Specialized eller Cube

• Trådstartare Trådstartare 44
  • Start datum Start datum

44

Medlem
Specialized eller Cube
Hej.

Har nu bestämt mig för att skaffa en heldämpad efter 15 år på hardtail. Kör mest mtb av karaktären långloppsterräng, men är ibland såklart också ute och kör lite bökigare rundor.

Har dock fått lite beslutsångest när det gäller inköpet. Skulle självklart vilja testa "alla" cyklar och sen välja det som känns bäst. Problemet är ju dock att det inte går att komma åt alla märken och modeller för provkörning. Jag har i alla fall bestämt mig för att det skall vara en 26:a, har provkört 29 och det passar mig inte.

Efter uteslutningsmetoden har jag nu tre olika kandidater. Det är olika prisklass, material och komponenter men tänkte ändå försöka jämföra dom.

Specialized Epic Comp -11, ny hos handlare som jag kan få för 15700:-

Specialized Epic Comp Carbon -12, ny hos handlare som jag kan få för 26500:-

Cube AMS 100 Super HPC Pro Carbon -12, ny hos handlare för 22000:-

Är det värt drygt 10k till för att få en kolfiber Epic ist för en alu Epic?
Är brainet på Epic så pass mycket bättre än Cubens dämpare att den tyngre vikten på Epicen är försumbar, det skiljer ca 1 kg enligt uppgift. Jag har tyvärr inte provkört dom ordentligt ännu, underlaget är ju inte optimalt just nu. Måste dock nog komma till skott snart då reacyklarna kan gå åt fort.

Hoppas någon kan komma med lite bra råd, gärna efter egna erfarenheter.

Specialized eller Cube
Om du kan tänka dig att köpa en begagnad hoj så får du i princip det bästa som fanns att få från 2011/2012 för ca 20-25000:-! Kollar man runt så kan man hitta Epic S-Works, Cannondale Scalpel, Scott Spark RC och liknande för dom pengarna. Visst, det är ju alltid roligare att köpa nytt och det finns risker med begagnat men jag hade iaf funderat rejält på det!

Specialized eller Cube
44 skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej.
>
> Har nu bestämt mig för att skaffa en heldämpad
> efter 15 år på hardtail. Kör mest mtb av
> karaktären långloppsterräng, men är ibland
> såklart också ute och kör lite bökigare
> rundor.
>
> Har dock fått lite beslutsångest när det
> gäller inköpet. Skulle självklart vilja testa
> "alla" cyklar och sen välja det som känns bäst.
> Problemet är ju dock att det inte går att komma
> åt alla märken och modeller för provkörning.
> Jag har i alla fall bestämt mig för att det
> skall vara en 26:a, har provkört 29 och det
> passar mig inte.
>
> Efter uteslutningsmetoden har jag nu tre olika
> kandidater. Det är olika prisklass, material och
> komponenter men tänkte ändå försöka jämföra
> dom.
>
> Specialized Epic Comp -11, ny hos handlare som jag
> kan få för 15700:-
Bra pris!

>
> Specialized Epic Comp Carbon -12, ny hos handlare
> som jag kan få för 26500:-
Inte värt det. Det finns lättare och bättre specade cyklar för den summan.

>
> Cube AMS 100 Super HPC Pro Carbon -12, ny hos
> handlare för 22000:-
>
>
> Är det värt drygt 10k till för att få en
> kolfiber Epic ist för en alu Epic?
Nej, jag tycker inte det. Det är inte jättestor skillnad rent viktmässigt.

> Är brainet på Epic så pass mycket bättre än
> Cubens dämpare att den tyngre vikten på Epicen
> är försumbar, det skiljer ca 1 kg enligt
> uppgift. Jag har tyvärr inte provkört dom
> ordentligt ännu, underlaget är ju inte optimalt
> just nu. Måste dock nog komma till skott snart
> då reacyklarna kan gå åt fort.
>
> Hoppas någon kan komma med lite bra råd, gärna
> efter egna erfarenheter.

Den enda fördelen med Epic Compen är att den har brain bak. Brain är helt underbart tycker jag då man slipper både gung och lockout. Compen har däremot inte brain eller lockout fram vilket är synd (cykeln dyker 1 cm fram när man ställer sig upp och tar i vilket jag tycker är ganska irriterande). Compen är rätt tung och inte jätte bra specad. Men du har fått ett bra pris vilket gör att du kanske kan lägga några kronor på att göra den lite lättare.

Personligen skulle jag välja Cuben då den är betydligt lättare vilket gör mycket för känslan. En lägre vikt gör att cykeln känns snabbare, accelererar bättre och cykeln blir dessutom lättare att hantera i skogen.

Om du bor i Stockholm så kan du komma förbi och prova min Epic Comp 2011 (storlek L) i ett av parkeringsgaragen här i Vallentuna (varmt och skönt och man får en okej känsla för cykeln).

Senast ändrad:
Specialized eller Cube
Tack -Andy- för erbjudandet.

Jag skall dock ha en M och så har jag provkört den ungefär på det viset du beskriver, men tack ändå.

Det är ju Brainet som lockar och så har jag en Fox 32 F80 med låsning som jag nog tänkte sätta dit istället. Den har ett par år på nacken men fungerar bra.

Specialized eller Cube
Jag har en Epic S-works 2010 i storlek M till salu. Då ligger du endast på en vikt av nära 9 kg och har Brain både fram och bak, vilket ger en oslagbar känsla. Finns att testa i Nacka om du vill och vädret passar.

Specialized eller Cube
-Andy-, det sitter väl en RockShox Reba RLT på Compen, och den har ju iaf LockOut om jag inte har missuppfattat allt. Alltså ingen Brain fram men låsbar.

Specialized eller Cube
44 skrev:
> -Andy-, det sitter väl en RockShox Reba RLT på
> Compen, och den har ju iaf LockOut om jag inte har
> missuppfattat allt. Alltså ingen Brain fram men
> låsbar.

Ja, det stämmer. Jag formulerade mig lite otydligt/felaktigt. Menade att det inte går att låsa den så att den blir helt stel då det är en RockShox (gaffeln rör sig någon cm då den är låst) samt att lockout-reglaget sitter på gaffeln och inte på styret.

RockShoxen är en bra gaffel. Jag själv föredrar att kunna låsa gaffeln helt så jag kör en hel del grusväg och asfalt. I skogen så är det kanske till och med en fördel att gaffeln har lite spelrum även vid låst läge.

Specialized eller Cube
Brain är lättvärt sina pengar, när du har en slant över konverterar du reban till brain och slänger på ett par lättare hjul så är saken biff!

Carbon är inte bara lätt utan starkt oxå, om det är värt de extra tusenlapparna får du känna efter, finns utrymmet i budgeten så kör ;)

Once you go epic, you never go back!

Specialized eller Cube
44 skrev:
> Tack för tipsen.
>
> Det blev en Epic Comp -11 och pengar över till en
> resa till Skottland och Glentress.

Kul!

Tillbaka
Topp