Specialized Roubaix

Specialized Roubaix
Nån som använder sin Specialized Roubaix som Gravel? Funkar det? Hur breda däck passar?
33 mm enligt Specialized själva (2021 års modell).

Alla cyklar är en gravelcykel sägs det så varför inte? Personligen tycker jag att 33 mm är för smalt för grus. Jag kör Roubaix Team-varianten på lvg (28 mm däck) och Diverge som gravel (45 mm däck) och föredrar Divergen alla dagar i veckan när det kommer till grus (p.g.a. de bredare däcken).

Specialized Roubaix
Ok. Tack för svarar. Fantastiska cyklar du har. Jag hade nån idé om att ha en cykel till både lvg och Gravel det var då jag tänkte att Roubaixen kanske skulle funka men kanske får tänka om lite.

Specialized Roubaix
Jag hade nån idé om att ha en cykel till både lvg och Gravel det var då jag tänkte att Roubaixen kanske skulle funka men kanske får tänka om lite.
Mitt förslag är att du väljer en cykel som har en ram anpassad för att klara både "smala" (dvs 28-30mm) däck på 622-hjul och "feta" (~48mm) däck på 584-hjul.
En sådan cykel borde ha bra förutsättningar för att funka bra till både asfalt och grus.

Specialized Roubaix
Mitt förslag är att du väljer en cykel som har en ram anpassad för att klara både "smala" (dvs 28-30mm) däck på 622-hjul och "feta" (~48mm) däck på 584-hjul.
En sådan cykel borde ha bra förutsättningar för att funka bra till både asfalt och grus.
Några tips på sådana ramar? Tycker det verkar vara populärt med rätt mycket clearance även på 622-hjul nuförtiden...

Specialized Roubaix
Ja en sån borde ju gå att hitta.
+1

Sen är frågan om 1 eller 2 klingor fram.
2x
Det är mer allround, flexibelt och lvg-aktigt
Om du skulle vilja ändra är det ofta mkt lättare att byta från 2x => 1x än tvärtom

Några tips på sådana ramar?
De gravelcyklar som ger en cyklingsupplevelse som ligger nära en vanlig lvg-cykel som jag känner till är
-Cervelo Aspero
-Open Up
- 3T Exploro RaceMax
(Det finns säkert många fler)
Men om de klarar 584-hjul med 48mm däck har jag ingen koll på.

Tycker det verkar vara populärt med rätt mycket clearance även på 622-hjul nuförtiden...
Den ramgeometri som krävs för det kan vara en sak som gör cyklingen onödigt trist och kanske även trög.

Specialized Roubaix
Jag gör ett försök att återuppliva denna tråd då den handlar om Specialized Roubaix vilket är precis vad jag funderar på. Nästa säsong planerar att jag uppgradera från en HT(Specialized Chisel som jag är mycket nöjd med men har blivit biten av cykling nu...) till en dedikerad landsvägshoj och dedikerad trail-hoj. Jag funderar på denna cykel som min landsvägscykel av ett par anledningar: komfort är viktigt då min tid för prehab är begränsad i dagsläget. Jag har även vissa ryggproblem och behöver hyggligt fräscha armar/handleder/händer till både jobb och annan träning. Det blir inte tre cyklar nästa säsong(ingen gravel) utan "bara" en förlandsväg o en för trail. Håller jag takten på en Roubaix jämfört med ex. Tarmac SL6 och liknande? Jag inbillar mig att givet mina förutsättningar så kommer jag med denna att kunna hålla ungefär samma hastighet på en längre runda som på en helt utan dämpning med smalare däck då jag blir mindre uttröttad på Roubaix.

Håller mitt resonemang? Några tankar?

Specialized Roubaix
Enligt Specialized själva är Roubaix-ramen lättare än en Venge och mer aero än Tarmac SL6. Jag gissar att de då syftar på toppmodellerna när de jämför. Om du har samma sittställning på SL6an som på Roubaix kommer Roubaix vara något snabbare än SL6. I alla fall i teorin.

Jag köpte en Roubaix som min första landsvägscykel 2020. Jag cyklade på en FS MTB tidigare (Specialized Epic) och tycke att alla de "vanliga" landsvägscyklarna jag testade var rätt obekväma p.g.a. mikrovibrationerna. Även med lite mindre luft i däcken var de fortfarande hårda och stötiga jämfört med min MTB FS som jag var van vid. Den som var minst oskön var en Trek Domane. På Roubaix-cykeln däremot satt jag som en kung och tyckte, som ovan landsvägscyklist, att den var jättebekväm redan från första metern. Vibrationerna var helt plötsligt inte längre ett problem.

Jämfört med min gamla S-Works Epic WC från 2014 var Roubaix-cykeln mycket bekvämare. Jag cyklade mycket asfalt på min Epic och var rätt mör i kroppen efter en 3 timmars asfaltsrunda med rakt styre och stig-geometri.

Nu finns det lite olika modeller och versioner av Roubaix, men den jag köpte hade Future Shock 2.0-dämpare och Pavé-sadelstolpen. Komfortgeometrin gjorde att jag satt lite väl upprätt för min smak så jag bytte ram efter första säsongen till team-versionen av Roubaix istället som tillåter en betydligt mer aggressiv sittställning. Jämfört med min gravel-cykel (Specialized Diverge) känns Roubaix-cykeln mjukare (sväljer mikrovibrationerna något bättre) vilket jag tror beror på sadelstolpen och droppklämma-designen i ramen som finns på Roubaix men inte Diverge-modellen. Båda mina cyklar Diverge och Roubaix har Future Shock 2.0-dämpare.

Specialized Roubaix
Jag kör en hel del gravel på min S-works Roubaix. Körde världscupen/vm kvalet i Halmstad med ett par Pirelli Cinturato Gravel H 35mm, de gick åt helvete, men de var inte pga hojen.
D27ACB6C-3FFE-4F50-8480-50E0AC47379A.jpeg

Bilagor

• CFA805AD-39FC-4FF3-AE81-3858D22C9C6C.jpeg
    CFA805AD-39FC-4FF3-AE81-3858D22C9C6C.jpeg
    1.8 MB · Besök: 93
Specialized Roubaix
Det var ungefär vad jag ville höra. Upplever redan på min Spec. Chisel(HT) att grötiga stigar o nedfarter sliter något med vibrationer. Det kan förvisso till viss del bero på mitt stundtals krampaktiga grepp..
Har bara hunnit prova helstel racer kortare distans än så länge. Inser även att flera andra parametrar väger tyngre för snittfart på asfalt än huruvida jag kör ex. Roubaix el. Tarmac SL6.
Hmm, jag ska undersöka team-versionen och övriga skillnader i olika versioner av Roubaix. Som med resor, nästan lika roligt att planera som att åka.
Tack för er input!

Specialized Roubaix
Några tips på sådana ramar? Tycker det verkar vara populärt med rätt mycket clearance även på 622-hjul nuförtiden...
Gran Fondo redovisade nyligen testresultat för All Road-cyklar vilket det verkar som att du är ute efter (jag också). Trek Domane vann detta testet. Den modellen har även blivit årets cykel i Bicycling, samt vunnit Paris - Roubaix för damer i år. Så mest troligen en otroligt bra cykel. Jag inväntar mer info om generation 4 som släpps i mars (enligt smygtitt på LBS dstor).

Specialized Roubaix
Gran Fondo redovisade nyligen testresultat för All Road-cyklar vilket det verkar som att du är ute efter (jag också). Trek Domane vann detta testet. Den modellen har även blivit årets cykel i Bicycling, samt vunnit Paris - Roubaix för damer i år. Så mest troligen en otroligt bra cykel. Jag inväntar mer info om generation 4 som släpps i mars (enligt smygtitt på LBS dstor).
Hmm, kanske möjligt att ha kakan och äta den ändå med 38mm clearence. Lockande alternativ till Roubaix. En gravel o racer i ett, åtminstone på pappret med två uppsättningar hjul..

Senast ändrad:
Specialized Roubaix
Det är intressant att följa utvecklingen på all road-cyklar och det händer en hel del på detta område. Lyckas Trek med Domane gen 4 blir det säkert en storsäljare. Just att den passar både på grus, landsväg och som långdistanscykel gör den attraktiv. Sedan att säkert de lättare varianterna av Domane blir sjukt dyra i bästa amerikanska prissättnings-stil är en annan sak. ?

Tycker även att Cervélo Caledonia ser intressant ut förutom tex ovan nämnda Open U.P. och 3T Exploro RaceMax men lär ju finnas fler. Möjligen tar dock Caledonia max 34 mm men de kommer väl också med ny modell.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp