Specialized Epic PRO eller Expert 2018

Fundby

Medlem
Hej!
Försöker bestämma om jag ska köpa mig en Epic Pro eller Expert..
Det skiljer ca 18.000kr och jag har hittat en bra sida som jämfört de båda hojarna.

Frågan är om det är värt att kanske köpa expert istället och låta uppgradera den / kapa vikt genom att ex köpa kolfiber sadelstolpe, styre, stam, lättare sadel etc. kanske sälja Gx och köpa X01 istället ?

Ge mig lite argument!

Och ja .. jag ska köpa en Epic så inga andra förslag ;)

Epic PRO :
http://www.evaldsmtb.se/mountainbik...ntry/specialized-cykel-epic-pro-2018-svartbla

Epic Expert :
http://www.evaldsmtb.se/mountainbik...zed-cykel-epic-expert-evalds-ltd-2018-rodguld

Jämförelsen :
https://chrisshannon.me/2017/09/28/specialized-epic-expert-vs-epic-pro-2/

Sådär! Må väl.

Det är andra hjul på Expert, Pro har den nya lite bredare profilen och bättre baknav utöver X01 Eagle och det andra. Sen om det är värt 18000 vet jag inte.

Jag tog en Expert, den är jätterolig och inte så långt från min Camber jag bytte bort.

lundatok sa:
Det är andra hjul på Expert, Pro har den nya lite bredare profilen och bättre baknav utöver X01 Eagle och det andra. Sen om det är värt 18000 vet jag inte.

Jag tog en Expert, den är jätterolig och inte så långt från min Camber jag bytte bort.

Har du gjort några uppgraderingar på den?
Såg iaf att du slängt på sänkstolpe om jag såg rätt i tråden ”visa din spesh” :)

Fundby sa:
lundatok sa:

Såg iaf att du slängt på sänkstolpe om jag såg rätt i tråden ”visa din spesh” :)
Jag hade S-Workssadel, kolfiberstyre och en kortare stam, sen bytte jag till en X01-grupp från GX Eagle eftersom jag inte tycker jag behöver det omfånget. Får väl se om jag kommer att ångra mig.

Sen satte jag på sänkstolpe och Ground Control slanglöst för vintern. Har en ENVE-stolpe liggande om jag skulle vilja byta inför sommaren men jag tycker det är rätt smutt med sänkstolpe när det blir lite tekniskt utför. Och eftersom det är ett litet gissel att dra kabeln så får den nog sitta där.

Angående PRO, den är ju lättare och den största vinsten är väl en bra Eagle-grupp, finishingkittet och de bättre hjulen. Lacken på PRO-modellen tyckte jag inte var så upphetsande men den ser bättre ut i verkligheten.

lundatok sa:
Fundby sa:
lundatok sa:

Jag hade S-Workssadel, kolfiberstyre och en kortare stam, sen bytte jag till en X01-grupp från GX Eagle eftersom jag inte tycker jag behöver det omfånget. Får väl se om jag kommer att ångra mig.

Sen satte jag på sänkstolpe och Ground Control slanglöst för vintern. Har en ENVE-stolpe liggande om jag skulle vilja byta inför sommaren men jag tycker det är rätt smutt med sänkstolpe när det blir lite tekniskt utför. Och eftersom det är ett litet gissel att dra kabeln så får den nog sitta där.

Angående PRO, den är ju lättare och den största vinsten är väl en bra Eagle-grupp, finishingkittet och de bättre hjulen. Lacken på PRO-modellen tyckte jag inte var så upphetsande men den ser bättre ut i verkligheten.

Okok... låter vettigt det med sänkstolpe. Det har jag saknat på alla mina xc-bågar.
Vad har du för sänkstolpe?

Om jag ska ta PRO modellen så är jag inne på att köpa till och ha en uppsättning träningshjul. Typ Hope xc. Lite mer tåliga kanske .
Ha en kassett på oxkså , Gx kostar ju ca 1500kr.

Annars köpa en expert och byta stolpe, styre, gx till x01 , köpa en uppsättning hjul.

Vinsten med PRO är väl bättre och lättare, men jag tvekar på pengarna .

Om man köper en expert och uppgraderar , undrar jag hur lätt det är att sälja typ växel styre osv.

Stort tack för input Lundatok!!

Nästa sak att spara på tror jag blir vevpartiet.

Hör är en halvkass bild från söndagens lyxrull i skogen.
20180225_141141.jpg

lundatok sa:
Nästa sak att spara på tror jag blir vevpartiet.

Hör är en halvkass bild från söndagens lyxrull i skogen.

Älskar lacken!!
Vad har du för sänkstolpe och vet du vad den väger :)?
Tror jag också kommer slänga på lite grövre däck om jag köper en nu till den fortsatta vintern!

lundatok sa:
Jag har en Command Post, den med 12 lägen och invändig dragning, tror det är IRcc.

Okej!

Det blev en Epic Pro !
Landade i det beslutet efter många om och men.
Kanske svårt att på rak arm motivera den extra pengen men nu kommer jag ha en riktigt bra hoj att rulla på i skogarna.
10.7kg direkt ur kartong är inte heller fy skam!

Tillbaka
Topp