Specialized Enduro - The tråd

Luthman Photography sa:
mikipedia_ sa:
Luthman Photography sa:
mikipedia_ sa:
Lagrena som sitter i ramen ovanför vevlagret, vilket håll ska dom pressas åt?
Lagrena bak i svingen ska dom åt nåt speciellt håll?

Hur fick du ut dessa? Mina verkar tokslut och jag tänkte byta dem. Knackade med ett dorn?

Dom ska åt varsit håll. Jag fick nytt kedjestag så jag slapp:-) men marran hade en grej med ett spår i som man pressade fast och sen slog på (finns på hans blogg)
Jag har dom fyra lagren hemma om du är intresserad.

Jag var otydlig: jag menade de som sitter vid vevlagret.

Jaha:-) japp dorn is the shit! Och dom lagren har jag inte.

Senast ändrad:
Däckshjälp, har en enduro elite 2015 på väg hem och undrar vad jag ska välja för däck.

Alt 1: Original Specialized Butcher Control fram och
Specialized Slaughter Control bak

Alt 2: MountainKing blackchili 2,4" fram och bak

Alt 3: Schwalbe Nobby Nic Evolution 2,35" fram och Schwalbe Rocket Ron Evolution 2,25" bak

Alt 4: någon annan mix utav ovan nämnda däck?

Senast ändrad:
+1 på Butcher/Slaughter för vår/sommar förhållanden. Växlar mellan dessa och Magic Mary/Rock Razor när jag vill ha lite mera volym i däcken. Men jag känner mig snabbare med Butcher/Slaughter. Kan vara värt att köpa ett Grid istället för Control bak när du punkat sönder det.

Har någon här kört legit downhill med 24 ekrars Rovalhjul? Känns underbart med den sänkta hjulvikten från färre ekrar på lokala stigarna speciellt nu när jag är gammal och feg, men hur står sig sådana hjul mot sprängstensbanor som hjulingen i åre?

Lillgammal sa:
Har någon här kört legit downhill med 24 ekrars Rovalhjul? Känns underbart med den sänkta hjulvikten från färre ekrar på lokala stigarna speciellt nu när jag är gammal och feg, men hur står sig sådana hjul mot sprängstensbanor som hjulingen i åre?

Jag har kört Järvsö 3 dagar med mina och Flottsbro ganska många gånger. Framhjulet som har 24 ekrar har aldrig varit något problem för mig, men bakfälgen med 28 blev lite bucklig efter ett tag (men helt körbar), men det är inget som kan skyllas på antalet ekrar. Men i slutet på året bytte jag alufälgarna mot motsvarande Light-Bicycle am-kol-fälgar på samma nav med samma återanvända ekrar och har varit livrädd för att de ska implodera men det har fortfarande inte hänt, utan det har varit jag som imploderat. Nu har jag ju inte kört jättelänge på dom nya och endast motsvarande typ 2 dagar i DH-terräng, så jag räknar med att dom kommer ge vika den här säsongen, men vi får se.

Lillgammal sa:

Cruxet rejsade väl på sina i bla Åre. Han är snabb.

durietz sa:
Lillgammal sa:

Jag har kört Järvsö 3 dagar med mina och Flottsbro ganska många gånger. Framhjulet som har 24 ekrar har aldrig varit något problem för mig, men bakfälgen med 28 blev lite bucklig efter ett tag (men helt körbar), men det är inget som kan skyllas på antalet ekrar. Men i slutet på året bytte jag alufälgarna mot motsvarande Light-Bicycle am-kol-fälgar på samma nav med samma återanvända ekrar och har varit livrädd för att de ska implodera men det har fortfarande inte hänt, utan det har varit jag som imploderat. Nu har jag ju inte kört jättelänge på dom nya och endast motsvarande typ 2 dagar i DH-terräng, så jag räknar med att dom kommer ge vika den här säsongen, men vi får se.

Det är faktiskt light-bicycle jag har småsneglat på, lagom "billigt" för att befoga ett test av kolfiberfälgar. Vilka körde du?

http://www.light-bicycle.com/carbon-mountain-bike-650b-rim-mtb-27-5-rim.html 24mm innerbredd och 16-32 ekrar. $163 styck vilket är väldigt billigt, nästan $100 billigare än den lite mer endurospecifika http://www.light-bicycle.com/AM724-asymmetric-rim-profile-carbon-650b-mountain-bike-rims.html på $249

Lillgammal sa:
http://www.light-bicycle.com/carbon-mountain-bike-650b-rim-mtb-27-5-rim.html 24mm innerbredd och 16-32 ekrar. $163 styck vilket är väldigt billigt, nästan $100 billigare än den lite mer endurospecifika http://www.light-bicycle.com/AM724-asymmetric-rim-profile-carbon-650b-mountain-bike-rims.html på $249

Körde RM29C07 med 30mm innerbredd (http://www.light-bicycle.com/35mm-w...-bike-enduro-with-tubeless-compatibility.html) vilket jag tror är en lagom avvägning för bra stadga för däcken i svängar och styrka, men inte för brett så man pangar dom i stenar för mycket eller däcken helt tappar formen. I AM-utförande så blev de ändå 100gr lättare per hjul vilket klart känns rappare vid acceleration, men om jag ska vara krass så ingen skillnad väl uppe i fart. Kör du 650B så kommer du märka mindre skillnad.

Lillgammal sa:

Äger kolfibervarianten Traverse SL 27,5:or. Har kört både Vallåsen & Flottsbro mm. Inga bekymmer alls & dom är fortfarande spikraka i alla ledder.

Låter bra det här med att 24/28 verkar hålla ihop för jag köpte ett par såna hjul i höstas. Kom ut ett par avplockade från en ny cykel för ett sånt pris som inte gick att motstå :-) 29mm ser najs ut!

Lillgammal sa:

Mina hjul har gått rätt mycket och ibland även rätt hårt. Som andra säger är framhjulet i jättebra skick men bakhjulet är mer misshandlat. Tror att det har mycket att göra med körsätt också. Jag lyfter gärna framhjulet över elakheter men låter bakhjulet rulla över och slå i stenar och grejer. Lagren i bak är nog också mer utsatta, på mina hjulpar är de väldigt mycket mer slitna än fram.

Jag kom just på ett annat störande moment, compen kommer med skräpnaven "Hi-Lo", dvs inte rovalnaven. Det känns inte värt att gimpa sig i framtiden med eventuellt navbyte (finns typ inga bra nav i 28/24h). Bättre i så fall att jag avvaktar så satsar jag på totalt byte med nya nav också.

Sparar lite mer cash så satsar jag på 32h hope 4 alternativt dt 350

Lillgammal sa:
Jag kom just på ett annat störande moment, compen kommer med skräpnaven "Hi-Lo", dvs inte rovalnaven. Det känns inte värt att gimpa sig i framtiden med eventuellt navbyte (finns typ inga bra nav i 28/24h). Bättre i så fall att jag avvaktar så satsar jag på totalt byte med nya nav också.

Sparar lite mer cash så satsar jag på 32h hope 4 alternativt dt 350

Hi-Lo-naven är faktiskt helt okej. Visst de är inte lika smutta som ett par Hope eller DT, men de rullar och klarar sig rätt bra. Jag fick byta lager bak efter en säsong, men det kändes okej. Framöver blir det nog Hope-nav med XM481-fälgar eller nåt annat brett jävelskap.

Jimel sa:
Däckshjälp, har en enduro elite 2015 på väg hem och undrar vad jag ska välja för däck.

Alt 1: Original Specialized Butcher Control fram och
Specialized Slaughter Control bak

Alt 2: MountainKing blackchili 2,4" fram och bak

Alt 3: Schwalbe Nobby Nic Evolution 2,35" fram och Schwalbe Rocket Ron Evolution 2,25" bak

Alt 4: någon annan mix utav ovan nämnda däck?

Butcher tycker jag är väldigt halkigt i sidled. Skulle satt ett MK fram men behålla Slaughter bak.

Lillgammal sa:

Låter vettigt. Svårt att tolka det hela på annat sätt tycker jag. Tror definitivt de kommer behålla x-wing-designen på ramen då den har så hög igenkänningsfaktor, men de kommer göra om linjerna så den gamla ramen ser ut som skit. Lansering så tidigt som på Sea Otter i april låter dock lite fel timing-mässigt tycker jag, men vem vet.

Mest oroande läsningen i den artikeln: "Recently, Specialized has hired Peter Denk, who has worked for Cannondale and Scott before and is known for his special suspension designs (pull shock). "

Hoppas samarbetet med Öhlins betyder att de inte ger honom fria händer att bygga knasiga dämpare på enduron. Å andra sidan kanske det betyder att nästa Jekyll får en mer normal dämparkonfiguration, precis som det blev med Geniusen.

marran sa:
Mest oroande läsningen i den artikeln: "Recently, Specialized has hired Peter Denk, who has worked for Cannondale and Scott before and is known for his special suspension designs (pull shock). "

Hoppas samarbetet med Öhlins betyder att de inte ger honom fria händer att bygga knasiga dämpare på enduron. Å andra sidan kanske det betyder att nästa Jekyll får en mer normal dämparkonfiguration, precis som det blev med Geniusen.

Specialized älskar ju proprietary så det är inte helt omöjligt att vi får se någon konstigt draglänkage.

marran sa:

Meh, så lågt kan de väl inte sjunka?

Precis blivit ägare till en expert carbon ram :)
Ang vevlager och vevparti. Som jag förstår det är q faktorn 168 mm. Funkar vevar med q faktor 176mm?

Tack

Idag var det premiärtur för min CC DB Inline-dämpare. Den var defekt redan när jag köpte cykeln och därför har jag aldrig provat den utan i väntan på reparation skaffade jag mig en RS Monarch RC3 Plus. Nu har jag monterat originaldämparen och ställt in den efter rekommendationerna i cykelns manual. SAG ställde jag på knappt 30%.

Eftersom jag cyklar i Hellas med mycket upp och ner kopplade jag in climb switch. Skillnaden mellan normalt läge och climb-läge är ganska stor när man sitter på cykeln och gungar den. I normalt läge känns den väldigt mjuk så det fick bli climb-läge. Blev förvånad över hur fint cykeln svalde alla små rötter och liknande och körde på en stund innan jag stannade och kontrollerade gummiringen på bakdämparen. Såg till min förvåning att jag använt nästan hela slaget trots att jag inte cyklat särskilt hårt eller droppat något. Körde vidare. Ökade tempot lite och körde över ett drop på uppskattningsvis 40 cm max. Nu slog dämparen igenom med ett brak.

Om den är så här mjuk i climb-läge, hur skall den då inte vara i normalt läge tänkte jag och kopplade ur climb switch. Vände cykeln mot en utförslöpa och släppte på så gott jag kunde. Kändes bra. En snabb kontroll av SAG-ringen visade att dämparen inte bottnat ur på långa vägar. Tvärtom mot hur det borde vara.

Ni som kör med DB Inline, upplever ni samma sak? Och vad har climb switch för funktion egentligen? Mina tidigare erfarenheter är att man ökar lågfartskompressionen men då borde ju inte dämparen bottna ur lättare utan snarare tvärtom? Eller påverkar den även rebound så att den packar ihop lättare?

Senast ändrad:
Så det jag upplever är alltså normalt utifrån dämparens funktion?

I sådant fall är frågan om det är någon poäng att använda CS annat än i långa uppförscyklingar? För att få en dämpare som är mer anpassad för plattcykling kanske man istället kan ställa upp LSC något för att få den mindre gungig?

Doctor C sa:
Så det jag upplever är alltså normalt utifrån dämparens funktion?

I sådant fall är frågan om det är någon poäng att använda CS annat än i långa uppförscyklingar? För att få en dämpare som är mer anpassad för plattcykling kanske man istället kan ställa upp LSC något för att få den mindre gungig?

Annars kan du skicka den till mig så får du en fox i retur;-) då slipper du funderaså mycketpå inställningar.

Doctor C sa:
Idag var det premiärtur för min CC DB Inline-dämpare. Den var defekt redan när jag köpte cykeln och därför har jag aldrig provat den utan i väntan på reparation skaffade jag mig en RS Monarch RC3 Plus. Nu har jag monterat originaldämparen och ställt in den efter rekommendationerna i cykelns manual. SAG ställde jag på knappt 30%.

Eftersom jag cyklar i Hellas med mycket upp och ner kopplade jag in climb switch. Skillnaden mellan normalt läge och climb-läge är ganska stor när man sitter på cykeln och gungar den. I normalt läge känns den väldigt mjuk så det fick bli climb-läge. Blev förvånad över hur fint cykeln svalde alla små rötter och liknande och körde på en stund innan jag stannade och kontrollerade gummiringen på bakdämparen. Såg till min förvåning att jag använt nästan hela slaget trots att jag inte cyklat särskilt hårt eller droppat något. Körde vidare. Ökade tempot lite och körde över ett drop på uppskattningsvis 40 cm max. Nu slog dämparen igenom med ett brak.

Om den är så här mjuk i climb-läge, hur skall den då inte vara i normalt läge tänkte jag och kopplade ur climb switch. Vände cykeln mot en utförslöpa och släppte på så gott jag kunde. Kändes bra. En snabb kontroll av SAG-ringen visade att dämparen inte bottnat ur på långa vägar. Tvärtom mot hur det borde vara.

Ni som kör med DB Inline, upplever ni samma sak? Och vad har climb switch för funktion egentligen? Mina tidigare erfarenheter är att man ökar lågfartskompressionen men då borde ju inte dämparen bottna ur lättare utan snarare tvärtom? Eller påverkar den även rebound så att den packar ihop lättare?

För att svara på din fråga, så nej sådär betedde sig aldrig mina två som jag hade. Körde visserligen aldrig climb-mode i superstök eller utför drop, men genrealt sett så var den rejält mycket hårdare i bak och mera trampvänlig och funkade bra för att just klättra. Jag hade tyckte dock att den använde hela slaget för enkelt i vanligt läge trots 13 spacers i luftkammaren, men dock så kände jag aldrig någon kraftig urbottning hur stökigt jag än körde eller hur högt jag än droppade, vilket var lite skumt.

Då har jag nog uttryckt mig otydligt. Den ÄR mycket hårdare i climb-läge och funkar bra att trampa uppför med men bottnar ändå ur lättare när det blir stökigt. Kan ju som sagt ha med rebounden att göra, dvs att den packar ihop.

Doctor C sa:
Då har jag nog uttryckt mig otydligt. Den ÄR mycket hårdare i climb-läge och funkar bra att trampa uppför med men bottnar ändå ur lättare när det blir stökigt. Kan ju som sagt ha med rebounden att göra, dvs att den packar ihop.

Jag hängde med, men som sagt upplevde aldrig att den bottnade ur i climb, utan att den fungerade bra för just det som switchen är gjord för.

Jag provade att skruva in HSC till totalt 2.5 varv (mot rekommenderade 1.5 varv) och detta gjorde att problemet med att dämparen bottnar ur blev klart mindre. Dämparen ger fortfarande för lite stöd i mellanregistret tycker jag. Har varit i kontakt med CC och de föreslog att jag skulle lägga i ett par volume reducers så jag får väl prova det.

Nu är jag medlem i klubben ;)
image.jpeg

image.jpeg

Det är en "feature" att Specialized fortfarande inte har kommit på att man kan dra slangar ovanpå diagonalröret istället. Akta bara om du kör bland lösa stenar som kan fara upp och döda in bromsslang.

Så dåligt med tycker jag inte det är med dragning under diagonalröret. Vajerhöljena är ju hur tåliga som helst och jag ser hellre att de får ta lite skit än min fina kolfiber-ram. Har skyddat mig från massor med stenar + annat, plus att det är cleanare om man inte vill ha intern dragning. Sen visst de borde ha inbyggt plastskydd på ramen istället kan man tycka, men jag har satt dit eget.

Jag tyckte bara det var lite fult och störande tills jag sköt av bromsslangen men 1000hm lös, dammig och stenig stig kvar till dalbotten och 8 gäster att guida. Då ändrade jag åsikt, och styrde även en egen slagdragning längs överröret istället för bakbromsen. Jag har även satt en rockguardz på, eller faktiskt två för en spräcktes direkt.

marran sa:
Jag tyckte bara det var lite fult och störande tills jag sköt av bromsslangen men 1000hm lös, dammig och stenig stig kvar till dalbotten och 8 gäster att guida. Då ändrade jag åsikt, och styrde även en egen slagdragning längs överröret istället för bakbromsen. Jag har även satt en rockguardz på, eller faktiskt två för en spräcktes direkt.

I sverige där jag cyklar är det vare sig dammigt eller 1000hm stig kvar till dit jag ska. Jag kan hålla med om att det är en puckad dragning, fffa eftersom förlängningen av bakbromsslangen gärna käkar upp kedjestag om man inte lindar slang eller annat mellan stag och bromsslang. Jag har dock inte haft bekymmer med att slangar gått av, men som sagt, jag kör inte så ofta på ställen där det är ett problem.

Tillbaka
Topp