Specialized epic wc ris/ros?

Lilllarne

Aktiv medlem
Ser lite då och då att epic world cup står i startfollorna . Hur är dom att köra i blött och tork stök eller grus ??

/nyfiken

Har aldrig provat men en kompis valde mellan en Epic eller Epic WC nyligen.

Vi kunde konstatera att:
  • Trots att WC borde ju passa perfekt på världscuppens snabba, ofta preparerade, banor så kör Specialized-teamet på vanliga Epic som därmed måste vara snabbare på dessa banor.
  • På våra hemmabanor, som är mycket knöligare än en WC-bana, så bör en vanlig ha en ännu större fördel än på WC-banorna.
  • Epic WC verkar alltid finnas med rejäla reor - sannolikt av en anledning.
Men vill man ha en märkeshoj och bra komponenter finns säkert "kap" att göra.
Kompisen köpte vanliga Epic och är nöjd med den. Jag hade köpt Epic Evo alla dagar i veckan.

Har aldrig provat men en kompis valde mellan en Epic eller Epic WC nyligen.

Vi kunde konstatera att:
  • Trots att WC borde ju passa perfekt på världscuppens snabba, ofta preparerade, banor så kör Specialized-teamet på vanliga Epic som därmed måste vara snabbare på dessa banor.
  • På våra hemmabanor, som är mycket knöligare än en WC-bana, så bör en vanlig ha en ännu större fördel än på WC-banorna.
  • Epic WC verkar alltid finnas med rejäla reor - sannolikt av en anledning.
Men vill man ha en märkeshoj och bra komponenter finns säkert "kap" att göra.
Kompisen köpte vanliga Epic och är nöjd med den. Jag hade köpt Epic Evo alla dagar i veckan.
För det var just det! Min lbs hade reat ut den ca40k under ordinarie

Gillar du ej brain eller vad?

Nä det var inte min grej. Gissar på att den fortfarande inte går att serva själv eller hos vanlig cykelverkstad, utan istället måste skickas in och bytas ut.

edit: byta olja och skrap-ringar går nog fortfarande att göra själv, men inte fullservice

Senast ändrad:
Tur för dig då att brain är död på 2025

Från Specialized hemsida. Tryck på + vid Produktinformation.

”VAD HÄNDE MED BRAIN? Jo, även om den nya och banbrytande SID Deluxe WCID-dämparen ger den unika kombon av support och följsamhet baktill, finns BRAIN fortfarande och i hög grad kvar i framgaffeln.

Kan ibland sakna min Epic WC. Riktigt bra för byggda släta banor där det bara kommer ojämnheter ibland eller om man egentligen bara vill köra en hardtail. I stök och vanliga rotiga svenska stigar är en cykel med riktigt bakdämpare mycket mer effektiv.

Angående brainen så är den nya bättre än den gamla, den funkade bra tyckte jag. Däremot en SID SL med 32mm innerben och 110mm slag kändes väldigt mjuk och fladdrig även för mina 61kg. Hade jag byggt en idag hade jag skaffat en lite kralligare gaffel.

Bytte till en Cannondale Scalpel från min Epic WC.

Som fd brain-älskare så förstår jag numera efter ha kört med flight attendant i 18månader att Brian är skit. Gissar att Spätzialazed vill ha bort hojarna innan den nya WC släpps med flight attendant.

Tillbaka
Topp