Specialized Stumpjumper FS - The tråd

daninorb

Ny medlem
Snyggt jobbat! Mattsvart/Guld var en riktigt bra kombo. Bra skydd med, antar jag.

Vad kostade det, om man får vara nyfiken?

And

Ny medlem
Har kommer en bild på min Stumpjumper fsr

Bilagor

• IMG_2758.JPG
    IMG_2758.JPG
    674.8 KB · Besök: 66
Söker en övre kedjestyrare till min Stumpjumper Fsr Comp -11. Någon som har något bra tips.

Kan någon förresten säga vad fästet till föredetta framväxel heter?

Bilagor

• IMG_20170616_061657.jpg
    IMG_20170616_061657.jpg
    156.9 KB · Besök: 60

Eveningstar

Aktiv medlem
Eveningstar sa:
snickarklas sa:
Söker en övre kedjestyrare till min Stumpjumper Fsr Comp -11. Någon som har något bra tips.

Kan någon förresten säga vad fästet till föredetta framväxel heter?
Du kan ha något som heter "low direct mount", typ S3.
Denna kanske?
https://www.oneupcomponents.com/products/chainguide-s3

Jag har en sån hemma jag inte använder längre. Var bor du?

Tack! Bor utanför Uppsala. C/C-måttet på skruvarna var ca 42-43 mm. Om det stämmer överens med din styrare så köper jag den gärna. Kan swisha om du kan posta.

Edit: Tror du den funkar ihop med bash?

Senast ändrad:

Jacoba

Aktiv medlem
Två frågor.

Nya däck vad kör ni? Kör geax Gato och minion dhr nu. Hans dampf och nobby? Eller semi slick?

Sen hoppar bakdämparen från descent till trail läget av sig själv när det är skumpigt, kommer jag när spaken eller gör den det själv?

larsaw

Aktiv medlem
Jacoba sa:
Två frågor.
Nya däck vad kör ni? Kör geax Gato och minion dhr nu. Hans dampf och nobby? Eller semi slick?
Beror på vad och hur du tänkt köra, mest safe är väl att köra MM fram men kan ju vara lite i onödigt grovt så här under sommaren, DHF och Butcher är väl två vanliga alternativ. Bak kan du väl ta ett semislick typ Minion SS, alt något lite grövre om du vill kunna köra även om/när det blir blött. Själv testar jag ett Michelin Wild Race'R ENDURO i år är än så länge possitiv, lättrullat men ändå skapligt fint fäst (dock är har det varit snustort när jag hojat och i torrt är ju nästan alla däck ok...)

Jacoba sa:
Två frågor.
Sen hoppar bakdämparen från descent till trail läget av sig själv när det är skumpigt, kommer jag när spaken eller gör den det själv?

Kan inte Spech specialvariant på dämpare men generellt brukar dämpare när högfartskompressionen pajar, gör tvärt om! Alltså att trail hoppar över till öppet, annars kan jag bara tänka mig att du har skit i oljan som till och frång fastnar i passagerna och minskar möjligheten för oljan att passera...

Jekman

Medlem
Jacoba sa:
Två frågor.

Min Fox CTD hoppar från trail till Climb...alltså åt samma håll. Men den skickar jag strax i skrotlådan till förmån för en Monarch då jag är missnöjd med känslan....

Däck...testar jag alldeles för många. på min stumpy 29' :)

Kör just nu Butcher alt. E-thirteen TSR Race på Bikeparks event, https://bythehive.com/products/trs-tire och Purgatory /Maxxis Ardent eller Ardent race (el FastTrack)/ Renegade på snabba stigpass på mina lätta hjul, beroende på väder. Har provat Continental Mountainking blackchilli 2,4 och 2,2 och Ground Control (fram och bak)oxå förra året samt Schwalbe RoRo fram och bak..

E-thirteen däcken är fantastiskta. Ground Control är jag just nu inte nöjda (känns hala) med men det kan vara så att jag inte hittat rätt däckstryck på dem än. Conti tyckte jag kändes tung rullade jmf med tex Purgatory. Conti 2,4 är det dock grymt grepp i. RoRo trailstar och Maxxis Ardent Race klarar mer än man tror. Bra torr däck för stig är faktiskt Fast track/Renegade Gripton. Gillar skarpt Maxxis Ardent bak med tex Purgatory fram som allround.

Jag har några combo kvar att prova ...men säsongen är inte slut ännu. :)

Jacoba

Aktiv medlem
Det blev hans dampf och rock razor. Blir nog finfint, annars får jag väl byta.

Sjukt nöjd med cykeln förövrigt.

