Specialized Enduro - The tråd

Hallå! Är det någon som vet specifikationerna på en framväxel till en Specilalized Enduro 29 2014?
Det är i alla fall en taco blade directmount men i övrigt vet jag inte riktigt vad jag ska kika efter.

Har du en sån som passar mig så räddar du min dag(eller cykelcykelsäsong). Jag har googlat runt och hittar inget i sverige som jag tror passar

Har du en sån som passar mig så räddar du min dag(eller cykelcykelsäsong). Jag har googlat runt och hittar inget i sverige som jag tror passar

Kan den här passa?
D49FCD3C-91A0-4CF3-BA3D-BC77408EC11B.jpeg

Tyvärr så ser det ju inte alls ut som det jag har. Det skulle vara om jag noterar bort min taco Blade och ersätter med din jigg men det känns svårt att avgöra om den passar utan att verkligen pröva på plats. Är det bottom pull på den?

Hepp!
Gäller Enduro 2020 ->
Någon som kör annat styrlager än det från FSA som hojarna levereras med?

Det är ju riktig kass så jag skulle vilja köra nåt annat som håller bättre. Tror även Stumpy Evon jag hade använde samma sort.

Skulle vilja köra typ Cane Creek 40 för det håller en evighet. Det ska funka om man meckar lite med tunna spacers från CaneC. Men det verkar som att man måste köpa en hög med olika tjocklek för att det ska bli bra. De verkar inte helt lätta att få tag i så det blir onödigt krångligt.

Så har nån bytt till nåt annat eller kör typ CC 40 så tar jag tacksamt emot tips!

Ja lagren är standard men som CC skriver:
"One other thing to note is that your Specialized mountain bike will require an extra step to work with our headsets. Due to Specialized's use of a deeper headtube bore depth than Cane Creek headsets were optimally designed for you will need to use Micro Shims to accommodate for this difference."

Så det svarar iofs på frågan även för alla andra tillverkare. Var mest nyfiken på om nån annan testat något annat (headset) och fått det att funka.

Men FSA-heasetet måste dras tokhårt för att inte glappa. Så det kanske eg är samma sak med dem, att det skulle behövas flera "shims" för att få till spänningen utan att behöva dra hårt.

Edit: tillägg + insåg att mitt svar var konstigt med tanke på att det inte är några (lösa) lagerkoppar... så det är ju bara kullager å lite smågrejer. :-)

Senast ändrad:
Om det är ok att endast byta lagren så har du dessa som ska passa.

Det är samma dimension som FSA orginal vilket innebär att de är en millimeter högre än lagren från CC t.ex.
Kvalitén är svår att uttala sig om. Jag har ett sånt undre lager på en cykel sen ett par år tillbaka och vad ska man säga, det bara funkar liksom. Jag satte in det just för att det var ett helvete att få till en bra förspänning med CC40.

Jag såg en tråd på Reddit där någon tipsade om Chris Kings Dropset 5 men de lagren är också bara 7 mm i höjd, så hur det får det att fungera bra vet jag inte.

Tillbaka
Topp