Specialized Camber - The Tråd

Ja, jag skulle väl meka. Insexhylsa i hålet, och polygrip på muttern på utsidan kasetten. Det är inte många gånger i livet jag ångrat ett beslut så fort som då. Axeln finns inte att få tag i.

Agnanaurion sa:
Ja, jag skulle väl meka. Insexhylsa i hålet, och polygrip på muttern på utsidan kasetten. Det är inte många gånger i livet jag ångrat ett beslut så fort som då. Axeln finns inte att få tag i.

Ajajaj. Men nån måste ju kunna svarva en ny? Känner du ingen som jobbar som svarvare? Nån här kanske är och kan om du lägger ut en fråga. Måste ju vara klart billigare än nytt nav/hjul.

Skönt att höra att du har mekat sönder det så det inte är något som kommer hända oss andra ;-)
Jag har ju bara 4 par Roval-hjul just nu så de får gärna låta bli att bli så där. Kolla på KoS för jag har köpt båda extraparen till bra pris där. Båda paren dessutom avplockade från ny cykel så de har varit nya :-)

20161122_153706.jpg
NickPick sa:
Specialized67 sa:
Litt info til dere som kjører med Rock shox revalation demperen foran. Selv har jeg alltid synes at den er alt for myk i hardeste innstilling. Leverte sykkelen til førstegangs service nå og klaget på dette. Fikk beskjed om at de kunne bytte innmat fra rct til rst. Den vil da få full lock out i hardeste lege. Pris var bare ca 800kr. Gleder meg veldig til å få den igjen. Raport kommer :-)

Fixar du artikelnummer ? :)

11.4015.544.110 Er artikkel nummer. Har dessverre ikke fått testet greiene enda men nå har den i vertfall fått lock out

Ja! Både den och sån där hylspryl man stoppar i kasetten. Vad den nu kallas.

Han blev rätt snygg med det gula :D

Bilagor

• IMG_9272.JPG
    IMG_9272.JPG
    444.1 KB · Besök: 47
Dags för en liten återkoppling. Tidigare i tråden undrade jag ängsligt hur och var den medföljande skyddsplasten skulle appliceras.
Efter HTFU-tillrättavisningen tog jag mod till mig och gav mig ut i terrängen med hjälm på huvudet, men utan skyddsplast på cykeln,

Vilken cykel - det går att köpa sig snabb(are)!
Men hybris straffar sig. Femte turen var en mörk och ganska blöt tisdagsrajd i Hellas.

En liten vurpa resulterade i skrapat innerben på framgaffeln, en skrapad dropperpost, ett stukat växelöra och en reva i byxorna.
DSC_0764-Copy.JPG

I slutet av av turen tappade jag dessutom cykeljackan, men genom en slug enkel-omfattning genomförd på egen hand i mörkret, lyckades jag återta jackan!

Hellas ger och Hellas tar!

Övervägde nästan att posta i "Visa din misär!" tråden, men som alla bra sagor har denna berättelse ett lyckligt slut.

Innerbenet tog försäkringsbolaget hand om och dropperposten byts på garanti pga en läckande packning. Så av all misär blev det bara ett växleöra kvar. Förlåt, jag menar en tummetott.

IF. Skadan gick på olycksfallsförsäkringen.
Maximalt ersättningsbelopp för cyklar är 15 000 kronor i hemförsäkringen.
Jag ska se om jag ska teckna deras specialförsäkring för cykel.

Fick köpt ny hoj :). Gjort lite uppdateringar. Stealth dropperpost, 1x10 drivlina . Ska få sig fetare bromsar också. Annars grymt nöjd med hojen.

Bilagor

• IMG_20161127_153439.jpg
    IMG_20161127_153439.jpg
    464.2 KB · Besök: 56
Johannes.M sa:
Camber S-works med Xtr Di2, carbon dropper, Innolite och lite brantare sittställning.

Intressant sadelvinkel! Nån speciell anledning?

Förresten, blir inte riktigt klok på din dropper. Har den alltså bara några cm travel eller är den körd i botten med stolpen långt uppskjuten?

AX3L sa:
Johannes.M sa:
Camber S-works med Xtr Di2, carbon dropper, Innolite och lite brantare sittställning.

Intressant sadelvinkel! Nån speciell anledning?

Förresten, blir inte riktigt klok på din dropper. Har den alltså bara några cm travel eller är den körd i botten med stolpen långt uppskjuten?

Ser ut som Specialized dropper med bara 35mm drop. Finns numera även med 50mm.

Roger_Edvinsson sa:
Johannes.M sa:

Sanslöst snygg och en riktigt grym XC rigg den där, även om jag personligen nog behållt ircc droppern.

Själv körde jag på byta gaffel till en RS-1:a med xloc, styre, hjul till Control SL, sadel och lite annat smått. Blir en grym hoj och tycker trail-brain funkar väldigt bra.

Tack du, jo dom är coola! Det låter grymt ditt bygge! Hade varit fint om spike valven i gaffel klippte rakt av som en brain men då försvinner väll hela grejen med 25% sag och den mjuka fina gången i gaffel.

Johannes.M sa:
Tack du, jo dom är coola! Det låter grymt ditt bygge! Hade varit fint om spike valven i gaffel klippte rakt av som en brain men då försvinner väll hela grejen med 25% sag och den mjuka fina gången i gaffel.

Spike Valve kom jag aldrig överens med, helst eftersom jag främst använde/använder hojen till XCO/XCM, så en låsbar gaffel behövdes. Kändes enbart som att Spike Valve ändrade rebound lite och blev mer likt en hoppstylta på firm. (Även sett att Specialized åkare som använt Cambern vid träning bytt gaffel till en med låsning eller Fox)

Hade nog inte heller varit riktigt nöjd med Brain i gaffel (Även fast jag kollade upp möjligheterna att bygga om) men har inte riktigt gillat fördröjningen i framgaffeln hos Brain, det blir lite för oförutsägbart ifall man gasar på. Även därför jag kommer köra en Fox SC på Epic:n.

Tänk ifall man gjort en XC-variant av senaste Cambern, vilken jäkla hoj. Lättare ram, lätta hjul från fabrik, lite högre BB. Då hade man nog inte sålt många Epic.

KJS sa:
Tänk ifall man gjort en XC-variant av senaste Cambern, vilken jäkla hoj. Lättare ram, lätta hjul från fabrik, lite högre BB. Då hade man nog inte sålt många Epic.

Är helt övertygad om att Cambern försvinner ur sortimentet 2018 och ersättaren heter Epic.
Samma vinklar men en lättare ram utan Swat så har Specilized en killer på XCO/XCM

Moi!
Sitter på en Camber Elite -10 i orginalspec. Men nu tänkte jag väcka den från det döda med en härlig renovering. Jag är dock okunnig som fan och osäker på måtten på vissa delar. Är det någon som sitter på en manuall till camber från typ 2010?

Någon som har några bra förslag på nya delar? Är 26 tummare. Har kollat på nyare manualer och de skriver att det är 110mm gaffel som gäller eller 120mm som är specat?

Sista frågan är om någon vet vad det är för mm på bushingen till bakdämparen?

Täck

Roger_Edvinsson sa:
KJS sa:

Är helt övertygad om att Cambern försvinner ur sortimentet 2018 och ersättaren heter Epic.
Samma vinklar men en lättare ram utan Swat så har Specilized en killer på XCO/XCM

Är det inte bara att ta en epic och justera gaffeln till 120 och slänga dit en offset bushing ibak. Då har man ju en camber light med brain

Senast ändrad:
Oggler sa:
Roger_Edvinsson sa:
KJS sa:

Är det inte bara att ta en epic och justera gaffeln till 120 och slänga dit en offset bushing ibak. Då har man ju en camber light med brain

Nja, tror inte det är så enkelt.
Sen gaffelvinkeln måste justeras oxå.

Om man sätter gaffeln på 120mm och sänker i bak med en offsetbushing så hamnar man väl bra nära camber i gaffelvinkel. Det är 2 grader som skiljer i vinkel.

Kör sälv cambern med 140fram och vilken jävla hoj funkar till allt epic dead camber tar över

Bilagor

• 20161222_130913.jpg
    20161222_130913.jpg
    550.9 KB · Besök: 42
Den har inte BRAIN utan Spike Valve. Totalt värdelöst. Förstår inte vart alla har fått att Cambern har Brain på gaffeln.

Går heller inte att bygga om eftersom BRAIN inte finns för mer än 100mm.

Jag körde ju med rs1 brain på min Epic förra året, herrejävlar vilken bra gaffel!!! Det enda tråkiga var ju att lagren i navet låg så långt ut/brett i navet så det var inte många millimeter som tätade så vattnet hölls ute. Jag blev rätt duktig på att byta lager i framnavet förra säsongen....

Tillbaka
Topp