Specialized Epic - The tråd

Hej. Har en Epic Evo -22 och är inte nöjd med bromsarna. Funderar därför på att byta till shimano M6120. Dock är reglagen för sadeln samt växlarna monterade på bromsarnas hållare. Behöver jag skaffa nya fäste för dom eller går det att montera dessa likadant på shimano? Tycker ni att jag även ska passa på att byta skivorna?

Vad är expertisens utlåtande om denna annonsen? https://happyride.se/annonser/specialized-comp-carbon-2015.241251/
Dämparen behöver service/bytas. Vad kan det tänkas kosta?
Är geometrin så gammal att jag ska bortse från den helt?

Idag cyklar jag HT men alla andra har FS så jag är nyfiken på ett byte. Här är mest grusvägar med kortare stigavsnitt. Dock kan stigarna bitvis vara tekniska.

Tjena!

Osäkert om Spec ens servar dämparen. Men RacingBike Sweden kan nog lösa det. Skulle gissa på 2-2500 ungefär.
Finns annars kit så man kan sätta dit vanlig dämpare.
För grus och enklare stig så duger geon bra.
Men är du över 175 ska du inte köpa den. Geon blir ju helt fucked med den styrstammen som sitter på.

Tjena!

Osäkert om Spec ens servar dämparen. Men RacingBike Sweden kan nog lösa det. Skulle gissa på 2-2500 ungefär.
Finns annars kit så man kan sätta dit vanlig dämpare.
För grus och enklare stig så duger geon bra.
Men är du över 175 ska du inte köpa den. Geon blir ju helt fucked med den styrstammen som sitter på.
Fast hur ändrar sig beteendet på cykeln med en ersättningsdämpare? Vill man/jag har mini-brain? Och en ny dämpare hamnar på ungefär samma pengar?

Jag är 168 så jag brukar hamna på S eller M.

Fast hur ändrar sig beteendet på cykeln med en ersättningsdämpare? Vill man/jag har mini-brain? Och en ny dämpare hamnar på ungefär samma pengar?

Jag är 168 så jag brukar hamna på S eller M.
.
Tjena!

Jag gillar brain, men det är ju inte alla som gör det.
Den stora nackdelen är ju att man inte kan serva dom själv.

https://weightweenies.starbike.com/forum/download/file.php?id=109557&mode=view Specen för nya epic har nu läckt ut. Rykten säger vanlig lockout utom på dyraste (alla kommer ju att vara snordyr imho :D) som får flight attendant. Verkar eventuellt bli officiell i mars inför cape epic.
Epic wc 2024 finns på svenska sidor med 20% rabatt redan innan nyår, men tycker ändå den verkar intressant. Det verkar som att dyra cyklar säljer dåligt i högräntetider :)
Epic WC 110/75mm.
Epic (nya) 120/120mm.
Epic EVO (nya) 130?/130mm?

Källtråd: https://weightweenies.starbike.com/...id=8fce8fbffb0460cffcb8b4b4f72c1ef5&start=120

https://weightweenies.starbike.com/forum/download/file.php?id=109557&mode=view Specen för nya epic har nu läckt ut. Rykten säger vanlig lockout utom på dyraste (alla kommer ju att vara snordyr imho :D) som får flight attendant. Verkar eventuellt bli officiell i mars inför cape epic.
Epic wc 2024 finns på svenska sidor med 20% rabatt redan innan nyår, men tycker ändå den verkar intressant. Det verkar som att dyra cyklar säljer dåligt i högräntetider :)
Epic WC 110/75mm.
Epic (nya) 120/120mm.
Epic EVO (nya) 130?/130mm?

Källtråd: https://weightweenies.starbike.com/...id=8fce8fbffb0460cffcb8b4b4f72c1ef5&start=120
jag skulle gissa på att Epic Evo försvinner ur sortimentet, blir väl lite väl lika varandra de olika modellerna.
Trevligt med lite brantare sadelrör på nya epic (jämfört med nuvarande Evo), personligen är jag inte så intresserad av ännu flackare gaffelvinkel eller längre reach för xc-cykling, men det är ju inte större skillnader än att jag kunde haft 1cm kortare styrstam. Synd att den har 30-klinga i den specen, hoppas verkligen de inte har anpassat dämpningen till det, på dagens modell blir trampeffektiviteten rätt mycket sämre med en 36 klinga.

jag skulle gissa på att Epic Evo försvinner ur sortimentet, blir väl lite väl lika varandra de olika modellerna.
Trevligt med lite brantare sadelrör på nya epic (jämfört med nuvarande Evo), personligen är jag inte så intresserad av ännu flackare gaffelvinkel eller längre reach för xc-cykling, men det är ju inte större skillnader än att jag kunde haft 1cm kortare styrstam. Synd att den har 30-klinga i den specen, hoppas verkligen de inte har anpassat dämpningen till det, på dagens modell blir trampeffektiviteten rätt mycket sämre med en 36 klinga.

Tjena!

Jag hoppas på en EVO med 130/130 få en lite smidigare och lätt ram än SJ

Är det någon som har koll på vilken diameter det är på gaffelbenen på en Sid Brain SL 2022 (typ på Epic Expert 2022)? Är det 35 mm eller 32 mm?

Jag är tämligen säker på att du gissar fel, det finns lite info om en epic med 130mm på ingång så...
Släppts väl inför cape epic känns det som. Även nya scalpel verkar lanseras då.
Brain tas bort, ai-offset ryktas försvinna, lefty ryktas vara "ett av två val". Cyklarna blir mer och mer lik varandra.

Om nya EE blir 130/130 så känns vanliga Stumpjumper lite onödig eller går den upp i slaglängd så som Fuel EX gjort?

Blir det isf även Pike på EE? För SID går väl bara till 120mm slag?

Nya Epic Evo lär väl i alla fall bli klart lättare än Stumpyn. Fox 34 kanske? Tror en del Spark kör med det och dom har ju 130 mm fram,

Tjena!

Jag vill verkligen ha en EVO 130/130, just för att få en lätt hoj. Behöver inte kralligheten i en SJ, skiljer ändå rätt hyfsat i vikt på ramarna.
Men vill helst inte ha en Fox i fronten, eller bak. Men det är ju ett lösningsbart problem.

Tjena!

Jag vill verkligen ha en EVO 130/130, just för att få en lätt hoj. Behöver inte kralligheten i en SJ, skiljer ändå rätt hyfsat i vikt på ramarna.
Men vill helst inte ha en Fox i fronten, eller bak. Men det är ju ett lösningsbart problem.
Rockshox verkar ju ha mixtrat lite med längderna det senaste på SID o SL vad det ser ut som. Vore inte omöjligt att tro att det kan komma en 130 mm-SID i framtiden. Jag menar det är ju ändå 35 mm på rören så styvheten finns ju där.

När jag köper nytt så har jag gått upp en nivå

Men har ej koll på vad jag ska köpa /tänka på
Vad är värt att snåla in på eller maxa , exempel kassett 1190 ~3500kr 1150 eller 1175 ~600-2000kr

det jag kommer på nu spontant är

Bakväxel som har börjar krångla och är sliten (GX)
Jag ska byta framdrev och vevlager (glappar)och ev vevarm
Kassett halvkass idag sitter 1150 med xx1 kedja
Jag har inhandlat nyare bredare fälgar (kolfiber) som jag har gjort om till tubless med nya däck fast-track grip/control

Den är in e på service nu för dämparservice
nytt Mini-rise styre s-works

Vad finns det mer för kul att byta ?
/tack

När jag köper nytt så har jag gått upp en nivå

Men har ej koll på vad jag ska köpa /tänka på
Vad är värt att snåla in på eller maxa , exempel kassett 1190 ~3500kr 1150 eller 1175 ~600-2000kr

det jag kommer på nu spontant är

Bakväxel som har börjar krångla och är sliten (GX)
Jag ska byta framdrev och vevlager (glappar)och ev vevarm
Kassett halvkass idag sitter 1150 med xx1 kedja
Jag har inhandlat nyare bredare fälgar (kolfiber) som jag har gjort om till tubless med nya däck fast-track grip/control

Den är in e på service nu för dämparservice
nytt Mini-rise styre s-works

Vad finns det mer för kul att byta ?
/tack

På kassett är det bara vikt, och utseendet, som skiljer. Jag köper nuförtiden 1175 när de finns med rabatt.

Bakväxel är det mestadels bara vikt, förutom bättre lager på trissorna på de dyraste. Inte värd byten skulle jag säga. På 11-delat är dock ett X1 reglaget en bra uppgradering över GX, känns mycket mer direkt (på 12-delat är GX också bra).

På kassett är det bara vikt, och utseendet, som skiljer. Jag köper nuförtiden 1175 när de finns med rabatt.

Bakväxel är det mestadels bara vikt, förutom bättre lager på trissorna på de dyraste. Inte värd byten skulle jag säga. På 11-delat är dock ett X1 reglaget en bra uppgradering över GX, känns mycket mer direkt (på 12-delat är GX också bra).
nja, när Bike-magazin testade hållbarheten så höll en XX1-kassett (12-delad) mer än dubbelt så länge som en GX-kassett, så trots det högre priset blir det billigare i längden med en XX1 eller X01-kassett om man cyklar mycket. Även kedjorna är GX betydligt sämre slitstyrka än XX1.

Srams kedjor har bra slitstyrka men ganska hög effektförlust, så om man jagar de sista watten kan det vara vettigt att testa med t ex en YBN-kedja (men förstås med risken att växlingarna inte blir riktigt lika bra).

R2-bike har bra priser på XX1-kassetter just nu, fördelen med att det kommit Transmission :)

nja, när Bike-magazin testade hållbarheten så höll en XX1-kassett (12-delad) mer än dubbelt så länge som en GX-kassett, så trots det högre priset blir det billigare i längden med en XX1 eller X01-kassett om man cyklar mycket. Även kedjorna är GX betydligt sämre slitstyrka än XX1.

Srams kedjor har bra slitstyrka men ganska hög effektförlust, så om man jagar de sista watten kan det vara vettigt att testa med t ex en YBN-kedja (men förstås med risken att växlingarna inte blir riktigt lika bra).

R2-bike har bra priser på XX1-kassetter just nu, fördelen med att det kommit Transmission :)

Var inte medveten om att det finns såna stora skillnader i hållbarhet mellan kassett. Hos Sram kan saker dock skiljer sig mycket mellan gamla 11-delade komponenter och nyare 12-delade.

Kedjor tänkte jag inte på. Jag kör PC-X1, men nya 11-delade XX1 med Hard Chrome håller doppelt så länge.

Tjena!

Hur mycket skiljer det egentligen mellan 8 och Evo 8 i ramarna? Försöker läsa ut genom men blir inte klok på den.

Edit: Bara bakdämparen som skiljer sig åt läste jag på Bikerumor nu.

Senast ändrad:
Vanliga Epic (om man tar en billigare modell utan headset-dragning av bromsen) ser ju riktigt fin ut som ersättare till nuvarande epic evo, lite tyngre än epic evo men med bättre antisquat (som egentligen är det enda jag är missnöjd med på min -21 evo).

Synd bara att det bara är Rockshox, jag föredrar Fox.

Vanliga Epic (om man tar en billigare modell utan headset-dragning av bromsen) ser ju riktigt fin ut som ersättare till nuvarande epic evo, lite tyngre än epic evo men med bättre antisquat (som egentligen är det enda jag är missnöjd med på min -21 evo).

Synd bara att det bara är Rockshox, jag föredrar Fox.

Tjena!

Tyngre? Ramarna är ju lättare än föregående generation.

Jag kan köpa en EVO och du en vanlig så kan vi byta bakdämpare med varandra, jag föredrar RS. ?

Tjena!

Tyngre? Ramarna är ju lättare än föregående generation.

Jag kan köpa en EVO och du en vanlig så kan vi byta bakdämpare med varandra, jag föredrar RS. ?
Nä, de är tyngre. Nya epic är lättare än gamla epic, men det är för att de räknar med vikten av brain-dämparen. Gamla s-works evo vägde 1659g med dämpare, nya epic verkar väga 1800g med dämpare (utan flight attendant) enligt bikerumor.

Men om jag köper en evo-ram och sätter 120mm gaffel på så får jag egentligen en Epic fast med fox då om det är samma ram?

Nä, de är tyngre. Nya epic är lättare än gamla epic, men det är för att de räknar med vikten av brain-dämparen. Gamla s-works evo vägde 1659g med dämpare, nya epic verkar väga 1800g med dämpare (utan flight attendant) enligt bikerumor.

Men om jag köper en evo-ram och sätter 120mm gaffel på så får jag egentligen en Epic fast med fox då om det är samma ram?

Tjena!

Då är det bara icke S-Works ramarna som dom kapat mycket vikt på. För enligt BR så står det ju att Evo ramarna väger 120-130 gram mindre.

Ja, köper du en Evo och sänker/byter gaffel till 120 så har du en Epic.

Tjena!

Då är det bara icke S-Works ramarna som dom kapat mycket vikt på. För enligt BR så står det ju att Evo ramarna väger 120-130 gram mindre.

Ja, köper du en Evo och sänker/byter gaffel till 120 så har du en Epic.
Jag tror det är nån slags ekonom-matematik... Jag har för mig att min epic evo (inte s-works) väger 1950g med dämpare, på specialized.com anger de 2210g för den nya epic evo med dämpare (inte s-works) https://www.specialized.com/us/en/epic-8-evo-pro-frameset/p/225413?color=367243-225413

Men jag hade gärna tagit 100g högre vikt om den var ordentligt mycket mer trampeffektiv, får försöka få till en provcykling helt enkelt.

En Epic S-works och inte en EVO som gäller denna gång alltså, den verkar vara bättre på allt, förutom den lilla detaljen gällande $

En Epic S-works och inte en EVO som gäller denna gång alltså, den verkar vara bättre på allt, förutom den lilla detaljen gällande $

Ja, det var ju en riktig sågning. Undra om det bara är dämpartunen eller om det beror på länkagegeometrin också. För mycket anti-squat kan de dom egenskaperna också.

Tillbaka
Topp