Specialized Enduro - The tråd

I min enduro var det 6802 (8st) och 6801 (4 st). Det var alltså 6802 som satt vid vevlagret. Innermåttet verkar vara 15mm på dem. 6801'orna som satt i dropoutsen hade 12mm innerdiamter.

Luthman Photography sa:
I min enduro var det 6802 (8st) och 6801 (4 st). Det var alltså 6802 som satt vid vevlagret. Innermåttet verkar vara 15mm på dem. 6801'orna som satt i dropoutsen hade 12mm innerdiamter.

Tack för måtten. Fan. Finns inget större än 10mm expander på Clabbe. Får väl banka istället då. Men vad har man för spacer som man sätter på andra sidan med hålrum för att lagren ska kunna komma ut?

6801 var det vid vevpartiet på min Stumpjumper. Lite klenare, lite lättare ;-)
Då är det nog jag som behöver en 8mm till de andra vad de nu heter. Ni behöver nog 12 eller 14mm till 6802 och 10mm till 6801... Svårt att veta vilken som blir bäst. Tror mest på 14 men jag lovar inget.

Luthman Photography sa:
Om du bankar behöver du ingen hylsa. Då far den ju ut ändå.

Jag hade min hängande i mekstället när jag tog ut dom lagren, men det var i brist på bra arbetsyta. Hade föredragit å haft en stor bänk och lagt cykeln på sidan, svarar bättre så:-)

6801 är 21 utvändigt och jag använde en 22mm hylsa. Hade gått med 23 och 24 också, men sen hamnar den för långt ut på den plana ytan runt lagret.

Fan vad gött såg att bikeyoke gjort klykor för nya metricmåttet. Då är ju skrotburken framtidssäkrad ett tag till samt att man inte måste köpa spesh proprietary mått.

Btw, ni som kör fjäder på er enduro, känner ni att cykeln blivit mer progressiv/mindre linjär?

Lillgammal sa:
Btw, ni som kör fjäder på er enduro, känner ni att cykeln blivit mer progressiv/mindre linjär?

Borde ju teorin blir mera linjär med fjäder, men jag har inte upplevt det som ett problem med min TTX vilket är rätt konstigt iofs för jag bottnade ur för enkelt med min Inline. Det jag känner framförallt med min fjäder är att dämpningen känns rejält mycket mera responsiv. Men ska göra en riktig utvärdering när jag kan jämföra med Jeffsyns Monarch.

Det stämmer nog med progressiviteten, har förträngt all mekanik. :D
Då kanske det är själva dämparen jag har som suger, trots att jag kör 25% sag känns cykeln som en blöt tvättsvamp så fort jag slår på fullt öppen bakdämp. Har läst på andra forum att endurons leverage ratio är orsaken till detta, så jag vill gärna hitta något som rampar upp lite mer mot slutet. Visst, det är inte hela världen för stigcykling, men när det kommer till riktig dh är det inget vidare att köra med 90% av bakdämpen permakomprimerad, typ som en dämpare med oändligt långsam retur.

Har en FOX Float Performance DPS i nuläget.

Nej Fox Floaten ska inte vara någon höjdare. Hade den på min Stumpjumper jag hade innan och den kändes inte bra. Tror en uppgradering där hade gjort mycket för cykeln. Om du inte har något emot vikten så kolla på någon coil-variant. Min enduro känns klockren nu.

Precis, det är fjäderdämp(coil) jag är ute efter. Känner att om det är någonstans performance > vikt så är det definitivt dämparna. Står i valet och kvalet, ska man fixa en metric-yoke eller en yoke som tar dagens vanliga icke-speshdämpare? Fördelen med "vanlig" är att man kan få tag på det mesta då, nackdelen är att dagens "vanliga" kommer slussas ut inom ett år. Nackdelen med metricyoke är väl det obefintliga utbudet just nu.

Jag hade gått på en "vanlig" yoke, i stort sett alla tillverkare har väl sagt att de kommer att hålla med reservdelar för den "gamla" standarden tills behovet försvinner. Om din dämpare brinner upp om några år och det inte går att få tag i reservdelar kanske det kan vara ok att köpa en ny klyka och en ny dämpare?

Mm, just nu lutar det mot en RS Kage + "vanlig" yoke alternativt så sparar jag cashen och avvaktar för att se vad Fox hittar på nu när de köpt upp mz. Sedan är det klart att en Öhlins vore det ultimata, men i nuläget behöver jag fortfarande båda njurarna och en välfungerande lever. :D

Senast ändrad:
Den var ju inte direkt billig den där alubiten de sålde. Såg att de krängde en grej till Strive'n också, den gör ju faktiskt Strive till ett alternativ om man vill ha ny cykel (jag kan inte tänka mig att köpa en hoj med ännu en gasgrej med pistong).

Två dagar senare:

Om ni inte tjänar mindre än en Viking Line-lokalvårdare, gör fan inte lagerbyten själv. Lagt 500 spänn på bultar och verktyg (ok, köpte hyls-sats och låda med brickor och bultar men ändå) och 8h på mekhelvete i obekväma sitt- och stå-positioner för att få i nya lager i en svingpivot och baknavet nu. Först måste man hitta rätt fulmecks-anordning för varje lager (bulttyp/längd, hylsa och/eller brickor), sen måste man skruva som en idiot, och sen hamnar dom snett hur fan man än gör så man får hålla på och trixa. Helt klart ett jobb jag lämnar bort nästa gång och finansierar genom att jobba över några timmar i bekvämligheten av mitt skrivbord. Sjuk blev jag på kuppen också.

MEN, nu är skiten i och inget glapp någonstans. SJUKT skönt! Hata glapp. Hata knak också så la tid på att fetta in sadelinfästning, styrhuvud, styrstam, vevparti och pedaler också. Så nu är cykeln helt stum och ljudlös, precis som det ska vara. (Förutom liitet glapp i Piken när man låser frambromsen som jag tjatat om tidigare men som varit typ sen start och som tydligen typ alla har?) Ska visa hur illa det var med svingpivoten vid vevpartiet:

2016-05-2418.54.44.jpg

2016-05-2418.56.26.jpg

Var helt snustorrt och jord i skiten. Högra lagret vet jag inte om det snurrade alls, och vänstra gick i klick som som ett reglage. När nedre delen av baktriangeln var lös och bara fäst vid vevpartiet så glappade det 5cm fram och tillbaka i sidled (!). Inget verkade dock nött förutom lagerna som tur är, så nya lager fixade biffen så det blev helt glappfritt.

Tillbaka till cyklande nu. (När den här jävla förkylningen gett med sig)

Oj, så farligt tyckte inte jag att det var. Men dina lager verkar mer slitna än mina.

Det är inte konstnaden som hindrar mig från att lämna bort skiten, snarare mecket att ta skiten till verkstad och hämta den igen. Om jag kan göra det själv hemma en kväll är jag ju utan cykelbar cykel i ett par timmar, inte flera dagar.

mikipedia_ sa:
What!!!! Hur fan kan det se ut så där?

För att förtydliga så var den andra bilden från när jag bankade ut ena lagret och det kom ut i bitar, alltså det såg inte ut sådär när jag monterade loss svingen.

Luthman Photography sa:
Oj, så farligt tyckte inte jag att det var. Men dina lager verkar mer slitna än mina.

Det är inte konstnaden som hindrar mig från att lämna bort skiten, snarare mecket att ta skiten till verkstad och hämta den igen. Om jag kan göra det själv hemma en kväll är jag ju utan cykelbar cykel i ett par timmar, inte flera dagar.

Jo visst är det så, och det var för att jag inte fick svar direkt angående tidsbokning hos min LBS som jag började meka själv också. Sen när jag börjat svarade de ju förstås att de kunde lösa det under dagen :/ Men det problemet löser jag ändå snart genom att ha två hojar.

Klavikel sa:
En 650b 2016 strl. medium - funkar det bra till nån som är 179cm om man vill köra kort styrstam?

Hade kört large om du vill ha kort stam och lagom reach. Är 184 och kör L med 45mm stam, och jag skulle inte vilja ha kortare reach, snarare lite längre. Iofs 29a men vet inte hur det skulle påverka det hela.

Låter som det borde bli en large då om jag slår till påven Enduro 650..
Konstigt att de inte har en xl i sortimentet...

Ok, gött mos. Verkar bli klart som korvspad att storleksrekommendationerna hos tillverkare (och säljare) är rätt så godtyckligt...
Mondraker och Kona fläskar på uppåt 490 i reach för en 179:a

Har du nån koll på om det skiljer nåt på aluramarna mellan Enduro-modellerna förutom lacken?

Edit: autospellhelvete

Senast ändrad:
Hej!

Kan några svara på om Rockshox Monarch Plus RC3 216x57 funkar på min E29-15 i XL?

Hittat till ok pris.. eller någon som har några andra tips. Vill byta ut min DB inline..

Go helg!

Jag har monterat en Monarch RC3 Plus DebonAir på min Stumpjumper Evo 29 för några veckor sedan och den passar utmärkt! Dock är den 195x46 så ni lär inte blanda ihop era med den iaf :-)

Hej!

Vad kör ni för storlek på era enduro 29"?
Samt hur lång är ni?

Är själv 186cm och 89cm innerben. Large kan bli lite kort överrör och reach..?

Svedberg sa:
Tack för alla svar. När man ser till size chart/geo tabell blir cykeln liten.
Fann en enduro comp strl L från 2015 nedsatt till 24'.

Det var ju INTE mycke rabatt att hurra för!
Jag fick hem min comp 2015 6/12-14 för 28000! Köp en ny ist lr leta billigare pris.

Svedberg sa:
Hej!

Vad kör ni för storlek på era enduro 29"?
Samt hur lång är ni?

Är själv 186cm och 89cm innerben. Large kan bli lite kort överrör och reach..?

Är 186/90 och provkörde en 29 XL, tyckte den var alldeles för stor. Var tom bättre med en 27,5 M.

Tillbaka
Topp