Specialized Roubaix

-Andy-

Aktiv medlem
Specialized Roubaix
Nån som använder sin Specialized Roubaix som Gravel? Funkar det? Hur breda däck passar?
33 mm enligt Specialized själva (2021 års modell).

Alla cyklar är en gravelcykel sägs det så varför inte? Personligen tycker jag att 33 mm är för smalt för grus. Jag kör Roubaix Team-varianten på lvg (28 mm däck) och Diverge som gravel (45 mm däck) och föredrar Divergen alla dagar i veckan när det kommer till grus (p.g.a. de bredare däcken).

Specialized Roubaix
Ok. Tack för svarar. Fantastiska cyklar du har. Jag hade nån idé om att ha en cykel till både lvg och Gravel det var då jag tänkte att Roubaixen kanske skulle funka men kanske får tänka om lite.

HåkanC

Aktiv medlem
Specialized Roubaix
Jag hade nån idé om att ha en cykel till både lvg och Gravel det var då jag tänkte att Roubaixen kanske skulle funka men kanske får tänka om lite.
Mitt förslag är att du väljer en cykel som har en ram anpassad för att klara både "smala" (dvs 28-30mm) däck på 622-hjul och "feta" (~48mm) däck på 584-hjul.
En sådan cykel borde ha bra förutsättningar för att funka bra till både asfalt och grus.

DanielS

Aktiv medlem
Specialized Roubaix
Mitt förslag är att du väljer en cykel som har en ram anpassad för att klara både "smala" (dvs 28-30mm) däck på 622-hjul och "feta" (~48mm) däck på 584-hjul.
En sådan cykel borde ha bra förutsättningar för att funka bra till både asfalt och grus.
Några tips på sådana ramar? Tycker det verkar vara populärt med rätt mycket clearance även på 622-hjul nuförtiden...

HåkanC

Aktiv medlem
Specialized Roubaix
Ja en sån borde ju gå att hitta.
+1

Sen är frågan om 1 eller 2 klingor fram.
2x
Det är mer allround, flexibelt och lvg-aktigt
Om du skulle vilja ändra är det ofta mkt lättare att byta från 2x => 1x än tvärtom

Några tips på sådana ramar?
De gravelcyklar som ger en cyklingsupplevelse som ligger nära en vanlig lvg-cykel som jag känner till är
-Cervelo Aspero
-Open Up
- 3T Exploro RaceMax
(Det finns säkert många fler)
Men om de klarar 584-hjul med 48mm däck har jag ingen koll på.

Tycker det verkar vara populärt med rätt mycket clearance även på 622-hjul nuförtiden...
Den ramgeometri som krävs för det kan vara en sak som gör cyklingen onödigt trist och kanske även trög.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer