Specialized Roll-X däck

Yavor

Medlem
Specialized Roll-X däck
Mina specialized Roll-X däck i 2.0 dimension är slut, bytte till Hutchison Python gold i helgen.
Mycket snabbare däck, men mindre mönster och inte alls lika bra i skogen, speciellt om det är lite fuktigt (vilket det är).
Vet någon om vem som säljer dessa däck i butik, ids inte beställa från USA? Alternativet är väl conti explorer (twister?!) eller vertical pro. Jag vet att en del kör verti pro, ni verkar nöjda med de?

Frågan är, om det gäller conti, vilken dimension man skall ha? Jag vet att de är smalare än normala däck, frågan är om man skall gå på 2.3 eller 2.1. Vet ej om 2.3 rymms bak på min epic...

Mvh /Y

Specialized Roll-X däck
Ja, Conti är väldigt små för sina dimensioner. Vertical är ett finfint däck, lite dålig stabilitet i sidled om man kör det på en smal fälg bara. Möjligt att Pro-varianten är stabilare, jag hade snik. Det gick inte riktigt in i en FSR XC-baksving utan skrapade emot lite grann. Körbart, men inte lämpligt.

Specialized Roll-X däck
> Vet någon om vem som säljer dessa däck i butik,
> ids inte beställa från USA?

Jag undrar detsamma. Är väldigt nöjd med mina. Och det är nog klokt att inte köpa på postorder. Vi köpte i butik i Durango förra året o då visade det sig att ett av däcken var taskigt gjutet så det vindade. Vi åkte tillbaka till butiken, som försökte fixa det men snabbt insåg att det var felgjutet och gav mig ett nytt. Misstänker, att det skulle varit a "major hassle" om jag istället hade köpt på postorder.

Per

Specialized Roll-X däck
Jag körde på Roll-X förut och bytte sedan till Explorer. Explorer är betydligt mer lättrullat och har minst lika bra grepp om inte bättre. Testade även Twister. Fram är det en mardröm (glider åt sidan så fort det ser lera) men bak funkar det jättebra.

Punkteringsrisken är dock högre för Twister än för Explorer pga den lilla luftkammaren. Håller man bara trycket uppe (ca 3 bar) så får det fint, tex på kånglopp fungerar det bra. Vill man ha lägre tryck och bättre grepp så är Explorer bättre bak. Har även köpt ett Vertical men har inte testat det ännu.

Jag kör med 2.1, men det är gott om utrymme kvar på min Epic, så 2.3 funkar säkert.
Ang. postorder så har det fungerat bra för mig att reklamera varor. Man får dock stå för returfrakten själv.
/Anders

Specialized Roll-X däck
Explorer är en mycket bra kombination av hyfsad lättrullat men med bra grepp i lera. Har läst mycket goda recensioner om Roll-X men nästan alla var från California, och alla vet att det regnar aldrig där... ;)

Jag ser fram emot att testa alla sample WTB-däck som har kommit in:

Weirwolf Tubeless 2.1 (49/54) DNA Compound, UST Certified
Weirwolf Team FR 2.3 (52/58) Dual DNA Compound, Inner Peace
Weirwolf Team DH 2.5 (55/62) Dual DNA, DH Casing, Inner Peace
Timberwolf Team DH 2.5 (55/65) Dual DNA, DH Casing, Inner Peace
MutanoRaptor Tubeless 1.95 (49/50) DNA Compound, UST Certified
Moto Raptor Team FR 2.24 (52/54) Dual DNA Compound, Inner Peace
Moto Raptor Race 2.4 (55/60) DNA Compound, LW Casing

Tänkte börja med Weirwolf UST på Smoothie Blend över helgen.

Specialized Roll-X däck
Jag är sugen å se hur Conti VAPOR pro (xc 2,1") är...
Kör Diesel (VAPOR's storebrorsa) på monstret och tycker att det blir lite läskigt när det går FORT (way beond xc fart), det liksom flyter ovanpå. Kan/vågar åka snabbare med Gazzaloddi.
Men nu var det inte sådana däck som var på tapeten...

Kör min xc på conti Explorer och gillar dom skarpt, har varit med ca 150-180mil med 65% skog, 20% asfalt och
15% grusväg. Bak däcket har nog 50-70 mil kvar och fram ca 100mil.
Bra grepp förutom på blöta klippor...
Ett annat alternativ för mig att testa är Schwalbe Racing Ralph.

Specialized Roll-X däck
> alla var från California, och alla vet att det regnar aldrig där... ;)

Visst, särskilt aldrig i San Francisco :)

Per

Specialized Roll-X däck
Daner Skrev:

> Weirwolf Tubeless 2.1 (49/54) DNA Compound, UST
> Certified
> Weirwolf Team FR 2.3 (52/58) Dual DNA Compound,
> Inner Peace
> Weirwolf Team DH 2.5 (55/62) Dual DNA, DH Casing,
> Inner Peace
> Timberwolf Team DH 2.5 (55/65) Dual DNA, DH
> Casing, Inner Peace
> MutanoRaptor Tubeless 1.95 (49/50) DNA Compound,
> UST Certified
> Moto Raptor Team FR 2.24 (52/54) Dual DNA
> Compound, Inner Peace
> Moto Raptor Race 2.4 (55/60) DNA Compound, LW
> Casing
>
> Tänkte börja med Weirwolf UST på Smoothie Blend
> över helgen.

Dane, jag anmäler mig som frivillig testare ;) Skall ändå prata med phil om däck, har han några utav de i butik? det är väl främst weirwolf tubeless och moto raptor som kan vara intressanta...

vad är dual DNA compound, är det motsvarande silica blandningen på sidorna av python gold?

Förresten, kan man köra med UST på Mavic X317 fälgar? Är det bara ny ventil som behövs?

Mvh /Y

Senast redigerad av en moderator:
Specialized Roll-X däck
Jag är på g till Fornstigen för att testa WW2.1 UST. Phil vill prova på sin SS när jag är klar, du får står i kön efter honom. ;) Du kan köra UST däck på 317 med Stan's NoTubes, men då kan du använder vilken däck som helst. Phil och jag kör med X3.1 /XM 819 fälg.

Dual DNA har lite mer klibbig gummi på sidorna för bättre fäste på blöta och hala rötter, sten osv. Jag slår vad att så snart jag monterar dem då blir vädret strålande varm och torr i flera veckor. ;)

Specialized Roll-X däck
Daner Skrev:

> Jag slår vad att så snart jag monterar dem då blir
> vädret strålande varm och torr i flera veckor. ;)

Snälla, kan du inte montera dem snart :)

Per

Tillbaka
Topp