamla Expert från -13 idag. Skulle vara kul att se om en ny gaffel för +10k skulle göra upplevelsen så mycket bättre. Men ska jag uppgradera något blir det väl gaffeln till en RXF34 på 120mm.

Jag letar ny cykel och har hittat en Camber Comp 29, 2016. När jag läser den här tråden verkar många nöjda och det lovar ju gott.
Just nu har jag en HT så det är min första fulldämpade jag letar efter. Jag har tänkt att köra XC i västgöta-cupen i år och ser att några av er tävlar på en Camber. Hur funkar det för er?

Jag kommer inte att vinna några lopp oavsett material i år utan letar efter något som känns lite rappt och kul. Därför hade jag egentligen tänkt att testa 27,5" men kör 29" idag och är nöjd. Jag är dock lite orolig att den kommer att kännas lite tung och trög. Hittar en viktuppgift på 13,4kg.

Jag är 176cm, inseam 85cm, dvs långa ben. Jag tänker att jag ligger i ett medium-läge. Låter det vettigt?
Kan ju fuskprova storlek i spec-store här i gbg med, även om det blir webshop...

Audioholic sa:
Jag letar ny cykel och har hittat en Camber Comp 29, 2016. När jag läser den här tråden verkar många nöjda och det lovar ju gott.
Just nu har jag en HT så det är min första fulldämpade jag letar efter. Jag har tänkt att köra XC i västgöta-cupen i år och ser att några av er tävlar på en Camber. Hur funkar det för er?

Jag kommer inte att vinna några lopp oavsett material i år utan letar efter något som känns lite rappt och kul. Därför hade jag egentligen tänkt att testa 27,5" men kör 29" idag och är nöjd. Jag är dock lite orolig att den kommer att kännas lite tung och trög. Hittar en viktuppgift på 13,4kg.

Jag är 176cm, inseam 85cm, dvs långa ben. Jag tänker att jag ligger i ett medium-läge. Låter det vettigt?
Kan ju fuskprova storlek i spec-store här i gbg med, även om det blir webshop...

Jag har kört flera långlopp på min samt cykelvasan, ett 6 dagars etaplopp. Dom gånger jag önskar jag hade en lättare och rappare cykel är när det är en massa igångdrag eller långa uppförsbackar. Men så fort det är plant och lätt åkt glömmer jag det hela och när det blir minsta antydan till stök så kommer leendet och nöjdheten :)

Tillbaka
Topp