Jag har teståkt min Camber nu på en slinga jag som sagt tidigare kört på min Epic, i runda tal 50ggr. Den innehåller allt från asfalt upp/ner, grusväg upp/ner samt bröt upp och ner.
Sammantaget är det inget snack om att för renodlad XC så är Epic bättre. Den är rappare hetl klart. Så, cyklar man XC så känns Epicen som det naturliga valet. Men för allt annat, som inte blir Enduro-likt, så förstår jag inte riktigt varför man skulle välja nåt annat än Camber, alt Stumpjumper. För så snart det blir lite ojämnt under arslet, så är Cambern totalt överlägsen. Så, kör man blandat XC och Trail, så är Cambern given.
Vad gäller skillnad i fjädring, och det som sitter original på Cambern jfrt med det jag nu provat, Öhlins RXF34 och STX22, så kan man säga att Cambern (S-Works) kommer kittad för mer XC-lik åkning, och Öhlinsfjädringen funkar mycket bättre för Trail-inslagen på rundan. FOXen bak tex svarar absolut bättre på fina underlag, så trampeffektivitet är bättre där, mot STX22 i sitt normala utförande. Men, uppför, plant och utför med lite till mycket oroligheter så är STX22an bättre lämpad. Men, det är två olika dämpare för olika behov. Visst, ska man åka Cykelvasan så pumpar man i högre lufttryck och stänger nåt komp-klick på STX22an så går den där också. Men då tappar man ju den fina följsamheten lite såklart. Så det är egentligen inte en rättvis jämförelse, då dämparna är gjorda för två olika primära ändamål. Samma gäller RS-1 gaffeln och RXF34an - det är egentligen två helt olika produkter i vad gälelr det de är gjorda för.
Så det gäller helt enkelt att klura ut vad man mest kör, och vad man helst vill att cykeln skall funka för, för att välja rätt. Och så är det ju även med vilken modell man köper från allra första början. Men helt klart är att Cambern med Öhlinsfjädringen är väldigt allround.