Specialized Enduro - The tråd

Antracith

Ny medlem
mikipedia_ sa:
Du behöver dämparbussningar som är lika breda som mellanrummet, TROR det ska vara 21,8mm även på din 2016.
Okey, nu känner jag mig lite trög, men alltså min dämpare sitter ju perfekt utan glapp i infästningen, vad är syfte med ytterligare bussningar? Eller är bussningarna till för att dämparen inte ska kunna glida i sidled?

mikipedia_

Aktiv medlem
Antracith sa:
mikipedia_ sa:
Du behöver dämparbussningar som är lika breda som mellanrummet, TROR det ska vara 21,8mm även på din 2016.
Okey, nu känner jag mig lite trög, men alltså min dämpare sitter ju perfekt utan glapp i infästningen, vad är syfte med ytterligare bussningar? Eller är bussningarna till för att dämparen inte ska kunna glida i sidled?
Precis, inte kunna åka i sidled.

dnleriksson

Aktiv medlem
Jaha, tittade inte tillräckligt noga jag heller så såg inte att det var en del av ramen... Borde väl vara lack där helt enkelt? Ingen aning om varför det ser ut så.

MIMC

Ny medlem
Hepp,

Kan någon kunnig bekräfta vilka lager det ör som finns i baksvingen (heter det så?) på en Specialized Enduro S-works 2015. Såg tidigare i tråden att det skulle vara 8 st 6802-2RS och 4 st 6801-2RS. Stämmer det?

Tack o bock

Jimel

Aktiv medlem
MIMC sa:
Hepp,

Kan någon kunnig bekräfta vilka lager det ör som finns i baksvingen (heter det så?) på en Specialized Enduro S-works 2015. Såg tidigare i tråden att det skulle vara 8 st 6802-2RS och 4 st 6801-2RS. Stämmer det?

Tack o bock
Stämmer

MIMC

Ny medlem
Hej igen,

Ännu en fråga till de kunniga. Dissikerat det jag kan och vågar inför lagerbyte men ser att det på ett ställe på baksvingen och även på ramen ser att att sitta "dubbla" lager. Hur får jag ur dessa? Krävs ännu ett specialverktyg? Kan inte riktigt se hur jag ska kunna pressa ur dem med min nya fina lagerpress.

Gäller Enduro s-works (årsm 2015)

Jimel

Aktiv medlem
Jag har slitit med dom vid bakhjulet utan framgång, har använt en sån som mikipedia länkar till och skruvstäd men inte lyckats. Än så länge snurrar dom dock bra men fettar in ofta.

MIMC

Ny medlem
Hm, jaha ok tackar. Får se om jag ska ge mig på dem eller kör en infettning. De känns helt ok så kanske kör en fulhack på dem.

Locksmith

Medlem
Hallå,
Jag skall göra min första service på min enduro coil.
Jag har gjort många servicear på fox grejor tidigare men inte Öhlins
Gaffeln var lätt att hitta instruktioner för, men värre med Ttx dämparen.
Någon som har några tips för den?
Ni som kör med RXF gaffeln vart har ni fått tag i era service kit?

MIMC

Ny medlem
Någon som har ytterligare tips hur man kan få loss de där dubbla lagren från baksvingen? Skaffade en urdragare som det länkades till ovan men de sitter som berget. Lyckas inte rubba dom en millimeter, vet inte hur hårt jag vågar banka heller men tips mottages tacksamt.

JakobHard

Ny medlem
hej...har nån av er funderat o byta yoke på en 29 tum 2018 mot 650B i samma års modell
läst en del om det på 2017 och äldre,värkar vara skoj.kanske nån av er har redan gjort det?

Karsten

Medlem
planerar att köpa en RS Vivid till min enduro -29 från 2016. någon av er som kan hjälpa mig med vägledning om hur hård fjäder jag ska sikta på?

väger 100kg utan kläder mm... vad jag hittar så är 650Ibs den hårdaste fjädern som RS har, räcker det?

mikipedia_

Aktiv medlem
Karsten sa:
planerar att köpa en RS Vivid till min enduro -29 från 2016. någon av er som kan hjälpa mig med vägledning om hur hård fjäder jag ska sikta på?

väger 100kg utan kläder mm... vad jag hittar så är 650Ibs den hårdaste fjädern som RS har, räcker det?
Jag har ifs en Dvo Jade och en 2015 men väger typ lika som dig och jag kör en Rs fjäder på 600, hade en 550 innan men bottnade för ofta hemma på smågrejer.
Hoppas det var till någon hjälp.

Karsten

Medlem
mikipedia_ sa:
Karsten sa:

Jag har ifs en Dvo Jade och en 2015 men väger typ lika som dig och jag kör en Rs fjäder på 600, hade en 550 innan men bottnade för ofta hemma på smågrejer.
Tackar för input! Läste tidigare i tråden att någon kör med 550 hemma o skulle testa 600 när det ä lite hårdare,han vägde 82. Du säger 600 för hemmabruk. Jag kommer köra mest utför med denna cykel så jag satsar nog på 650 och ev 600

mikipedia_

Aktiv medlem
Karsten sa:
mikipedia_ sa:
Karsten sa:

Tackar för input! Läste tidigare i tråden att någon kör med 550 hemma o skulle testa 600 när det ä lite hårdare,han vägde 82. Du säger 600 för hemmabruk. Jag kommer köra mest utför med denna cykel så jag satsar nog på 650 och ev 600
Ja det är ju väldigt beroende på åkstil, vad du har fram och hur du vill att det ska kännas ihop osv?

Karsten

Medlem
ska beställa en RS vivid coil nu till min Enduro från 2016.

dom finns ju som low, mid and high compression, vilken tune passar bäst till specialized-länkaget?

hoe01

Ny medlem
Har nån så fruktansvärd beslutångest över vilken trenduro-hoj man skall skaffa sig.
Om man nu potentiellt skulle skaffa sig en Specialized Enduro, vilken storlek tror ni på om man mäter in på 186cm?

Har tidigare haft en Specialized Enduro Evo Expert 2014 i storlek Large. Den var OK storleksmässigt, hade nog klättrat bättre om den var större men ärligt talat väldigt sällan jag klättrar. Det verkar dock som att storlekarna blivit mindre om jag inte missuppfattar något? Tex. 10mm mindre reach på Enduro 650b 2017.

Senast ändrad:
Reachen har väl vuxit lite dom senaste åren helt i linje med trenduro-trenden.....

Mäter in på 180-ish cm och kör själv på en Large 2017:a, så frågan är om inte en XL hade varit bättre för dina 186 cm

/C

Per84

Ny medlem
Vad tror ni om geometrin?
Hur tror ni den är på platt stig?

Har själv en 2018 Enduro och en Stumpjumper- ST.
Senaste tiden har det mest blivit Hellas och då har SJ vart bäst av de två..

Men den ser helt klart ut som en rolig liftcykel.

lundatok

Aktiv medlem
Om man läser teståkningen i artikeln jag länkade så verkar den gilla att gå riktigt fort. Det enda de hade att invända var att sadelröret kunde varit brantare.

Själv har jag en SJ LT och behöver inte mer i Hellas som man säger så. Hade jag bott i Åre så kanske?

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer