Specialized Enduro - The tråd

Vet ej. Men skulle också gärna vilja veta. Funderar på att sätta på en billigare dämpare på min Enduro så jag kan sälja den billigare och istället behålla min TTX. Men det bygger ju på att den passar på nya Enduron och att jag faktiskt kommer köpa en, vilket känns tveksamt. Slash 29an känns i dagsläget intressantare, eller ett custombygge på en Evil Wreckoning, eller att behålla pengarna i bankfacket/madrassen och vara nöjd med bara Jeffsyn.

Efter lite mer läsning verkar det som att specialized har kört klipp och klistra av ren lathet på sin sida, 29an kör med 216x57 medan 26/650b kör med 216x63. Ska kolla vidare för att få det helt säkerställt, orkar inte hassla med att skicka skit fram och tillbaka. Ska även försöka hitta mått på monsteringssatsen på övre infästet (bussningar?). Monarch ska vara en duglig uppgradering mot foxen och förhoppningsvis blir cykeln lite roligare både i bajkparken och hemmastigarna

De har ju inte gått över till metric-sizing iaf, så det borde ju vara samma dämparmått. Kedjestagen är lite längre och bryggan på sadelstagen är borta så det borde kunna förklara den längre slaglängden med samma dämpare eller tänker jag fel.

Luthman Photography sa:
De har ju inte gått över till metric-sizing iaf, så det borde ju vara samma dämparmått. Kedjestagen är lite längre och bryggan på sadelstagen är borta så det borde kunna förklara den längre slaglängden med samma dämpare eller tänker jag fel.

Går ju faktiskt att kolla specen på nya hojarna på specialized hemsa slog det mig. Och ja, det står samma mått på bakdämparen (216x57) på nya och gamla Enduro29orna. Om de nu skrivit rätt...

durietz sa:
Luthman Photography sa:

Går ju faktiskt att kolla specen på nya hojarna på specialized hemsa slog det mig. Och ja, det står samma mått på bakdämparen (216x57) på nya och gamla Enduro29orna. Om de nu skrivit rätt...

Fegt ju :) internetspekulera och sen chansa är ju tuffare :)

Känns till en viss del logiskt, givet samma eye to eye, så bör 29an ha 57 stroke medan 650b har 63mm vilket även är i enlighet med att 29an har 155mm slag och 650 har 165

Så ni sitter och klagar över att en hoj med 155/165mm slag har en geometri som inte passar för att trampa plattstig? Är det inte bara att köpa en Stumpy (eller rent av en Camber) och vara nöjd?

marran sa:
Så ni sitter och klagar över att en hoj med 155/165mm slag har en geometri som inte passar för att trampa plattstig? Är det inte bara att köpa en Stumpy (eller rent av en Camber) och vara nöjd?
Men Enduron har ju varit Happys stighoj #1 det senaste året, nu har Specialized allt ställt till det för oss...

Inte mycket nytt och nytänkande på den nya enduron.

Gängat BB hade jag kunnat tala om för 6 åt sedan att presshit skulle knaka. Internkabeldragning, "weedbox" i ramen, lite andra vinklar bla bla.

Hade iof inte väntat mig något nytänk från Spech. De snor ju och promotar som sitt och har gjort sedan tidens begynnelse.

Men som Oscar påpekade så är det ju kul att hela cykeln gjord av kol....

Jag fattar fortfarande inte hur ni gör för att få era pressfits att knaka så jävulskt. Eller är det bara en vedertagen sanning som man inte ifrågasätter, typ som att man pissar ner sig om någon doppar ens fingrar i ljummet vatten medan man sover. Eller som att småtillverkare alltid gör bättre hojar än de stora drakarna?

Det är jättelätt att byta och är allmänt smärtfritt. Knacka ut, på med lite loctite, pressa i.

Allt skramlar, rasslar och knakar på min hoj, förutom vevlagret.

Får hålla med sur-luthman där. Jag har varit väldigt skeptisk till pressfit, men har kört i snart två säsonger med mitt lager utan minsta knak eller gnissel. Inget glappande heller för min del. Mer eller mindre dubbla livslängden jämfört med gängade vevlager på tidigare cyklar och då har ingen av de cyklarna gått lika många liftdagar som den nuvarande. Eller är det bland andra Specialized och Devinci (i mitt fall) som fått till sina toleranser bättre än andra ramtillverkare som gett upphov till den vedertagna uppfattningen om att det knakar?

Det kan nog vara som med mycket annat, när funkar så funkar det. Det är när det strular och man behöver fixa det som man får problem?

(jag har ingen erfarenhet av pressfit)

Jag tror det är stor skillnad på pressfit och pressfit. PF30 som Spez kör med har ju plastkoppar som man loctitar i ramen, har funkat hyfsat knakfritt för mig med. Lager man pressar direkt i ramen kanske är annorlunda, de borde bli mer beroende av tillverkningstoleranserna i ramen.

marran sa:
Jag tror det är stor skillnad på pressfit och pressfit. PF30 som Spez kör med har ju plastkoppar som man loctitar i ramen, har funkat hyfsat knakfritt för mig med. Lager man pressar direkt i ramen kanske är annorlunda, de borde bli mer beroende av tillverkningstoleranserna i ramen.

Fast det är väl inte PF30, det är väl ett BB30? Det kör man väl mest med på lvg-hojar?

Nu får du väll ändå ge dig? Sluta med gissningar och hittepåinläggen! Vet vet att du vill ha en yt redan.

De är samma fälgar som förra året och dem i i högsta grad tubeless ready precis som alla specialized mtb däck av högre kvalite. Följer även med ventiler. Kolla på hemsidan så står det till och med.
Lillgammal sa:
Kan tillägga att 2016 650 comp ej är tubeless ready, fick just svar från Customer service.

Min 2015 var tubeless ready, fick med ventiler i lådan. Eller så var den inte det och jag idkade svart magi när jag satte upp däcken slanglöst utan att göra mer än att slänga bort slangarna och sätta i ventiler.

wic.d sa:
Nu får du väll ändå ge dig? Sluta med gissningar och hittepåinläggen! Vet vet att du vill ha en yt redan.

De är samma fälgar som förra året och dem i i högsta grad tubeless ready precis som alla specialized mtb däck av högre kvalite. Följer även med ventiler. Kolla på hemsidan så står det till och med.
Lillgammal sa:
Kan tillägga att 2016 650 comp ej är tubeless ready, fick just svar från Customer service.

Nej mina fälgar har bara ett vanligt fälgband vad jag minns från de gånger jag gjort däckbyte, minns till och med hur skiten roterade med däcket när jag vred runt däcket för att matcha ventil och sidewalltexten (gay jag vet). Ventiler medföljde, ja. På hemsidan står det inte att de är tubeless ready vilket det gör på andra. Kan dubbelkolla när jag kommer hem och posta bilder på fälgen

Bli inte butthurt bara för att yt's cyklar är master race ?

/Edit däcken vet jag är tubeless (2bliss), men det är fälgarna jag pratar om. De kommer inte tubeless.

Senast ändrad:
Ser dom ut såhär inuti så är dom färdigtejpade för tubeless

Bilagor

• 20636.jpg
    20636.jpg
    67 KB · Besök: 46
Kika själv och håll koll på faktan nästa gång! Kika även på priset 33999kr :)

Bilagor

• 1471336632339-1909861697.jpg
    1471336632339-1909861697.jpg
    260.7 KB · Besök: 59
Ok får kolla när jag kommer hem! Här står det iaf inget om tubeless ready + kundtjänstens svar. Så drygt med tvetydig information, ville slänga iväg en fet beställning nu under semestern så att jag kan hämta upp från posten direkt när jag kommer hem ???

Bilagor

• Screenshot_20160816-103621.png
    Screenshot_20160816-103621.png
    28.7 KB · Besök: 43
wic.d sa:
Kika själv och håll koll på faktan nästa gång! Kika även på priset 33999kr :)

Han pratar visserligen om förra årets modeller gällande tubeless.

Men intressant! Specialized har väl aldrig haft priser uppe på svenska siten förut? Nu är de uppe iaf: https://www.specialized.com/se/en/bikes/mountain/trail/enduro

Edit: Specialized som vanligt bra på korr. 92999 kr för svarta S-Works-ramkittet låter som ett kap! Inte så mycket till kap med full hoj heller för den delen...

Senast ändrad:
Wic.d du tittar på 2017, jag har modell 2016. Prisfaktan kan man diskutera fram och tillbaka, jag tittade på brittsidan och där hade compen gått upp med £100 för 2017 (2500 till 2600). Specialized kör som sagt svintaktik med regionsbundna priser, så det är fullt möjligt att den går ner i pris här men upp i en annan region.

Luthman Photography sa:
Priserna justeras väl mot dollarn?

Mycket möjligt, men antar att priserna sätts lång tid i förväg (typ forwardkontrakt), sedan sätts dessa kontrakt per region för att förhindra "kundarbitrage". Det är därför t.ex. stora utländska leverantörer inte kan sälja specprodukter till Sverige (som bile24). Kan ha fel men det är inte direkt en ovanlig taktik

Lillgammal sa:
Ok får kolla när jag kommer hem! Här står det iaf inget om tubeless ready + kundtjänstens svar. Så drygt med tvetydig information, ville slänga iväg en fet beställning nu under semestern så att jag kan hämta upp från posten direkt när jag kommer hem ???
Och då hänger det på tejpen! ?

Någon som vet om SWAT-boxen inkl flaska går in i en Specialized Enduro med CC DB inline-dämp? Eller som har något annat bra förslag på att få med sig en flaska vatten, slang, verktyg samt CO2 för kortare turer utan att behöva släpa ryggan...?

Trendoro-Korrekta svaret är slang tejpad på ramen, verktyg i swat-hållaren som sitter i flaskstället, quick-links tejpade på växelvajern, och co2 + däckavkrängare i en sådan här:

Bilagor

• 63777_01_d.jpg
    63777_01_d.jpg
    38.2 KB · Besök: 48
durietz sa:
Trendoro-Korrekta svaret är slang tejpad på ramen, verktyg i swat-hållaren som sitter i flaskstället, quick-links tejpade på växelvajern, och co2 + däckavkrängare i en sådan här:

Ska man vara så jäkla trenduro och inte vill ha något på ryggen kan man gott lära sig kränga däck utan att använda verktyg. /vän av ordning och konsekvens.

Fredrik Z sa:
Lillgammal sa:
Och då hänger det på tejpen! ?

Ja men vafan måste jag dessutom fixa med tejp och resten av all skit når det den där nivån av "banga, palla, orka" för min del och då skiter jag hellre i allt och fortsätter snurra med medeltidsslang.

marran sa:

Ha ha marran spot on. Jag tycker att det ser ut som att en bra cykel har blivit bättre och ännu mer utförsorienterad. Lägre bb och swat-box får iaf mig att vilja byta upp mig. PF30 har jag vant mig vid och tycker egentligen att det är sämre med gängat BB. Första året hade jag problem med lagren men numera tycker jag att det fungerar finfint.

Du är inte sugen på 2016 ram marran? Rehabkörd med bara någon liten krash bakom sig.

Hur tänkte specialized egentligen när man satt 24 ekrar i framhjulet på en enduro comp? Hjulen är verkligen en besvikelse...

Fan vad folk tjötar om de där ekerantalen hela tiden. Är samma på alla Roval-hjul och jag kört mina stenhårt i 1,5 år i allt från svarta DH-spår till mjäkstig och med låga tryck så in i helvete utan problem. Byggde t o m kolfiberhjul på samma nav/ekerantal med lika stor framgång. Tro mig, det funkar. Spez-teamet körde t.ex. precis EWS i Whistler på det.

Tillbaka
Topp