Specialized Enduro - The tråd

Rydell sa:
mikipedia_ sa:
Jag har gått från 3 till 0

Förut tyckte jag den drog genom slaget för enkelt så då tryckte jag i tokens. Men nu när jag har cyklat mer och kanske blivit bättre/snabbare utnyttjade jag inte slaget så som jag ville, då tog jag ur en efter en tills jag blev nöjd igen.

Nu har jag ca 10-15mm kvar i "reserv" efter en vanlig runda hemma.

Det är noll i ifrån början va ? Kanske är onödigt att slänga i dem alltså eller vad tror du ?

Stämmer.
Nä bara för att jag tycker såhär kan ju du uppleva andra saker! Prova, det enda du behöver är ju att notera psi i gaffln och sn tömma och skruva av topcapen och sen skruvaihop tokensen med topcapen.
Det finns en hyffsat ny artikel på Pb om tokens och luftkarens inverkan som var lärorik, för varje token bör man justera 5-10psi neråt för att ha typ samma sag/känsla.

mikipedia_ sa:
Rydell sa:
mikipedia_ sa:

Förut tyckte jag den drog genom slaget för enkelt så då tryckte jag i tokens. Men nu när jag har cyklat mer och kanske blivit bättre/snabbare utnyttjade jag inte slaget så som jag ville, då tog jag ur en efter en tills jag blev nöjd igen.

Det är noll i ifrån början va ? Kanske är onödigt att slänga i dem alltså eller vad tror du ?

Stämmer.
Nä bara för att jag tycker såhär kan ju du uppleva andra saker! Prova, det enda du behöver är ju att notera psi i gaffln och sn tömma och skruva av topcapen och sen skruvaihop tokensen med topcapen.
Det finns en hyffsat ny artikel på Pb om tokens och luftkarens inverkan som var lärorik, för varje token bör man justera 5-10psi neråt för att ha typ samma sag/känsla.

Får testa i morgon. Hade visst ingen 24 mm hylsa :)

Nu har jag visserligen en 29" men jag kör med 3st nu. Hade fyra ett tag men jag tyckte att den blev lite för stum lite för tidigt. Nu kör jag med tre stycken, när det bangar på ordentligt men jag har saker under kontroll har jag ungefär en centimeter kvar. När det bangar på och jag inte har kontroll är den i botten :)

Rydell sa:
mikipedia_ sa:
Rydell sa:
mikipedia_ sa:

Stämmer.

Får testa i morgon. Hade visst ingen 24 mm hylsa :)

http://www.pinkbike.com/news/rockshox-suspension-tuning-tips-2015.html

Luthman Photography sa:
Nu har jag visserligen en 29" men jag kör med 3st nu. Hade fyra ett tag men jag tyckte att den blev lite för stum lite för tidigt. Nu kör jag med tre stycken, när det bangar på ordentligt men jag har saker under kontroll har jag ungefär en centimeter kvar. När det bangar på och jag inte har kontroll är den i botten :)

Jag bottnar väldigt sällan har nog bara bottnat den 2 ggr på ett halvår. Kanske är det då onödigt för mig att slänga in spacern?. Brukar ha någon centimeter kvar när jag cyklar på ordentligt.

Om ni har en Pike 29a på era hojar så bör det sitta 2 st tokens i vid köp. Så var det på min och det står även i något diagram jag sett någonstans att så bör vara fallet. Jag har testat att stoppa i en extra för det ska tydligen alla balla killar göra. Men jag gillade det inte så kör 2 nu igen. Har aldrig vågat ta ur fler...

durietz sa:
Om ni har en Pike 29a på era hojar så bör det sitta 2 st tokens i vid köp. Så var det på min och det står även i något diagram jag sett någonstans att så bör vara fallet. Jag har testat att stoppa i en extra för det ska tydligen alla balla killar göra. Men jag gillade det inte så kör 2 nu igen. Har aldrig vågat ta ur fler...

Det varier lite med slaglängd också. Sen varierar det säkert när man köper färdiga cyklar vs lösa gafflar.

Det finns en ganska bra guide vad som funkar, vad som rekommenderas och så:
BottomlessToken.jpg

Själv körde jag 4tokens på 140slag i min 29a. Det var lite mycket.
Nu kör jag 150slag och 2tokens, det känns riktigt bra initialt iallafall.

Luthman Photography sa:
Krompa sa:
Har en 2014 Comp 29 L. När jag blivit mer aktiv på cykeln och ståcyklar mycket slår jag knä/lår i styret en del. Funderar på om mina 190 cm egentligen behövt en XL?

Jag är 6cm kortare än dig och jag tycker att min L är på gränsen till kort.

Tack!

Hittade också en antagligen inofficiell size guide på cyclestore.co.uk som säger 185 till 193cm för XL och Enduro/Stumpy.

Får ta och klämma på en XL.

Senast ändrad:
mikipedia_ sa:
Lillgammal sa:
"vulgo" verkar vara årets tema på färgsättning ?

Va säger du! Den är ju läcker som fan?

Jo visst är den, om man bara ser den enstaka gånger med godisfilter på instagram. Skulle nog personligen inte palla glo på den färgkombon varje gång jag tog ut cykeln på en sväng och då har jag ändå gamla neonskrikgröna commencal supreme dh ???

Är det inte i övrigt sammalika färgkombo som S-Worksmodellen för något år sedan? Kraschar man så syns man i alla fall ganska tydligt. Ska man ha äckelpäckel på ramen ska man ju lätt ha den där os-edition som ändrar färg med tempen, verkar urläckert!

Archen mellan övre kedjestagen verkar borta (på cf), undrar om detsamma gäller för alu. Har ännu inte kört med enduron i löv+kloffsgegga, men känner på mig att en förstoppning av episka proportioner är att vänta när det inträffar.

Lillgammal sa:
Archen mellan övre kedjestagen verkar borta (på cf), undrar om detsamma gäller för alu. Har ännu inte kört med enduron i löv+kloffsgegga, men känner på mig att en förstoppning av episka proportioner är att vänta när det inträffar.

Den förändringen kom på nya stumpyn så det är ju rimligt att det kommer även här. Det är dock inte så farligt med kladdgegga, visst det packar ihop om det är väääldigt kladdigt, men annars funkar det ok.

Luthman Photography sa:
Lillgammal sa:

Den förändringen kom på nya stumpyn så det är ju rimligt att det kommer även här. Det är dock inte så farligt med kladdgegga, visst det packar ihop om det är väääldigt kladdigt, men annars funkar det ok.

Lite synd den försvinner. Det är/var enda vettiga sättet att fästa en marshguard i den.

Intressant! 170mm bak och fram på 650b, och 165mm bak på 29an. Sen bara 5mm längre reach på L och typ samma kedjestag. Hjulbasen ökat med ca 20mm. Känns vettigt...

Ah, bumpa upp dämpningen kändes nästan som ett måste då de gjort stumpyn så kapabel. Ruskigt tråkigt bara att de fortsätter ha så korta droppers då de har förmodligen skönaste remoten av alla på marknaden, behöver en 200mm.

Kan inte undgå att känna att det mesta som skett med cykeln är nedgraderingar om vi bortser från ramens geo på pappret. Utseendemässigt är den fulare och specen har fått en rejäl Falcon punch i magen för att nya ramen + spec inte ska öka slutpriset. Färgsättningen osar av tysk postorder. Är överlag glad att jag inte sålde min 650b till förmån för en '17 29a, blir definitivt en jeffsy nu när specen finns på papper. #ripenduro ???

Hehe. Nej helt kasst det nya! Köp min istället http://happyride.se/annonser/ad.php?id=12750

Nej men nu vet vi ju inte priset i Sverige än men känns riktigt sunkigt att de specat GX på Elite-varianten. Men annars tycker jag faktiskt att geon ser välavvägd ut. Men vidhåller att Enduron nu gått från en bra all-round hoj för sthlms-området om man gillar utför till en mera Enduro-rejs-specifik hoj. Dvs tror inte längre på Enduron som enda hoj, men är nog riktigt nice som ett komplement till en befintlig stighoj.

????

Compen har ju fått bättre komponenter. Mycket bättre bakdämpare. Bromsar mm och droppat till 33000kr istället för 36500kr. Känns helt klart bättre. Köp en charger enhet till yari dämparen så har du en lyrik.

Och hur får du jämförelsen Jeffsy och enduro? Helt olika typer av cyklar. Borde du inte då jämföra stumpjumpern istället?

Lillgammal sa:
Kan inte undgå att känna att det mesta som skett med cykeln är nedgraderingar om vi bortser från ramens geo på pappret. Utseendemässigt är den fulare och specen har fått en rejäl Falcon punch i magen för att nya ramen + spec inte ska öka slutpriset. Färgsättningen osar av tysk postorder. Är överlag glad att jag inte sålde min 650b till förmån för en '17 29a, blir definitivt en jeffsy nu när specen finns på papper. #ripenduro ???

Håller med, den har sträckts ut, flackare, mer slaglängd, nedgradering för de som ville ha kvar do-it-allkänslan. Den har helt klart gått över till dedikerat enduromonster, men stumpyn har i princip tagit över gamla endurons roll som schweizisk armekniv.

Wic.d
Liknelsen mellan cyklarna kommer från en tråd på pinkbike (tror jag) där tidiga designskisser läckte ut där man såg att de ritat ramen direkt över en enduro 29a.

Var hittar du prisuppgifter i SEK? Compen har gått från £2500 till £2600 enligt brittsidan i alla fall och svenska priser är dessutom högre då specialized kör apples svintaktik med regionsbundna priser. 36000 lär således bli 38000

Jag skulle nog kunna tänka mig en comp 29". Den har ju bättre spec än när jag köpte min. Dropper från början och elvadelat, samt en styvare gaffel. Jag hade dock gärna sett deorebromsarna och en NX-grupp istället så att man slipper vara låst vid de dyrare sramgrupperna med den dedikerade bodyn.

Men intern dragning och lägre bb känns inte som nåt jag vill ha.

Senast ändrad:
Luthman Photography sa:
Jag skulle nog kunna tänka mig en comp 29". Den har ju bättre spec än när jag köpte min. Dropper från början och elvadelat, samt en styvare gaffel. Jag hade dock gärna sett deorebromsarna och en NX-grupp istället så att man slipper vara låst vid de dyrare sramgrupperna med den dedikerade bodyn.

Men intern dragning och lägre bb känns inte som nåt jag vill ha.

Den interna dragningen i kedjestagen verkar riktigt smutt men lägre bb är helknas för stigtrampat, låg redan som den är:-(

Så låg bb är det väl inte? Jag är mera skeptisk till reachen som bara är 5mm längre men sadelvinkeln nu är 76° vilket i praktiken borde innebära att den nu är kortare sadel till styrhuvud räknat. Men man kanske inte vill ha längre reach när man sitter ner? Oavsett känns det som man borde fläsket på reachen lite för framtidssäkring.

Sen tycker jag kvallen på finishen på kolfiber-ramen verkar lite sådär baserat på den här bilden.

Specialized-Enduro-2017_LOW6714.jpg

Ser helt klart osnyggt ut kring bulten för dämparen.

Lägre bb var väl ett vanligt önskemål bland de som ägde 29an? Byte till 650-klykan var väl delvis för att sänka bb eller även om flacka ut gaffelvinkeln var primära målet?
Undrar hur de gjort med 650b-modellen för den är redan GROTESKT låg i sitt bb, speciellt med 30-35% sag i trail eller open mode. Vevarmarna är helt sönderslagna undertill av vanlig stigcykling.

Lillgammal sa:
Lägre bb var väl ett vanligt önskemål bland de som ägde 29an? Byte till 650-klykan var väl delvis för att sänka bb eller även om flacka ut gaffelvinkeln var primära målet?
Undrar hur de gjort med 650b-modellen för den är redan GROTESKT låg i sitt bb, speciellt med 30-35% sag i trail eller open mode. Vevarmarna är helt sönderslagna undertill av vanlig stigcykling.

Jag testade med 650B-klykan och tyckte inte att det blev så fantastiskt. Kortare reach, mer islag med vevarna, floppigare styrning. Hade reachen varit längre från början så hade det kanske varit bättre. Men jag plockade bort den efter någon månad och är nöjd ändå. Jag stör mig inte på att vevlagret är högt.

Luthman Photography sa:
Lillgammal sa:

Jag testade med 650B-klykan och tyckte inte att det blev så fantastiskt. Kortare reach, mer islag med vevarna, floppigare styrning. Hade reachen varit längre från början så hade det kanske varit bättre. Men jag plockade bort den efter någon månad och är nöjd ändå. Jag stör mig inte på att vevlagret är högt.

Smaken som baken. Tycker hojen blev klockren med 650B-länken. Gillar den verkligen. Det enda jag tycka är att reachen är lite kort som sagt, men blev ju ärligt inte så stor ändring på den efter länken. Eller egentligen känns reachen väldigt bekväm nu när man sätter sig, men det gör det när man sätter sig på en Monark herrcykel också, så inbillar mig att det skulle bli bättre race-position med längre reach. Reachen är tyvärr exakt samma på Jeffsyn, så har inte kunnat utvärdera detta på riktigt.

Jag tycker ifs att den är lite i kortaste laget utan länken. Så det blev kanske mer påtagligt för min del. Att dämparen blev mer linjär var jag inte helt nöjd med heller. Men som sagt, smaken är som baken, ett ställe där det finns all möjligt skit.

Frågan är bara om man får ut något av så pass mycket längre ram ifall man kör "stigtempo", blir det inte bara bökigare med styrningen? Svenska råddjursstigar är knappast stora öppna episka singletracks där man bara plöjer i en riktning utan snarare rotiga, slingrande, tighta, platta stigar har man någon nytta av forwardgeo då? Undrat över detta ett tag då jag kommer från den där perioden då mindre ram = bättre, körde m-ramar som 180+ lång.

Lillgammal sa:
Frågan är bara om man får ut något av så pass mycket längre ram ifall man kör "stigtempo", blir det inte bara bökigare med styrningen? Svenska råddjursstigar är knappast stora öppna episka singletracks där man bara plöjer i en riktning utan snarare rotiga, slingrande, tighta, platta stigar har man någon nytta av forwardgeo då? Undrat över detta ett tag då jag kommer från den där perioden då mindre ram = bättre, körde m-ramar som 180+ lång.

Mja, jag tycker att det blir lite trångt att sitta och toktrampa med för kort hoj också. Visst, de riktigt långa asen kommer ju till sin rätt främst när man börjar slippa trampa och kan bomba på. Men sitter man för tight blir det svårt att andas ordentligt, man blir ju som en mackaron.

Tillbaka
Topp