Jojjecurtius

Ny medlem
2016 stumpy 6fattie trimmad med
Canecreek DBcoil bakdämpare och TFtuned converterad RS pike 160 mm från dual air till coil
I present the ultimata stig/am bikepark monster

Bilagor

• IMG_4747.JPG
    IMG_4747.JPG
    191.8 KB · Besök: 61

Jojjecurtius

Ny medlem
Här med stigsetup, Light bicycle 50mm kolfiberhjul och 3" purgatory däck.
Förra bilden, med DH setup Maxxis DHF 2,8" på originalfälgar

Bilagor

• IMG_4745.JPG
    IMG_4745.JPG
    202.4 KB · Besök: 64

Sunkans

Medlem
Jojjecurtius sa:
2016 stumpy 6fattie trimmad med
Canecreek DBcoil bakdämpare och TFtuned converterad RS pike 160 mm från dual air till coil
I present the ultimata stig/am bikepark monster
Vilken läckerbit!
Hur fungerar den på platt och uppför med 160mm gaffeln?

Jojjecurtius

Ny medlem
Jag tycker den funkar riktigt fint på stigarna runt Stockholm, och nu ännu bättre med en fjäder i stället för luft i gaffeln.
Har inga problem med riktigt tekniska eller långa klättringar.

larsaw

Aktiv medlem
Jojjecurtius sa:
Jag tycker den funkar riktigt fint på stigarna runt Stockholm, och nu ännu bättre med en fjäder i stället för luft i gaffeln.
Har inga problem med riktigt tekniska eller långa klättringar.

Hur upplever du att "lekfullheten" förändrats med fjäder, har fått uppfattningen om att det blir en mera planterad åkstil som inte så gärna vill lämna marken...

BTW. RIKTIGT läcker hoj!!!

Senast ändrad:

Jojjecurtius

Ny medlem
Jag har inte hunnit köra så mycket, men spontant upplever jag det bättre. Mer förutsägbart än luft.
I Konverterings kittet från TFtuned fick jag två fjädrar med olika hårdhet.
Ska till Järvsö och sen vidare till Åre nästa vecka så jag återkommer med en rapport när jag testkört den ordentligt..

Jompa78

Ny medlem
Efter några veckors velande mellan kona hei hei, Canyon strive, trek remedy blev det till slut stumpjumper 29 tum. Fick den idag och kört 2 ggr.. som en dröm. Vilken Bergsget
Nyss hem nu en kall ?

Bilagor

• IMG_7129.JPG
    IMG_7129.JPG
    505.1 KB · Besök: 60

JPL

Aktiv medlem
En av mitt livs stora kärlekar, fotad för några dagar sedan. Fyller snart 10 år.
Stumpjumper FSR Comp, -08.

IMG_0389.JPG

IMG_0390.JPG

IMG_0392.JPG

Senast ändrad:

Linonel

Ny medlem
Hur funkar de att ändra slaglängden på gaffeln på en stumpjumper (2016) från 150mm till 120mm för att göra den lite mer "xc", förutom att vinklar ändras?

Eveningstar

Aktiv medlem
Linonel sa:
Fox 34. Hade tänkt köra något långlopp och känner att det kanske bli lite mycket med 150mm slag.
Jag har kört två långlopp med 150 mm slag i år, mot 100 mm tidigare år.
Båda loppen har gått bättre/snabbare så att det skulle vara en nackdel kan jag inte se. =) </anekdotisk bevisföring>

Eric W

Aktiv medlem
Ni som kör senaste generationens stumpy, är det någon som testat 160mm gaffel i stället för 150mm på 650b?
Nyfiken på hur hur ni upplever skillnad både uppför och nedför.

Rycker upp trådjäveln med ett par dåliga bilder på min stumpa med coil och 160mm fram!

Bilagor

• B7A67171-6B0D-42C8-83B2-0E567A889A13.jpeg
    B7A67171-6B0D-42C8-83B2-0E567A889A13.jpeg
    350.3 KB · Besök: 61
Senast ändrad:
Nej faktiskt inte. Tycker att den klättrar mycket bättre med coil också.
Känner ingen större skillnad på platten heller.
Men faktiskt känns det bättre utför.
Kanske kan bero på att jag gjorde storservice samtidigt.
Bra skit helt enkelt!

Eric W

Aktiv medlem
F.ö en bild på min Stumpy.

Funderar som sagt på att konvertera Piken till 160. I övrigt tämligen nöjd. Eller ja, kanske kortare vevar också. BB är överjävligt lågt ju. Ingen som sitter på 170mm vevar och vill byta mot 175mm? :-)

1D289BE1-66AA-4837-A1B9-D95F7AA74BB9.jpeg

Senast ändrad:

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer