Specialized Camber - The Tråd

daninorb sa:
Rompa sa:
daninorb sa:
Fina hojar!

Det är ingen av er här i tråden som är i begrepp av att sälja hojen? :D Ruggigt sugen på en men de verkar finnas få beggade, sammalika med Epic.

Någon som har koll på vad Comp-modellen väger in på, med pedaler? 14,5Kg?

Jag är 180cm lång så det är Large som gäller enligt Specialized tabell, håller ni med om det? Eller fungerar Medium med?

/Daniel

Jag är 181 och kör L på Min Camber och M på min Epic.

Hur använder du dina cyklar? Till olika typer av körning? Precis dom jag funderar på.

Jag kör mest skog/stig rätt tekniskt (Stockholm) och har fått för mig att Camber har en fördel över Epicen där.

Hur resonerar du?

Kör idag en Cube Reaction GTC Pro, och tänkte ta steget till FS, och vill gärna göra rätt från början. :)

Kör Camber'n när jag kör snabbgrupp på Tisdagsrajd. Även vinterträning körs på den.
Epic är tävlingsverktyget.
Epicen tycker jag är snabbare men man får jobba bra mycket mer på den, ska jag köra över 2h stig så är Cambern ett bättre val. Vid klättring är Epic överlägsen.

Här är min H-Works, snabbt skit!

RXF, plasthjul, Fox Transfer, XX1,Next SL & XTR.. Såsom den borde varit byggd från början med andra ord. Sommardäck åker på i nästa vecka, Ground Control & Fast Trak.

Har en BikeYoke liggandes hemma men har inte velat klart om vilken dämpare som ska få åka dit. Skulle behöva ta tag i & provcykla någons STX-försedda bike.

IMG_0582.JPG

Hur funkar dämparna fram och bak på Camber carbon? Hur många lägen finns det och hur stumma blir dom i låst läge? (om det går att låsa)

Undrar lite vad som ska ingå i SWAT på en Camber carbon från 2016. Jag saknar nämligen kedjebrytare på min, som ska sitta i styrstammen.

Vad ska ingå?

Mvh

Fnurre sa:
Undrar lite vad som ska ingå i SWAT på en Camber carbon från 2016. Jag saknar nämligen kedjebrytare på min, som ska sitta i styrstammen.

Vad ska ingå?

Mvh
Jag köpte min ny i butik utan grejer. Påstår du att jag är lurad?
SWAT storage, men sen är väl resten tillbehör...?

Då lär den inte ingå i min heller, tack för svar. Fruktansvärt smidigt med luckan och multivertyget iaf. Slang, pump och verktyg är alltid med.

Fnurre sa:
Då lär den inte ingå i min heller, tack för svar. Fruktansvärt smidigt med luckan och multivertyget iaf. Slang, pump och verktyg är alltid med.
+1
Slang, CO2 tub, mutiverktyget samt kedjebrytaren på plats. Ett par länkar också bara, så är det typ komplett...

Nu börjar nog Traktorn bli komplett...

lite småfix och nya dekaler så är den nog klar...
Dropper, styre och ramen är nu allt som återstår av denna CCC :-)

18882293_10155179891760999_3907149899125010953_n.jpg

18813235_10155179892085999_3770779121202575210_n.jpg

Sist jag tryckte på auto sag kom oljeblandad luft ur bakdämparen på min Camber Comp. Den är 10 mån och har gått 150 mil. Vad kan felet vara? Är det garanti på dämparen?

Ante1 sa:
Sist jag tryckte på auto sag kom oljeblandad luft ur bakdämparen på min Camber Comp. Den är 10 mån och har gått 150 mil. Vad kan felet vara? Är det garanti på dämparen?

Lika för mig, fast min är helt ny. Om man får tro expertiserna så är det ingen fara

Har konverterat min camber 2017 till 1x11.
Tog bort skyddet från framväxeln och nu är det omöjligt att få dit den igen så att baksvingen inte glappar. Någon som har tips?

Fick hem en Yoke som är för standarddämpare (dvs ej Trail Brain) till min S-Works, och har nu således kunnat testa lite fjädring.
Tyvärr blir det inga bilder.... Men mitt eget utåtande är följande;

Coilfjädring är överlägset luftfjädring prestandamässigt, om vi pratar om komfort, förmåga att svälja det minsta och det största. Ingen sån där otäck "kickback" som man får från luftfjäder hur man än vrider och vänder dem. Nån kan tycka att den egenskapen går att utnyttja på flowiga utförslöpor dock! Det som var intressant var att min upplevda trampeffektivitet var lika bra på Coil'en som på t.ex Trail Brainen. Det hade jag absolut inte förväntat mig.

Det enda som är emot Coil generellt är såklart vikten. Fjädern själv väger i princip lika mycket som hela luftdämparen, så skall man trampa mycket uppför och länge så kanske luftfjädringen skulle få åka med. Men tex Cykelvasan skulle jag aldrig nånsin montera dit luftfjädringen för.

Självklart är det bra med låg vikt, men för stigcykling med skrövligt underlag så skulle nog MTB-folket må bra av att förstå och fokusera mer på "vikten" av komfort och att ha bakhjulet i backen.. :-)

kvarren sa:
Har konverterat min camber 2017 till 1x11.
Tog bort skyddet från framväxeln och nu är det omöjligt att få dit den igen så att baksvingen inte glappar. Någon som har tips?
Skaffa en bricka som är lika tjock som den där plattan som växeln sitter på.

Kan ingen människa en gång för alla reda ut kompatibiliteten mellan specialized olika länkagedetaljer. Längre upp i den här tråden (tror jag det var) så påstår någon att hen kört med epicdämpare på en camber. Frågan är då om det finns något ok som passar på Epic. Så att man alltså kan byta ut braindämparen till något annat på epicen.

Camberfråga: Hur är sittställningen på era hojar. Har ni mycket framåtlut ?

Jag frågar p g a att jag fått cykelförbud på alla typer av cyklar där jag lutar mig för mycket framåt, allt för att minska stressen på ländryggen. Räsern bajbaj, xc-hojen bajbaj. Ska till SCS på måndag och kolla på en Stumpy Elite 29 2016 men tänkte även kolla lite på camber.

kokodrill sa:

Jag frågar p g a att jag fått cykelförbud på alla typer av cyklar där jag lutar mig för mycket framåt, allt för att minska stressen på ländryggen. .

Det där var intressant, eftersom jag har en historik med diskbråck L4/L5. Jag visste inte att det stressar ländryggen att sitta framåtlutad? För mig känns det bättre att ha sadeln vinklad nedåt, men jag kan ej ha det så heller, då jag får på tok för hög belastning på händerna, samt att jag får ont i nacken då.

Kan du utveckla det mer hur det hänger ihop med ländrygg och och sittvinkel?

mvh Jonas

JonasH72 sa:
kokodrill sa:

Jag frågar p g a att jag fått cykelförbud på alla typer av cyklar där jag lutar mig för mycket framåt, allt för att minska stressen på ländryggen. .

Det där var intressant, eftersom jag har en historik med diskbråck L4/L5. Jag visste inte att det stressar ländryggen att sitta framåtlutad? För mig känns det bättre att ha sadeln vinklad nedåt, men jag kan ej ha det så heller, då jag får på tok för hög belastning på händerna, samt att jag får ont i nacken då.

Kan du utveckla det mer hur det hänger ihop med ländrygg och och sittvinkel?

mvh Jonas

Vill inte förstöra Cambertråden så jag tar den korta versionen. Efter en skidolycka fick jag tre diskbråck och sex försvagade diskar med ett år sjukskrivning som följd. Nu efter skandisloppet fick jag bakslag igen och min ryggläkare och kiropraktor anser att jag inte blir bra om jag pressar ryggen ytterligare i lutat vinkel. Raktuppochnercykling går dock bra.

Senast ändrad:
Svårt att säga då svaret riskerar att bli väldigt subjektivt. Men jag har en Large med en 75mm stam och är 187cm lång vilket gör att min sittställning nog är lite mer upprätt än många andras. Men en Stumpjumper "måste" ju ha en mer upprättsittande ställning. Och skulle jag bara hoja stig och inga XC/LL skulle jag nog ha valt en Stumpjumper framför en Camber.

kokodrill sa:

Jag frågar p g a att jag fått cykelförbud på alla typer av cyklar där jag lutar mig för mycket framåt, allt för att minska stressen på ländryggen. Räsern bajbaj, xc-hojen bajbaj. Ska till SCS på måndag och kolla på en Stumpy Elite 29 2016 men tänkte även kolla lite på camber.

Har også litt rygg problemer og følte at jeg satt i overkant lutad. Løste det med et low riser styre. Samme som sitter på stump jumperen.
Fungerer veldig fint til mitt bruk som består i å sykle ganske tekniske stier.

Bilagor

• 18491844_10154352326546400_3897539954986265833_o.jpg
    18491844_10154352326546400_3897539954986265833_o.jpg
    231.1 KB · Besök: 85
Halloj Camberfolket!
Jag är just nu en Endurokille. Dvs spesh enduro. En elite carbon 29/6fattie närmare bestämt.
Jag sneglar på Camber expert carbon 29" -17 och funderar lite på utförs-stökegenskaperna.. hur är de? Dessutom, vad finns det för möjligheter att eventuellt slänga på en 130 eller 140 gaffel fram?

Allmountain är området jag ska cykla, Dvs allt från trail till småenduro!

Är även lite skeptisk mot gaffelvinkeln som är 68,5, om man jämför med tex nya spark 930 som har 66,9. Där med samma slaglängd.

Så vad säger ni om Camber för en rolig stighoj med lättare utförskunskaper??

Fundby sa:
Halloj Camberfolket!
Jag är just nu en Endurokille. Dvs spesh enduro. En elite carbon 29/6fattie närmare bestämt.
Jag sneglar på Camber expert carbon 29" -17 och funderar lite på utförs-stökegenskaperna.. hur är de? Dessutom, vad finns det för möjligheter att eventuellt slänga på en 130 eller 140 gaffel fram?

Är även lite skeptisk mot gaffelvinkeln som är 68,5, om man jämför med tex nya spark 930 som har 66,9. Där med samma slaglängd.

Det låter mer som en Stumpjumper om du frågar mig :-)

Fundby sa:
Halloj Camberfolket!

Med 140mm gaffel får du ganska identisk geometri som stympy med 140 gaffel, dock har den 150gaffel idag och än flackare vinklar.

Blir oerhört mycket tryggare utför och jag känner aldrig att jag skulle behöva mer slaglängd bak.

Cykeln är lite tyngre att klättra med men inte så det överväger att gå tillbaka till 120 fram.

Roger_Edvinsson sa:
Fundby sa:
Halloj Camberfolket!

Med 140mm gaffel får du ganska identisk geometri som stympy med 140 gaffel, dock har den 150gaffel idag och än flackare vinklar.

Blir oerhört mycket tryggare utför och jag känner aldrig att jag skulle behöva mer slaglängd bak.

Cykeln är lite tyngre att klättra med men inte så det överväger att gå tillbaka till 120 fram.

Väldigt tacksam för svar!
Läst mig till att man kan slänga på 140 fram, borde väl vara enklaste alternativet om man känner att det fattas utför.

Vad har du för gaffel? Pike 140 eller?

Tillbaka
Topp