Specialized Epic Brain fram?

Kroka

Medlem
Ska byta upp mig till heldämpat och det lutar mest åt en Epic comp carbon WC. Men funderar på om det är värt att lägga till för att få en elite eller expert då de även har Brain fram? Behövs detta verkligen? Är idag van med lockout på styret.

En fundering till: World cup eller inte?

Kom gärna med era erfarenheter.

Mvh Henrik

Om man är villig att köra med manuell lockout så tappar man ju den stora poängen med att köra Epic.

WC har lite annan geo och har bara stöd för enkelklinga (väl?).

JT sa:
Om man är villig att köra med manuell lockout så tappar man ju den stora poängen med att köra Epic.

Skulle jag inte nödvändigtvis påstå.
Om man vill ha en FS som kan uppföra sig mer likt en HT/soft tail så är epic med bara brain bak ett bra alternativ, dvs stum bak, mjuk fram.

Kör själv så på min Epic Marathon pga. att jag inte gillar den stötiga sega responsen jag tycker man fick med brain fram.

Cerb sa:
JT sa:

Skulle jag inte nödvändigtvis påstå.
Om man vill ha en FS som kan uppföra sig mer likt en HT/soft tail så är epic med bara brain bak ett bra alternativ, dvs stum bak, mjuk fram.

Kör själv så på min Epic Marathon pga. att jag inte gillar den stötiga sega responsen jag tycker man fick med brain fram.

Kul att höra från en som kört med Brain fram, är precis denna uppfattning jag fått att Brain fram inte är något vidare.

Någon mer som har erfarenheter?

Jag kör brain både fram och bak. Självklart inte lika följsamt som en fullt upplåst gaffel men oj vad lite (ingenting) det gungar när man trampar på ordentligt.

Vet jag med mig att jag ska köra riktigt stökigt låser jag upp både fram och bak, men oftast går de fullt låsta, även på stig med mycket rötter och sten.

För mig är det värt otroligt mycket att fram- och bakdämparen beter sig på samma sätt. Lägg till pengarna om du ska köra Epic är mitt råd.

Brain fram o bak är underbart. Lågt lufttryck och på "firm" så är den klar för långlopp. Ställ den 1 steg mot öppen så funkar det perfekt för Hellas.

De bästa är givetvis om du kan testa. jag kör brain både fram och bak. var lite tveksam först men fick låna en cykel en helg. De gånger man märker av brainen är ju när man kör sakta/väldigt lugnt då kan de ju smälla till lite om de är långt mellan rötterna :-)

Brain fram är guld värt tycker jag. Att slippa ett moment är såå skönt. Hör ibland kompisen stöna när han inte hinner låsa upp framgaffeln utan drar rätt över en rot med låst gaffel.

Dubbelbrain (fram o bak) + singelklinga är mumma.

Tillbaka
Topp