Specialized Camber - The Tråd

Samma här!! Älskar hojen!

Bilagor

• IMG_4012.JPG
    IMG_4012.JPG
    559.8 KB · Besök: 80
Tänkte konvertera från 2x10 till 1x11 på min 13 Carbon, läste någonstans att 30T framdrev är det minsta man kan ha när man kör 1x11, stämmer det? har ju 22/36 på nu, borde det inte gå att sätta på en 28, eller menar dom kanske att 30T är det minsta som man kan sätta på befintligt vevparti, jag tänkte köpa nytt med direct mount framdrev, någon som vet?

SkogsMTB sa:
Tänkte konvertera från 2x10 till 1x11 på min 13 Carbon, läste någonstans att 30T framdrev är det minsta man kan ha när man kör 1x11, stämmer det? har ju 22/36 på nu, borde det inte gå att sätta på en 28, eller menar dom kanske att 30T är det minsta som man kan sätta på befintligt vevparti, jag tänkte köpa nytt med direct mount framdrev, någon som vet?

Det finns 28'or säkerligen , det är lite hur konstruktionen ser ut. Men jag har sett det, 28 och bcd 104 har jag sett.
Men 28 är fånigt litet, 30 oxå, 32 borde du klara dig på. Jag harvar runt på en 34 på min Camber.

Tack, jag har kört mörkskuggejakten på 36/36 då fram växeln fastnade inför första långa backen, jobbigt men funka, man får väl prova sig fram med utväxlingen helt enkelt.

Såhär ser min ut nu. Har cyklat 40 meter på den.....dvs jag har i skrivande stund meckat mer än cyklat.... (gaffelbyte)
Det blir dämparbyte också innan det första turen skall köras!

Bilagor

• camber1.jpg
    camber1.jpg
    114.4 KB · Besök: 106
Hej då XC raket ala Cykelvasan...
Hej hej CambJumper, SBR, Fullfacehjälm och funfunfun!!!

Bilagor

• IMG_0795.JPG
    IMG_0795.JPG
    780.2 KB · Besök: 100
  • IMG_0796.JPG
    IMG_0796.JPG
    359.2 KB · Besök: 113
  • IMG_0792.JPG
    IMG_0792.JPG
    152 KB · Besök: 95
  • IMG_0791.JPG
    IMG_0791.JPG
    254.9 KB · Besök: 124
  • Skärmklipp 2017-02-11 16.51.09.png
    Skärmklipp 2017-02-11 16.51.09.png
    13.2 KB · Besök: 127
Är det någon mer som tycker att bakdämparen trycker ihop sig vid klättring/plattkörning?
Den trycker inte ihop sig med 30t , men med 32t börjar det och med 34t som jag kör så år det katastrofalt vad bakdämparen trycker ihop sig. En kompis med sworks Camber har precis samma problem.

Rompa sa:
Är det någon mer som tycker att bakdämparen trycker ihop sig vid klättring/plattkörning?
Den trycker inte ihop sig med 30t , men med 32t börjar det och med 34t som jag kör så år det katastrofalt vad bakdämparen trycker ihop sig. En kompis med sworks Camber har precis samma problem.

Har också märkt ganska stor skillnad mellan 28-30klingan jag körde i Polen och den 34:a jag har här hemma.

Hittade tidigare detta på ämnet.

"The graphs above show anti-squat numbers in the 42T cog with chainring sizes ranging from 28 to 36 teeth—the most common sizes for 1x setups. The anti-squat numbers from 28 to 36 teeth ranges from 108.5% to 91% respectively. Meaning that there will be more pedal bob when climbing with a 36 tooth than with any of the other combinations. At 40mm of rear wheel travel, the 32T chainring results in 100% anti-squat. Seeing this, it probably safe to say that Specialized designed this bike around the 32T ring. This makes a significant argument against changing your chainring sizes to tailor to your riding style"

http://blog.artscyclery.com/mountain/suspension-design-theory-and-anti-squat-behavior/

Rompa: testa att köra mindre sag. Länkaget är sannolikt inte designat för eagle, isf kommer det funka bättre med en lägre kedjelinje, dvs färre kugg på både kassett och klinga.

Aldrig upplevt det problemet, iof klarade jag säsongen bra på 34T oval.

Iof lite mer luft än auto-sag vill och brain på min. Oftast 1-2 klick från soft.

fredrik168 sa:
JonasH72 sa:
Såhär ser min ut nu. Har cyklat 40 meter på den.....dvs jag har i skrivande stund meckat mer än cyklat.... (gaffelbyte)

Så s-works dög inte åt dig?

Det hade det säkerligen gjort, RS-1 gaffeln är riktigt bra. Det är mer det att jag vill åka på våra produkter :)

JonasH72 sa:
Det hade det säkerligen gjort, RS-1 gaffeln är riktigt bra. Det är mer det att jag vill åka på våra produkter :)

RS-1:an är en grymt bra gaffel. Dock ej den som sitter på original med Spike Valve. (Där måste Spez gjort en tankevurpa deluxe)

Hur upplevs Cambern med mer slaglängd fram? Sugen på 140 gaffel till min för att köra mer nerför.

KJS sa:
Hur upplevs Cambern med mer slaglängd fram? Sugen på 140 gaffel till min för att köra mer nerför.

Jag gjorde bytet igår och med en inte helt återhämtad halsfluss så har jag inte riktigt möjligheten att testa.

Den kilometern jag körde igår i skogen påminde enormt mycket om hur en Stumpy uppför sig..
Hela tänket jag haft var att jag ville ha en camber på långlopp och stighoj... men efter hand jag cyklat så blir det mer och mer intressant att köra utför samtidigt som jag inte är så sugen på at hoja 4 dagars långlopp i Polen på en Stumpjumper...
Så istället för att skaffa en Stympy så testade jag med en längre gaffel på min Comp Carbon.

Innan bytet gjorde jag lite beräkningar på geometrin och det är ganska komiskt hur likt en Stumpy det blir... fast me 120mm bakfjädring.

Precis som jonas så väntar jag på att Öhlins skall släppa en bakdämpare till Cambern då den Fox som sitter på är sjukt jäkla okänslig och kanske rent av usel (och lite sliten sliten)

Skall se om den värsta bitande kylan släpper framåt eftermiddagen få då kanske det blir en kortare tur på traktorn följt av en recension... annars kommer den efter SBR#24 på lördag :-)

Bifogar en geometritabell för XL, och den skall stämma till 99.99%

Bilagor

• Skärmklipp 2017-02-12 10.46.27.png
    Skärmklipp 2017-02-12 10.46.27.png
    15.1 KB · Besök: 68
Roger_Edvinsson sa:
KJS sa:

Jag gjorde bytet igår och med en inte helt återhämtad halsfluss så har jag inte riktigt möjligheten att testa.

Den kilometern jag körde igår i skogen påminde enormt mycket om hur en Stumpy uppför sig..
Hela tänket jag haft var att jag ville ha en camber på långlopp och stighoj... men efter hand jag cyklat så blir det mer och mer intressant att köra utför samtidigt som jag inte är så sugen på at hoja 4 dagars långlopp i Polen på en Stumpjumper...
Så istället för att skaffa en Stympy så testade jag med en längre gaffel på min Comp Carbon.

Innan bytet gjorde jag lite beräkningar på geometrin och det är ganska komiskt hur likt en Stumpy det blir... fast me 120mm bakfjädring.

Precis som jonas så väntar jag på att Öhlins skall släppa en bakdämpare till Cambern då den Fox som sitter på är sjukt jäkla okänslig och kanske rent av usel (och lite sliten sliten)

Skall se om den värsta bitande kylan släpper framåt eftermiddagen få då kanske det blir en kortare tur på traktorn följt av en recension... annars kommer den efter SBR#24 på lördag :-)

Bifogar en geometritabell för XL, och den skall stämma till 99.99%

Intressant och kul projekt! 2 frågor:
- hur kan top tube måttet minska med en flackare gaffel? Det borde väl vara detsamma, däremot minskar ju reachen vilket du även räknat ut.
- om du kört cambern normalt med 90mm stam och nu kortar ner den till 45mm + kortare reach med nästa 1cm så har du kortat ner cockpit med 5,5cm (saddle <-> bar). Känns inte cykeln kort när du står och trampar nu?

KJS sa:
RS-1:an är en grymt bra gaffel. Dock ej den som sitter på original med Spike Valve. (Där måste Spez gjort en tankevurpa deluxe)

Jag har hört flera som tycker att Spech RS-1 med Spike valve inte är en bra gaffel. Jag har dock aldrig hört någon förklara vad det är som inte funkar som de vill. Hur upplevs den gaffeln och vad är det den saknar? Själv har jag funderingar på den gaffeln på Camber tänkt som XC-hoj med dragning åt trailhållet.

Senast ändrad:
aland33 sa:
Intressant och kul projekt! 2 frågor:
- hur kan top tube måttet minska med en flackare gaffel? Det borde väl vara detsamma, däremot minskar ju reachen vilket du även räknat ut.
- om du kört cambern normalt med 90mm stam och nu kortar ner den till 45mm + kortare reach med nästa 1cm så har du kortat ner cockpit med 5,5cm (saddle <-> bar). Känns inte cykeln kort när du står och trampar nu?

TopTube måttet ändas nog pga att Headtube och sadelstolpe har olika vinklar och då inte förflyttar sig parallellt..
Man skall ju tänka på att Stumpy och Camber har samma triangel och ändå hr de olika HeadTube mått..

När det gäller min cockpit så har jag aldrig kört på 90mm stam, det är bara något som följt med i kopieringen av data från Specializeds hemsida.
Redan på Bikefiten så gick vi ner på 80mm och det var främst med LidingöMTB och cykelvasan i sikte.
Efter vi var i polen plockade jag på min gamla 45mm stam och cykeln blev ruskigt mycket stabilare men också som du säger lite kort.

Nu med 140mm gaffeln på så kommer jag nog behöva förlänga stamen 10-15mm och kanske även lite negativ vinkel så att man kommer ner lite i fronten.

Så till dages lilla testtur...

Kortare sväng med stigcykling på fantastiskt fina vinterstigar.
Stenhårt i backen och så bra man bara kan önska sig vintercykling.

Cykeln känns lite större och mer traktorlik och påminner otrolig mycket om de stumpjumpers jag testat.
Utför kändes det trots att man inte kunde bomba på som at den blev mer följsam och trygg.
Om det går snabbare vt i tusan men det kändes ruskigt roligt :-)

Inte särskilt pigg just nu men förhoppningsvis kan man ladda på under SBRen på lördag.

Sen lite skryt om Öhlins galet smarta lösning för sin Airspring.
Inte bara är det en tekniskt överlägsen trekammardesign... hela enheten går att lyfta ur gaffeln utan att man behöver demontera den i småbitar och genomföra någon service...
Lossa en 12mm bult i botten och en 28mm dito i toppen.
Dra ut hela enheten och tryck i en ny...
Dra åt bultarna och fyll på med luft... sen är det bara att åka :-)

Supersonic sa:
KJS sa:

Jag har hört flera som tycker att Spech RS-1 med Spike valve inte är en bra gaffel. Jag har dock aldrig hört någon förklara vad det är som inte funkar som de vill. Hur upplevs den gaffeln och vad är det den saknar? Själv har jag funderingar på den gaffeln på Camber tänkt som XC-hoj med dragning åt trailhållet.

Det är alltid så med saker; det finns alltid de som tycker att nånting är fel, eller feltänkt. :) Jag vet många som kör snabbt som rackarn med RS-1 gaffel m Spike och hyllar den till skyarna.

Problemet är ju att reglaget i princip är helt oanvändvänbart. Man får ställa in den på på ett läge och köra så.

Men som sagt, ingen låsning eller möjlighet till ändring under färd. Enda som verkar ändras är rebound. Tar man mot firm så blir det mer hoppstylta än firm.

Bytet till en RS-1med X-lock var brutalt bra. Äntligen blev det en superhoj.

JonasH72 sa:
fredrik168 sa:
JonasH72 sa:

Så s-works dög inte åt dig?

Då förstår jag, hade också bytt om jag haft egna grejer.

Kört 140 fram på min camber i 1mån nu och det funkar riktigt fint hojen blir klart lekfullare men lite "oroligare" uppför. Ställt om till 130 nu och det känns som en sweetspot.

Eftersom jag satt dit våran egen RXF34 fram, så har jag en S-Works RS-1 gaffel med ett fint Roval hjul till salu.
Om nån vill uppgradera sin Camber med S-Works delar :)

Kolla i Köp&Sälj.

//Jonas

Nu har jag klämt och känt lite till på Cambern med 140 gaffel.

Positivt är att den inte helt oväntat kändes mer stabil utför och där är jag själv helt klart den svaga länken.

Med min ordentligt nerkortade styrstam så blev cykeln för kort efter bytet av gaffel och 5mm extra för en 50mm stam känns snålt så till helgen skall det testas med 60mm för att se hur känslan förändras.

Uppför märktes det att det blev lite lättare i fronten så även där tror jag en längre styrstam kan balansera ut hojen lite.
Satte ändå PR upp för en lång eländig singeltrack så helt fel ute är man nog inte ändringarna.
Kanske även att sadeln behöver åka fram några mm men det får tiden utvisa.

Så sjukt nöjd med cykeln och bara man får dit en ny bakdämpare snart så är jag nog klar med uppgraderingar på ett tag för detta är en fantastiskt lekfull och rapp allätare.

Är det någon som har koll på vilken dimension det är på skruven som sitter mellan dämparkolven och Y-klykan/länken på en camber? Jag syftar alltså på skruven som sitter i änden på kolven.

Dags att börja året utomhus snart (nåja) och undrar om det är någon mer som kör med samma vinkel på styret som jag avslutade förra säsongen med. Mitt nya S-Works styre fick en nedåtlutande vinkel som funkade super men det ser lite annorlunda ut och jag tittade mig omkring på sista loppen förra året med såg inget liknande.

Henrik/Gävle

Bilagor

• IMG_0204.JPG
    IMG_0204.JPG
    516.8 KB · Besök: 80
HenrikI sa:
Dags att börja året utomhus snart (nåja) och undrar om det är någon mer som kör med samma vinkel på styret som jag avslutade förra säsongen med. Mitt nya S-Works styre fick en nedåtlutande vinkel som funkade super men det ser lite annorlunda ut och jag tittade mig omkring på sista loppen förra året med såg inget liknande.

Henrik/Gävle

Inte testat att ha styret likt detta men det ser ut som att du gillade att styret sjönk ner en bit i ytterändarna och hamnade lite längre fram.

Har du testat att vända styrstammen för att få en negativ vinkel och på så sätt sänka styret?

Emil Lindgren hade sitt styre så på sin hoj när han körde för Sydafrikanerna. Tror inte han tyckte att han fick ner styret långt nog.

Jag vände stammen på min Camber.

HenrikI sa:

Henrik/Gävle

Du är i gott sällskap, Alban Lakata kör ju så:

p5pb12392038.jpg

p5pb12392061.jpg

p5pb12392071.jpg

Det är ju skönare för axlarna med en sådan vinkel på styret.

Ja det stämmer, jag testar lite däck ibland. Trodde inte ni skulle granska bilden så hårt faktiskt.
Men dem här däcken kommer slå hårt sen när det är utvärderat färdigt kan jag säga.
Jag har kört dem sen november.

Tillbaka
Topp