Specialized Enduro - The tråd

Någon här som är på jakt efter en Rockshox Monarch RC3 Plus Debonair dämpare? Beställde en sådan och butiken skickade en med Specializedfäste och det verkar vara ett jävla kladd att skicka tillbaka de. Vilken Specialized den passar är jag osäker på men det står såhär: Rockshox rear shock monarch plus rc3 enduro 26&34 carbon/alloy b2 (216x63/8.5& 34x2.5& 34)
Pris: 2700:- Helt ny i kartong med pump

Det var inget svårt val! Äntligen får man skriva i den här tråden ;)
enduro.jpg

Original oken. Ska kolven gå tillbaka helt eller ska den stanna ute lite grann ? När det blir vibrationen så skallrar framskivan lite mellan beläggen. Hur jag än ställer in oket så är det mer eller mindre ett skallrande när man trampar på rejält. Snurrar man hjulet förhand så ligger beläggen inte emot men knäpper man med fingret på skivan så början det skallra lite. Någon som har en aning om hur jag kan komma till rätta med detta.

Det låter som resonans i skivorna tycker jag. Möjligt att det skulle bli tystare om beläggen gick tillbaka mer men det är inte meningen att kolvarna ska gå in helt, iaf inte om beläggen är lite slitna.

Enklast är att leva med det skulle jag tro. Jag har haft en del Formula-bromsar som har haft lite ljud för sig i specifika hastigheter, men aldrig upplevt något problem med det förutom just ljudet. Annars kan du ju försöka dämpa ut det, antagligen borde det gå att sätta någon liten vikt eller dämpning på någon/några av skivans ekrar, det behövs nog inte många gram för att flytta resonansen till en annan frekvens som inte exciteras. Har du kollat så skivan är ordentligt åtdragen förresten?

marran sa:
Det låter som resonans i skivorna tycker jag. Möjligt att det skulle bli tystare om beläggen gick tillbaka mer men det är inte meningen att kolvarna ska gå in helt, iaf inte om beläggen är lite slitna.

Enklast är att leva med det skulle jag tro. Jag har haft en del Formula-bromsar som har haft lite ljud för sig i specifika hastigheter, men aldrig upplevt något problem med det förutom just ljudet. Annars kan du ju försöka dämpa ut det, antagligen borde det gå att sätta någon liten vikt eller dämpning på någon/några av skivans ekrar, det behövs nog inte många gram för att flytta resonansen till en annan frekvens som inte exciteras. Har du kollat så skivan är ordentligt åtdragen förresten?

Ska testa det men skvallret uppstår när skivan slår mot belägget. Men visst kan det ha att göra med balansen i skivan. Ska testa. Tack :)

Klart skallret uppstår från att skivan slår mot belägget. Men anledningen till att den gör det tror jag är en resonans i skivan som får den att vibrera i sidled vid vissa rotationshastigheter, i alla fall om jag tolkade dig rätt att skivan går helt fritt när du snurrar långsamt på hjulet.

marran sa:
Klart skallret uppstår från att skivan slår mot belägget. Men anledningen till att den gör det tror jag är en resonans i skivan som får den att vibrera i sidled vid vissa rotationshastigheter, i alla fall om jag tolkade dig rätt att skivan går helt fritt när du snurrar långsamt på hjulet.

Stämmer bra :)

Det visade sig ju att den här awesome-supercool-custom-grejen med att köra en 650B-klyka på 29" mest ledde till tråkigheter så som floppigt framhjul, islag med vevarna, linjär dämpare och däckskav på sadelstaget. Monterade på orginalklykan och körde en runda igår. Vad skönt det var att ha en cykel som kändes bra igen. Sjukt otufft med orginaldelar, men ändå.

Luthman Photography sa:
Det visade sig ju att den här awesome-supercool-custom-grejen med att köra en 650B-klyka på 29" mest ledde till tråkigheter så som floppigt framhjul, islag med vevarna, linjär dämpare och däckskav på sadelstaget. Monterade på orginalklykan och körde en runda igår. Vad skönt det var att ha en cykel som kändes bra igen. Sjukt otufft med orginaldelar, men ändå.

Visst är det tråkigt:-( jag ska ta bort min offsetbushing pga ökade islag.

Inte så tråkigt, hojen känns ju bättre. Jag märke aldrig några fördelar med den andra klykan, de skillnader jag faktiskt märkte av var att jag slog i vevarna oftare, styrningen blev floppig vid låg fart och dämparen blev mer linjär och bottnade väldigt lätt trots att jag ökade trycket. När jag bytt kändes hojen som "sig själv" igen.

