aland33 sa:
Intressant och kul projekt! 2 frågor:
- hur kan top tube måttet minska med en flackare gaffel? Det borde väl vara detsamma, däremot minskar ju reachen vilket du även räknat ut.
- om du kört cambern normalt med 90mm stam och nu kortar ner den till 45mm + kortare reach med nästa 1cm så har du kortat ner cockpit med 5,5cm (saddle <-> bar). Känns inte cykeln kort när du står och trampar nu?
TopTube måttet ändas nog pga att Headtube och sadelstolpe har olika vinklar och då inte förflyttar sig parallellt..
Man skall ju tänka på att Stumpy och Camber har samma triangel och ändå hr de olika HeadTube mått..
När det gäller min cockpit så har jag aldrig kört på 90mm stam, det är bara något som följt med i kopieringen av data från Specializeds hemsida.
Redan på Bikefiten så gick vi ner på 80mm och det var främst med LidingöMTB och cykelvasan i sikte.
Efter vi var i polen plockade jag på min gamla 45mm stam och cykeln blev ruskigt mycket stabilare men också som du säger lite kort.
Nu med 140mm gaffeln på så kommer jag nog behöva förlänga stamen 10-15mm och kanske även lite negativ vinkel så att man kommer ner lite i fronten.
Så till dages lilla testtur...
Kortare sväng med stigcykling på fantastiskt fina vinterstigar.
Stenhårt i backen och så bra man bara kan önska sig vintercykling.
Cykeln känns lite större och mer traktorlik och påminner otrolig mycket om de stumpjumpers jag testat.
Utför kändes det trots att man inte kunde bomba på som at den blev mer följsam och trygg.
Om det går snabbare vt i tusan men det kändes ruskigt roligt :-)
Inte särskilt pigg just nu men förhoppningsvis kan man ladda på under SBRen på lördag.
Sen lite skryt om Öhlins galet smarta lösning för sin Airspring.
Inte bara är det en tekniskt överlägsen trekammardesign... hela enheten går att lyfta ur gaffeln utan att man behöver demontera den i småbitar och genomföra någon service...
Lossa en 12mm bult i botten och en 28mm dito i toppen.
Dra ut hela enheten och tryck i en ny...
Dra åt bultarna och fyll på med luft... sen är det bara att åka :-)