Specialized Stumpjumper FS - The tråd

johan44

Aktiv medlem
Det är dags. Just nu ligger både camber och endurotrådarna på första sidan. Har inte vi stumpjumperägare samma affektion till hojarna? Jo...
Här är en 26 evo fyndköpt på fars dag i fjol. 26 tum är billigt och bra numera för en liten och lätt förare. Jag får cykellust bara av att titta på den.
Eftersom den används till stökig men någorlunda snabb xc-åkning i finväder så har jag tagit bort kedjestyraren och bytt traktordäcken till race king. Resultatet är både fantastisk fjädring och lättrampat rull.
Efter att ha hetsat på ht:s i kolfiber många år så är det här en skön leksak som trollar tillbaka lusten.
Sådär, en kärleksförklaring till stumpy. Nån som hänger på?

Bilagor

• stump.jpg
    stump.jpg
    295.6 KB · Besök: 243
Senast ändrad:

Stuvarn

Aktiv medlem
Köpte en Stumpjumper nu i våras....å är så nöjd!
Bytte 30T framklinga till en 36T

Bilagor

• IMGP8037.JPG
    IMGP8037.JPG
    469.4 KB · Besök: 144
  • IMGP7766.JPG
    IMGP7766.JPG
    513 KB · Besök: 173

En3preneur

Ny medlem
Här är min FSR Comp 6Fattie. Inköpt för ca 2 veckor sen. Min första MTB och än så länge är jag nöjd. Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till dom feta däcken än, jag måste få lite mer tid i sadeln innan jag vet. Jag skulle nog egentligen velat haft vanliga men jag diggade komponenterna i övrigt på cykeln.

Bilagor

• Stumpjumper.jpeg
    Stumpjumper.jpeg
    619.2 KB · Besök: 200

dnleriksson

Aktiv medlem
Jag ska bara tvätta min så...

Ursäkta att jag är lite petig, men rubriken sticker lite i ögonen då de två andra trådarna heter lika...

Specialized Stumpjumper - The tråd

johan44

Aktiv medlem
Men ni har ju rätt alla två. Nu fixat. Kul med respons, jag visste väl att det fanns ett enormt uppdämt behov... :)

c.m.s

Ny medlem
Mitt bidrag till tråden, min nya Stumpjumper FSR Expert 29. Sjukt kul hoj och perfekt komplement till XC HT:en :)

m9n4p4.jpg

30w2f6s.jpg

Senast ändrad:

johan44

Aktiv medlem
Självservad eller inlämnad? Ny på fs så funderar jag om det är dags att skruva även hydrauliken själv så småningom, cyklopedin hade en guide nu senast som fick bakdämpservice att se enkelt ut.

johan44 sa:
Självservad eller inlämnad? Ny på fs så funderar jag om det är dags att skruva även hydrauliken själv så småningom, cyklopedin hade en guide nu senast som fick bakdämpservice att se enkelt ut.

Jag har servat den själv, justerat växlar, genomgång, kollat bromsar, drivlina m:m. Har service avtal på Sportson så kommer lämna in sen framöver där bara för sakens skull oxå.

Hydrauliken är något jag låter en kunnig göra då jag själv aldrig skruvat med det tidigare

Cykel mot bakgrund.
årets cykelinvestering: 2016 stumpjumper comp carbon bytt till 1x11 lina!

~P

Bilagor

• DSC_1025.JPG
    DSC_1025.JPG
    335.6 KB · Besök: 109
  • 1460560138596.jpg
    1460560138596.jpg
    307.6 KB · Besök: 154
27.5 är det. den största fördelen med 1x11 tycker jag är att det är mindre prylar att hålla reda på/justera. Jag har inte heller upplevt att det fattas växlar åt något av hållen, har dock bara hunnit med typ 10 mil än så det kanske är lite tidigt att säga. hade väll tänkt att dra iväg till åre framöver och testklättra, antar att man får se då hur bra det är :D

~P

milnik

Medlem
Stumpyn är verkligen en mångsidig cykel... Min överlevde en hel del sen 2014. Några utlandsresor till Spanien och Alperna, några spektakulära krascher, ett knäckts kedjestag, några knäckta command posts, några SBR, några landningar till platt i Järvsö och framför allt väldigt många roliga timmar i skogen.

Nu var det dags för totalrenovering:

IMG_20160603_190319.jpg

Ett par år till och så om jag inte knäcker ramen, kanske plockar jag isär den i atomer och lackar om i typ knallrosa eller metallic lila...

Hunnit med mycket du! jag gillade dendär svarta färgen, hade en 2014 innan jag köpte ny i våras och färgen är nog det enda jag saknar jämfört med comp carbon haha. Mitt mål framöver är att cykla i Åre så mycket som möjligt i sommar och sedan dra en sväng till finale ligure (stavning?) i höst med min!

~P

milnik

Medlem
Jag var mer inne på matt svarta lacken som fanns 2014 men den var slutsålt i alla lager i europa när jag köpte min...och det här var 2014 års modellen i februari 2014. Så snabbt såldes dem slut...

Har haft två Stumpjumpers, helt klart bra cyklar som funkar till det mesta.

Bilagor

• FSR II.jpg
    FSR II.jpg
    270.8 KB · Besök: 116
  • Liten_SJ.jpg
    Liten_SJ.jpg
    96.5 KB · Besök: 124
En3preneur sa:
Här är min FSR Comp 6Fattie. Inköpt för ca 2 veckor sen. Min första MTB och än så länge är jag nöjd. Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till dom feta däcken än, jag måste få lite mer tid i sadeln innan jag vet. Jag skulle nog egentligen velat haft vanliga men jag diggade komponenterna i övrigt på cykeln.

Tror du kan köra med vanliga 29" hjul på den. Blir ju som två cyklar i en ;-)

magedb

Aktiv medlem
Så här får man lufta broms när Mekstället dröjer på posten.

Bilagor

• image-20160614_190322.jpg
    image-20160614_190322.jpg
    219.7 KB · Besök: 133

Fundby

Medlem
En3preneur sa:

Här är min , likadan! Extremt nöjd efter att ha haft både en Trek Superfly FS7 och en Specialized Fuse comp 6fattie!

Lätt roligaste jag hojat på under mitt första år som mtb'are!

Har du experimenterat med trycket i däcken? Jag kör just nu ca 1.4 i båda, det är lite mycket men jag har inte kört så jävla stökigt hittills!

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    283.4 KB · Besök: 122

En3preneur

Ny medlem
Fundby sa:
En3preneur sa:

Här är min , likadan! Extremt nöjd efter att ha haft både en Trek Superfly FS7 och en Specialized Fuse comp 6fattie!

Har du experimenterat med trycket i däcken? Jag kör just nu ca 1.4 i båda, det är lite mycket men jag har inte kört så jävla stökigt hittills!

Ja från början hade jag 2,5 vilket va för hårt, nu har jag 1,8 vilket också känns för hårt tror jag. Jag testar väl att sänka till 1,4 jag också då. Det här är min första MTB så jag har verkligen noll koll ang däcktryck osv. ska du sänka ännu mer?

Var det förresten dig jag träffade på parkeringen utanför Drottningholm/Fornspåret för nån vecka sen?

Fundby

Medlem
En3preneur sa:
Fundby sa:
En3preneur sa:

Ja från början hade jag 2,5 vilket va för hårt, nu har jag 1,8 vilket också känns för hårt tror jag. Jag testar väl att sänka till 1,4 jag också då. Det här är min första MTB så jag har verkligen noll koll ang däcktryck osv. ska du sänka ännu mer?

Var det förresten dig jag träffade på parkeringen utanför Drottningholm/Fornspåret för nån vecka sen?

Oj jävlar! 2,5 är alldeles för högt ?
Testa dig fram mellan 1.0 och 1.5 beroende på vad du själv väger!

Det är förbannat tacksamt att både få fjädring i hjul och fullgung du ;)

Nej det var det inte! Jag bor i Jkpg och jag antar att det du nämner är i sthlm? Isåfall nej :)

larsaw

Aktiv medlem
Krompa sa:
De har lagt upp 2017-varianterna på webben sedan någon dag.

https://www.specialized.com/se/en/bikes/mountain/stumpjumper-fsr

En fundering är hur stor skillnad man märker på Revelation, Yari eller Pike.

Revelation = Sladdrig, dykande gaffel när den körs hårt, alt. för hårt pumpad (för att motverka att den dyker) med bilmaskins-känsla som följd...
Yari = Stabil version av Rev, som kan uppgraderas till en finfin gaffel med AVA-kit: http://www.avalanchedownhillracing.com/Rock Shox/Rockshox Lyrik.htm
Pike = Stabil trenduro-benchmark a'la 2015, dock lite småknepig att få till sin "sweetspot" men det går om en bara har lite tålamod.

Krompa

Aktiv medlem
Intressant! Tack.

Någon som ser några priser?

Man vill ju ha 2017 för att kunna skifta mellan 29 och 6Fattie. Att Comp och Comp Carbon äntligen fått singelklinga är ju också bra.

MatteH

Medlem
Var egentligen ute efter en Camber, men så blev det som det blev.....
Kan inte fått tag i roligare förstahoj för de pengarna!!
Stumpjumper FSR 29 comp... nä, det finns inte en millimeter kolfiber nånstans, men den funkar ändå!
DSC_1830.JPG

Medlem
Fundby sa:

Kan ha varit jag som mötte dig, ni var på väg ifrån när vi kom dit om jag inte missminner mig.

Kul med en Stumpjumper FS tråd - ska bara leta reda på något foto på min hoj också

F

johan44

Aktiv medlem
"man dör inte utan kolfiber" :) Efter år med kol-ht-åkande så har jag också fs-alu, se första inlägget. Om du var ute efter camber så kan snabbare däck och skippad kedjestyrare vara ett tips för att få lite bättre högfartsmöjlighet på stumpjumpern.
MatteH sa:
Var egentligen ute efter en Camber, men så blev det som det blev.....
Kan inte fått tag i roligare förstahoj för de pengarna!!
Stumpjumper FSR 29 comp... nä, det finns inte en millimeter kolfiber nånstans, men den funkar ändå!

Lillgammal

Aktiv medlem
Hörrni, när jag kollar på 17-modellerna ser det ut som att det inte är någon skillnad mellan 6fattie och 29 utom hjuldiameter. Skulle man tekniskt sett kunna köra 29 på 6fattien respektive 6fattie på 29an? Båda är ju boostade fram och bak. Sneglar på stumpyn cf comp i antingen 29 eller 6fattie, men den blåa 29an är mycket snyggare

Jekman

Medlem
Lägger upp en av de få bilderna jag har på min SJ Comp 2016.

Jag har plöjt ca 100 mil stig och kört i Bikeparks med denna och den överaskar positivt i allt. Till och men Revelation gaffeln fungerar bra för stig (lägg i 1-3 st tokens för att öka progressiviteten så känns den fin), men för Enduro/Bikepark är den lite klen i vridstyvheten. MEN den ÄR ingen hinder att försöka eller prova på som jag , en novis, gör. Shit vad roligt man har...

Det jag har gjort, utöver att köra slanglöst, är att byta däck beroende på var jag gör mest just nu. Så Butcher/Purgatory/Ground control varvas med tex Schwalbe RoRo för snabba XC stigar. Det fungerar finfint.

Jag har påbörjat uppgradering/bantning med 1*11 (XT/XTR), nytt styre, sadel och näst på tur är vevar, Hjul, Bromsar (måste få bättre modulation på bromsen än vad Shimano erbjuder) och även dämpare fram (Pike för bra vikt/prestanda). Sedan är jag nög nöjd! Eller blev detta en ny cykel...:) haha

Bilagor

• stumpy loggo.jpg
    stumpy loggo.jpg
    198.7 KB · Besök: 128

Oggler

Aktiv medlem
dnleriksson sa:

Ursäkta att jag är lite petig, men rubriken sticker lite i ögonen då de två andra trådarna heter lika...

De andra tre, om jag får be. Glöm inte Epic-tråden.

dnleriksson

Aktiv medlem
Oggler sa:
dnleriksson sa:

De andra tre, om jag får be. Glöm inte Epic-tråden.

Ojdå... Ursäkta min ouppmärksamhet :-)

Dessutom har min mobilkamera gått sönder, jag har tappat bort laddaren till riktiga kameran, inte tvättat jättemånga ggr sen inlägget och har möjligtvis bytt något på cykeln också så jag kan inte lägga upp en gammal bild heller...

Trådtiteln är inte riktigt hundra än heller så jag väntar ;-)

D i U

Aktiv medlem
Min stumpy fsr comp -16. Fick ny lust att cykla efter åtta års uppehåll, tidigare hoj en dh kittad Santa Cruz bullit.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    652.3 KB · Besök: 110

dnleriksson

Aktiv medlem
Snygg trådtitel!

Letade lite och hittade faktiskt en bild från rätt sida där den är hyfsat tvättad :-)

_20160816_223839.JPG

Annars kan det ju se ut så här... Gesundakladd.

DSC_5520.JPG

Det är en EVO 29 från 2013 som jag hunnit byta allt utom ramen, vevarna, stolpe och sadel på.
Revelation mot Pike RCT3 150
Fox nånting mot RS Monarch RC3 Plus DebonAir
Race Face styrkombo 785mm/45mm
Roval Fattie-hjul (original finns kvar också), slanglöst på alla
Avid Elixir 5 mot XT
Avid-skivor mot XT/Uberbikecomponents
Växlar SRAM X7/X9 mot GX
Race Face N/W
40t på båda hjulparen
Kör moddat framväxelreglage till stolpen då gamla Command Post-reglaget är totalt oanvändbart.

Nu är den förjävla trevlig :-)

Cyklar allt från XC till DH med den!

Krompa

Aktiv medlem
Lillgammal sa:
Hörrni, när jag kollar på 17-modellerna ser det ut som att det inte är någon skillnad mellan 6fattie och 29 utom hjuldiameter. Skulle man tekniskt sett kunna köra 29 på 6fattien respektive 6fattie på 29an? Båda är ju boostade fram och bak. Sneglar på stumpyn cf comp i antingen 29 eller 6fattie, men den blåa 29an är mycket snyggare

Ja, för både Stumpjumper och Enduro 2017 funkar 27.5+/6Fattie-hjul med 2.8 eller 3.0 eller 29-hjul. Det är en grej att det ska vara samma samma. Sen vet man ju inte hur flexibla handlarna kan vara med färgval och hjul.

Tror också rätt mycket fetare däck får plats i 27.5/650b-versionen nu.

https://www.specialized.com/se/en/bikes/mountain/stumpjumper-fsr
Nu ser man priser i SEK. Tycker förresten det är lite synd att de inte har kvar Elite i alu.

Jekman

Medlem
Provade lite uppdateringar idag. 1×11 (10×42 kassett och XT växel), nya vevar, framdrev samt kompletta hjul.

Mycket nöjd med resultatet...

Bilagor

• 20160821_111224.jpg
    20160821_111224.jpg
    315.1 KB · Besök: 109
  • 20160821_111235.jpg
    20160821_111235.jpg
    298.5 KB · Besök: 99
  • 20160821_111335.jpg
    20160821_111335.jpg
    420.8 KB · Besök: 113
Senast ändrad:

Debbo

Aktiv medlem
Prova en Elite -16 idag, grymt fin hoj, som verkar ruskigt all o round, pröva sedan 29" Enduro -17, nog lite mer vad jag är ute efter.
Finns 2st L kvar nedsatta 10 lock!

karamasha

Ny medlem
Hyrde en 6fattie stumper från bybike i umeå idag. Riktigt rolig, både greppar och rullar skönt på stigen. Osäker om det blir denna eller en vanlig 650b till nästa inköp, men det lutar åt 650b med 2,6" däck. Spontant kändes det som geometrin passade mig bättre. Men de feta däcken va helt klart en härlig upplevelse :)
image.jpeg

Topp