Ja jo det är inge tråkigt att den är som sig själv igen.
Tråkigt att man inte kan vara cool å ha special/custom grejer som inte försämmrar;-)

Luthman Photography sa:
Inte så tråkigt, hojen känns ju bättre. Jag märke aldrig några fördelar med den andra klykan, de skillnader jag faktiskt märkte av var att jag slog i vevarna oftare, styrningen blev floppig vid låg fart och dämparen blev mer linjär och bottnade väldigt lätt trots att jag ökade trycket. När jag bytt kändes hojen som "sig själv" igen.

För mig känns hojen faktiskt grym nu på alla sätt med 650b-länken och en TTX på. Iaf för det jag tycker är kul att cykla. Stör mig inte så mycket på floppigheten uppför eller när det inte går utför för jag tycker bara det känns när det går riktigt långsamt och då är det bara plåga ändå. Men som sagt, det är svårt att utvärdera utan att byta fram och tillbaka lite och det orkar jag inte, därför ser jag sjukt mycket fram emot att få Jeffsyn så man kan känna på lite geometri och slagskillnader. Dels mellan cyklarna men också på Jeffsyn i sig som jag antar kommer vara mycket enklare att ändra flip-chipet på än vad det är att byta länk på Enduron.

durietz sa:
Luthman Photography sa:

För mig känns hojen faktiskt grym nu på alla sätt med 650b-länken och en TTX på. Iaf för det jag tycker är kul att cykla. Stör mig inte så mycket på floppigheten uppför eller när det inte går utför för jag tycker bara det känns när det går riktigt långsamt och då är det bara plåga ändå. Men som sagt, det är svårt att utvärdera utan att byta fram och tillbaka lite och det orkar jag inte, därför ser jag sjukt mycket fram emot att få Jeffsyn så man kan känna på lite geometri och slagskillnader. Dels mellan cyklarna men också på Jeffsyn i sig som jag antar kommer vara mycket enklare att ändra flip-chipet på än vad det är att byta länk på Enduron.

Jag kan tänka mig att det blir annorlunda med en annan dämpare. Mitt största problem var väl egentligen att dämparen blev så linjär (och att däcket började äta sadelrör) och att hojen kändes lite trång (den blir ju lite kortare av att den sjunker ihop). Trots rätt mycket mer luft bottnade jag dämparen titt som tätt, vilket jag inte brukar göra. När jag bytte klyka utan att ändra lufttrycket hade jag säkert 25% kvar på de ställen där jag brukade bottna med den andra klykan.

Sen kan jag tänka mig att hojen känns jäkligt bra med en TTX. Rent generellt alltså.

mikipedia_ sa:

Mina lager till svinginfästningen på Stumpjumpern är slut så jag drog precis ut dem med en m10-expander, två extra muttrar och en 22mm ½"-hylsa. Sjukt smidigt! Imorgon blir det nya lager från lokala lagerbutiken :-) Hoppas de har såna bara, men det vore helt otroligt om de inte har det för de har allt man nånsin behövt!

dnleriksson sa:
mikipedia_ sa:

Mina lager till svinginfästningen på Stumpjumpern är slut så jag drog precis ut dem med en m10-expander, två extra muttrar och en 22mm ½"-hylsa. Sjukt smidigt! Imorgon blir det nya lager från lokala lagerbutiken :-) Hoppas de har såna bara, men det vore helt otroligt om de inte har det för de har allt man nånsin behövt!

Kul att det funkade! Jag slapp dra ur mina lager, fick nytt stag med nya lager i ist?

dnleriksson sa:
mikipedia_ sa:

När jag stod och plockade på mig brickor och skruvar för att byta mina lager funderade jag på att skaffa en sån där. Men jag gick på marrans tips och klöv en m10 och försökte slå i en mejsel bakifrån istället. Bulten var dock för styv och jag hade sågat för kort så det gick inte. Slutade med att jag med gråten i halsen hörde av mig till stalle som bor 500meter bort och lånade hans lager utdragare. Det borde jag gjort från början, det hade sparat mig nån timme.

Men en sån där expander verkar smidigt!

Angående lager, så behöver jag byta dom i baknavet igen då hela hojen nu skramlar för att hjulet har så mycket spel i sidled. Förra gången lämnade jag till LBS men tar sån tid och känns som man borde ha koll på det där själv. Så hur var det nu, var det någon som gjort det här och hade bra instruktioner med bilder? Finns ju lite texthjälp på mtbr-forumen men de är inte supertydliga och vet inte om de är aktuella för nuvarande nav. Vill inte hamna i att jag bankar ut lagerna och sen står där och inte får ihop det hela.

