Specialized Enduro - The tråd

Nu kanske det här redan har tagit upp, men jag köpte mig precis en Specialized Enduro Expert 2015.
Jag skulle vilja ha 6Fattie hjul på den att ha på vinterhalvåret, men vilka fälgar passar?
Vet att Roval Traverse har 27.5+ hjul men jag är lite sugen på Hope hjul.
Funkar dessa?
http://www.wiggle.se/hope-pro-4-tech-enduro-mtb-bakhjul/
Hope hjulen har även bredare innermått än Roval har, vilket jag gärna vill ha.

/Kristian

gladen90 sa:
Nu kanske det här redan har tagit upp, men jag köpte mig precis en Specialized Enduro Expert 2015.
Jag skulle vilja ha 6Fattie hjul på den att ha på vinterhalvåret, men vilka fälgar passar?
Vet att Roval Traverse har 27.5+ hjul men jag är lite sugen på Hope hjul.
Funkar dessa?
http://www.wiggle.se/hope-pro-4-tech-enduro-mtb-bakhjul/
Hope hjulen har även bredare innermått än Roval har, vilket jag gärna vill ha.

/Kristian

Det där är gamla hjulen med 23mm inner. Dom ska heta något med "W" i, då är dom 35mm inner.

Ute och smiskade pudersnö idag, jävlar vad monarchen är i en helt annan liga är skräp-hoppstyltan Fox float. Lite svårt att pressa cykeln när snön var så djup att man stod på samma ställe och gjorde burnouts med bakhjulet, men när cykeln väl var i rullning hände grejer!

Bilagor

• IMG_20170108_190145.jpg
    IMG_20170108_190145.jpg
    428 KB · Besök: 37
Lillgammal sa:
Ute och smiskade pudersnö idag, jävlar vad monarchen är i en helt annan liga är skräp-hoppstyltan Fox float. Lite svårt att pressa cykeln när snön var så djup att man stod på samma ställe och gjorde burnouts med bakhjulet, men när cykeln väl var i rullning hände grejer!

Härligt!
Jag är jääävligt sugen på en bikeyoke å en inline coil lr liknande.
Ska bara vänta dnleriksson att få en uppfattning om det är funkis till stigtrampa lr bara överkurs?

mikipedia_ sa:
Lillgammal sa:

Härligt!
Ska bara vänta dnleriksson att få en uppfattning om det är funkis till stigtrampa lr bara överkurs?

Äh, gå direkt till en Öhlins TTX istället! Varför nöja sig med det näst bästa liksom! ;D

Lillgammal sa:
mikipedia_ sa:
Lillgammal sa:

Härligt!

Äh, gå direkt till en Öhlins TTX istället! Varför nöja sig med det näst bästa liksom! ;D

Vet inte om det är det bästa! Isf så lockar 11 6 mer än öhlins, men mest för blingfaktorn?

Måste sluta konsumera grejer helt på känsla?

mikipedia_ sa:
Lillgammal sa:
mikipedia_ sa:
Lillgammal sa:

Härligt!

Vet inte om det är det bästa! Isf så lockar 11 6 mer än öhlins, men mest för blingfaktorn?

Måste sluta konsumera grejer helt på känsla?

Man kan alltid motivera med att vi är stora grabbar och behöver "kvalitetssäkrade" grejer. :D
Det är så jag intalar mig att jag behöver nya saker hela tiden.

mikipedia_ sa:
Lillgammal sa:

Härligt!

Det är ju så otroligt lätt att få en uppfattning om hur dämparna är att köra med i det här lättcyklade underlaget (kolla "Torsdagscykling i Uppsala")!
Sen har man ju i-landsproblemet att ha två nya dämpare och hundra rattar och dubbla fjädrar till Vivid'en dessutom så jag skulle behöva cykla 5 ggr i veckan för att ratta in allt rätt vilket jag inte har tid med tyvärr.

Vivid Coil med bikeyoke och smutsig Enduro
20170108_204703.jpg

Nyservad Inline utan vanliga yoken och utan smutsig Enduro
20170108_204616.jpg

Sen finns original-Foxen i en låda också, men den får ligga kvar där :-)

Upptäckte idag att förspänningen på Vivid'en är väldigt lätt att vrida på om man vrider fjädern. Ska det vara så eller ska den låsas på något sätt? Känns som den skulle kunna autorotera nu.

Jag har ingen erfarenhet av dem än, men min har fått nytt snyggt svart skaft och nya packningar vilka enligt säker källa ska vara de nya uppdaterade?
Köpte cykeln begagnad och fick med en drös dämpare och har inte hunnit cykla så mycket pga långvarig förkylning.

dnleriksson sa:
mikipedia_ sa:
Lillgammal sa:

Härligt!

Det är ju så otroligt lätt att få en uppfattning om hur dämparna är att köra med i det här lättcyklade underlaget (kolla "Torsdagscykling i Uppsala")!
Sen har man ju i-landsproblemet att ha två nya dämpare och hundra rattar och dubbla fjädrar till Vivid'en dessutom så jag skulle behöva cykla 5 ggr i veckan för att ratta in allt rätt vilket jag inte har tid med tyvärr.

Vivid Coil med bikeyoke och smutsig Enduro

Nyservad Inline utan vanliga yoken och utan smutsig Enduro

Sen finns original-Foxen i en låda också, men den får ligga kvar där :-)

Upptäckte idag att förspänningen på Vivid'en är väldigt lätt att vrida på om man vrider fjädern. Ska det vara så eller ska den låsas på något sätt? Känns som den skulle kunna autorotera nu.

Jo det är lite knivigt nu? Men jag har nästan räknat med att kunna provåka din med coil innan jag gör nått impulsköp.

Angående preload skruven borde du ha en plast/nylon bricka mellan fjädern å muttern, är dom där borde det gå att vrida med handkraft. Funkar det å vrida även när du sitter på cykeln?

Har inte provat att vrida när jag sitter på cykeln. Får testa det sen!
Är ju rookie på fjäder :-)

Kan iaf inte påstå att jag märkt något öht som är dåligt med Vivid'en! Den känns väldigt bra det lilla jag nu cyklat.

durietz sa:
Lillgammal sa:
Hur är det med urbottningar? Linjärt länkage + fjäder = mycket klonk

Borde ju vara så men Enduron funka som en dröm med TTXen. Det kan många skriva under på.

Men har den ttxen en annan tune än vanliga ttx (icke-enduro)? Om man köper en rs Kage eller liknande, kommer den kunna hantera länkaget lika bra?

Lillgammal:
Varifrån köpte du monarchen?
Förstått att den ska va klart bättre, skoj att prova nytt och ffa skillnaden utför jämfört med foxen.

zyklom sa:
Lillgammal:
Förstått att den ska va klart bättre, skoj att prova nytt och ffa skillnaden utför jämfört med foxen.

R2-bike, men snåljåparna glömde packa ner multitoolen som skulle komma med gratis vid köp över €200 och vägrar eftersända. Utöver det så var de rätt snabba på att packa och skicka.

Lillgammal sa:
zyklom sa:
Lillgammal:

R2-bike, men snåljåparna glömde packa ner multitoolen som skulle komma med gratis vid köp över €200 och vägrar eftersända. Utöver det så var de rätt snabba på att packa och skicka.

Ok, nice tackar.

Kommr lägga en beställning så får se om det går bättre för mig då.

Blev en monarch plus rc3 debonair från r2-bike.

Nöjd men kommr med stor sannolikhet bli en liten tullkostnad på ngr hundringar för den ska skickas till Norge, men priset va ju bra ändå så det känns gött! Hoppas jag kan få den inom en v.

Har verkligen kört helt färdigt foxen så detta blir kul och intressant att byta och få känna skillnaden.

mikipedia_ sa:
Lillgammal sa:
mikipedia_ sa:
Kolla även med en bikeyoke å en reafyndsdämpare med vanlig infästning

Ja men ens garanti voidas väl av bikeyoke?

Varför skulle den försvinna av det?

Har för mig att jag läste det, inte hittat säker källa
http://www.pinkbike.com/news/bike-y...-good-news-for-specialized-enduro-owners.html
Konsensus där är void warranty.

https://www.bikerumor.com/2016/02/02/unleash-specialized-enduro-bike-yoke-upgrade-shock/
"BikeYoke offers a 10 year warranty on their product, although they do warn that Specialized may not honor their frame warranty if you make the upgrade."

Lite otydligt, men kan vara värt att kolla upp. Jag själv går i banorna att till sommaren köpa en dedikerad downhilldämp (typ RS Kage eller den finare) med yoke.

Luthman Photography sa:
Jag har svårt att tro att Specialized skulle gå med på ett garantiärende om du har bytt ut en del i ramen mot en del de inte tillverkat.

Om vi leker med tanken att kedjestaget spricker vid bromsfästen med en bikeyoke på. Varför skulle dom då inte ära sin garanti, det skulle ju inte ens va i närheten av att ha med det å göra. Om man knölade ihop sadelröret med fel yoke är ju en annan sak!

Största frågan är väl vilken idiot som skulle säga att dom moddat hojen på eget bevåg om någonting pajat. Bara sätta dit den vanliga yoken och ¯\_(ツ)_/¯

Stream sa:
mikipedia_ sa:
Stream sa:
Var beställer man styrlager till Enduron till ett bra pris?

Vad är bra pris enligt dig?

Jag betalade ca900kr för övre å undre Hope med gummitätad crownrace hos Velotek, kan titta vad dom heter senare om det intresserar.

Klart intressant om tätningen är bra och lagret går att serva.

Jo tätningen verkar vettig, har precis monterat ihop igen å det var rent både uppe å nere efter ca6månaders brötande i ur å skur! Sitter som sagt en gummiringspryl i crownracen å en oring uppe under dustcapen.

Tillbaka
Topp