Specialized Stumpjumper FS - The tråd

karamasha

Ny medlem
Så är en 2017 stumpy fsr comp 650b beställd :) efter många timmar på nätet om däckstorlekar så är jag ganska säker att minst 2,6" däck ryms på den. Enligt specialized så ska dom ta fram ett 2,8" däck som också passar (2,6" verklig bredd kanske ;). Jag har i alla fall beställt hem nobby nic 2,8" som ska monteras direkt, dessa ska storleksmässigt ligga runt 2,6", bara att hoppas det funkar. I min hjärna just nu så är detta drömhojen, skönare geometri än 29"/6fattie och lite mindre däck. Men så tänkte jag så i våras också när jag köpte en spectral, där var det iofs storleken som blev fel. Nu är hojen provad innan köp :D

Guttaperka

Ny medlem
Fick bli en sån här i 43-årspresent till mig själv. Provcyklat på hemmastigarna idag och den känns töppen.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    451.3 KB · Besök: 81

Guttaperka

Ny medlem
crazygubbe sa:
Guttaperka sa:
Fick bli en sån här i 43-årspresent till mig själv. Provcyklat på hemmastigarna idag och den känns töppen.

Snygg!
Är det inbyggd SWAT lucka?

Hojen är en comp carbon så det är SWAT lucka på den. Jag var lite sådär inställd över SWAT grejen men den är över förväntan. Verkar vara bra kvalite på luck konstruktionen samt utrymmet är hur bra som helst.

karamasha

Ny medlem
Igår kom cykeln, tog med mig Nobby Nic 2,8 till säljaren, som kommer montera dom idag innan jag åker dit och hämtar den. Det är alumodellen 2017 och den röda lacken är galet snygg. Den är lackade med pärlemoeffekt, så den kommer skina som guld i solen skulle jag tro, det gjorde den under en spotlight i alla fall :D
Det såg även ut som om det fanns gott om plats för större däck, klockan 11 får jag veta. Återkommer med resultat för den nyfikne.
FullSizeRender.jpg

karamasha

Ny medlem
Här kommer lite bilder på guldet och hur gott om plats det finns för stora däck på 650b :)
Nobby nic 2,8 som sagt, mäter ganska precis 70mm över dubbarna. Det är som minst 10mm kvar mot ramen, så den tuffe kan nog klämma dit liiiite större, framförallt framdäcket kan ökas på. Köp å va glad! Premiärturen gick åt pipan med kramp, körde vilse i mörka skogen och bakbromsen låg på. I morgon blir nog en bättre tur :)
Ps: cykel med fetdäck och pedaler vägde in på 13,2kg, klart godkänt för aluram.
IMG_0020.JPG

IMG_0021.JPG

IMG_0022.JPG

IMG_0023.JPG

Senast ändrad:

johan44

Aktiv medlem
Hemma efter årets första tur på fornstigen. Det är en rackarns trevlig runda och stumpen är en rackarns trevlig cykel. Tomt på folk varvet runt förutom på stökigaste partiet, en platå med mycket sten, där vi plötsligt var 5 pers. Hoppas det gick bra för canondale leftyn som otb:ade i brötet.

Bilagor

• stump1.jpg
    stump1.jpg
    62.2 KB · Besök: 63

Jekman

Medlem
Kommer att vilja fortsätta uppgradering av min Stumpy...

Nu skulle jag vilja ha lite åsikter på vilken bakdämpare (Luft inte coil) som jag ska kolla lite mer på för ev uppdatering. Kör idag på instegs Fox CTD. Jag kör idag +80% stig och gärna brötig stig, samt ca 10 dagar i bikeparks. Fram sitter en Pike RCT3 150mm som ska lira med bakdämparen.

Först funderar jag på vilken av tillverkarna som ger "best bang for the buck" över en längre tidsperiod. Vilken version jag ska titta närmare på. Ska jag lämna autosag versioner och köpa bikeyoke för standard mått för fler val av tilllverkare eller? Modeller bra/dåliga? Vilka fällor ska jag undvika? piggyback eller inte? Service själv eller inte?

Ja, vad fungerar "bäst"? Så vilka erfarenheter har ni happyiter? Mata mig med information och låt diskussionen flöda så kommer säkerligen uppgraderingen bli bra. Jag hoppas att jag till slut har 2-3 st alternativ som ger bra prestanda och kan då låta uppgraderingen ske när något erbjudande kommer...

Rompa

Aktiv medlem
Hmm, det är väl Specialized's egna specialfäste mot kolven? Då kanske det blir knepigt o hitta olika modeller.
Du borde väl kunna ta en från en "värre" modell än du har för o få DDT att passa. Typ ngn med Kashima och ctd.

Jekman

Medlem

Henrik83

Aktiv medlem
larsaw sa:
Henrik83 sa:
Om nån vill byta upp sig till en RXF36 på sin Stumpy så har jag en ny i kartong liggandes. Kan ta en ev. Pike som delbetalning. https://happyride.se/annonser/ad.php?id=20734

Varför har du köpt en sån i 150mm slag?

Tänkte sätta den på SB6'an. Geoförändringen hade varit minimal då A2C inkl. nytt styrlager var mer eller mindra samma som 160mm 27,5" Fox 36. Men nu ska jag åka 29" nästa år så då är gaffeln över och behöver antingen säljas, eller bytas till något som jag kan montera på Cambern istället.

Rompa

Aktiv medlem
Jekman sa:
Rompa sa:
Hmm, det är väl Specialized's egna specialfäste mot kolven? Då kanske det blir knepigt o hitta olika modeller.
Du borde väl kunna ta en från en "värre" modell än du har för o få DDT att passa. Typ ngn med Kashima och ctd.

Helt rätt. Men, jag kan köpa en bikeyoke och få standard mått... http://bikeyoke.mysimplestore.com/products/bikeyoke-for-specialized-stumpjumper-fsr-2016 och pss få fler valmöjligheter!

Grymt! Nu kanske det inte är rätt tråd, MEN, passar någon från stumpjumper på Camber?

Tobbe1986

Medlem
Min stumpjumper expert fsr 2011.
Helt underbar cykel! Varje gång jag funderar på ny cykel tar jag en runda och jag blir nykär igen!

Bilagor

• FB_IMG_1486411068444.jpg
    FB_IMG_1486411068444.jpg
    219.3 KB · Besök: 56

Sunkans

Medlem
29 Stumpjumper Elite 2016. Uppgraderas med nytt styre och 2,6" Nobby Nic till den här säsongen, framför allt bakdäcket (Purgatory) var inte kul på hala rötter i höstas.

Bilagor

• DSC_2612.JPG
    DSC_2612.JPG
    392.2 KB · Besök: 60

Sunkans

Medlem
Sådär ja, nu vart det ännu bättre.
Djäkligt nöjd med det mesta nu.
O jäklar va dåligt drag det var i den här tråden?

Bilagor

• DSC_1198.JPG
    DSC_1198.JPG
    445 KB · Besök: 56
Senast ändrad:

Sunkans

Medlem
daninorb sa:
Finns det ventiler och gegga som är lite bättre ansedda eller tar man det man hittar?
Jag har använt dom tubeless ventilerna som följde med cykeln, har du kollat att du inte fick med några?

Guck finns ju många olika sorter, Stans har väl varit "standard" men verkar inte vara det bästa nuförtiden.
Specialized egen eller Orange verkar få bra omdömen, själv provar jag med Schwalbes Doc Blue den här säsongen, köpte en 0,5l flaska (det kan lätt bli lite spill i början och det går ju åt lite mer till feta däck).

dnleriksson

Aktiv medlem
Jag har kört 4 uppsättningar hjul till Stumpjumper Comp och Enduro Comp och alla har gått utmärkt med originaltejpen. Otroligt lätta hjul att pumpa upp slanglöst och de enda däcken som inte velat över kanten utan hjälp (ordentligt med hjälp!) var Maxxis DD.

daninorb

Ny medlem
Tycker min kedja slår en del när jag kör i skog. Är det detta man har hjälp av Clutch´en på bakväxeln? Eller hur använder ni den?

Edit: Tar också gärna emot förslag på smäckra mudguards.

Senast ändrad:

inzani

Ny medlem
Smäckra mudguards är som å sminka en gris.
Satsa på mudhugger. Fram går att lämna på hela året om man vill. Bak har jag bara i värsta fall.

kokodrill

Aktiv medlem
Hämtade min Elite idag och jsg ska erkänna att jag är cykelsugen.

Ska byta till riserstyre asap då jag inte gillar orginalet.

Bilagor

• 20170612_144646.jpg
    20170612_144646.jpg
    405.3 KB · Besök: 57
Slänger upp min skönhet, S-Works 2017 Stumpjumper

02.JPG

03.JPG

05.JPG

01.JPG

Foilerad svart med guld logotyper, modifierad med 27,5+ American Classic hjul, Absolute Black 36T oval klinga och en SRAM Eagle guldkedja

daninorb

Ny medlem
Aero is everything sa:
Slänger upp min skönhet, S-Works 2017 Stumpjumper

Foilerad svart med guld logotyper, modifierad med 27,5+ American Classic hjul, Absolute Black 36T oval klinga och en SRAM Eagle guldkedja

Snyggt!

Är den helfolierad? Vad är grundfärgen?

Jacoba

Aktiv medlem
Premiärtur igår. Begagnad specialized comp 16. Köpt från engelsman på singletrackworlds forum. Så fantastiskt rolig att cykla på!

Bilagor

• DSC_0412.JPG
    DSC_0412.JPG
    367.6 KB · Besök: 55
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer