Specialized Camber - The Tråd

Agnanaurion sa:
Har precis bytt vevlager, kasett, kedja och båda framdreven.
Lagren var stum. Resten var slut. Böt från sram till xt kasett och kedja och orginal storklinga och lillklinga i stål.
Jag är för tung alt stark för orginalbitarna ;)

Köpte cykeln i påskas så den har inte ens 100 mil. Tänk på det ni som klassar in i 0,1ton-klubben.

Lager handlar till stor del om hur man tvättar cykeln. Har precis köpt ny cykel och ska testa att enbart tvätta drivlinan och typ borsta av resten. Känns som att vattnet gör mer skada än nytta på resten av cykeln.

Får se hur det går :)

Jo det sägs ju så, men inte ens säljande firma kunde 100% härleda det till vatten. Dom fick dessutom ha sönder lagren för att få ur dem. Men dom böt på garanti.

Hur ställer ni er till att uppgradera till 2017 års modell? Comp Carbon 29 som jag själv kör känns inte så rolig 2017. Ful färg och inga roliga nyheter. Man kan lika gärna ligga kvar med 2016. Däremot känns nya Pro Carbon 29 intressant. Fyller in gapet mellan Expert Carbon och S-works. Den kommer med full Carbon-ram, även baksvingen, X01 Eagle drivpaket och XT-bromsar. Inga carbonhjul dock men den känns riktigt fin. Frågan är vad priset hamnar på.

Kanske ändå ligger kvar med 2016 Comp Carbon och går ifrån min normala frekvens på att byta cykel en gång per år.

Premiärtur på -16 Camber Expert. Sjukt nöjd. Det enda jag kan klaga på är att jag inte känner skillnad på open och mellanläget på fox gaffeln. Men lockout läget är riktigt bra o helt stum.

Bilagor

• 20160728_165101~2.jpg
    20160728_165101~2.jpg
    275.8 KB · Besök: 59
Också premiär! Har inget att jämföra med, men mycket nöjd. Fråga när framgaffeln står i firm, ska den bli helt stum?

Bilagor

• 20160809_195037.jpg
    20160809_195037.jpg
    711.7 KB · Besök: 51
Hur mycket kostar ett X9 vevparti att köpa?
Har en Camber Comp med nå hitte-på parti idag och det verkar inte finnas möjlighet att på dit en Stagesvev på det. Vad har ni för tankar där?

Har 2017 års Camber 142-spacing bak och inte 142+? Det står nämligen 142 och inte 142+ på Specialized's hemsida. S-Works verkar ha gått över till Boost men inte övriga.

Doctor C sa:
Har 2017 års Camber 142-spacing bak och inte 142+? Det står nämligen 142 och inte 142+ på Specialized's hemsida. S-Works verkar ha gått över till Boost men inte övriga.

Jag tror de har blandat ihop det lite på Cambern då det står både 142/100 och boost beroende på vad de presenterar.

Men vad jag förstått kommer inte Cambern med boost alls då den inte heller är kompatibel med 6fattie däcken.

Jag råkade beställa en Camber PRO Carbon 29'a igår :)

Eagle x01,mm... :)

Vad tror ni om gaffeln ; FOX 34 Performance Elite 29 ?

Eller ska man köra Pike rct3?

Har inte provat nån av gafflarna men har på min -16 Camber Expert Fox 34 Performance och den tycker jag är riktigt skön. Lite ljudlig av sig men det tror jag kan åtgärdas med att lufta cartridgen.

Litet mod tips till ev. fler som stör sig på att spaken sitter knöligt till och lätt hoppar till annat läge när man tar i och ur flaskan.

Jag vände helt enkelt bara på spaken och vips så är den inte i vägen och lättare att nå/se.

ModCamber.JPG

chollo42 sa:
Litet mod tips till ev. fler som stör sig på att spaken sitter knöligt till och lätt hoppar till annat läge när man tar i och ur flaskan.

Jag vände helt enkelt bara på spaken och vips så är den inte i vägen och lättare att nå/se.

Vet att det är rätt känsligt om man råkar knuffa in axeln som reglaget sitter på. Om jag förstått det rätt så måste dämparenheten byggas om från grunden om detta händer.

eiskall sa:
chollo42 sa:

Vet att det är rätt känsligt om man råkar knuffa in axeln som reglaget sitter på. Om jag förstått det rätt så måste dämparenheten byggas om från grunden om detta händer.

Holy! lite "glapp" kände jag på nån millimeter, men får hoppas att det är mer än så du/dom menar med att knuffa in den?!

Provkörde min nya Camber igår på Sörmlandsleden/tornberget/sameslingan/ghettot. Punkade bak men klippte 3KOM senare under testet.

Vill nog byta till rakt (6gr backsweep) ändå så det blir mer likt Epic'en.

Men satan vad bra den gick!

Måste dock byta till en 34/36t fram för med Eagle 30-50 blev det lite onödigt lätttrampat vissa backar :)

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    682.1 KB · Besök: 48
Rompa sa:
Provkörde min nya Camber igår på Sörmlandsleden/tornberget/sameslingan/ghettot. Punkade bak men klippte 3KOM senare under testet.

Vill nog byta till rakt (6gr backsweep) ändå så det blir mer likt Epic'en.

Men satan vad bra den gick!

Måste dock byta till en 34/36t fram för med Eagle 30-50 blev det lite onödigt lätttrampat vissa backar :)

Shysst hoj. Lite nyfiken på eagle, växlar den smidigt upp på största kassett-drevet?

Är det mycket gung från bakfjädringen?
Har själv -16 Camber Expert med Brain. Många som hatar Brain men jag gillar den, speciellt Trail-Brain. Känns som en utan Brain förutom då det blir väldigt stökigt då den får lite av brainkänslan. Går självklart inte lika smidigt över riktigt stökiga partier som utan Brain men jag tycker ändå det är värt det för att kunna ställa sig och mata på när som helst utan att behöva släppa styret och låsa.
Men.... gillar att skruva och tycker det är riktigt störande att behöva skicka iväg dämparen för service. Därför nyfiken på hur icke-Brain dämparna beter sig vid stående cykling. Kanske man skulle ha en utan Brain också så har man brainen bara till xc-tävlingar

Den växlar mycket fint i hela registret måste jag säga, krävdes en del justering med b-skruven.

Jag skulle vilja ha brain på min faktiskt då jag är van med det från min Epic. Det finns som tillval på -17 camber men priser är inte klara för den featureing'en än.

Rompa sa:
Den växlar mycket fint i hela registret måste jag säga, krävdes en del justering med b-skruven.

Jag skulle vilja ha brain på min faktiskt då jag är van med det från min Epic. Det finns som tillval på -17 camber men priser är inte klara för den featureing'en än.

Kommer själv från en Epic och kan säga att Brain på cambern känns ljusår bättre. Hur mjuk och smidig som helst över små/mellan-stök. Är bara på rejäla utförsåk med större hinder som man börjar känna av att Brain inte riktigt hinner med.

Nope min dropper funkar fint. Levererades med för kort vajer så den droppade av sig själv om man satte sig lite hårt på sadeln. Kapa bort lite extra av höljet så mer kabel exponerades så var problemet löst.

Kan däremot tycka den glappar lite. Inte upp och ner eller sidledes, men vridande.

Hittade ett rakt kolfiberstyre i förrådet idag som åkte på. Nu känns den mycket bättre.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    277.4 KB · Besök: 51
Jag har långa ben och kort överkropp, 177cm, så sittande känns M perfekt men när jag står och trampar känns den lite trång. Skulle nog gått på L med kortare styrstam. Tänkte bara att jag ville ha så liten som möjligt för en kvickare hoj.

Nu ikväll har jag kört 25km stig i Hellas med Camber'n.
Jag bytte till rakt styre (6gr backsweep och 72cm brett) kolfiber.
Nu känns den mer som en Epic som jag är van vid.
Jag sänkte trycket i både fram o bakdämparen, bak nyttjar jag 95%av slaget så det får duga där, fram har jag 15mm kvar , men jag beställde 2token's idag så det kanske fixar biffen sen :)
I övrigt är det en mycket trevlig cykel som är snabbare ån den känns :)
Körde hyggligt bra på Strava i Hellas ikväll:

https://www.strava.com/activities/687617289/shareable_images/map_based?hl=en-US&v=1472067501

Styret håller jag med om. Eller ja det blev ett prostyre med 5mm rise och 720mm brett.
Blev ännu trevligare cykel med lite längre stam för att kompensera.

... Har fortfarande inte förstått mig på dropper post.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp