Specialized Epic

centauri

Ny medlem
Specialized Epic
Har ett litet dilemma som jag undrar om ni kan hjälpa mig med. Har under en längre tid gått och sneglat på Specialized Epic som jag tycker verkar vara den optimala XC-hojen. Samtidigt som jag uppskattar bakdämpning så är låg vikt på cyklar också en stor fördel (ogillar cyklar som väger mer än 13kg, speciellt uppför!) . Nu vet jag inte riktigt vad Epic:en väger, (jag tänker på den billigaste modellen med V-broms) men jag har kommit fram till att jag mestadels cyklar långlopp och inte speciellt ofta utför typ Åre. Är Epic ett bra val? Eller ska jag lägga motsvarande peng + ev lite till på en lätt hardtail med bra komponenter?

Specialized Epic
Epic är den ultimata långloppshojen utan tvekan. Min väger ca 12 kg med skivbromsar.

Senast redigerad av en moderator:
Specialized Epic
Jag är också sugen på en Epic, just för att jag gillar HT. Jag hoppas att det blir som en HT men med lite mer komfort. Jag var och provade en på en parkeringsplats men det är svårt att avgöra hur det funkar i skogen. Men ställer man bakdämparen hårt och låser framdämparen känndes den verkligen helstel, att man sedan kan ställa om grejerna gör ju att den borde passa oss som inte cyklar jättetekniskt perfekt.

Dessutom verkar det vara en bra plan att köpa en med fälgbroms och sedan uppgradera, kolla min gamla tråd:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/473084/474497#msg-474497

Specialized Epic
Har kört på min Epic i två år och är verkligen supernöjd. Var också skeptisk till heldämpat och tyckte att Epicen var det perfekta mellantinget. Har även varit uppe och kört i Norska fjällen med den ganska hårt nerför och den har fungerat hur bra som helst. Sväljer ganska stora hopp och dämpar bra för att sedan vara helstel när man kommer ner till grusvägen eller asfalten för att köra hemåt igen. Perfekt. Dock har farten ökat så mycket i skogen att jag nu har blivit sugen på mer dämpning och möjligheten till att bomba ändå mer....så jag har blivit "tvungen" att komplettera cykelparken med en Trek Remedy 6 som jag väntar hem imorgon. Det får bli lek och stökhojjen och Epicen blir långköraren och svetto-cykeln...

Kan tillägga att jag har inte skivbromsar på den och har faktiskt inte känt behovet av det heller...Möjligen när man är uppe i fjällen å cyklar, men inte i GBG....

Specialized Epic
min epic väger ca 13 med lite verktyg och lite sånt hängandes på.. men guuud vilken underbar cykel speciellt om man kör långlopp för det mesta

Tillbaka
Topp