Jag vet inte vilka hjul det är du har, men när jag skulle byta på mina var det meget enkelt. knackade ut dem med ett dorn och pressade i med en vevlagerpress (eller om det är styrlager, minns inte men jag har använt den till både och iaf). m du har DT-innanmäte borde det inte heller vara så svårt.

Kolla om det faktiskt är navet bara, jag trodde att mitt nav glappade som faen, men det visade sig att det var dropout-pivoten som glappade rätt rejält i sidled. Gav samma känsla som när navet glappar.

Luthman Photography sa:
Jag vet inte vilka hjul det är du har, men när jag skulle byta på mina var det meget enkelt. knackade ut dem med ett dorn och pressade i med en vevlagerpress (eller om det är styrlager, minns inte men jag har använt den till både och iaf). m du har DT-innanmäte borde det inte heller vara så svårt.

Kolla om det faktiskt är navet bara, jag trodde att mitt nav glappade som faen, men det visade sig att det var dropout-pivoten som glappade rätt rejält i sidled. Gav samma känsla som när navet glappar.

Det är ju just det att jag inte har någon lagerpress och inte orkar köpa någon. Gick ju fint med lite Macgyver-tänkande för att pressa i och ur svinglagrena men verkar lite knepigare med axeln som är i vägen på navet. Får kolla alla lager i baksvingen när jag ändå håller på, har köpt nya lager för alla ledpunkter men bara orkat byta dom fyra som sitter vid sadelröret ännu.

marran sa:
Den där expandern såg ju smutt ut, vad heter den på svenska och hittar man den på en vanlig Jula/Clabbe?

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...l-och-Blankforsinkat/Expanderbult-2000018739/

http://www.bauhaus.se/expander-4.html

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/spikar-och-skruvar/plugg-och-expanders/betongexpanders/

De här hade jag hemma
DSC_5333.JPG

Om ni jämför de två översta krävs gängningen på den från Bauhaus för det ska få plats 3 muttrar varav en ska få dra ett par cm också. Jag hade turen att ha en låda över från altanbygget :-)
Dock har jag för mig att han använde en 8mm i filmen? De lagren kanske är mindre? Jag har ju aldrig behövt byta förut utan bara smörjt dem och de här gick slut först.

Edit: det var ju samma bild på alla längder på Biltema. De kanske har lång gängning när de blir längre.

Senast ändrad:
Fast i mitt nav drar man ur axeln för att komma åt lagren. Vi har nog olika innanmäten så jag kan nog inte uttala mig om dina lager.

De i huvudpivoten är ju de enklaste att byta. Iaf i jämföresle med de vid dropoutsen, de var ett jäkla mög, fram tills dess att jag lånade en lagerutdragare. Då gick det rätt lätt. De nere vid vevpartiet var rätt döda på min hoj också, även dessa skapade glapp i sidled.

Har ju naven som sitter på Traverse Fattie hjulen och de sitter väl på alla Enduros från 2015 och framåt förutom S-works vad jag vet, alltså någon variant av DT. När jag menade att axeln är i vägen tänkte jag på när man ska sätta dit nya, då antar jag att man måste pressa dit lagrena medan axeln sitter i för att allt sitta tajt. Finns ju lite tips om PVC-rör och grejer vad jag förstått men skulle vara fint med lite bilder i steg så man får allt för dummies, men jag får väl helt enkelt mtfu och bara köra.

Jag behövde inte ha axeln i för att det skulle sitta tight. Presspassningen är ju för ytterringen och den sitter tight oavsett o du har axeln i eller inte. Om vi har samma innanmäten är det inga konstigheter. Kör en lång bult (längre än navet är brett) några brickor och en mutter så fixar du det där. Och ett dorn och en hammare.

Luthman Photography sa:
Jag behövde inte ha axeln i för att det skulle sitta tight. Presspassningen är ju för ytterringen och den sitter tight oavsett o du har axeln i eller inte. Om vi har samma innanmäten är det inga konstigheter. Kör en lång bult (längre än navet är brett) några brickor och en mutter så fixar du det där. Och ett dorn och en hammare.

Ok fint. Får ge mig på det ikväll då om jag hittar nån lång bult. Tack!

durietz sa:
Luthman Photography sa:

Ok fint. Får ge mig på det ikväll då om jag hittar nån lång bult. Tack!

Så fixar du en guide med bilder sen ;)

12h senare:

image.jpeg

Fuck. Det var som du sa, lagren vid vevpartiet som glappa utav bara helvete, PLUS att det känns som någon bytt kulorna mot grus i navet, så nu måste allt bytas. Som TUR ÄR så har jag redan alla lagren hemma för jag varit visionär när jag beställde lager nån annan gång. Men frågor då:

1. För att få ut lagrena ur ramen vid vevpartiet, var det bara att banka utav bara fan med typ en skruvmejsel som man kör igenom och sätter på kanten på lagret inifrån? Eller kan man slå på lagret på ena sidan för att ploppa ut det på andra sidan? HUR GÖR MAN?

2. Navet. Hur får man av änd-kapslarna? Bankade som en tok från sidan på dom men inget hände. Hårdare?

För att få i nya lagrena blir det till att skaffa en sån där lång bult med en massa brickor imorgon. Borde funka fint. Hoppas fan att jag får ihop det snabbt för man kan inte vara cykellös med dom här förhållandena.

durietz sa:
12h senare:

Fuck. Det var som du sa, lagren vid vevpartiet som glappa utav bara helvete, PLUS att det känns som någon bytt kulorna mot grus i navet, så nu måste allt bytas. Som TUR ÄR så har jag redan alla lagren hemma för jag varit visionär när jag beställde lager nån annan gång. Men frågor då:

1. För att få ut lagrena ur ramen vid vevpartiet, var det bara att banka utav bara fan med typ en skruvmejsel som man kör igenom och sätter på kanten på lagret inifrån? Eller kan man slå på lagret på ena sidan för att ploppa ut det på andra sidan? HUR GÖR MAN?

2. Navet. Hur får man av änd-kapslarna? Bankade som en tok från sidan på dom men inget hände. Hårdare?

För att få i nya lagrena blir det till att skaffa en sån där lång bult med en massa brickor imorgon. Borde funka fint. Hoppas fan att jag får ihop det snabbt för man kan inte vara cykellös med dom här förhållandena.

På #1 kan jag vara behjälplig iaf.
Ja, ta ett dorn/mejsel och för in på högersidan av cykeln och lägg på kanten av vänstra sidans lager och banka;-)

Vad gäller lagren vid vevpartiet är det bara att knacka ut med mejsel och hammare.

Vi har nog olika nav, för mina har inga lösa end caps. Men det lär vara dt-grejer så googla lite på dem?

Har inte ni en hylsa mellan lagren vid vevpartiet? På min Stumpjumper var det helt slätt rakt igenom och kändes omöjligt att slå ur! Använd expander säger jag bara. Helt utan våld och de bara glider ur utan minsta ansträngning.

Se video en bit upp där jag citerade mikipedia.

Pressade i nya lager igår med min fina vevlagerpress som egentligen gör exakt samma jobb som en gängstång...
Man gjorde ju bort sig och gick till lokala kullagerfirman och betalade världens överpris för lager iaf... Vet inte om de behöver klara 45000 rpm men då är man väl på den säkra sidan iaf.

Kanske dags att sluta spamma den här tråden och göra en Stumpjumper-tråd :-)

Jo det ligger en hylsa mellan lagren, men det går att knacka ut dem ändå. Det är så klart smuttigare att använda en urdragare om man har det till hands. Men det funkar rätt bra att knacka om man bara jobbar sig runt hela tiden.

Luthman Photography sa:
Jo det ligger en hylsa mellan lagren, men det går att knacka ut dem ändå. Det är så klart smuttigare att använda en urdragare om man har det till hands. Men det funkar rätt bra att knacka om man bara jobbar sig runt hela tiden.

Tänkte att eftersom det ändå skulle handlas gängstång så finns det ju garanterat expander i samma butik.

dnleriksson sa:
Luthman Photography sa:

Tänkte att eftersom det ändå skulle handlas gängstång så finns det ju garanterat expander i samma butik.

Helt rätt tänkt. Tänkte dra till Clabbe på lunchen. Vad är det nu för dimension man ska ha på den där expandern då?

Mät lagret invändigt. På min Stumpjumper var det 12mm och då passade en 10mm expander bra. Glöm inte två extra muttrar som du kan dra ihop längst ut och hålla emot med så expandern inte snurrar för då lossnar den.
Jag bytte ju bara de vid vevpartiet, men det kan ju vara olika lager i resten av svingen!
I filmen hade han väl en 8mm?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp